Ein-de-lijk!!! Mn Eerste Jet

Dat was nooit een probleem, dus lijkt me nu ook geen probleem tenzij de speling erg groot is geworden.

Ik blijf erbij dat het electronisch is en in de servo zit. Aan/uit zetten en het is opgelost, dat kan niet mechanisch zijn. Ik denk niet dat je het ooit vindt eigenlijk. Of gewoon ermee vliegen (de servo's hebben nooit 1 keer gek gedrag vertoond eerder) of servo's achter vervangen, iets anders kan ik me niet bedenken.

1cm verschil in de roeren zie je ook als je vanuit omhoog of omlaag terug komt in het 0 punt. Dat is altijd zo geweest en komt door de grote uitslagen op de roeren. wellicht was er geen probleem na de vlucht maar optisch bedrog?

Was het geen flap oid die verkeerd stond of bleef hangen? Dat kan ook een flink rol effect opleveren.

Thanks voor de tips mannen, het vermoeden is zeker electronisch herman.

T is voor de zekerheid dat ik check of de hevels niet geslipt hebben op de as van het hoogteroer zoals gerald omschreef.

De kist vloog bij jou goed en vervolgens heb ik alles losgehad en nagelopen. Mechanisch is t gewoon 100%
Dat was het, en dat is het nogsteeds.

De enige reden dat ik de hoogteroeren nu mechanisch check is omdat ik dat na aankoop niet heb gedaan,omdat dit er allemaal perfect uitzag.

Nu dit gebeurt is, laat ik simpelweg niets aan het toeval over.
Al is het maar om mogelijk toekomstige twijfel weg te nemen.

Net zoals ik niet geloof dat het in de zender/ontvanger zit, of in de powerbox.
Ook dit gaat gewoon ter controle naar de fabrikant/serviceboer.

Nu t boeltje achter los is gaan de servo's op de schop.

Daarna inderdaad de flaps, rolroer en rudder servo's.

No worries dus, ik weet waar ik t moet zoeken, misschien wat overkill aan werk, maar liever alles gechecked dan een ding vergeten.

Is nou eenmaal een neurotisch trekje van een vliegtuigmonteur :mrgreen:

Zo, we zijn weer wat verder!

Al is t van de wal in de sloot... En nog mn eigen schuld ook...

Ik ben begonnen met de rechterzijde;

Pendelroer eraf, heeft niet geslipt en dus ok.
Stuurstang ook in orde, dan de servo, geen gebreken gevonden door aansturen via ontvanger en servotester.
Ik dacht toen even handig te zijn en de servo door te meten (weerstand)
Niet dus, eerst gedaan en daarna nagedacht. Heb dus 9v door die servo staan jagen vanuit mn fluke....

Daaaahaaaaag servo'tje!

Ik weet nu weer waarom ik geen vonkenboer ben geworden, geef mij maar peut, lucht of hydraulische olie, kan je te minste ruiken, zien en horen waar t probleem zit :D:

Maargoed, niet getreurd, de twee hoogte servo's waren toch al hoofdverdachte nummer 1 dus die worden nu incl bekabeling geheel vervangen.

Wat wel kon was het doormeten van de bekabeling vanaf de powerbox tot aan de vleugel verbinding. Dat was voor rechts voor zowel flap als aileron in orde.

Daarna nog de vleugel los aan de servo tester gehangen, de servo's continue laten lopen en als een idoot met de vleugel staan zwaaien en aan t kabeltje gejutterd.
Niks aan t handje.

Ook nog de vleugel in de romp geprikt zonder buis en de tester bij de PB aangesloten.
Ook zo nog staan wapperen met de vleugel en gejuttert me de kabels. Nothing.

Al met al is de rechterzijde in orde!

Van het weekend maar eens het zelfde doen met de linkerkant, m.u.v het direct doormeten van de servo dan.... :mrgreen:

Powerboxje is onderweg naar deutschland en mijn accu's worden eens aan een grondige inspectie onderworpen door een clubgenoot.

Zender wacht ik nog even mee, heb een weekje vakantie en wie weet ga ik nog even vliegen met wat ander spul, heeft toch geen haast.

Hier nog een plaatje van de dame in het groot onderhoud....

