Ein-de-lijk!!! Mn Eerste Jet

proficiat melvin,dat was een spannend vluchie,ja zo,n jet is snel een mug aan het worden veel tijd om veel correctie,s te doen is er niet,maar het is allemaal goed gegaan toch?ik gebruik geen expo,kan altijd nog.minder kans op overcorrectie in het begin.
veel sucses met je volgende vluchten,gaat goedkomen.
gr,henk

40 expo is enorm veel. Ik heb 15 bij dit soort kisten

Hij was bij mij zeker niet fel maar als je hem te snel vliegt wordt hij dat wel. Met een normale snelheid was hij altijd heerlijk tam. Vergeet ook niet dat je in de landing nog genoeg nodig hebt om te kunnen corrigeren.

Laatst bewerkt door een moderator:
He Melvin, Proficiat met je geslaagde maiden! Lijkt me ook idd errug spannend zo'n 1ste vlucht met een jet, is ook niet niks! Hoop zelf ook ooit zo te mogen staan zoals jij van het weekend :D

@Wim, lekker gefladderd dus weer!
Ik hang ook an de kabel, ik denk dat we daar verstandig aan doen en dat is vandaag duidelijk gebleken!
Zal ook eens kijken naar mn expo, vindt t maar een raar gevoel. Heb m nu op 40 staan maar denk dat ik m halveer.

ik was ook rond de 40 gestart op elevator, vlug al teruggeschroefd naar 25, en ga nu naar 15... wat me telkens opvalt bij 't jetvliegen, is hoe je zo'n ding door de bochten moet 'sleuren'... valt natuurlijk nog zoveel op als je net daarvoor met een héél vinnige acro-kist vliegt.... Met een 3D kist moet je sowieso héél veel expo instellen, of zo'n kist valt niet te vliegen...maar dat is met een jet net anders... Op aileron heb ik wel nog iets van een 30% expo zitten, en dat voelt vrij goed, misschien dat ik ook wel nog iets zak....
hopelijk kom ik er met't paasweekend aan toe om'm de eerste keer aan de grond te zetten, maar wil'm zeker eerst nog beter leren kennen, en niet 't gevoel meer hebben dat de jet met mij vliegt, ipv andersom...haha!

W.

Hoi Melv,

Ook gefelicitaart vanaf hier. Dat die tor dan eindelijk eens een jetje heeft mogen voortduwen!
Toch dapper dat je in ieder geval de start geprobeerd hebt, maar met enkele opmerkingen:
Met alle stress van de vele bouwuren, de wetenschap dat er veel geld rondvliegt, het anders vliegen zorgt niet voor een optimale gemoedstoestand, er zit teveel stress tussen de oren wat je vliegen moeilijker maakt. Ik zelf laat complexe kisten altijd door iemand anders (Thomas, mijn zoon) invliegen, dan heb ik mijn handen vrij. En kan adviseren als er problemen zijn.

Verder, experimenteren met expo had je beter eerder moeten doen.....wat je beschrijft is idd de karakteristiek ervan. Ben je dit eenmaal gewend, dan is het een heerlijke toevoeging, maar ik ben iedere kist die ik vlieg altijd aan het fijntunen qua expo, soms nog na járen. Ik heb ook gemerkt dat bij turbulent weer je in de landing wel eens wat minder expo wilt, maar de dag erna bij windstilte de setting weer prima is.

Met alle stress van de vele bouwuren, de wetenschap dat er veel geld rondvliegt, het anders vliegen zorgt niet voor een optimale gemoedstoestand, er zit teveel stress tussen de oren wat je vliegen moeilijker maakt. Ik zelf laat complexe kisten altijd door iemand anders (Thomas, mijn zoon) invliegen, dan heb ik mijn handen vrij. En kan adviseren als er problemen zijn.
Tjsa, dat is voor iedereen weer anders meen ik.

Ik vlieg al m`n kisten zelf in, als die de grond in gaat dan wil ik zelf aan de knuppels staan :lol:

Anderen laten altijd hun kist invliegen, ook zeer goed, als je je eigen capaciteiten minder inschat bij een maiden dan moet je dat gewoon laten doen (geeft ons weer kans om met andere kisten te vliegen ;-) ).

Uitslagen, expo en dual rate is ook weer een zeer persoonlijk iets.
Je kan niet zeggen voor die of die kist gebruik ik zo of zoveel.

Dit alles hangt weer af van de persoonlijke voorkeur van de vlieger en ook van de opbouw en afstelling van de kist.

Ikzelf hou wel van grote uitslagen en weinig expo, een kist vindt ik al snel 'tam' op z`n roeren terwijl als er een ander mee vliegt hij gek wordt van de grote uitslagen.
Deze instellingen zijn natuurlijk ook weer afhankelijk van de opbouw van een kist.

