Hallo,
Ik zal me even voorstellen voor die mensen die mij nog niet kennen.
Ik ben Frank Cox en samen met mijn broer Ad zijn wij in 1991 begonnen met het maken van een straal motor. In april 1994 vlogen we op de pampas met een turbine. Er waren toen 4 turbines op de show, de rest waren allemaal impellers!
In 1995 hadden we een paar KJ-66 en een zelf ontworpen en gemaakte Vision. We gingen in die tijd regelmatig naar Jet- impellershows en er was veel interesse in onze Vision.
Wij hebben toen een serie gemaakt en die verkocht, later hebben we ze in het buitenland laten maken en verkocht maar al snel waren er veel mooiere maar ook zwaardere en duurdere modellen op de markt en was er voor onze Vision geen markt meer.
Nu weten jullie waar A&F voor staat! (Ad en Frank)
De Vision is ontworpen als trainer om makkelijk op gras te starten en te landen en dat alle op relatief kleine vliegvelden. Om dit te verwezenlijken is het gewicht zo laag mogelijk gehouden en zit er een sterk landingsgestel onder. Geloof me wij hebben nog steeds toestellen die in een aardappelveld zijn geland zonder schade!
Mijn advies is hou het gewicht laag de mijne heeft een massa van 5.2 kg leeg!!
Ik vlieg nog steeds regelmatig met mijn Vision en turbine van 1995 en geniet met volle teugen. De motor heb ik op 75 Newton staan en daar vliegt hij zalig schaal mee!
De laatste jaren hebben we onze focus op andere dingen gericht en is de ontwikkeling bij ons stil blijven staan.
Ik adviseer je om niet met 10 kg stuwdruk te vliegen en de Vision met vol gas als een F16 met 9G de bocht om te trekken. Hij is ontworpen als een trainer en wil ook zo gevlogen worden!
Dat de Pitch sterkt verandert als je de flaps trekt klinkt mijn vreemd in de oren.
In de handleiding staat dat je down moet mee mixen als je de flaps trekt, ik geloof 6mm op de neuslijst van het hoogteroer tegen de romp gemeten! Let op de neuslijst moet dan 6mm omhoog gaan! (Pendelhoogteroer).
Ik vind net een video op You-tube van jou denk ik maar de flaps moeten meer als 45 graden hebben. Bij 45 graden veranderen ze nog te veel de koorde van de vleugel en dus je vlieg eigenschappen! Remklappen krijgen pas echt remfunctie bij meer als 45 graden!
De stroming achter de klep moet volledig loslaten zodat deze aan de klep lees vliegtuig zuigt en zo het toestel remt.
In dit filmpje zie je mijn flapstand bij landen!
3bsbsr3fvjs[/media] Jet airplane Vision at LVC Sittard Netherlands - YouTube
Nu vlieg ik op 2,4Ghz en heb vliegfasen op de zender (starten, vliegen en landen). Ik schakel van vliegen naar landen en daar zit geen tijdsvertraging in! Ik schakel als ik de snelheid er al wat uitgehaald heb en dan komt hij als een trainer binnen zonder pitch verandering.
Het toestel wat je gekocht hebt is er een die ik gebouwd heb in opdracht voor een klant!
Als je vragen hebt kun je me altijd bellen stuur even een PB of nog beter misschien kunnen we een keer samen vliegen. Mijn Vision zal het geweldig vinden om nog eens met dit toestel samen te vliegen hebben ze vroeger ook gedaan!
Tot slot.
Komend jaar krijg ik mogelijk de beschikking over een cnc draai en frees machine. Ik overweeg om weer eens een turbine te maken op de nieuwste stand. Zijn er nog zelfbouwers in Nederland die van de actuele stand op de hoogte zijn en deze willen delen?
Kennis is overigens het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt!
Groet,
Frank