Eigen gemaakte paraglider

Vanmiddag nog maar weer even twee vluchtjes gemaakt, en eens gekijken hoe lang ik nu eigenlijk boven kan blijven, en dat bleek een comfortabele 25 minuten per tank, met een minuutje of twee a drie reserve om door te kunnen starten als het oplijnen voor de landing mislukt (ik land op een 2,5 meter breed weggetje)

voor 200 ml brandstof 50 minuten prettige ontspanning....

Helaas nog steeds geen filmpje....

Groet, Bert

hoi bert

ik heb heb laatst mijn seabreeze omgebouwd naar duwprop naar wat jij zei dat je dan 20% meer rendament zou hebben.nou heb hem op gegooid maar hij vloog heel onrustig en hij waggelde heel erg dus was niet echt een succes.bouw hem maar weer terug naar trekprop..gr jerry

He Brutus,
Een vraagje ( misschien het domste vraagje wat er is) maar een brandstof motor kan die ook zowel rechts als linksom draaien.
Ik heb dit motortje gezien ,Free Shipping TAIYO Model aircraft engine set 2 made in Japan (15 class motor for airplane or car) op Ali expres.
Is dit wat?
Tis voor mijn paraglider.

hoi bert

ik heb heb laatst mijn seabreeze omgebouwd naar duwprop naar wat jij zei dat je dan 20% meer rendament zou hebben.nou heb hem op gegooid maar hij vloog heel onrustig en hij waggelde heel erg dus was niet echt een succes.bouw hem maar weer terug naar trekprop..gr jerry

Waggelen heeft niks met duw of trek opstelling te maken. Dan moet er meer veranderd zijn, want het maakt qua stabiliteit nl helemaal geen hout uit, of een prop vooraan, of achteraan zit. Je kunt het NIET vergelijken met een touwtje wat je aan de voor of de achterkant van een boot o.i.d. vast maakt, want het touwtje trekt in de richting van het touwtje, een prop duwt ALTIJD EXACT in de richting van de as. Dus als het karretje waggelt, waggelt de trekkracht vrolijk mee, en oefent NUL invloed uit op het waggelen....

Ik had bij de eerste versie de prop vóór de lijnen zitten, bij de tweede versie er achter, en als er al verschil was, dan vloog de tweede versie rustiger, maar dat had niks met de plaatsing van de prop te maken.
Het originele karretje wat onder mijn chute hoort, heeft ook een duwprop, en vliegt nog rustiger dan mijn zelfbouwsel....

Vliegtuigen zijn niet meer of minder stabiel met een duw of trekprop, schepen hebben de schroef ook achteraan, kortom, voor jouw karretje mag dat ook niet uitmaken. Vermoedelijk is er iets veranderd in de balans, en dat kan je chute instabieler maken, en die gaat op zijn beurt weer aan de touwtjes rukken waardoor je karretje gek gaat doen.

He Brutus,
Een vraagje ( misschien het domste vraagje wat er is) maar een brandstof motor kan die ook zowel rechts als linksom draaien.
Ik heb dit motortje gezien ,Free Shipping TAIYO Model aircraft engine set 2 made in Japan (15 class motor for airplane or car) op Ali expres.
Is dit wat?
Tis voor mijn paraglider.

Het is geen domme vraag: sommige tweetakten lopen beide kanten uit even goed. Er zijn er wel een paar, maar niet veel. de meeste zitten vast aan (in de vliegrichting gezien) rechtse loop.

Maar ik kan je link niet zien, dus ik kan het motortje wat je op het oog hebt niet beoordelen.

Als je een linkje plaatst kan ik er meer over zeggen...

Groet, Bert

Ik heb meer (veel meer) vertrouwen in die Hobbyking motor dan in die Taiyo... De Taiyo is wel erg compleet, maar als de helft van die spullen onbruikbaar is dan heb je daar weinig aan, en ik denk dat je het equivalent aan spullen voor een gelijkaardig bedrag bij HobbyKing hebt.