Neem bijvoorbeeld een F-15 met hoogteroer uitslagen van 25mm elke kant op.
en 1 van 35mm elke kant op, stel beide in op 25% expo en dit zal bij beide kisten een totaal ander gevoel geven van vliegen.

Elke kist en elke piloot heeft zijn eigen instelling, de instellingen van anderen zijn alleen maar richtlijnen.

Mits je beide kisten exact hetzelfde afgesteld hebt qua uitslagen, dan kan je pas zeggen zoveel % werkt goed voor mij, en dat is dan een betere richtlijn.

Jeetje wat een geouwneel ;-)

Buurman, ik kom wel een keer naast je staan, kan ik eens lekker meekijken :yes:

Voor nu, denk dat je heerlijlk geslapen hebt met alleen maar dromen over mooie jet vluchten :cool:

Grt,
Berto.

Hey Melvin,

En ook van deze kant van harte proficiat met je geslaagde (en spannende) maiden!
Many happy landings kerel!

Groeten Danny

Berto,

Precies, dat zeg ik ook allemaal. Expo is een persoonlijke keuze, die idd afhangt van bvb je leeftijd. Voor bvb Thomas maakt het geen zak uit hoe ik de expo wegzet, die vliegt het toch wel. Voor mij, bijna 60! :( hoeft het rond de 0-stand niet zo fel te staan. Uiteraard verschilt dat per kist en vaak ook per functie.

Dual rate is echter wel een mode die ik absoluut afkeur, ik heb er echt veel meer kisten de grond mee in zien gaan als dat het enig voordeel brengt. Als je op een cruciaal moment in een noodsituatie volle uitslag nodig hebt, en je hebt de tijd niet meer om de schakelaar te zoeken, dan is je model weg.

Bij het invliegen moet je de risico's minimaliseren, dat betekent voor mij complexe kisten niet zelf invliegen (deed ik vroeger zelf wel). Dat moet iedereen idd zelf uitmaken, mijn advies is bij twijfel niet doen.
In terugblik, dat Melvin de kist moet overgeven aan de instructeur is wel een indicatie dat het ff teveel is geworden. Misschien dat hij achteraf ook wel denkt dat de hele vlucht beter door de instructeur gemaakt had kunnen worden. Nu is er toch even een gevaarlijke situatie ontstaan, gelukkig heeft die instructeur hem kunnen terughalen. Er zijn, vermoed ik, zo al veel jets op hun eerste vlucht aan een onnodig vroegtijdig einde gekomen.
Let wel, deze jet is géén Elan/Boomerang, het is een snelle bak.

Maar goed, ik wil niet de kritische "partypooper" uithangen in dit draadje, er is iemand verdiend heel gelukkig nu en dat wil ik niet in de weg staan!

Eej Melvin,

Ik vond het al zo raar.....gisteren onderweg naar utrecht werd ik op de a27 ingehaald door een rood wit blauwe Vision maar dat was jij dus
icon_mrgreen.gif

Van Harte met je eerste vlucht en je hebt hem nog heel dus je kunt nog eens kickerdekicken
icon_e_biggrin.gif

Soms is dat lastig inderdaad hoeveel expo ga je geven met welke uitslagen maar de volgende keer gaat dat vast en zekers beterrr

Greetz Edwin

Dank allemaal voor de leuke reacties!

@richard; ik snap je punt, heb je ook gelijk in. Het is niet niks wat je omhoog stuurt, qua tijd, effort en zeker ook financieel gezien.

Ik heb er lang over nagedacht en kreeg mn zenuwen wel aan de kant, eenmaal opgestart zat de gedachte in mn hoofd: ik kan vliegen en er staat twee man naast, een kan m overpakken en de andere helpen met trimmen. T is goed, we gaan.
Wat dat betrefdt was ik kalm.

Vwb de expo, achteraf niet erg slim om daar mee te vliegen als je t niet gewend bent.
En ik had ook de verkeerde setting in mn hoofd. Veeeeel te veel expo gezet zoals herman al zei.
Heb gisteravond zijn programmering nagelopen (die had ik opgeschreven bij aankoop) en idd 15%....
Dat is meer mijn setting denk ik.

Ik heb me laten verrassen door de snelheid van zo'n kist. Al was ik daarop bedacht, je kunt je daar simpelweg niet op voorbereiden. Corrigeren van je bank angle en je bent gewoon ver weg.

Dat dit goed is afgelopen komt doordat ik m hoog heb gehouden, optijd riep en de instructeur zn capaciteiten.

Resume: ik had zn maiden misschien niet moeten starten. Beter had het geweest om m te laten invliegen.
Paar trim rondjes en dan evt overpakken om even te voelen.

En je bent zeker geen partypooper!
Je weet t, ik sta altijd open voor adviezen en eerlijk commentaar!

