EFRA reglementswijziging

Tonyv zei:
Voordat je een stemming onrechtmatig gaat noemen is het wellicht handig om eerst de regels even na te lezen. Volgens het NOMAC huishoudelijk reglement hebben in de Electro 1:10 Circuit sectievergadering o.a. alle rijders met een wedstrijdlicentie voor de Electro 1:10 Circuit sectie stemrecht. Er wordt daarin geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende klassen die onder de Electro 1:10 vallen.

drift-junkie zei:
Een voorzitter met een democratische hamer, had stemmers die geen binding met het onderwerp hebben, nooit toegestaan om hierop een stem uit te brengen, ook hebben de stock rijders hier zitten slapen, en hadden dit meteen kenbaar moeten maken aan de voorzitter dat de stemming onrechtmatig/negatief/vertroebeld beïnvloed werd door deze lieden.

Misschien is onrechtmatig wel een te zwaar woord voor jou, vandaar ook de andere 2, vreemd genoeg begrijp je prima wat ik hiermee bedoel, en je voorbeeld vind ik daarom ook terecht opgemerkt.

Tonyv zei:
Een goede vraag zou wel kunnen zijn of alle aanwezigen die gestemd hebben wel een wedstrijdlicentie hadden.

En wat betref je mening dat iedereen naïef is behalve jij, bekijk het ook eens van de andere kant, zou je dan nog steeds van mening wezen dat het systeem eerlijk de knikkers verdeeld? Het gaat mij niet eens hier om het voorstel, maar om het principe dat iemand zo zwaar een stempel kan drukken op een ander, dat diens mening niet meer gehoord word, terwijl hij de hoofdrol speelt in het te stemmen onderwerp!

Overigens heeft hier nog steeds niemand een uitgesproken mening over bij welke cellspanning ik mij zorgen moet gaan maken, terwijl dit toch echt niet merk gebonden is, zelf na de stemminguitslag wil niemand mij beschermen tegen mijzelf!

drift-junkie zei:
Overigens heeft hier nog steeds niemand een uitgesproken mening over bij welke cellspanning ik mij zorgen moet gaan maken, terwijl dit toch echt niet merk gebonden is, zelf na de stemminguitslag wil niemand mij beschermen tegen mijzelf!

Het is ook niet de celspanning maar de capaciteit die de boosdoener is. Zoals ik al aangaf praat je nu over een gemiddelde stroom van 50A als je de gehele 4300mAh benut in de 5 minuten wat bij 7.2v gemiddeld iets meer dan 350 watt is.
Op de vergadering aangekondigd is dat er volgend jaar misschien alweer 4800mAh op de markt komt en je dus in 5 minuten gemiddeld een kleine 60A door je motor kan pompen wat nu bij 6 volt (tadaaaaa....) weer rond de 350 watt ligt.

Overigens lijkt in een poll bij de Baanbrekers dat de meerderheid nu nog voor 6 cellen kiets met de 19 turns motoren.

drift-junkie zei:
En wat betref je mening dat iedereen naïef is behalve jij, bekijk het ook eens van de andere kant, zou je dan nog steeds van mening wezen dat het systeem eerlijk de knikkers verdeeld?

Dat zijn jouw woorden, niet de mijne. Ik heb mijn mening, jij de jouwe en dat respecteer ik. Wat ik echter niet op prijs stel is dat ik blijkbaar volgens jou niet mee zou mogen stemmen over zaken die betrekking hebben op de stock klasse terwijl jij blijkbaar wel van mening bent dat je mij wel mag vertellen dat ik dat niet mag doen. Een ander woord dan naïef komt dan in me op. Maar gelukkig begrijp ik dat je deze stellingname met de beste bedoelingen doet. Wellicht dat ik mijn stelling ook met de beste bedoelingen inneem?

V.w.b. het verdelen van de knikkers, daar zullen altijd vraagtekens bij gezet worden. Ik zie het echter simpel. Ik heb geen stem gehad in de bepaling van de standpunten van mijn clubs (HFCC en MACH) omdat ik niet op de vergaderingen was. Op de NOMAC vergadering had ik 1 stem en die heb ik uitgebracht op grond van mijn eigen mening. Daarnaast had ik één machtiging en daarmee heb ik gestemd volgtens de instructie van degene namens wie ik stemde. Veel eerlijker kan ik het van mij uit in ieder geval niet doen.

Roelof zei:
Overigens lijkt in een poll bij de Baanbrekers dat de meerderheid nu nog voor 6 cellen kiets met de 19 turns motoren.

Als je niet weet en kan zien wie er gestemd hebben vind ik 4 stemmen niet echt representatief te noemen nog, zeker gezien we een gemengde club (brandstof en electro) hebben bij de Baanbrekers.

Wat betreft het feit dat stockrijders niet zouden moeten beslissen over de mod-klasse n andersom moet ik zeggen dat dat wel de grootste onzin is die ik gelezen heb.

Zolang ik als NK rijder namelijk vrij mag kiezen welke klasse ik rijd wil ik ook over beiden kunnen meebeslissen. Voor mij als modified-rijder is het zo dat ik volgend gezien de nieuwe regelementen misschien wel eens stock ga rijden. Datzelfde geldt voor vele anderen weet ik inmiddels. Andersom zullen wellicht ook stockrijders komend seizoen modified willen gaan rijden.

PeterCr zei:
Wat betreft het feit dat stockrijders niet zouden moeten beslissen over de mod-klasse n andersom moet ik zeggen dat dat wel de grootste onzin is die ik gelezen heb.

Dus ik mag als hobby electrorijder ook in jouw klasse mee stemmen want ja, we rijden dan allemaal elecrtro en ik kon volgend jaar ook wel eens electro rijden.....

Ga daarover maar in conclaaf met de stockrijders want die gasten waren (in mijn ogen terecht) vol van woede terwijl ze zelf overduidelijk zich onthielden van stem als het over de modified ging. En wat ik er zo van zag kan ik mij niet voorstellen dat meer dan de helft van de modified die daar aanwezig was ineens graag stock gaan rijden.
Bij de Bigscale is wel besloten dat de truckklasse geheel los over hun eigen dingen stemt terwijl ze ook gewoon onder dezelfde noemer vallen, het kan dus wel.

Roelof zei:
Dus ik mag als hobby electrorijder ook in jouw klasse mee stemmen want ja, we rijden dan allemaal elecrtro en ik kon volgend jaar ook wel eens electro rijden.....

Volgens mij heb jij dat gedaan via de club-stemmen toch? Dat alleen de mensen met een licentie van afgelopen jaar hebben gestemd lijkt me niet anders kunnen.

Verder lees je overigens dan niet goed wat ik bedoel. Ik heb het hier specifiek over de modified en standaardklasse NK-rijders van dit (/afgelopen) jaar. Niet over hobby-rijders die misschien volgend jaar mee willen doen!

Roelof zei:
En wat ik er zo van zag kan ik mij niet voorstellen dat meer dan de helft van de modified die daar aanwezig was ineens graag stock gaan rijden.
Ik baseer dit overigens op feiten niet wat ik denk te hebben gezien. Ik ga hier geen lijstje van namen neerzetten maar kan er zo een stuk of 7 opnoemen, waarbij ik zeker weet dat er nog wel meer zullen zijn.

PeterCr zei:
Volgens mij heb jij dat gedaan via de club-stemmen toch? Dat alleen de mensen met een licentie van afgelopen jaar hebben gestemd lijkt me niet anders kunnen.

Verder lees je overigens dan niet goed wat ik bedoel. Ik heb het hier specifiek over de modified en standaardklasse NK-rijders van dit (/afgelopen) jaar. Niet over hobby-rijders die misschien volgend jaar mee willen doen!

Juist, je zegt nu zelf dat mensen die het komende seizoen in willen stappen niet mogen stemmen ;) Hoewel dat natuurlijk niet geheel op gaat in de afgelopen situatie vanwege de ene groep licentiehouders leek het voor de stock dus wel wenselijk... De stock-mannen hebben het verzoek wel ingediend om het volgend jaar gescheiden te houden.

En nee, ik heb geen stem uitgebracht, ik kwam er alleen later bij als puur toehoorder omdat de brandstof 1:10 vergadering (wel) vrij soepel verliep.

Roelof zei:
Juist, je zegt nu zelf dat mensen die het komende seizoen in willen stappen niet mogen stemmen ;) Hoewel dat natuurlijk niet geheel op gaat in de afgelopen situatie vanwege de ene groep licentiehouders leek het voor de stock dus wel wenselijk... De stock-mannen hebben het verzoek wel ingediend om het volgend jaar gescheiden te houden.

En nee, ik heb geen stem uitgebracht, ik kwam er alleen later bij als puur toehoorder omdat de brandstof 1:10 vergadering (wel) vrij soepel verliep.

Ik geef aan dat alleen het logisch is dat alleen rijders met een NK-licentie een stem uitbrengen voor volgend seizoen en dat het NIET goed mogelijk is om nieuwe hobby rijders mee te laten stemmen.

Gescheiden stemming kan maar vind ik raar. Dan zouden we dus bij de modified alleen EFRA-kappen kunnen toestaan en geen regenauto, terwijl dit bij de standaardklasse dan weer wel mag en kappen vrij zijn b.v. Dit lijkt me toch niet wenselijk of moeten we dan over de "gezamelijke" alsnog een stemming gaan houden.

Wat ik bedoelde met dat jij een stem hebt uitgebracht is dat jij je stem via je club neem ik aan hebt uitgebracht (...ga er vanuit dat jij hierin dat jij hierin gevraagd bent...), niet tijdens de meeting zelf.

Precies, dat is het model dat de NOMAC een paar jaar geleden voor stemmingen heeft voorgesteld en dat door de algemene ledenvergadering is aangenomen. De clubs stemmen namens alle clubleden en de stem van de club weegt dan ook in principe zwaarder dan de stem van een licentiehouder. De licentiehouders hebben stemrecht gekregen (dat hadden we een paar jaar terug nog niet) omdat de theorie is dat zij ook volgend jaar weer actief zullen zijn bij de NKs voor die sectie.

Ik vind die opzet eerlijk gezegd best goed omdat op deze wijze clubleden die (nog) geen NKs rijden dus wel mee kunnen beslissen over de richting waarin de NOMAC regels gaan. Zeker van belang omdat NOMAC regels ook de basis vormen voor de regels die de meeste clubs voor Open Club en Interne Club wedstrijden hanteren.

Overigens is het uiteraard aan de club zelf om te bepalen hoe het clubstandpunt wordt bepaald en welke regels er voor OCs en ICs worden gehanteerd.

Van mij mag iedereen over algemene zaken mee beslissen gemixed en wel, maar wanneer het duidelijk word dat de doelgroep waarover een stemming is dreigt ondergesneeuwd te geraken door beïnvloeding van buiten af, ben ik voor ingrijpen. Ik heb dit al meerdere malen mogen ervaren bij leden vergaderingen van clubs op allerlei gebied, kennelijk zijn zij wat vooruitstrevender hierin. Alles totaal scheiden is vaak niet nodig of zelfs ongewenst.

Tonyv zei:
De clubs stemmen namens alle clubleden en de stem van de club weegt dan ook in principe zwaarder dan de stem van een licentiehouder

Misschien een domme vraag maar wat heb ik [HFCC] gestemd bij de NOMAC??? Ik vermoed [hoop] dat men enkel rijders heeft aangeschreven die NK rijden om een stem uit te brengen, wat ik wel zo eerlijk vindt anders krijg je hetzelfde probleem als bij de Nomac. Ik zelf zou mij onthouden van stemming als ik geen NK’s ging rijden als de stemming vrij was uit respect voor de rijders die hieraan wel deelnemen, ook al zou de beslissing hierdoor haaks op mijn voorkeur uitvallen.

Per, we kunnen hier wel een discussie-avond aan wijden, maar ik vind je een beetje spijkers op laag water zoeken nu. jij zou het anders doen, dat is prima. Er is nu een voorstel aangenomen wara je tegen bent en dat is zuur voor jou, maar voordat je je hakken in het zand zet, moet je echt eerst even afwachten wat er op clubniveau gebeurt. Ik denk echt niet dat het allemaal zo'n vaart zal lopen en ik weet zeker dat jij met je veel te zware mission volgend jaar gewoon op 6 cellen mee mag rijden tijdens wedstrijden.

Of de stemming nu rechtvaardig is of niet: zo zijn de regels nu eenmaal en het staat iedereen dus vrij om van dat stemrecht gebruik te maken. Ook al gaan we het dara nog 3 pagina's over hebben, dat zijn de regels en als je mag stemmen, kan niemand je verbieden dat te doen.

