Ein-de-lijk!!! Mn Eerste Jet

Laat dat nou precies hetgene zijn wat ook mijn grootste probleem is.... Het vertrouwen...
Maarja, we gaan eerst maar eens kijken.
Ben nu eerst bezig met een opruiming van mn hobbyzolder. Kijken wat er weg mag en in de verkoop kan. Dit houdt ook in dat ik nu druk ben om mn kisten om te zetten naar 2,4 ghz zodat er weer een zender + zooitje ontvangers de deur uit kan.

Laat dat nou precies hetgene zijn wat ook mijn grootste probleem is.... Het vertrouwen...
Heel simpel gezegt is dat vertrouwen geen probleem. Jij hebt een kist die het wél gered heeft dus kan het onderzoek beginnen, dat ding gaat natuurlijk niet de lucht in voordat je het precies gevonden hebt. Je stuurt ook niet een van jullie F-16's de lucht in als een primair systeem niet goed werkt en je het niet vetrouwd.... Lullig gezegt maar je zult nét zolang moeten testen en friemelen totdat je het gevonden hebt, het niet reproduceren van het probleem is niet voldoende. Áls je het dan uiteindelijk gevonden hebt geeft dat onmiddelijk een goed gevoel en is je vetrouwen meteen terug, iets wat Gert-Jan niet meer kan.....en dat s**ks! :( Maarrr, met jou trouble-shooting ervaring zal dat echt geen probleem zijn.

Afgelopen woensdag op Deelen weer lekker sinds 3 maanden gevlogen, 6 vluchten met de Rafale gemaakt, het is dan zoooo heerlijk dat je weet dat alles ok is en dat alles vlucht na vlucht blijft werken. Komt bij jou ook wel! ;)

Groetjessss,

Net de buurman even bezocht en blijft een vreemde, zoeken, zoeken, en zoeken.
Dan zal die uiteindelijk wel vinden :yes:

Kop Op buurman, gaat goed komen :yes:

A Je To.

Hoe heb je de hoogteroeren aangesloten nu? Beiden op hetzelfde kanaal op de powerbox? Ik blijf het heeeel gek vinden en kan echt geen zinnige verklaring bedenken voor het verschijnsel. Ik heb er veel mee gevlogen zonder 1 probleem. Aangezien je achter ook alles losgehad hebt verdenk ik een loss hevel.... maar dan mag het niet even later weer recht staan en zou je blij flink de roeren tegenwerken het probleem weer moeten krijgen.

Je denkt haast aan een kapotte servo....

Kan je dan niet de zender in de "servo test " stand zetten en de verdachte servo belasten door een gewicht aan de roer(en) te bevestigen of een stuk elastiek/spiraalveer aan de hevel... naar een vast punt. (om de belasting te simuleren).
Dan de handel een dag laten lopen.(simuleert ook de inkakking van je vliegaccuus) en eventueel je zender functionaliteit. Als er dan een servo probleem (of ander electrisch of electronisch probleem) zou zijn, moet dit eruit komen. Kan ook de servo (als die in de buurt van een warmte bron/uitlaat zit) opwarmen met een haarfohn.

Kijk of overweeg toch ook trillingen. jenever can tell.

Lullig, maar je moet toch wat...

Opwarming van de servo.... mmh, daar zeg je wel iets. Ik had een andere motor en buis erin, maar vooral een andere buis. Deze is ook dubbelwandig maar hoe zit het met de koellucht rond de buis? Een "hete" servo zou best eens van middelpunt kunnen verschieten. Deze kist heeft koeling genoeg naar mijn idee dus het zou geen probleem moeten zijn, maar ze zitten wel naast de buis hier. Ik denk dat je daar eens mee moet gaan spelen. Buis eruit en een fohn op de servo's inderdaad, en dan bewegen. Dat verklaard wel waarom even later alles weer recht stond, toen was het weer afgekoeld.

