Ein-de-lijk!!! Mn Eerste Jet

Trrtrrtrrtrrrtrrtrrrrr (tromgeroffel)

Na een lange radiostilte door vakantie, bij mooi weer geen tijd, wel tijd geen weer, staat er voor zondag weer een jetdagje geplanned!

Allemaal duimen voor goed weer aub!!!!

Pfffff dat was me het dagje wel weer!

Eindelijk heeft de vision weer gevlogen!

Gisteren de boel klaargezet en nagelopen, alles in orde.
Checklistje bewijst zn nut toch wel!

10:00 op het veld en na een bakkie de boel klaargezet.

Dit maal instructeur Mick laten vliegen.
Door mijn vorige ervaring toch wat shaky en we wilden gaan voor een goed uitgetrimd vliegtuig.
Vliegen was voor mij niet het belangrijkste, eerst de boel maar eens goed zien te krijgen.

En dat was het, tadeloos!
Na de aanpassingen die gedaan zijn vliegt hij vele malen beter!
Wel bleek de downmix van het hoogteroer nog te weinig want bij full flaps had hij iets down nodig.
Daardoor ook een wat bumpy landing maar dat kan t gear prima hebben.

Na een bakkie en de kist even nagelopen te hebben & getankt was hij klaar voor zn tweede vlucht.

Ook deze vlucht deed Mick, met het oog op de flaps en we wilden hem eerst echt 100% hebben alvorens ik weer eens aan de knuppels zou gaan.

Alles weer lekker in orde, mick had een goed gevoel bij de kist.
Dan maar eens een rol proberen!

Ging ook prima, netjes strak om de lengte as en weer keurig vlak uitgerold.

Kistje vloog een seconde of twee weer level, half gas, voldoende snelheid, niks aan de hand...

BAM! Uit het niets, rol naar links, nose down naar beneden!

Kak, daar gaat ie dacht ik...

Mick kreeg hem weer level op een meter of 15 boven moeder aarde...
Hij gaf meteen de call dat hij fors naar links wilde rollen en vloog nu dus met een flinke input naar rechts level.

Direct een circuit linksom ingezet, flaps down en een keurige landing als besluit.

Al met al gewoon balen! Waarom? Wat gebeurde er?

Na de vlucht zag ik dat de twee pendelroeren (hoogte) ineens ongelijk stonden.
Dit was voor de vlucht 100% zeker niet zo.

Na de cooldown van de motor power er af en de kist naar de montage tafel gebracht.
Power on -> roeren gelijk....

Alles nagelopen, geen speling, niks los.

Ik heb er iig flink de P in.
Eerst maar eens de motor en pijp eruit en dan alle servo's open, tandwielen checken, stuurstangen nalopen, hevels aan de pendelroeren checken.

Wie t weet mag t zeggen.........

HD

Laatst bewerkt door een moderator:
lastig

Pfffff dat was me het dagje wel weer!

Eindelijk heeft de vision weer gevlogen!

Gisteren de boel klaargezet en nagelopen, alles in orde.
Checklistje bewijst zn nut toch wel!

10:00 op het veld en na een bakkie de boel klaargezet.

Dit maal instructeur Mick laten vliegen.
Door mijn vorige ervaring toch wat shaky en we wilden gaan voor een goed uitgetrimd vliegtuig.
Vliegen was voor mij niet het belangrijkste, eerst de boel maar eens goed zien te krijgen.

En dat was het, tadeloos!
Na de aanpassingen die gedaan zijn vliegt hij vele malen beter!
Wel bleek de downmix van het hoogteroer nog te weinig want bij full flaps had hij iets down nodig.
Daardoor ook een wat bumpy landing maar dat kan t gear prima hebben.

Na een bakkie en de kist even nagelopen te hebben & getankt was hij klaar voor zn tweede vlucht.

Ook deze vlucht deed Mick, met het oog op de flaps en we wilden hem eerst echt 100% hebben alvorens ik weer eens aan de knuppels zou gaan.

Alles weer lekker in orde, mick had een goed gevoel bij de kist.
Dan maar eens een rol proberen!

Ging ook prima, netjes strak om de lengte as en weer keurig vlak uitgerold.

Kistje vloog een seconde of twee weer level, half gas, voldoende snelheid, niks aan de hand...

BAM! Uit het niets, rol naar links, nose down naar beneden!

Kak, daar gaat ie dacht ik...

Mick kreeg hem weer level op een meter of 15 boven moeder aarde...
Hij gaf meteen de call dat hij fors naar links wilde rollen en vloog nu dus met een flinke input naar rechts level.

Direct een circuit linksom ingezet, flaps down en een keurige landing als besluit.

