Ein-de-lijk!!! Mn Eerste Jet

Je moet gewoon een flight computer hebben.....kun je er niet eentje van je baas "lenen" ;)

Grtz,

(Ik denk dat het in de toekomst daar helemaal naar toe gaat, als je nu al ziet wat de powerboxen allemaal kunnen, zijn eigenlijk al flightcomputers...tegen die tijd ga ik afhaken!)

Nee joh! Die prutvliegtuigen van mn baas zijn gelimiteerd op 9G!
Met zon FCC erin kom ik helemaal de hoek niet meer om! :mrgreen:

En jij afhaken?? Jij houdt toch wel van "spullekes" :yes: hahaha

Jawel maar ik ben zo'n stomme purist waarbij alles natuurlijk moet gaan, voelen die kist en sturen maar. Helaas ga ik er daar niet mee komen...., die jets op de WK vlogen zóóó strak in turbulent weer, wordt niet alleen gebruik gemaakt van gyro dempers maar ook functies zoals heading hold en wellicht nog andere truukjes. Niet alles is toegestaan maar je kunt in het model ook van alles programmeren met verschillende vlucht fases waarbij de electronische gadgets op de grond niet te traceren zijn. Ik heb geen zin om zover te gaan en als het daar op gaat hangen zal deze jongen af haken. Ik ben zo'n debiel dat alles eerlijk moet maar dat gaat het bijna nooit op de hoogste trede's......:(

Maar goed, terug naar je afstellingen, wanneer testen?

Grt,

Ah zo! Ja daar kan ik inkomen!

Ik speel ook weleens "modern Warfare 3" op de pc, en ook daar heb je die mensen die een zogenaamde "aim bot" gebruiken! Heb ik een bloedhekel aan, mensen die een spel of wedstrijd niet eerlijk kunnen winnen!

Maar, idd back to the settings;

Zal even moeten wachten op de instructeur, die gaat nu eerst even lekker op vakantie! Weekje of twee is ieweer terug en dan gaan we er weer voor.

Heb wel nagedacht over de maiden en denk dat ik t nu anders wil doen:
Take off en trim-rondje door instructeur,
Dan even een paar rondjes sturen en daarna de kist weer door de instructeur laten landen.

Toch maar even een stapje terug dus...

Heb wel al weer even lekker gevlogen met de extra 300, de Pitts S2C staat bijna klaar voor zn Maiden en de P51 Mustang zal nu ook eens richting bouwplank moeten verhuizen!
En verder ben ik in een vergevorderd stadium qua volgende jet, vindt gewoon erg leuk om zon ding te maken.
Wel een die ook geschikt is voor mn P80 want "effe" een nieuwe turbine kopen gaat helaas niet.
maar welke kist t is,dat hou ik lekker nog even voor me!
Zal wel september worden.

Inderdaad, plezier is het belangrijkst! ;)

Wat weer betreft...., ze voorspellen niet veel goeds, wij hebben morgen wedstrijd op valkenburg...., bij de kust! :onweer: We zullen zien.

Groetjes en succes!
Gerald

Het schijnt hier tot een uur of twee goed te zijn dus sta om 10:00 al op t veld. Some checks en dan hoop ik op twee lekkere vluchten, ff de "goosebumps" eraf vliegen zeg maar.

We shall see! Dank voor de plezier wensen en gerald ook jij veel succes op de wedstrijd!

Vanmorgen kwam t met bakken uit de hemel, toch maar naar de club, dan maar wat aanpassingen doen waar we nog niet aan toegekomen waren, expo is veel minder gezet en d/r op de uitslagen. Ook zijn de flaps nu onafhankelijk van elkaar te trimmen mocht dit nodig zijn.

Kostte stiekem toch nog wel wat tijd.
En dan ben je klaar... Stralend mooi weer! En je startbox staat lekker thuis....

Maarja, dan had ik weer een vluchtje kunnen doen.

Nu staat hij klaar en de volgende keer lekker vliegen en dan wel een vluchtje of drie maken!

Haha, heb ooit eens m`n surfspul thui sgelaten omdat het niet waaide.......
M`n broer nam wel alles mee, ik heb de hele dag met een onweersbui op het strand gezeten en voorgenomen dat nooit meer te laten gebeuren.

Met de modelspullen net zo, alles gaat gewoon mee want stel je eens voor.

Ah, volgende keer lekker ermee vliegen, gaat helemaal goed komen :yes:

Grt,
de buurman.