8CA59EF8-31B9-49F0-860E-D9DCC0782EE0-3667-000004D803636E2E.jpg

Ik weet nu weer waarom ik geen vonkenboer ben geworden, geef mij maar peut, lucht of hydraulische olie, kan je te minste ruiken, zien en horen waar t probleem zit :D:
Dito hier, kan me er ook helemaal in vinden :D. Samen met een collega ooit een keer een Fokker50 motor halon blusfles afgeknalt bij het doormeten van de cartridge....tsja, hij werkte ha ha ha! Geef mij ook maar mechaniek en vloeistofkessss......

Groetjes,

Nou Gerald, mn wensen zijn verhoord, ik mag weer aan de mechaniek gaan sleutelen:

Electrisch is alles in de hand, alles is nu doorgemeten en nergens een kabelbreuk of iets van dien aard.
Ik heb flink aan de kabels staan jutteren en kan niets terugvinden.

Het wachten is nu op de resultaten van de powerbox service dienst en die van futaba.

Vanavond de mening van berto eens gevraagd, pendelroer had ik nl op de servotester aangesloten en deze constant laten lopen.
Dan eens het roer stevig vast gehouden.
Je zou zeggen dat dan de servo gaat protesteren en brommen maar die ging vrolijk door met heen en weer gaan. Ook de hevels slipte niet op de assen.

Nadat we de assen eens flink bekeken hadden blijkt dat de assen in de lengterichting gescheurd zijn.

Buigen doen ze niet maar ze torderen als een gek! Bij weinig kracht zetten zette je het uiterste punt vd hevel zou een centimeter om. Deels veert hij weer terug naar zn oude positie.

Wat nu? Nieuwe assen in mn roeren maken!

Ik ga er maar eens een paar nachtjes over slapen....

Ja, vergeten te vermelden.
Het zijn inderdaad carbon assen van een mm of 8 dik.

Berto en ik denken dat dit t probleem is.
Komt kracht op te staan en verdraaid dan in de lucht. Op de grond alles weer normaal.

Lijkt me vrij duidelijk. Ze zijn massief toch? Lekker soppen in secondelijm? Carbon hecht heel goed..

Mwaaaaah, zou dat helpen? Scheuren in mn assen... Secondelijm heeft mijn voorkeur niet...

Ik heb het volgende plan waar ik graag jullie mening over wil hebben:

Ik heb de cover eraf aan de onderzijde en heb dmv prikken met een speld "gevoeld" tot waar de as zit.

Nu heb ik dit afgetekend en wil hier dus de boel uit slopen om en zo de as eruit halen.

Wel is het zo dat de kopse kant van het roer van triplex is (waar de as naar buiten komt) en het gat heeft een mooie passing. De positie van de as weer goed krijgen ben ik dus niet zo bang voor, eerder voor de sterkte daardat ik de indek onderbreek...

Gimme your thoughts.....

952ba1f02f82f5fd112687c11e36ae32.jpg

Hij moet er toch uit. Ik neem aan dat het een piepschuim kern is?

Als je een boor kunt vinden die lang genoeg en je kunt het roer goed opspannen in een grote kolomboormachine, dan zou je nog kunnen proberen om die carbon staf uit te boren. Maar als je een beetje scheef gaat zit je in het (veel zachtere) piepschuim. Dus dat zal lastig worden.

Er zit dus in mijn ogen niets anders op dan een stuk uit het balsa halen. Vervolgens zal die carbon staf wel met flink wat epoxy in het piepschuim vast zitten, of zit er in het piepschuim, onder de beplanking nog een constructie in om te voorkomen dat die as loskom. Dus je zult er ook nog wel flink wat piepschuim uit moeten halen.

Daarna kun je weer gaan opbouwen. Maar eerst maar eens die carbon staf eruit en dan weer verder kijken wat je over hebt van het roer om het geheel weer netjes en stevig in elkaar te zetten. Ik zou trouwens zeer sterk overwegen om het andere roer (preventief) ook te doen. Je hebt nu wel waanzinnig veel geluk gehad dat het roer er niet gewoon in de vlucht is afgebroken.

Ik ben ook niet zo voor het repareren van koolstof assen. Je kunt nooit zien tot hoe diep de secondenlijm intrek, voor het zelfde stopt het net aan de oppervlakte..... Ik heb bij mijn Avonds F16 ook een keer een gescheurde as gehad, ook massief koolstof 8mm. Ik heb toen en messing buis gevonden van 9mm uitwendig, 8mm inwendig. Heb daar aan een kopse kant kartel randjes geslepen in vorm van zaagtand en in de accu boor gezet, over de as geschoven en heel langzaam toerental uitboren die handel. Elke cm even terug halen om de zaak van afval te ontdoen. Van diezelfde messing buis kun je twee ringetjes zagen en over de nieuwe as plakken ter uitlijning over het ruimere gat, verder volgieten met 24hr epoxy, beetje aangedikt met microbaloons. Werkte perfect.

