Voor mijn grote dubbeldekker, de Lazy Ace wil ik dus een stel floats gaan bouwen.
Ik heb nog nooit aan watervliegen gedaan, en over 3 weken wordt het dus mijn eerste keer in Seumeren.
Mijn Funcub heeft al drijvers en is gezien de verslagen op het forum een goed watervliegtuig.
Als het daarmee goed lukt en het weer in Seumeren goed is zou ik ook wel met mijn favouriete kist, de Lazy Ace gaan watervliegen.
(zie draadje standaard-lazy-ace-biplane-ontwerp-uit-1977-a )
Nu zijn er voor een dergelijke kist niet snel goede drijvers te vinden.
Ik heb gezocht naar drijvers en tekeningen, maar die zijn niet voor dubbeldekkers.
Nu denken jullie natuurlijk, maakt het nu uit of het een dubbeldekker of een laagdekker is?
Nu dat maakt wel degelijk uit!
Als ik mijn Lazy ace vergelijk met een populaire laagdekker zoals een Fourstar 60 dan hebben deze ongeveer dezelfde spanwijdte en romplengte (LA is een fractie groter) maar de Lazy ace weegt bijna het dubbele (6600 gram met volle tank op wielen)!
Geen enkel probleem natuurlijk, hij heeft ook ruim het dubbele vleugeloppervlakte, maar als ik de drijvers van een Fourstar 60 onder min Lazy Ace zou zetten dan zou die zeer diep in het water liggen!
Pak ik een Fourstar 120 dan kom ik nog steeds drijfvermogen te kort, maar de floats zouden ook erg lang worden.
Voor de kleine GWS TigerMoth 400 Parkflyer zijn er wel floats te koop, en die heb ik ook, zeer lichte dingen van 0,5 mm polystyreen en polystyreenschuim, breken al als je ze laat vallen op het gras (vraag me niet hou ik dat weet
) maar die zijn zoals ik verwacht had wat "dikker" als een normale float.
Met behulp van mijn eigen fantasie en de GWS floatjes ga ik dus grote floats voor de Lazy Ace ontwerpen en bouwen.
(de lazy ace is zowel in lengte als span 215% van de GWS)
Romp van 100% balsa, spanten en liggers en dan 100% bepanken met glas en epoxy.
De sterkte moet uit het glas komen, dus ik doe geen carbon of vuren in de romp (balsa liggers worden wel iets dikker als een normale vuren ligger)
Wat weet ik:
1) zwaartepunt van kist komt in het midden van de float.
2) step 1,5% achter midden floatlengte
3) voorpunt float moet circa 5% voor de prop uitsteken.
4) Als ik de GWS float uitvergroot kom ik aan een floatlengte van 1140 mm (80% romplengte LA).
5) drijfvermogen 3 maal vliegtuiggewicht??? dit vind ik nergens terug aar lijk mij redelijk. (dan moet ik de GWS floats 215% lengte en 225% dikte maken)
Op de bouwplank een paar vellen milimeterpapier geplakt en wat gaan schetsen met de pen (en af en toe tippex
) potlood was netter geweest, maar is minder goed zichtbaar.
Krommingen maak ik door een beuken latje op de tekening te spelden.
Nu weet ik zeker dat de rondingen vloeiend verlopen en dat de stringers ze zonder problemen kunnen volgen.
Na 1 avond tekenen staan het zijaanzicht en onderaanzicht op papier.
Nu kan ik de spanten gaan schetsen.
Even wat materiaal gegevens:
spanten 6 mm balsa.
hoofdlangsliggers boven + onder 5x10 mm balsa
Overige stringers 5x5 mm balsa
Beplanking boven + achterzijde onder 2,5 mm balsa.
Beplanking voorzijde onder is dubbel gekromd, en moet dus uit balsa latjes gemaakt worden, 3 mm balsa zodat ik wat meer vlees heb om te schuren.
Voor de bevestiging van het landingsgestel komen er een paar kleine plankjes 6 mm multiplex in (20x 50 mm) hierin kan ik M6 draad rechtstreeks intappen.