Hoi Melvin,

- een beetje laat, lees `t nu pas - maar GEFELICITEERD met de maiden van je jet!! :thumbsup:

Groeten, Ramses

Hey ramses,

Dank je! Nu maar op naar de volgende vluchten.
Ik had gehoopt komende zondag maar helaas gooit een wedstrijd op ons veld even roet in t eten!

Wie weet de zondag daarop!

Hallo,

Ik zal me even voorstellen voor die mensen die mij nog niet kennen.

Ik ben Frank Cox en samen met mijn broer Ad zijn wij in 1991 begonnen met het maken van een straal motor. In april 1994 vlogen we op de pampas met een turbine. Er waren toen 4 turbines op de show, de rest waren allemaal impellers!

In 1995 hadden we een paar KJ-66 en een zelf ontworpen en gemaakte Vision. We gingen in die tijd regelmatig naar Jet- impellershows en er was veel interesse in onze Vision.
Wij hebben toen een serie gemaakt en die verkocht, later hebben we ze in het buitenland laten maken en verkocht maar al snel waren er veel mooiere maar ook zwaardere en duurdere modellen op de markt en was er voor onze Vision geen markt meer.

Nu weten jullie waar A&F voor staat! (Ad en Frank)

De Vision is ontworpen als trainer om makkelijk op gras te starten en te landen en dat alle op relatief kleine vliegvelden. Om dit te verwezenlijken is het gewicht zo laag mogelijk gehouden en zit er een sterk landingsgestel onder. Geloof me wij hebben nog steeds toestellen die in een aardappelveld zijn geland zonder schade!

Mijn advies is hou het gewicht laag de mijne heeft een massa van 5.2 kg leeg!!
Ik vlieg nog steeds regelmatig met mijn Vision en turbine van 1995 en geniet met volle teugen. De motor heb ik op 75 Newton staan en daar vliegt hij zalig schaal mee!
De laatste jaren hebben we onze focus op andere dingen gericht en is de ontwikkeling bij ons stil blijven staan.

Ik adviseer je om niet met 10 kg stuwdruk te vliegen en de Vision met vol gas als een F16 met 9G de bocht om te trekken. Hij is ontworpen als een trainer en wil ook zo gevlogen worden!

Dat de Pitch sterkt verandert als je de flaps trekt klinkt mijn vreemd in de oren.
In de handleiding staat dat je down moet mee mixen als je de flaps trekt, ik geloof 6mm op de neuslijst van het hoogteroer tegen de romp gemeten! Let op de neuslijst moet dan 6mm omhoog gaan! (Pendelhoogteroer).
Ik vind net een video op You-tube van jou denk ik maar de flaps moeten meer als 45 graden hebben. Bij 45 graden veranderen ze nog te veel de koorde van de vleugel en dus je vlieg eigenschappen! Remklappen krijgen pas echt remfunctie bij meer als 45 graden!
De stroming achter de klep moet volledig loslaten zodat deze aan de klep lees vliegtuig zuigt en zo het toestel remt.

In dit filmpje zie je mijn flapstand bij landen!

3bsbsr3fvjs[/media] Jet airplane Vision at LVC Sittard Netherlands - YouTube

Nu vlieg ik op 2,4Ghz en heb vliegfasen op de zender (starten, vliegen en landen). Ik schakel van vliegen naar landen en daar zit geen tijdsvertraging in! Ik schakel als ik de snelheid er al wat uitgehaald heb en dan komt hij als een trainer binnen zonder pitch verandering.

Het toestel wat je gekocht hebt is er een die ik gebouwd heb in opdracht voor een klant!
Als je vragen hebt kun je me altijd bellen stuur even een PB of nog beter misschien kunnen we een keer samen vliegen. Mijn Vision zal het geweldig vinden om nog eens met dit toestel samen te vliegen hebben ze vroeger ook gedaan!

Tot slot.
Komend jaar krijg ik mogelijk de beschikking over een cnc draai en frees machine. Ik overweeg om weer eens een turbine te maken op de nieuwste stand. Zijn er nog zelfbouwers in Nederland die van de actuele stand op de hoogte zijn en deze willen delen?

Kennis is overigens het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt!