Just some thoughts....

Groetjes

Ja, slim.

Als de buis er toch uit moet kan je altijd proberen deze te lijmen en kijken of hij de kracht dan goed aan kan.....

dit lijkt mij ook de beste manier gerald,heel voorzichtig proberen uit te boren,om zo min mogelijk van het piepschuim te beschadigen,en dan zou ik er stalen pennen in lijmen,de hevels moeten dan wat aangepast worden om goed te klemmen op de iets kleinere diameter,van de asjes,maar dat is een klein werkje.
bij ons zitten er stalen asjes in,en geeft geen problemen,maar wel goed verlijmen natuurlijk.gr,henk

ps.ohja nog van harte gefeliciteerd met jullie zoon,is nog mooier als de vliegerij,maar zal ook wel besmet worden hoop ik..

Laatst bewerkt:
Gents, dank voor het meedenken! Hier kan ik iets mee!

@fraggy: zeker weten dat ze allebei aangepakt worden! Ze zijn ook allebei gescheurd en ja, ik heb zeker veel geluk gehad! Pfffff!

@gerald: top idee! Dit gaan we doen!
Heb jij die kartel eraan geveild of geslepen met de dremel?

@rene: de stalen pen is ook nog een optie. Wel zwaarder maar we zullen zien.

Ik heb frank cox gemaild of hij evt nog profielen heeft om nieuwe kernen te snijden.
Dan kan ik wellicht ook twee nieuwe roeren bouwen mocht eea mislukken.

Ook gelijk geïnformeerd of er geen dwarsliggers in de as zitten, en of er nog spanten in het roer zitten. Wel lastig als je niet weet hoe t in mekaar zit.
Dit vergt dus even wat geduld om uit te zoeken/ na te vragen alvorens ik er de boor in zet en straks de boel verknal.

Maandag mag ik weer aan t werk, dan maar weer eens langs mijn good old smederijtje! Dan in de loop vd week ff langs hobby in voor carbon.

Henk is de naam

Gents, dank voor het meedenken! Hier kan ik iets mee!

@fraggy: zeker weten dat ze allebei aangepakt worden! Ze zijn ook allebei gescheurd en ja, ik heb zeker veel geluk gehad! Pfffff!

@gerald: top idee! Dit gaan we doen!
Heb jij die kartel eraan geveild of geslepen met de dremel?

@rene: de stalen pen is ook nog een optie. Wel zwaarder maar we zullen zien.

Ik heb frank cox gemaild of hij evt nog profielen heeft om nieuwe kernen te snijden.
Dan kan ik wellicht ook twee nieuwe roeren bouwen mocht eea mislukken.

Ook gelijk geïnformeerd of er geen dwarsliggers in de as zitten, en of er nog spanten in het roer zitten. Wel lastig als je niet weet hoe t in mekaar zit.
Dit vergt dus even wat geduld om uit te zoeken/ na te vragen alvorens ik er de boor in zet en straks de boel verknal.

Maandag mag ik weer aan t werk, dan maar weer eens langs mijn good old smederijtje! Dan in de loop vd week ff langs hobby in voor carbon.
Reactie was van grote broer, maar henk vliegt er ook mee.

succes verder met de vision .
gr rene!

Vandaag even naar de ijzerboer geweest voor een messing pijp voor de "appelboor"
Helaas geen passende messing gevonden, maar wel een koperen, das ook zacht genoeg om tanden in te maken.

Ook heb ik een staaf alu 5051 gehaald van 10mm doorsnee, dit zal passen in het roer na het boren met de "appelboor"
Het uitstekende deel van de as wordt terug gedraaid naar 8 mm zodat hij weer door de romp en in de hevel past.

De as wordt met epoxy en microballoons weer in het roervlak geplakt.

Lijkt mij goed! Any ideas about this? Let me know!

Ook vandaag een mail van powerbox systems dat mn powerbox gechecked en niet kapot is.

Ontzettend snelle service en de kosten: €4,20!!!!!
Totaal: €16,99!
De rest is dus btw en verzendkosten, das nog eens leuk zeg maar.

Morgen maar eens aan de slag er mee!

Hee Melvin,

dat klinkt allemaal heel goed, lekker bezig zo weer :thumbsup:

Grt,
Berto.

Back