Ein-de-lijk!!! Mn Eerste Jet

Jazeker peter!!!

En soms valt alles ineens op zn plekkie! De pijp zit!!!!! :banana:

Vanmiddag een hoeklijstje gehaald en twee stukjes van 2,5 cm gezaagd. Hierdoor een boutje gemaakt en vastgeschroefd op de juiste plaats.

0e576971.jpg

6d244715.jpg

En zo zit ie dan op zn plek met turbine en al:

c297d516.jpg

En zo zit ie dan! Wel de motor vooraan nog wat ophogen, hij mag nog een tandje naar beneden met zn kont, geeft niks, heb ik wat meer speling met mn startmotor bij de wingtube.

b98bfd27.jpg

In mn enthousiasme heb ik alleen de pijp op zn kop gemonteerd, t enkele boutje hoort boven zodat er geen peut in de romp kan lekken wanneer hij een keer peut spuugt.
Nou ja, t spul moet er toch nog even uit om de servo hevels wat in te korten, deze tikken net de beugels van de pijp aan:

c83ebd84.jpg

Nog een totaal plaatje:

4caa6854.jpg

Vlees genoeg om de pijp nog in te korten, buitenpijpje moet er nog op na t spant maar dat komt morgen weer!

4f0f8c94.jpg

Laatst bewerkt:
De pijp is 9 cm gert jan, tenminste, de buitendiameter. Binnen is hij 8cm.

Qua stuwdruk ben ik ook benieuwd, feit is en blijft dat ik geen grotere diameter kwijt kan, en de pijp niet verder naar achter kan.

Mocht de stuwdruk toch aan de lage kant zijn dan kan mn motor nog iets naar voren, maar ook dat is niet meer dan 5 mm.

Als alles erin zit maar eens draaien en thrust meten.

Ben vanavond nog bezig met wat kleine zaken aan de pijp.
T is allemaal passen en meten!

Update volgt!

De pijp is 9 cm gert jan, tenminste, de buitendiameter. Binnen is hij 8cm.

Qua stuwdruk ben ik ook benieuwd, feit is en blijft dat ik geen grotere diameter kwijt kan, en de pijp niet verder naar achter kan.

Mocht de stuwdruk toch aan de lage kant zijn dan kan mn motor nog iets naar voren, maar ook dat is niet meer dan 5 mm.

Als alles erin zit maar eens draaien en thrust meten.

Ben vanavond nog bezig met wat kleine zaken aan de pijp.
T is allemaal passen en meten!

Update volgt!
Dikke rakker je buis. Ik weet eigenlijk niet wat goed is. Heb zelf teveel verlies. Ik weet niet of het nu aan de pijp of de inlet ligt. Ik heb vanavond Frema een mailtje gestuurd misschien heeft hij een antwoord hierop.

je motor licht idd wel veel in de pijp tov van die van mij. Het blijft uitproberen.

We hebben voorlopig nog wel even voor het vliegweer wordt.

gj

Hey herman!

Gelijk een vraagje dan, door die 70 mm pijp werd jou uiteindelijke thrust dan ook iets "geknepen" er ging iets van die 85N af??
(tegendruk op je turbine door kleinere dia)

Bedoel je dat nu bij mij die 80N minder tegendruk zal hebben door de grotere diameter?

Of begrijp ik t verkeerd?

Ja, zo bedoel ik het. De motor uitgang is kleiner dan 70mm dus hoe het in de praktijk uitpakt weet ik niet precies, maar ik zou me er niet druk om maken. Met 7kg vliegt hij nog prima.

@herman: thanks man, ik ben niet bang dat ie niet zal vliegen maar wel nieuwsgierig naar de koeling en stuwdruk. T is als beginner niet makkelijk, t is allemaal duur spul en je wilt alles
Perfect hebben, er hangt straks toch een flink bedrag in de lucht.
(en dan is mijn jet nog niet eens zo gek duur)
Maar t blijft veel geld!

@gert-jan:

Tja t is lastig dat soort dingen,
Tussen pijp en turbine zit nu 1,5 cm.
Voorgeschreven is 2 bij mij.

Zag dat de iq hammer 90+ die jij hebt een zelfde uitlaat heeft als de jetcat SE/SX serie. Dat zijn andere maten qua afstand tot de pijp als bij mijn oude P80, die heeft nl een andere uitlaat.

Als ik een SE/SX ingebouwd zie zitten dan is in vergelijking met mijn motor de afstand veeeel groter.
Das dus niet te vergelijken met elkaar vanwege die andere uitlaat.

Misschien kun je eens expirimenteren met de Jetcat P80Se inbouw maten?

Zo, tijdens de kerstdagen maar hier en daar weer eens verder!

Laatste deel van de pijp gemonteerd:

ce1e9c73.jpg

Afstandbusjes gemaakt en vastgebout:

f455856a.jpg

En zo zit t dan inclusief torretje!

c22707b5.jpg

Verder t spul nu allemaal definitief op zn plek, hij is klaar om gestart te worden in de kist!

Voor de inbouw zie dit korte filmpje:

[media=youtube]oMVLCMYp1z4[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Hee Buurman,

Lekker bezig geweest zie ik al :yes:

Mooi klaar voor het einde van het jaar, op naar een vliegend 2012.
De beste wensen ook nog :D

Grt,
Berto.

Nou ja, klaar.... :mrgreen:

Ditje, datje, tywrappie, tape, testen.... Nog zat te doen hoor!!!

Maar de doelstelling wel gehaald om m startklaar te hebben voor 1 januari!

Ff draaien (ik bel je wel even) en dan kan de motor op 10 januari op de post naar jetcat!

En natuurlijk voor jou, maar ook alle andere forummers de allerbeste wensen voor 2012! Happy flights!!!

Mmmm in een poging om toch vrijdag even met berto te kunnen draaien nog even de zolder op gedoken, na inbouw vd turbine wilde mn startmotor maar niet draaien nl...

Hoe ken dat nou??? Hij deej ut tog???

Ja, ik had de starter/glowplug kabel ingekort..... Voor een nettere inbouw...

Daar zitten twee bruine draadjes aan en een blauwe............ Voel je m???

Aaaaah de twee bruine dus kruislings op de twee connectors aangesloten.... :hammer:

Resultaat: 2,25 V op mn startmotor = geen draaiende startmotor.....

3V (of misschien wel 6V) op mn gloeiplug = doorgebrande gloeiplug.

Durf t bijna niet te posten, maar ja, wie weet voorkom ik dat een ander die fout nog eens maakt....

Sorry! Ik schaam
Mij diep voor deze enorme knullige fout haha!

Morgen ff solderen denk.... :mrgreen:

Hopelijk verder geen schade....

Ahhh Melvin, je bent en VENT! Ik merk hier de profi uit de luchtvaart:

Je fouten durven bekennen (in tegenstelling tot de "loose face" mentaliteit in veel macho culturen zoals de Aziaten.
Zodat we er allemaal op gewezen worden hoe snel zelfs een ervaren iemand een foutje maakt.

Domme fouten bestaan niet, alleen domme mensen die fouten wegmoffelen en de gevolgen aan iemand anders over laten.

Ik laat overigens zelf de originele kabel zoals-tie is. Je weet nooit of je in een volgend model de lange versie nodig hebt.

Back