Groet,
Frank

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Frank,

Leuk dat je even reageert! Nu weten we waar de kist vandaan komt!
Ik weet dat ik de derde eigenaar ben, Herman (tadango) heb ik hem van gekocht en hij had m van de eerste eigenaar.
Van de eerste eigenaar heb ik ook nog het email adres, een collega van mij die ook met jets vliegt herkende mn kist en die bleek de eerste eigenaar te kennen.
Ik moet de beste man nog steeds wat foto's mailen.

Leuk om wat over de kist te lezen! Weet je toevallig ook nog welk jaar je hem hebt gebouwd?
1995! begint t bijna een vintage model te worden!
Ben ik gelijk t eerste lid van de VJC (Vintage Jet Club) haha!

Vwb de flaps, Ik had deze vertraagd.
De downmix natuurlijk niet.... Vandaar dat die pitch-down zo heftig inkwam.
Zou nu opgelost moeten zijn, maar dat gaan we de volgende vlucht wel zien.
Ik ben benieuwd naar welke video je hebt gezien, ik heb het idee dat mijn flaps wel max haaks staan?
Ligt er natuurlijk ook welke zijde van de flap je dit bekijkt, de flap is immers taps.
Bovenzijde flap heeft dus een andere hoek t.o.v. de koorde als de onderzijde.
Ik ga uit van de onderzijde en dan zit ik toch ergens rond de 45 graden +
Instellingen flaps zijn trouwens volgens manual want die heb ik erbij gekregen.

Qua turbine, ja hij kan 9 kg leveren, maar inderdaad, het hoeft niet.
Terug regelen van een turbine vindt ik niet zon lekker plan, ik limiteer m wel met mn vingers.
Ik vlieg turbine voor het geluid en de techniek, het hoeft van mij niet idioot hard te gaan.
Dus lekker cruisen met de vision en wie weet later....

Een keer samen vliegeen, altijd leuk, maar dan moet ik m eerst even onder de knie hebben! Of mag ik je uitnodigen om eens op ons veld te komen vliegen?

Ik ga je even een PB sturen!

Overigens, info over zelfbouw turbines en hun bouwers vindt je hier:

Zelfbouw turbines - Modelbouwforum.nl

Laatst bewerkt:
Hey Frank,

Leuk dat je reageert :) De Vision is inderdaad perfect te vliegen met 8kg, iets minder ook. Ik had er even 10kg in maar dat is alleen leuk om heel langzaam verticaal te stijgen, echt op vermogen. Je kan dan heel langzaam en kort vliegen met de vision en de neus omhoog sturen en op vermogen langzaam klimmen.

Met 8kg was hij volgas horizontaal al enorm snel, eigenlijk te snel. Het start ook prima met 8kg, zelfs van hoog lang gras. Kost je dan wel 150 meter :) Hij woog droog (met volle hopper wel) 8.1kg, en dat is helemaal niet gek gezien hoe hij vloog. Het moet ook geen dwijl worden in de lucht uiteraard :) Constructie kan het gewicht ook prima aan, heb ik genoeg getest.

Tijd voor goed weer, dan kan er weer gevlogen worden ;)

Hahaha! Nee frank, je wordt niet helemaal.....
Dit is gefilmd toen ik m net had, zie kleur van de vleugels.
In de tussentijd is er eea veranderd aan hevels en stuurstangen van de flaps en heb ik ze afgesteld!
Ook de vleugels hadden een nieuw laagje cover nodig dus zo is hij nu:

c6d4eda5.jpg

Ik zal t eens nameten en nog eens in t manual kijken.

Tot slot.
Komend jaar krijg ik mogelijk de beschikking over een cnc draai en frees machine. Ik overweeg om weer eens een turbine te maken op de nieuwste stand. Zijn er nog zelfbouwers in Nederland die van de actuele stand op de hoogte zijn en deze willen delen?

Kennis is overigens het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt!

Groet,
Frank
Hoi Frank, hier heb je wat info omtrent de laatste stand, 18-20kg stuwdruk uit het bekende KJ66 keteltje, onderaan de pagina tekeningen downloads: Turbines

Groetjes,
Gerald

Hallo Gerald,
Ik lees op je site dat je dicht bij Eindhoven woont?
Misschien kan ik je eens bellen? Maken we een afspraak?

Groet en bedankt,
Frank Cox

Da's geen probleem, wel effe een paar weken wachten. Ik zit nu midden in verbouwing en verhuizing dus heb mijn handen behoorlijk vol daar ik bijna alles zelf doe. (we blijven knutselaars he? ;))

Groetjes,
Gerald

Back