Maar met name die as-verlenging aan een automotortje bevalt me niet zo... Erg veel kans op krom raken...

Groet, Bert

He jongens , ik hou het nog even op electro vliegen.
Dit is te veel info en ik ben niet aangesloten bij een club of zo , dus voor mij misschien te veel gepruts voor een degelijk resultaat.
En als ik dan alles bij elkaar tel kom ik toch op een behoorlijk bedrag uit aan onkosten en dan weet ik nog niet of het wel zal lukken.
Misschien in de toekomst.

Als je dat nu eens doet zoals de meesten, ook ervaren brandstofvliegers:

Koop die motor en wat spulletjes (alles wat je nodig hebt exclusief de brandstof, ik denk voor minder dan 45 euro bij HobbyKing) en je zet die motor eens op een inloop-bokje....

En dan gewoon voorzichtig proberen, de handleiding volgend, en met advies van hier. Eerst eens kijken of je dat motortje aan de praat kunt krijgen.

Dan ben je nog niet al te veel geld kwijt.

Overigens, dichter bij huis, staan er op tweedehands.be of zoiets, een paar leuke OS max .15 FP, en dat zijn ook heel leuke motortjes. Wellicht nog goedkoper, want het spul gaat tegenwoordig voor niks weg.

Ik schat dat mijn .10 een matras tot ongeveer 1.5 meter moeiteloos trekt, een .15 net een tikkeltje meer...

Maar in elk geval, als brandstof je trekt, vooral NIET afhaken wegens "teveel aan informatie" want het is JUIST te weinig informatie waardoor je een verkeerde keus zou kunnen doen (zoals die Taiyo).

Maar ik kan me wel voorstellen dat een en ander wat intimideert.

Geloof me, ik heb ook niet van de ene dag op de andere geleerd met motortjes om te gaan, en niemand op onze club doet dat.

Groet, Bert

Helemaal mee eens Bert.

Een vliegtuig motor is een heel ander soort motor dan een auto motor.
Vliegtuigen draaien iets van 15.000 toeren terwijl auto motoren richting de 30.000 gaan.

In het gebruik en onderhoud zijn deze een stuk vriendelijker.
Echter voor de vingers kunnen ze behoorlijk gemeen zijn, houdt hier rekening mee.

Voor de paar tientjes gewoon proberen.

He jongens, dat met die vingers en handjes die niet snel genoeg zijn heb ik ook taferelen gelezen, niet alleen dat het een beetje pijn doet, maar ook ziekenhuis bezoekjes met alle gevolgen vandien.
MAAR ik hou het even in mijn achterhoofd ,en als ik ergens voor een paar euries iets op de kop kan tikken wil ik het proberen.
Zouden jullie eens willen schrijven wat er allemaal nodig is (liefst met een linkje of zo),dan ben ik al een beetje op dreef.

Je hebt nodig
de motor met uitlaat
een prop
een tankje voor de methanol
Gloeiplug + sleutel (een lange dop 8 doet het ook)
Gloeiplug accu met knijper of pen
Brandstof slang geschikt voor methanol
Brandstof 5% nitro is genoeg.
Stok of schroeven draaier om te starten
Startmotor kan ook maar is wat duurder.
Knijpfles of pomp (Edit bedankt Bert)

Als je je verstand gebruikt is een motor niet gevaarlijk.
Bij die kleine motoren valt het ook nog wel mee. (Ja uit ervaring)
Ik meld het er altijd bij. Niet dat electro beter is hoor dat gebeuren makkelijker ongelukken mee. Maar daar hoef je niet je vingers op de prop te leggen om te starten

Laatst bewerkt:
Nou... die ziekenhuisbezoekjes kun je met electro ook hebben, en sterker nog: hoewel de kans dat je je bezeert met een kleine brandstofmotor abosluut groter is dan met een electromotor, is de kans dat zo'n verwonding ernstige gevolgen heeft ALS het gebeurt, met een electromotor véél groter.