Al met al gewoon balen! Waarom? Wat gebeurde er?

Na de vlucht zag ik dat de twee pendelroeren (hoogte) ineens ongelijk stonden.
Dit was voor de vlucht 100% zeker niet zo.

Na de cooldown van de motor power er af en de kist naar de montage tafel gebracht.
Power on -> roeren gelijk....

Alles nagelopen, geen speling, niks los.

Ik heb er iig flink de P in.
Eerst maar eens de motor en pijp eruit en dan alle servo's open, tandwielen checken, stuurstangen nalopen, hevels aan de pendelroeren checken.

HD
wow dat is geluk hebben zeg,altijd lastig te achterhalen, zelf herstellende servo,s bestaan niet en zo te horen geen speling op je stuurstangen vertikaal,mischien te lange afstand servo naar pendel.slippend inbus boutje is ook wel te achterhalen ,mischien schakelaar mixing iets mee fout gegaan , zou maar zo kunnen .maar echt weten nee .
pendelroer is wel een kwetsbaar geheel ,komen behoorlijke krachten op mischien na je rol?
er komen vast nog wel meer reacties , wie weet kom je er snel achter.
groetjes Rene.

Ik ben bang......, fotootje eerder:
30ff0f6f.jpg

Dezelfde aansturing heb ik ook op mijn Avonds F16 gemodificeert zodat ik geen lelijke externe hevels meer had, aluminium hevel, gleufje er in gezaagt en met een boutje samentrekken over de as. Ik heb er gelukkig nooit problemen mee gehad maar de elevator as zou misschien bij jou wel eens over de hevel geslipt kunnen zijn. Bij mijn F16 had ik bij de leading edge in de romp aan beide kanten een 1mm gaatje geboort zodat je voor iedere vlucht kan zien of ze nog goed staan.....het kwade gebeurt echter meestal tijdens de vlucht. Misschien het zaakje demonteren, as en hevel op ruwen met #80 schuurpapier en kijken of je boutje genoeg travel heeft en of de spleet in de heven niet verdwenen is, maw dat hij niet meer kan samen persen.

Misschien was dit niet de oorzaak, checken kan noooit kwaad.

Groetjesss,

Als ze verlopen zijn op de hevels moet je ze nu met de hand kunnen verstellen. Gek dat ze opeens weer recht zaten later. Je hebt alles losgehad, dus ik vermoed een mechanisch probleem. Anders de hevels tijdens het klemmen met secondelijm borgen. Beter te moeilijk los dan je kist de grond in.....

Thanks mannen!

Ik zal er eens induiken.
Via t jetforum kreeg ik nog de tip om te checken of er niet per ongeluk een mixer aanstaat.

Alles gaat iig weer even los, pendelroeren eruit en de klempassing checken.
Ook kijken wat de servo's trekken met een watts-up meter.
Servo's open, tandwielen checken.

Hopen dat ik wat vindt!

Dat is zeker scrikken Melvin, ik vind het wel frappant dat je dit steeds vaker leest. Op andere forums ben ik dit ook al tegen gekomen dat een kist plotseling linksom rolt, bij gert-jan zijn kist gebeurde dit ook bij het indraaien naar de baan voor de landing alleen werd deze onbestuurbaar.
Hoop dat je iets vind anders sta je bij de volgende vlucht zeker met bevende handen.

Grts

Thanks peter, zal vast goed komen!
Hoop idd dat ik wat vindt anders wordt t misschien een klus waar ik niet op zit te wachten: alle servo's en bekabeling + powerbox vervangen.
De kist reageerde ook even helemaal niet.

Ecu heeft geen failsafe geregistreerd...

@ gerald & Herman: de roeren stonden ongelijk na de landing en nadat ik de kist uit en weer aan had gezet stonden ze weer gelijk.
Miss iets met het 0 punt vd programmeerbare servo's?

Btw.... Het leek heeel sterk op hetgeen mij overkwam in de eerste vlucht.... Sterker nog, het was zelfs op dezelfde plek.... Storing op een 2.4 zender ljkt me sterk!

Overtlaatst was er ook een draadje over een paar mensen die last hadden dat hun vliegtuig ongecontroleerd een kant op dook. (vlogen allemaal op dezelfde plek) Terwijl ze allemaal op 2.4ghz vlogen met verschillende merken zenders .. Blijkt dat storing bij 2,4ghz toch wel kan voorkomen ..

verbindingverlies-2-4-ghz-hoe-kan-dit

Weet niet of bij jou hetzelfde is gebeurt maar wou het gewoon even melden ;)

Melvin,

Ik heb nog nooit gehoord dat de geprogrammeerde 0-punt verstelling van een servo verloopt.