Over 5 cellen mogen we best discussieren, maar niet over wie er nu wel en niet gestemd hebben en waarom wel of niet.

drift-junkie zei:
Ik zelf zou mij onthouden van stemming als ik geen NK’s ging rijden als de stemming vrij was uit respect voor de rijders die hieraan wel deelnemen, ook al zou de beslissing hierdoor haaks op mijn voorkeur uitvallen.

Prima, dat is jouw keuse (en die van een deel van de electro licentiehouders) en daar heb ik respect voor.

drift-junkie zei:
Van mij mag iedereen over algemene zaken mee beslissen gemixed en wel, maar wanneer het duidelijk word dat de doelgroep waarover een stemming is dreigt ondergesneeuwd te geraken door beïnvloeding van buiten af, ben ik voor ingrijpen.

Deze opmerking maakt echter wel duidelijk waar ons eigenlijke verschil van mening zit. Namelijk wat een "algemene zaak" eigenlijk is. Een wat minder grijs voorbeeldje. Ik neem aan dat jij een verandering m.b.t. de stock motor regels een aangelegenheid voor de stock rijders vind. Dus bv. een voorstel om voortaan alle 19T toe te laten en deze niet meer via de NOMAC te verkopen zou alleen een zaak zijn voor de stock rijders. Echter, de aankoop van stock motoren door de NOMAC en de doorverkoop aan de electro stock rijders maakt een significant deel uit van de totale begroting van de NOMAC. Het is daardoor een zaak niet alleen voor de stock en zelfs niet alleen voor de EC10 sectie maar voor de gehele NOMAC. In dit geval volgt dat zelfs expliciet uit de NOMAC reglementen. In andere gevallen is dat wat minder duidelijk en moeten we dus allemaal zelf onze overweging daarin maken.

Jaap J. zei:
Over 5 cellen mogen we best discussieren, maar niet over wie er nu wel en niet gestemd hebben en waarom wel of niet.

In dat geval bedank ik jou dat je mij in ieder geval de ruimte heb gegeven om mijn verontwaardiging hierover uit te spreken. Hopelijk is het niet te veel gevraagd als iemand de vraag beantwoord wat de HFCC gestemd heeft, gewoon clublid belangstelling, en nee ik ga hier niet over in discussie hier!

Zuur is altijd elk verlies, als dit alleen mij zou treffen, dan komt iedereen daar ook wel weer snel overheen. 6cellen rijden op clubniveau zal best nog wel eens een tijdje voort kunnen bestaan [maar voor hoelang?], 5cellen is voor vele geen optie vanwege andere klassen of modellen die nu eenmaal 6cellen vragen [zo ook in mijn geval, en dat heeft mijn voorkeur]. Of mijn “Sumo” Mission volgend jaar aan de start zou verschijnen was toch al discutabel, de grote/zware investeringen die mijn strijdgenoten onderin het veld hebben gedaan met zeer teleurstellend rendement [rijden nogsteeds onderin het veld, in strijd met mijn materieel] zijn aan mij niet besteed. Op geteld met de onzekerheden die men nu weer ten toon stelt, denk ik erover na om maar eens een “time-out” in te lassen voor het komende touringseizoen, totdat het stof weer is gedaald, en het wat meer toekomstperspectief voor rijders zoals ik in het vooruitzicht heeft.

drift-junkie zei:
de grote/zware investeringen die mijn strijdgenoten onderin het veld hebben gedaan met zeer teleurstellend rendement [rijden nogsteeds onderin het veld, in strijd met mijn materieel]

He, we gaan het hier niet over mij hebben he :wink:

Jaap J. zei:
drift-junkie zei:
de grote/zware investeringen die mijn strijdgenoten onderin het veld hebben gedaan met zeer teleurstellend rendement [rijden nogsteeds onderin het veld, in strijd met mijn materieel]

He, we gaan het hier niet over mij hebben he :wink:

Bah, dat staat er zeker ongelukkig, ze spraken dit uit over zichzelf, men vond dat de kloof tussen hun en mij te klein was, en naar de top te groot [of hetzelfde was gebleven], door wat voor oorzaak dan ook, nu lijkt het er op of ik dit hen wil aanwrijven. [ughum, ik zal toch beter op mijn woorden moeten gaan passen :oops: ] Ik wilden hier alleen mee zeggen dat ik met dit gegeven, niet van plan ben om hun pad te volgen.

Back