Accu's zijn het probleem echt niet :) Die zijn perfect en onverwoestbaar, weet ik zeker. A123 cellen zakken nooit onder de 5V, dan liggen er allang ergens draden te smelten. Servo's zullen incl bedrading edg niet onder de 5V zakken. De powerbox uitgang zal zelfs niet onder de 6V komen bij normale belasting.

Thanks boys voor al jullie advies!
Wordt erg gewaardeerd!

@Tadango: beide roeren zitten idd op hetzelfde kanaal op de powerbox.
Vanaf de powerbox gaat er 1 kanaal naar mijn ontvanger.
De roerhevels zijn niet losgeweest, dit zat goed en voelde geen speling, dus heb alleen de boutjes ff nagetrokken destijds

Vandaag een start gemaakt.

Allereerst een stuk papier op de romp geplakt en een potlood vlak op de achterlijst gelegd en de neutraalstand afgetekend.
Daarna t roervlak vastgehouden, full down gestuurd; resultaat, 5 mm aan speling. Tenminste, je voelt t niet maar hij versteld gewoon 5 mm.
Dit zit hem in de verbinding tussen de as van het roervlak en de daarop geklemde hevel.
De andere kant op doet hij dit ook.
Totaal dus 1 cm aan speling op het rechter hoogteroer.

Het linker hoogteroer ook gedaan en deze had 5 mm verstelling up.
Down geen speling.

B7B9BE3F-60A3-4B84-B931-3395161E21BB-2165-00000310A297B83E.jpg

Ook heb ik de servo's heetgestookt met de fohn totdat de servo's en romp een onprettige temp hadden, zeg maar net zo warm dat je je vinger er eigenlijk net op kan houden.
Flink staan roeren maar geen resultaat.

In vergelijking tot de warmte die ik voelde tijdens het stationair draaien van mn motor voor 8 minuten was dit bloedje heet. Kan me niet voorstellen dat de servo's heter worden dan dat ik ze nu heb gehad. In de lucht heb je immers nogmeer koeling door de ram air flow door de romp.

9915B545-E06D-401E-81C6-4C0A18FC7C5D-2165-000003109AC270C6.jpg

Verder heb ik flink staan schudden met de kist.
Dusdanig flink dat t drie keer zoveel is als je in de vlucht of tijdens take-off zou kunnen hebben.

Ik ga eerst nog meer testen maar actie 1 staat al op het lijstje: roeren eruit en heveles spelingsvrij maken!

Blijf vooral posten als jullie ergens een gedachte over hebben! Hou meer ik kan checken hoe beter dat t is!

my 2 cts

Nu de opwarming als oorzaak voor het vreemde gedrag van de servo is uitgesloten, denk ik eigenlijk nog slechts aan één ding; een intern (elektronisch) probleem met die servo.
Ik zou je probleem eens voorleggen aan Jan (Corrien op dit forum). Dat is volgens mij de meest ervaren techneut op dit gebied.
Die speling is natuurlijk ook niet goed maar niet direkt de oorzaak van je probleem (het plots zeer grof verstellen van de neutraal positie en vervolgens even later weer normaal correct neutraal staan....)
Succes!

Het speling verschil, is dat ongeveer gelijk aan wat je gezien hebt bij het "resetten" op het veld? Spel is nooit goed maar ook niet altijd het einde van de wereld. Normale spel (of hysteresis wat het meer is) is tijdens de vlucht meestal minder als gevolg van trillingen en aerodynamische krachten. Maw, je zult er niet plots een verschil in krijgen, het wordt steeds dezelfde kant op gedrukt. Mijn Avonds F16 heefd ongeveer dezelfde aansturing als bij jou en ook op de grond relatief veel hysteresis. Tijdens vliegen echter nooit iets van gemerkt, nooit bijtrimmen en hij vliegt zo strak als een snaar. Misschien toch iets in die afstelbare servo's...., herman zegt dat ze er nooit last van hebben gehad maar dat had die F16 ook niet die vanmiddag bij peer is neergekomen....;)

Belgische F-16 neergestort in Peer - De Standaard

Groetjes,
Gerald

1 Cm lijkt me iets veel, ik had dacht ik minder. Dan nog mag het niet opeens in de lucht zoveel invloed hebben in level flight.