Pendelroeren zijn erg effectief, maar hebben wel een risico. Een F5 van PHBlue is er destijds ook mee gecrasht.
Als het draaipunt te ver naar achteren ligt, komen er enorme krachten op, die de servo maar allemaal moet zien te houden. Het draaipunt moet zeker een eind in het aerodynamisch gezien voorste gedeelte liggen, beslist niet in het aerodynamisch midden!
Alle aansturingen moeten verschrikkelijk stevig zijn. Mijn (inmiddels verkochte) F16 had overgedimensioneerde aansturingen, en was goed gelagerd.

Was de snelheid hoog trouwens toen het gebeurde?

vervelende zaak.

Als ik het goed nalees kan het enkel een schakelaar ,of mixer fout zijn als later alles vanzelf weer in neutraalstand komt.
maar ja toch een vervelende zaak ,het stoort je vertrouwen wel !
gr rene.

@jelleee: dank voor de tip! Ik heb t even doorgekezen, maar ik gebruik een futaba fasst systeem. Zou geen punt moeten zijn.

@richard: zo te zien zitten de assen in het voorste gedeelte zoals jij zegt.
Wellicht toch een mechanisch probleem of inwendig in de servo.
De snelheid was goed, vloog half gas op een goede hoogte en netjes vlak.
Ook de wind was geen issue, vlogen tegen de wind in en een licht briesje.

@rene: we gaan t zien, de mixers moeten idd ff goed nagelopen worden.

Mn vertrouwen in t kissie heeft idd een flinke deuk opgelopen.
Alles nieuw erin, of zelfs een hele nieuwe trainer spelen al door mijn hoofd.

hey Melvin, is klote he, zo'n vlucht en niet weten wat er aan de hand is? ik had't de laatste vlucht met de F-15: onmiddellijk toen 'ie loskwam bleek hij hard naar links te willen rollen, gelukkig stond ik toen niet aan de knuppels..... wat bleek: ik had eerst zelf willen opstijgen, maar ik vond dat 'ie naar rechts uitweek, dus ik had de start afgebroken. bij't terugtaxieën had ik m'n bocht te kort/te snel genomen, en is 'ie gekanteld, en daarbij moet één van de tippen van de pendelroeren in't gras gegrepen hebben. daardoor was één van de alu hendels gebogen, met als gevolg een andere neutraalstelling.... scary!!!!!!!!!!!!! ben wel blij dat ik de oorzaak gevonden heb, want had ook alle mogelijke scenario's al doorlopen, ontvanger, servo, zender.........

Wim

de roeren stonden ongelijk na de landing en nadat ik de kist uit en weer aan had gezet stonden ze weer gelijk
Hmmm, dát vind ik pas eng! Noem mij maar ouderwets maar dat is precies de reden dat ik zo weinig mogelijk electronica in m'n kisten wil hebben....effe afkloppen maar het heefd mij nog nooit tot mishaps geleid, die dag zal ongetwijfeld nog wel aanbreken....:rolleyes: Feit is dat je voorlopig grounded bent voordat je het gevonden hebt en dat is zééér irritant! Ik zou een avondje flink gaan spelen met de zender en model aan, op alle stuur vlakken wat gewichtjes tapen van ca 100gram, uurtje flink roeren en alle mogelijke mixers uitproberen tot je een ons weegt, in ieder geval tot de accu's <50% gedaalt zijn, misschien laat'ie zich ineens zien. Misschien eenzelfde scenario herhalen tijdens een uitgebreide range check, er zijn gekkere dingen gebeurt met 2,4ghz. (Ik hoop het niet, ik gebruik zelfde merk als jou....:()

Ik hoop dat je het snel vindt, zoiets is heel frustrerend.

Groetjes,
Gerald

Melvin

Check hoeveel stroom de servos trekken. Ik heb eens een vergelijkbaar probleem gehad toen een servo met hoog stroomgebruik de accuspanning teveel verlaagde met onvoorspelbaar gedrag van de ontvanger tot gevolg.

Andere mogelikheid is de lage signaalsterkte van de futaba ontvangers. Zie L59 draadje van Dick.

Succes met het opsporen van het probleem
Groeten Cees

Hallo cees! Dank voor de tip!
Ik heb idd een whats-upp spannings meter geleend die ik tussen de lipo en de powerbox moet pluggen.
Hiervoor moet ik even een verloop stekker maken van deans naar mpx stekkers maar dit staat zeker in de planning om te meten.

Iets dergelijks gebeurde mij in de landing. Heeft me een kist gekost.
Tot op heden is mij nog steeds onduidelijk wat het was. En testen kan ik niet meer. En ook met hetzelfde merk. En niets wat overbodig is aan elektronica erin.

gj

Back