Want zeker de kleine brandstofmotoren, delen een venijnige tik uit, maar dat is er maar EEN want daarna staat het motortje stil....
Een electromotor slaat niet af maar hakt dóór, en deelt gelijk 20 van die tikken uit.
In de categorie "modelbouw-horrorfoto's" zie je in één oogopslag of iemand zich met een brandstof of een electromotor verwond heeft: de eerste geeft één nare wond, de tweede ziet er uit of het bewuste lichaamsdeel kieuwen gekregen heeft: meerdere parallelle wonden op een paar mm onderlinge afstand. En die verwondingen zijn véél pijnlijker en veel lastiger qua genezing.
Dus staar je niet blind op die verwondingen, beide aandrijfvormen zijn potentieel gevaarlijk, en ook met een brandstofmotor verwond je je uitsluitend als je zelf stom doet. Gebruik je je verstand, dan blijft je huid ook waterdicht....

Nu kun je de kans op verwondingen absoluut tot nagenoeg nul verkleinen door het gebruik van een chickenstick (stukje hout met handvat, waarmee je de motor aanslingert) of electrische starter.

Wat je nodig hebt: Motor met geschikte propeller.
Tankje plus slang om de motor van brandstof te voorzien
Knijpfles of (hand of electrisch) pompje om de tank te vullen
stroomvoorziening voor de gloeiplug
Chickenstick of starter.
Pijpsleutel #8 om de plug er uit te kunnen draaien.
Reserve pluggen

Dan nog een geschikte testbok (workmate bijvoorbeeld, met een plank waar je de motor op monteert).

Plek opzoeken waar je niemand stoort.

Neem wat lappen en dergelijke mee, want er komt wel wat vettigheid vrij.
Neem voor de zekerheid ook een doosje pleisters mee :D

Gebruiksaanwijzing lezen, goed nadenken vóór iedere afzonderlijke handeling (van gloeistroom aansluiten tot prop aanslaan, tot sproeiernaald verstellen: denk over iedere beweging éérst na, vóór je het doet!), en dan moet je resultaat boeken.

Ik heb het ook volledig zonder hulp (maar toegegeven, met heel wat pleisters) geleerd, en ik was 12 destijds.... Als een 12 jarig menneke dat kan, kan een volwassen vent dat toch zeker ook?

Groet, Bert

He kerels,
Hebben jullie toevallig ook bijhorende linkjes, zodat ik dat ik een beetje weet waar jullie het over hebben ( met foto of zo)

Motor: ASP Hornet 0.15 Two Stroke Glow Engine
Chickenstick: Starter Stick for Gas or Glow Engines
Gloeiplug: HobbyKing Glow Plug No.4 (MEDIUM HOT)
Brandstofpomp (kan handig zijn, maar een petri-fles werkt ook goed):
Turnigy Hand Fuel Pump
Gloeiplug voeding: HobbyKing® 6-24V LiPoly Glow Plug Igniter
Brandstof tank:
Fuel Tank 120cc
Brandstofslang:
Heavy Duty Silicone Fuel Pipe Blue (1 mtr)
Propeller:
Deze: Master Airscrew propeller 8x4 (EU Warehouse)
of deze:
Cherry wood 8x4 propeller

Volgens mij moet je dan een aardig beginnetje hebben....

Maar je kunt ook naar een hobbywinkel gaan... (en dan er achter komen dat ze de helft niet op voorraad hebben...;))

Groet, Bert

Oh, dat weet ik niet precies.... Was meer een "uitgangspunt": Ik heb gewoon medium/hot gekozen.
Die gebruik ik eigenlijk altijd (OS #8), van 1.5 cc tot 10+ cc en dat gaat eigenlijk altijd goed...
Loopt hij met een hetere plug beter?

Groet, Bert

Back