Ein-de-lijk!!! Mn Eerste Jet

Misschien een goed idee om de alu staaf voor inlijmen in het roervlak goed ruw te maken voor een optimale hechting ? Bijv. door "knurling" (indrukken diamant patroon in het oppervlak, ken helaas geen goed nederlands woord hiervoor).
Mazzel trouwens dat je de oorzaak zo snel hebt gevonden ! Was anders erg frustrerend geworden. Succes ermee.

Lijkt mij goed! Any ideas about this? Let me know!
Lijkt mij ook goed! Vooral dat je de mogelijkheid hebt om die staf af te draaien naar 8mm en de rest (in het roer) 10mm te laten.

Ik hoef dit waarschijnlijk niet te zeggen, maar let er wel op dat je die staf goed ontvet en opruwt voor het verlijmen. Je zou kunnen overwegen om in de laatste paar cm kruislings een paar gaatjes door de staf heen te boren, zodat de epoxy zich daar goed in kan nestelen. Dit omdat het roer straks om die staf heen wil gaan draaien.

Gebruik zo weinig mogelijk microballoons. De epoxy moet overal goed in kunnen vloeien. Met microballoons maak je de epoxy dikker en in dit geval wil je dat juist niet.

Edit: ik had de post van Madray hierboven over het hoofd gezien :)

Dank mannen, weinig balloons en knurling! Komt voor mekaar!

Maar first things first, de assen zijn er uit!

Het appelboortje, met een streepje afgetekend tot hoever de as in het roer zit

bec69597ce7fc81c6345efc000f3d996.jpg

Over de as, met een klein beetje wd40 erin:

e27759edbcf2d644c689e0bdea4a3fd7.jpg

En dan heeeeeeel langzaam boren, boor eruit, rommel uit t roer kloppen en dan weer verder. Zo stapje voor stapje steeds een beetje verder, met tussentijds slijpen van de boor erbij.

Uitendelijk sloeg mijn boor vast en draaide de as mee, het geheel kwam er uit zetten.

bf37ce1d1b0645a6b012c9b089424ab5.jpg

Zoals je ziet, compleet gescheurd, en dikker geworden, hierop liep de boor vast.
Hij knakt ook flink en hierin zat dus ook de torsie.
Het punt waar de as dikker is zat zon 2 cm in het roer, dat was dus van buiten niet te zien.
Dit was de as van het linker hoogteroer.

Beide asjes nog even samen, beetje verschil zeg maar, ook wel wat weinig lijm....

e356e35210ee69247a4602eb27769912.jpg

Vervolgens de nieuwe as gepast, en die zit al zo strak als een huis.
Ook de juiste hoek van de as tov het roer zit er nog mooi in.

Netjes alles uitgemeten en een tekening gemaakt voor de collega die de as even voor me gaat afdraaien!

d3e71e1ecd67960b92a1858818530d76.jpg

Al met al een behoorlijk spannend klusje maar t is prima gelukt!

Gerald, mijn dank is groot!

Laatst bewerkt:
Dat lijkt prima zo :) Dus 1 goede les : Carbon pennen zijn geen goed idee. De vezels zijn losgeraakt aan 1 kant. Alu weegt ook niet zoveel meer, maar is dan wel een stuk veiliger.

Dan nog even nieuwe servo's erin en je kan weer vliegen :)

Ziet er goed uit voor zover!

Dus 1 goede les : Carbon pennen zijn geen goed idee.

Aan de andere kant denk ik dat epoxy wel beter hecht op zo'n carbon staf dan op een aluminium staf. In mijn ogen is het 'meedraaien' van die aluminium staf straks wel een issue. Maargoed, als die staf maar ruw genoeg is, dan komt dat wel goed denk ik.

Dank mannen!

Ik denk dat wanneer er in het tien millimeter gedeelte een flink aantal groeven worden geslepen het wel goed zal komen.

Hiermee vergroot je het hechtings oppervlakte al flink.

De passing van de as is al flink strak, je moet wel ff je best doen om m er zo in te krijgen.

Niets te vroeg zo met het vervangen van die carbon assen, wel gek idee eigenlijk bij mijn ex F-15 zat het net zo en nooit problemen mee gehad :roll:

Maar Melvin je hebt de smaak weer lekker te pakken, goed gevoel hé nu je een duidelijke oorzaak hebt gevonden.

Grt,
de buurman.

Dat scheelt idd de helft!
Zeker nu dit goed gelukt is, geeft weer hoop voor de vision!

Als dit klaar is is het ECHT een kist met 0 uren! :mrgreen:

Nu nog twee nieuwe servo's en de boel weer in mekaar maken.

Btw, ik wil de aansluiting op de servo's ook anders gaan doen.
Dat zit nu met een quicklink en dat werkte ook niet helemaal, bij max uitslag buigen ze wat open.

Bij het eraf draaien van de quicklinks zag ik dat het draad ook wat is ingesleten.

Even een nieuw stuk M3 draad halen.
Dit is nu verstevigd met een alu buis erom, omdat de stuurstangen toch zon 20 cm lang zijn.
ik wil dit doen met een koolstof buis.
Zou dat voldoende sterkte geven over deze lengte?

Ik heb deze ball links gekocht op jetpower:

7BDD8CBC-07A1-4822-AD66-468A17F2717F-3667-000006808BFD5A6A.jpg

Het gaat om de rechtse, met t voetje aan de ball.

deze had ik nl geleend van richard voor de flaps en ailerons.
Ik heb nu PAF modellbau maar gemaild of ie nog een setje wil opsturen... :-)

Ik ben nou wel eens benieuwd hoe die vision echt vliegt :-)

Mmmm een van de life pakketten is ook niet meer goed, gaat nog maar 850 mah in.
T is een 2300 mah pakket.
Zal er eens een setje balance kabels aan solderen, miss krijgen we m weer tot leven!

Zo, vandaag mn zender weggebracht voor controle.

Ondanks dat het probleem voor 99% zeker wel is gevonden wil ik dit toch even laten doen.
Ik heb immers nog 2 maandjes garantie dus why not toch?
Je kunt t maar zeker weten!

De nieuwe assen zijn deels klaar, de "fabrikant" had wat vragen mbt de passing dus die zijn effe vertraagd tot maandag.

Door de demontage van t hele spul kwam ik er achter dat het draad van de stuurstangen vh hoogteroer ook wat ingesleten waren.

Gelijk ook meegenomen dat spul.

Wordt M3 draad in een carbon staaf met wat epoxy & microballoons.
Het geheel afgesloten met ringen en een moertjes, v.v. Ballinks aan het het uiteinde (die met voetje zoals eerder gepost)

Zo wordt t, boven nieuw, onder oud:

ebc73d09e556a1caa759e2eac1811c8e.jpg

Gelijk even balancer kabeltjes meegenomen voor de twee LiFe pakketten.
Vroeg me af hoe t wordt aangesloten maar geen nood, er zit een beschrijving bij.
Eigenlijk best simpel, hier afgebeeld een 4S pakket maar een 2S balance stekker heeft maar een wit kabeltje en een 2S pakket maar 1 brug dus dat kan niet missen!

ffc3623ce58315b013da84b29063acca.jpg

Laatst bewerkt:
Zo, de assen zijn klaar!

EB78FA3C-A4C8-47AE-9A95-C811A718514A-2953-000004C7099AFF49.jpg

Had ineens het idee om ze aan de uiteinden te zandstralen, mooi ruw oppervlak voor de hechting vd epoxy!

Zo gezegd zo gedaan, straks goed ontvetten en er in lijmen!

Links gestraald, rechts nog niet:

B7F80844-C16C-4333-8508-CC5097EAE88C-2953-000004C7124693C6.jpg

"gladde assen"

Zien er goed uit die assen, alleen vrees ik dat zelfs de gestraalde assen er nog behoorlijk glad uitzien. De groeven zien er wel mooi uit, maar doen helaas ook niet bijster veel om het verdraaien van de pen om zijn eigen as tegen te gaan. Een- of tweezijdig een plat vlak er aan slijpen van een millimeter of 3-4 over de hele inbouwlengte lijkt mij meer effectief.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes met de reparatie :).

Hallo ray,

Ben t niet helemaal met je eens, het gaat om oppervlakte, hoe meer plek de lijm heeft om te hechten hoe beter.

Als ik er een plat vlak aan slijp verklein ik het totale oppervlakte alleen maar. De groeven zitten er in, ook om het oppervlakte te vergroten.

Kijk nog maar eens een paar posts terug naar de carbon assen, daar zat eigenlijk alleen lijm aan de uiteinden. en geloof me, die zaten muurvast!

De assen voelen nu aan als schuurpapier, mooi ruw dus. Kwestie van goed ontvetten en gaan!

Verders zitten ze er nu al zo strak als een huis in, dus ik heb er alle vertrouwen in zo.

Nu snel naar de hobbykamer, eens kijken hoe we t er in gaan krijgen!

Zo, dat was een uurtje prutsen.

Alles even gepast, rechts zit perfect...

Dat wil zeggen dat links.... JUIST!

Van alle bussen die ik heb opgemeten om de exacte maat van de assen te bepalen is er een die ik blijkbaar niet op twee punten gemeten heb..... Laat die nou dus even zijn uitgesleten in een richting.

Dat houd dus in, een klein beetje speling aan het bevestigingspunt = mega veel speling aan de tip.

Laat ik het zo zeggen, het is maar goed dat ik ff voor de baas naar t koude Noorwegen mag drie weken, kan ik mooi effe afkoelen!

Vanavond stond ie in gedachten al even rechtop in de vuurkorf! :mrgreen:

Ik wil gewoon vliegen!

Maargoed, we zullen zien, wordt weer zoeken naar materiaal en nieuwe bussen maken.

Hier nog even wat foto's van hoe t moet worden:

EADA4C73-AD7B-455D-A9F1-E319F796E485-3185-0000050FCA5C3E80.jpg

8F387572-2899-4DD3-9ADB-21C7A3857135-3185-0000050FD2C25278.jpg

8DDB85D0-CB20-4827-89B0-2151FF88A51B-3185-0000050FC3743604.jpg

da's inderdaad erg balen.......maar hoeft niet perse einde van de wereld te zijn. Ik heb wel eens met succes zoiets opgelost door de assen te verven/spuiten met grafiet verf. (Volgens mij hebben jullie ook iets dergelijks voor op de turkey feathers??) Gewone lak kan ook best denk ik. Kijken of het met één laagje past, anders weer wat weg polijsten of nog een paar lagen er overheen. Als het lekker past zal het zeker een aantal vluchten uithouden, ik denk zelfs meer, kun je een jaarlijkse check van maken.....;)

Grt,

En nog een keer de schouders eronder

Errug frustrerend. Kan me goed voorstellen dat je al plannen hebt voor een kampvuurtje :(. Maar ik zou de marshmellow's toch nog maar even in de kast laten ;). FF afkoelen en dan toch gaan voor nieuwe bussen, heb je weer jaren plezier van. Heb je later ook geen last van dat zachte zeurende stemmetje in je achterhoofd dat gaat van "is het nou echt wel.....?"

Gr. Raymond

Hee Melvin,

heb de openhaard bij Matthijs maar weer laten doven, komt helemaal goed en na Noorwegen ben je lekker afgekoeld en heb je weer frisse moed om de kist vliegend te maken.

Je bent er bijna :yes:

Thanks dude's, idd frustrerend maar zoals ray ook zegt, het neemt wel de onzekerheid weg.

@gerald: lak is ook een idee.
Nieuwe bussen is te doen als ik het juiste materiaal weet te vinden met een goede passing dan ga ik daar als eerste voor. Maar ik hou de lak in mn achterhoofd.

@Madray en gj broekhuizen:

Zat nog even te denken over die platte vlakken aan de assen.

De assen passen nu mooi strak in het roer. Er zit wel wat ruimte tussen de as en de piepschuimkern, maar daar kan de epoxy met microballoons mooi de boel uitvullen.

Wanneer ik er platte vlakken aan maak, verklein ik het hecht oppervlakte van de as en vergroot ik de ruimte tussen de twee te verlijmen oppervlaktes.

Zie doorsnede tekeningetje hieronder.
Rood is het piepschuim en zwart de as.
Links is zoals het nu is, rechts met een plat vlak.

EA0F517B-4BAF-4CEA-B24D-B77622EBB08F-4370-000006B73BDC0E54.jpg

Ben even benieuwd wat jullie beweegreden is van de platte vlakken?

Misschien zit ik er helemaal naast?

Back