Zo, na JP weer motivatie gekregen om met de jet aan de slag te gaan. Vanavond dus even pijp, turbine en panelen eruit geschroefd. Ook weer even flink staan roeren en schudden. T komt toch op meten aan denk k.

Nu wil ik eerst alles qua aansturing laten zitten en de servo kabels stuk voor stuk doormeten. Ik weet alleen niet of je de servo's mee kan meten?

Iemand daar ervaring mee?

Verderdenk ik er aan om zender/ontvanger en powerbox op te sturen voor controle. Weet iemand of powerbox zon service heeft??

Hee buurman,

kijk 4 dagen afzien heeft ook zo z'n voordelen ;-)

Of je servo`s door kan meten weet ik niet maar zitten ze niet met stekkers vast? dan kun je in ieder geval de bedrading meten.

Ontvanger opsturen naar Jan is wel een optie, de Powerbox kun je natuurlijk ook laten controleren door de fabrikant.
Of de powerbox er tussen uit laten?!?!?

Succes .

Grt,
de buurman.

Met 2.4g heb je de powerbox echt niet nodig. Toch kan die geen offset veroorzaken. De bekabeling is het denk ik ook niet, dan had 1 servo moeten uitvallen en had je een heeeel ander vlieg gedrag gehad.

Zo, Eens even wat aan het mailen en bellen geweest.

Ik heb nu afspraken gemaakt om zender en powerbox te laten controleren.
Het is misschien wat overkill maar met een dergelijke kist neem ik geen risico.

De turbine en de pijp liggen er nu uit, vanavond ga ik mijn aandacht eens vestigen op de twee pendelroeren en hun servo's en linkage.

Kijken of ik iets vindt en de speling eruit halen.

Beetje nagedacht over een plan van aanpak + volgorde:

- Zender/ontvanger en powerbox terug naar fabrikant ter controle.
- Pendelroeren: linkage en servo's + bedrading controleren.
- Ailerons: linkage en servo's + bedrading controleren.
- Flaps: linkage en servo's + bedrading controleren.
- Rudder: linkage en servo's + bedrading controleren.
- LiFe's en Lipo controleren.

Ik denk dat ik dan wel alles zon beetje heb gehad.

Vindt ik hierin niets dan zal ik hoogstwaarschijnlijk alle bedrading en servo's gaan vervangen.

Thanks rene!

Zit bij mij vrijwel identiek. Alleen de klemmen over de assen zijn er bijij niet. De assen zitten op die plaats in een bus die tegen t spant is gelijmd met epoxy en glasmat erover.

Toevallig de boel daar vanavond los gehaald, (klem) passing vd hevels is goed en geen slijtage aan een van de twee assen. De andere vd week maar weer eens bekijken!

Heb je de as van de pendelroeren ... de positie ervan in het roer/ lateraal punt... gecheckt ( zal best wel goed zijn... maar er moet een oorzaak zijn...)
Als de positie van de as te veel afwijkt van de echte neutraal positie, kunnen de roeren ook een eigen leven gaan leiden.

Ik check dit altijd (of door een dummieroer na te maken, of met het origineel) door een roer even vertikaal door water te trekken en te kijken of hij wil dubbelslaan, of direct in de beweegrichting gaat staan. Eigenlijk moet hij dan met relatief weinig kracht door het water te sturen zijn. (zonder dubbelslaan...)
Op deze manier kan je mooi inschatten hoe je roer zich gedraagt bij verschillende belastingen..
Ik denk dat het wel goed zal zijn...maar soms..

Back