Zondag maar eens kijken wat ie doet, wat finetunen en weer omhoog.
Maar ik denk dit keer eerst door de instructeur en dan zelf wat rondjes sturen.

Zondag maar eens kijken wat ie doet, wat finetunen en weer omhoog.
Maar ik denk dit keer eerst door de instructeur en dan zelf wat rondjes sturen.

Hey Melvin,

Top van je dat je't zo bekijkt!!

Ik ben er ook zeker van dat een volgende jet door mezelf zal ingevlogen worden, maar voor deze waren er toch teveel variabelen en nieuwe ervaringen om't zelf te doen....
ik voelde me afgelopen zondag al véél zekerder van m'n stuk, had m'n zenuwen onder controle, en heb echt genoten van m'n rondjes! heb er ook een paar rolls mee gedaan, en ook daar merk ik dan dat de expo naar beneden mag....360° in minder dan een seconde is wat veel voor een jet, haha!! ook de eerste take-off was een blast, maar ik was vergeten om't gas eraf te halen, en schrok dat'ie in de eerste bocht zwaar uitzakte...heb'm dan op hoogte gezet, en een rondje of 2 aan m'n maat gegeven, om terug de zenuwen onder controle te krijgen....hopelijk kan ik'm met't paasweekend ook zelf aan de grond zetten-in één stuk welteverstaan!!
W.

@Wim.

Helaas mag er niet meer met een jet worden gevlogen in het voorjaar bij de pampa's door gasten anders had ik mijn ouwe vertrouwde F86K wel mee genomen met pasen.

Zie je wel met pasen Wim.

Groet Ger.

Hij wim echt super dat jet vliegen he :) het vliegt als een trainer tja dat raar gevoel ken ik het is ook een pak geld dat daar vliegt :) ja ik ben nog altijd op zoek naar een jet nu wil ik een f-16 hebben .
greetz kevin
ps: melvin ook super voor u kerel :)

Zo na een maandje radiostilte maar eens wat posten!

Na de maiden is de vision op zolder beland en heb ik er door tijdgebrek en slecht weer niets meer mee gedaan.

Een beetje bewust want ik wilde eerst nogeens rustig naar eea kijken, kist vandaag dus meegenomen naar de club en een en ander qua programmering aangepast.

Bij het down zetten van de flaps is de elevator wat down gemixt. Deze kwam de vorige vlucht nogal heftig in doordat hij niet vertraagd was en de flaps wel.
Gaf dus een aardige pitch down wat weer een overcorrectie naar up als gevolg had.

Het vertragen van de elevator wilde maar niet lukken maar nu hebben we de juiste programmering te pakken.

Verder nu nog even kijken naar de expo ailerons wat vandaag niet meer lukte door tijdgebrek.

Al met al weer wat zaken aangepast en verbeterd, nu wachten tot de instructeur terug is van vakantie en dan kan hij weer!

Die vertraging van de mix functie is idd een lastige, ik heb bvb een oudere FC28 en daar kan het ook niet mee.
De enige manier waarop het op deze zender kan is met het selecteren van flaps een andere vluchtfase te selecteren, die kun je programmeren dat het vertraagd over switched. Maar bij welke positie van de flap selector laat je dat in gaan? Half flaps, full flaps?

Ik hoop dat de nieuwe zenders dit wel hebben tegenwoordig.

bij de t12 fg is dat ook geen probleem maar t is meer een kwestie van uitvogelen, zender leren kennen. vooral de combi van twee zenders voor het leraar leerling systeem.

In eerste instantie liepen we tegen het probleem aan dat hij wel bij bediening van de leraar zender wilde vertragen, daarna alleen bij de leerling zender.
Uiteindelijk bleek dat de instelling in mijn zender net iets anders moest zijn.
De software van de t12fg (mijn zender) en de t14mz(leraar) is het zelfde maar de manier hoe het gedisplayed wordt is anders.

Anyhow, we zijn er nu uit.

We hebben het nu gedaan zonder vluchtfases maar dit is idd een mogelijkheid Richard.
Ik wil erwel aan beginnen met een evt volgende jet, maar voor nu werkt t zo.
Ik hou t nu maar even simpel, qua functies is t alleen maar flaps bij deze bak dus zo ingewikkeld is ie niet.

De flaps gaan vertraagd naar de startstand. Wanneer je dan door gaat naar full flaps gaat het elevator iets down, beide vertraagd.
Wanneer de flap bijna full down is, is de elevator al op zn ingestelde hoeveelheid down aangekomen.

Je moet gewoon een flight computer hebben.....kun je er niet eentje van je baas "lenen" ;)

Grtz,

(Ik denk dat het in de toekomst daar helemaal naar toe gaat, als je nu al ziet wat de powerboxen allemaal kunnen, zijn eigenlijk al flightcomputers...tegen die tijd ga ik afhaken!)

Back