Zo, de tekeningen zijn af, alles staat netjes op papier voor fabricage, helaas kan ik zelf niet draaien( handig zo'n pa)
Vandaag ook gelijk maar een nieuwe staaf alu gehaald en een stuk akulon kunstof om de bussen van te draaien.
Dit op advies van de verkoper
Terug achter de pc vroeg ik me toch af wat akulon nu eigenlijk precies is. Je komt t spul wel vaker tegen nl.
Helaas bleek toen dat het eigenlijk gewoon nylon is, wat niet erg maatvast is omdat het gemakkelijk vocht opneemt.
Niet echt handig als je bussen wilt maken met een exacte passing.
Nou kostte een stukje van 30cm maar drie euro dus t is geen ramp.
Toch weer even verder zoeken en kwam ik POM en PETP tegen.
POM is maatvast, PETP is maatvast en slijtvast.
Mij leek PETP dan de beste optie.
Na wat telefoontjes naar leveranciers blijkt PETP lastig aan te komen te zijn (kleine hoeveelheden) erg prijzig en is het slecht te verlijmen.
Toen maar even gebeld met Gerald, kijken of hij nog tips heeft.
Gerald gebruikt POM in zijn F16 als lagerbussen voor de twee pendelroeren, kreeg gelijk een adresje waar ik t kan halen dus van de week maar eens langsgaan!
Hieronder een omschrijving van de drie genoemde materialen:
Polyamide (PA)
Materiaal toleranties volgens DIN 16980
Maat toleranties volgens DIN 16980
Handelsnamen:
Akulon, Nylon, Ertalon, Nylatron, Ultramid, Vestamid, Zytel, Sustamid en Zellamid.
Kenmerkende eigenschappen en toepassingen:
Door de vochtopname gaan maatvastheid en elektrische eigenschappen achteruit. Hoge slagsterkte en taaiheid, trilling-dempend. Uitstekend materiaal voor mechanische onderdelen die bij verhoogde temperatuur belast worden en tevens in contact komen met olie of oplosmiddel. Bij mechanische bewerking ontstaat een langspanige krul.
Polyacetaal (POM)
Materiaal toleranties volgens DIN 16985
Maat toleranties volgens DIN 16977-16978-16980
Handelsnamen:
Delrin, Hostaform, Ultraform, Sustarin en Zellamid.
Materiaal lijkt veel op nylon. Polyacetaal is echter stijver en taaier vooral bij hogere temperaturen. Daar het materiaal geen vocht opneemt zijn de eigenschappen beter. Wel is POM gevoelig voor ultraviolet licht vandaar dat het voor gebruik buiten veel in de kleur zwart wordt toegepast. Het is zeer goed te verspanen (kort spanig).
Polyethyleentereftalaat (PETP)
Materiaal toleranties volgens DIN 16807-16811
Handelsnamen:
Arnite, Ertalyte, Hostadur, Sustadur en Zellamid 1400.
Arnite is een zeer hard materiaal waardoor het een zeer hoge vlaktedruk kan hebben. In verbandmet kerfwerking scherpe binnenhoeken vermijden. Het wordt veelvuldig in de levensmiddelenindustrietoegepast. Echter niet geschikt in water boven 70°. Zeer maatvast, hoge hardheiden stijfheid, goed slijtvast. Toepassingen: tandwielen met klein modul en precisiewerk.
Bron:
http://www.hemimex.nl/page/TechnischeKunststoffen/