De plankjes zijn lang genoeg om extra gaten 15 mm naar voren of naar achteren te tappen, zodat ik de floats nog iets kan trimmen.
Groeten Willem
Ik heb nog nooit aan watervliegen gedaan, en over 3 weken wordt het dus mijn eerste keer in Seumeren.
Mijn Funcub heeft al drijvers en is gezien de verslagen op het forum een goed watervliegtuig.
Als het daarmee goed lukt en het weer in Seumeren goed is zou ik ook wel met mijn favouriete kist, de Lazy Ace gaan watervliegen.
(zie draadje standaard-lazy-ace-biplane-ontwerp-uit-1977-a )
Nu zijn er voor een dergelijke kist niet snel goede drijvers te vinden.
Ik heb gezocht naar drijvers en tekeningen, maar die zijn niet voor dubbeldekkers.
Nu denken jullie natuurlijk, maakt het nu uit of het een dubbeldekker of een laagdekker is?
Nu dat maakt wel degelijk uit!
Als ik mijn Lazy ace vergelijk met een populaire laagdekker zoals een Fourstar 60 dan hebben deze ongeveer dezelfde spanwijdte en romplengte (LA is een fractie groter) maar de Lazy ace weegt bijna het dubbele (6600 gram met volle tank op wielen)!
Geen enkel probleem natuurlijk, hij heeft ook ruim het dubbele vleugeloppervlakte, maar als ik de drijvers van een Fourstar 60 onder min Lazy Ace zou zetten dan zou die zeer diep in het water liggen!
Pak ik een Fourstar 120 dan kom ik nog steeds drijfvermogen te kort, maar de floats zouden ook erg lang worden.
Voor de kleine GWS TigerMoth 400 Parkflyer zijn er wel floats te koop, en die heb ik ook, zeer lichte dingen van 0,5 mm polystyreen en polystyreenschuim, breken al als je ze laat vallen op het gras (vraag me niet hou ik dat weet

Met behulp van mijn eigen fantasie en de GWS floatjes ga ik dus grote floats voor de Lazy Ace ontwerpen en bouwen.
(de lazy ace is zowel in lengte als span 215% van de GWS)
Romp van 100% balsa, spanten en liggers en dan 100% bepanken met glas en epoxy.
De sterkte moet uit het glas komen, dus ik doe geen carbon of vuren in de romp (balsa liggers worden wel iets dikker als een normale vuren ligger)
Wat weet ik:
1) zwaartepunt van kist komt in het midden van de float.
2) step 1,5% achter midden floatlengte
3) voorpunt float moet circa 5% voor de prop uitsteken.
4) Als ik de GWS float uitvergroot kom ik aan een floatlengte van 1140 mm (80% romplengte LA).
5) drijfvermogen 3 maal vliegtuiggewicht??? dit vind ik nergens terug aar lijk mij redelijk. (dan moet ik de GWS floats 215% lengte en 225% dikte maken)
Op de bouwplank een paar vellen milimeterpapier geplakt en wat gaan schetsen met de pen (en af en toe tippex

Krommingen maak ik door een beuken latje op de tekening te spelden.
Nu weet ik zeker dat de rondingen vloeiend verlopen en dat de stringers ze zonder problemen kunnen volgen.
Na 1 avond tekenen staan het zijaanzicht en onderaanzicht op papier.
Nu kan ik de spanten gaan schetsen.
Even wat materiaal gegevens:
spanten 6 mm balsa.
hoofdlangsliggers boven + onder 5x10 mm balsa
Overige stringers 5x5 mm balsa
Beplanking boven + achterzijde onder 2,5 mm balsa.
Beplanking voorzijde onder is dubbel gekromd, en moet dus uit balsa latjes gemaakt worden, 3 mm balsa zodat ik wat meer vlees heb om te schuren.
Voor de bevestiging van het landingsgestel komen er een paar kleine plankjes 6 mm multiplex in (20x 50 mm) hierin kan ik M6 draad rechtstreeks intappen.
De plankjes zijn lang genoeg om extra gaten 15 mm naar voren of naar achteren te tappen, zodat ik de floats nog iets kan trimmen.
Groeten Willem
Laatst bewerkt door een moderator: