Ein-de-lijk!!! Mn Eerste Jet

Zekers bijna zondag! Heb de hoogteroeren gelijk gekregen, eea waarschijnlijk toch verstelt bij montage van de krimkous om de quicklink. Bij nadere inspectie zag ik dat de quicklink ook wel aan vervanging toe was dus nog even snel naar de hobbyshop geloeid voor een nieuw quicklinkje.

Zojuist dus afgemonteerd en pijp en turbine er weer in. Gelukkig kan t zo terug en is t puzzelen hoe t moet komen niet meer van toepassing!

Accu's zijn opgeladen, zo ook nog maar wat lipo's voor een electrokistje laden om de winterroest uit de vingers te vliegen!

Wie weet, als morgen de programmering van leraar-leerling systeem goed is dan....

Van uitstel komt immers afstel...
 
@ gert jan: thanks! We zullen zien!

@Herman:

Ik vlieg mode "euh" (ik haal t altijd door elkaar) :mrgreen:
In ieder geval gas rechts. Das mode twee geloof ik...

Mn instructeur vliegt dezelfde mode maar met getrokken gas (knuppel naar je toe = vol gas)
Dat heb ik niet, ik heb knuppel van me af = volgas.

Ik heb een futaba t12fg en mn instructeur een futaba t14mz.

We gaan het draadloos leraar leerling systeem van futaba gebruiken.
Daarbij is de t14 master en staat in verbinding met het toestel.
Mijn zender is verbonden met de t14.

De programmering waar het morgen om gaat is dus de programmering van de leraar zender. Alles moet nog in zijn zender komen te staan, alleen dan werkt het systeem.

Ik heb het allemaal op papier uitgeschreven dus in principe moet t er zo in staan.

Vanwaar die vraag??
 
Hij is nog heel :D
De buurman was er geloof ik wat slechter aan toe ;-)

Maar dat lieve leesgenoten zal hij zelf wel melden :-)
 
De buurman was er geloof ik wat slechter aan toe ;-)

Maar dat lieve leesgenoten zal hij zelf wel melden :-)
Nogmaals gefeliciteerd mannekke!

K'heb begrepen dat het allemaal wat rap ging.....het ding kan ook langzaam hoor ha ha ha! Throttle management komt bij turbine vliegen nog wat kritischer dan bij prop kisten. Tuurlijk zijn er zat snelheids duivels die graag de hele vlucht volle sjas willen vliegen (of ze zijn er nog niet achter dat dat 3de kanaal écht wel proportioneel is...) maar voor normaal vliegwerk kan dat gas na take-off al meteen naar 1/2 of zelfs minder. Beetje rustig circuitjes vliegen en wennen, laat desnoods flaps in take-off positie staan, is'tie minder stall gevoelig. Snel vliegen kan iedereen. Heeft de invlieger ook turbine ervaring?

Komt goe jonguh, effe bijkomen, biertje vannavond om het te vieren en volgende keer maar weer eens rustig aan de gang.

Groetjesss,
 
Jazeker is er nieuws!

Hahaa! Nou met de buurman gaat t weer goed hoor!
Een koud pilsje deed wonderen om mijn hartslag te verlagen!

Maar allereerst is het feest!!!!

HIJDOETUT!!! YESSSSSSSSSS :banana: :mrgreen:

Vanmorgen mijn spul ingeladen en naar het veld getogen.

Prachtig weertje, vol goede moed, eerst maar eens programmeren en dan zien we wel of t er van komt.

Na een goede anderhalf uur programmeren, checken, taxi test e.d. was t dan toch zover.

Eerst even een briefing gehouden over take-off richting, hoe te vliegen enz.

Ik moet zeggen dat we alles wat we konden voorbereiden goed voorbereid hadden, afspraken waren duidelijk:

Ik vlieg de kist, in principe de hele vlucht.
Indien ik na wat rustige rondjes en approaches de landing niet zag zitten zou mn instructeur dit doen.
Op die manier had hij ook even de gelegenheid om de kist te "voelen" alvorens hij m weer op moeder aarde moest planten.
Ook bij mijn call in de vlucht indien ik het niet zou hacken zou hij het overnemen.

Afijn, veld vrij en gereserveerd, kist opgelijnt, GAS EROP!

Wow wat een power! 2/3 van het veld los, maar denk dat dat meer aan mij lag qua "lostrekken" (ook anders als bij een propkist)

eerste gedachte met de wieltjes los; KICKERDEKICK zeg he!
Tweede gedachte, oei, raar gevoel op rol...
Komt laat en heftig in... mmm expo?
Hoogte ook erg heftig...


Gas terug en eerst een rustig rondje gemaakt, wel wat ruim en hoog, wennen aan de snelheid.
Tweede rondje wat rol getrimt en toen ging het voor mij de verkeerde kant op.
Wederom last van het late reageren (en dan ook heftig) van het rolroer.

In rollen terug naar het veld, kist rol ik te ver door, dit corrigeerde ik, maar met overcorrectie dus wederom inrollen en up geven

Ondertussen gaat zon jet dus lekker rechtdoor! en toen werd ie te klein.... Richting de zon...
kickerdekick werd toen ineens... Nou ja, je snapt m.

Redelijk "duidelijke" call gegeven dat ik m niet meer zag ( Zie video hieronder :mrgreen: )

Met ONTZETTEND veel dank aan mn instructeur die met scherpe ogen mn vlucht volgde en direct ingreep en de kist heeft teruggehaald.

Nog even gedacht om m weer over te pakken nadat alles weer stabiel was maar toch niet gedaan. Mn hartslag was 300 en een landing zag ik dus ook even niet zitten.

Al met al, toch gevlogen en een mega leermoment.

Wat ging er mis denk ik:

- Ik heb nog nooit met veel expo gevlogen, voor mijn gevoel reageerde de kist traag en gaf dus veel input omdat voor mijn gevoel de kist niet vlot genoeg begon te rollen.

- De uitslagen van Herman heb ik overgenomen, Herman is een ervaren jetvlieger en ik niet, misschien is dit voor mij nog te heftig.

- Wennen aan de snelheid, die kist is zo rap ver weg, dus tijd om drie keer je bocht te corrigeren is er niet

- de eerste tien vluchten hobbel je nog achter je jet aan ipv dat je hem bestuurd ;-)

Ach, al met al, HIJ HEEFT WEL GEVLOGEN MANNEN!

Een tweede vlucht zat er niet meer in, de aanpassingen kosten wat tijd en t werd voor mij al laat.
Wel jammer, want "if you fall of a horse, climb back on" (kreet van de instructeur na de landing ;-) )
Alles is wel aangepast dus qua programmering staat hij er weer klaar voor.
Nu even rustig alles nalopen en dan zal t de volgende keer vast beter gaan!

Bij deze wil ik jullie allemaal hier bedanken voor al jullie goeie tips en adviezen, en natuurlijk de heren van het MVA Jet instructieteam voor hun tijd, support en redden van mn kist!

EN hier dan de video (let niet op de lichte paniek in mn stem) en sorry, geen low passes.
T is dus ff stippie kijken ;-)

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hahaa! Nou met de buurman gaat t weer goed hoor!
Een koud pilsje deed wonderen om mijn hartslag te verlagen!

Maar allereerst is het feest!!!!

HIJDOETUT!!! YESSSSSSSSSS :banana: :mrgreen:

Vanmorgen mijn spul ingeladen en naar het veld getogen.

Prachtig weertje, vol goede moed, eerst maar eens programmeren en dan zien we wel of t er van komt.

Na een goede anderhalf uur programmeren, checken, taxi test e.d. was t dan toch zover.

Eerst even een briefing gehouden over take-off richting, hoe te vliegen enz.

Ik moet zeggen dat we alles wat we konden voorbereiden goed voorbereid hadden, afspraken waren duidelijk:

Ik vlieg de kist, in principe de hele vlucht.
Indien ik na wat rustige rondjes en approaches de landing niet zag zitten zou mn instructeur dit doen.
Op die manier had hij ook even de gelegenheid om de kist te "voelen" alvorens hij m weer op moeder aarde moest planten.
Ook bij mijn call in de vlucht indien ik het niet zou hacken zou hij het overnemen.

Afijn, veld vrij en gereserveerd, kist opgelijnt, GAS EROP!

Wow wat een power! 2/3 van het veld los, maar denk dat dat meer aan mij lag qua "lostrekken" (ook anders als bij een propkist)

eerste gedachte met de wieltjes los; KICKERDEKICK zeg he!
Tweede gedachte, oei, raar gevoel op rol...
Komt laat en heftig in... mmm expo?
Hoogte ook erg heftig...


Gas terug en eerst een rustig rondje gemaakt, wel wat ruim en hoog, wennen aan de snelheid.
Tweede rondje wat rol getrimt en toen ging het voor mij de verkeerde kant op.
Wederom last van het late reageren (en dan ook heftig) van het rolroer.

In rollen terug naar het veld, kist rol ik te ver door, dit corrigeerde ik, maar met overcorrectie dus wederom inrollen en up geven

Ondertussen gaat zon jet dus lekker rechtdoor! en toen werd ie te klein.... Richting de zon...
kickerdekick werd toen ineens... Nou ja, je snapt m.

Redelijk "duidelijke" call gegeven dat ik m niet meer zag ( Zie video hieronder :mrgreen: )

Met ONTZETTEND veel dank aan mn instructeur die met scherpe ogen mn vlucht volgde en direct ingreep en de kist heeft teruggehaald.

Nog even gedacht om m weer over te pakken nadat alles weer stabiel was maar toch niet gedaan. Mn hartslag was 300 en een landing zag ik dus ook even niet zitten.

Al met al, toch gevlogen en een mega leermoment.

Wat ging er mis denk ik:

- Ik heb nog nooit met veel expo gevlogen, voor mijn gevoel reageerde de kist traag en gaf dus veel input omdat voor mijn gevoel de kist niet vlot genoeg begon te rollen.

- De uitslagen van Herman heb ik overgenomen, Herman is een ervaren jetvlieger en ik niet, misschien is dit voor mij nog te heftig.

- Wennen aan de snelheid, die kist is zo rap ver weg, dus tijd om drie keer je bocht te corrigeren is er niet

- de eerste tien vluchten hobbel je nog achter je jet aan ipv dat je hem bestuurd ;-)

Ach, al met al, HIJ HEEFT WEL GEVLOGEN MANNEN!

Een tweede vlucht zat er niet meer in, de aanpassingen kosten wat tijd en t werd voor mij al laat.
Wel jammer, want "if you fall of a horse, climb back on" (kreet van de instructeur na de landing ;-) )
Alles is wel aangepast dus qua programmering staat hij er weer klaar voor.
Nu even rustig alles nalopen en dan zal t de volgende keer vast beter gaan!

Bij deze wil ik jullie allemaal hier bedanken voor al jullie goeie tips en adviezen, en natuurlijk de heren van het MVA Jet instructieteam voor hun tijd, support en redden van mn kist!

EN hier dan de video (let niet op de lichte paniek in mn stem) en sorry, geen low passes.
T is dus ff stippie kijken ;-)

[media=youtube]pTc7MKxag2A[/media]

proviciat Melvin, mooi dat je hem hebt heel gehouden ,mensen wat een spannend verhaal zeg!! op naar de volgende vlucht.

video link staat op prive!!!!

groetjes Rene.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hehe, zelfde strekking als ik via de telefoon doorkreeg :D
Maar nu weet je hoe of wat dus de 2de vlucht gaat van z`n leien dakkie :yes:

Toppie Buurman :thumbsup:


Direct wap lijntje vanuit z`n bed, hij zal de video fixen :-)
 
hey Melvin,

proficiat met de maiden!!! zalig gevoel wel he??

ik heb vandaag 3 vluchten gedaan met de jet op Pampa, en zelf ook de eerste take-off... ik doe't rustig aan, liever aan de kabel dan met brokken naar huis... ik heb vandaag de expo op de hoogte teruggebracht naar 15%, en denk dat hij er zelfs helemaal zal afmogen...volgende vluchten zijn gepland voor't paasweekend....

W.
 
En van uit z`n bed geregeld ;-)

Hier de video:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Filmpje gefixt!!!

@gerald, idd, throttle managment is belangrijk, voor mn gevoel had ik het gas er niet echt op staan, ik zat zo rond half gas.
T is meer een combi van alle eerder genoemde dingen.

@rene, dank voor de felicitaties, spannend was t zeker!

@berto, thanks man, nu even resume, postflight inspection, follow-on maintance en dan de volgende keer gewoon weer proberen!
 
Hoi Mel.

Je hebt het toch maar gedaan kerel, proficiat met je eerste jetvlucht, wanneer je de kist een beetje leert kennen zal je er hoop plezier van hebben, gewoon een goede coach bij je houden staan en je zal zien dat je vliegskills met je jet snel beter worden.

Many happy flights Mel, en we zien elkaar wel ergens.

Groet Ger.
 
Wat zijn jullie allemaal snel man! Ben an t typen staan r weer twee posts bij! Hahaha.

@Wim, lekker gefladderd dus weer!
Ik hang ook an de kabel, ik denk dat we daar verstandig aan doen en dat is vandaag duidelijk gebleken!
Zal ook eens kijken naar mn expo, vindt t maar een raar gevoel. Heb m nu op 40 staan maar denk dat ik m halveer.

@ger, dank je wel! Gaat goedkomen!
We komen elkaar idd vast eens ergens tegen, lijkt me leuk!

Zo en nu ga ik mn vlucht nog ff aan de binnenkant van mn ogen bekijken! Truste!
 
Back
Top