EINDELIJK !!! De Pilatus PC-6 afbouw...

Het vlieggewicht van de Pilatus PC6 : dit wil zeggen met de accu's kompleet klaar om op te stijgen komt aardig in de buurt van 16 kilogram.... Dit voor de electro set-up !
De electro set-up weegt alleen ongeveer 4400 gram
Dit houd in :motor 1570 gram, regelaar 200 A plus 4 lipo's 6s4000

Een vergelijkbare benzine set-up : 80 cc motor, ontsteking ,uitlaat , benzine, tank, ontstekingsacccu, uitlaatbochten , enz. weegt ongeveer hetzelfde

Laatst bewerkt:
Hallo Dirk,

Ik ben stilletjes jou topic aan het volgen, ben namelijk zelf ook met deze kist bezig..
Ik heb er een 3w 70i op zitten met ks reso in de romp in een tunnel. De bedoeling is uiteraart ook om te slepen. Wat ik me af vroeg: zou het nodig zijn om struts tussen het kielvlak en stabilo te plaatsen i.v.m het sleepkoort. Ik heb geen carbon buisje in het kielvlag gestoken, ik heb die (jig) compleet ingesmeert met 24 uurs epoxy en toen er in gezet. Als ik aan het uiteinde van het kielvlak jengel lijkt het me wel stevig genoeg aan te voellen. Er komen bij mij ook sowiso van die beugels over de servo's. Ik heb wel een aantal foto's van mijn porter, maar ik krijg dat bij dit forum niet spits om te posten, voorheen kon je rechtstreeks van je pc op dit forum de pics zetten... Dusss ik snap dat niet helemaal met hosten enz....
Maar ik volg trouw dit draatje

Grtz. Wesley

Die carbon buisjes dienen niet alleen voor de stevigheid.
Ze geleiden ook de sleeplijn over het kielvlak.
Als je een bocht maakt, de sleeplijn aan de binnenkant van het kielvlak ligt en de zwever uit onervarenheid de buitenbocht pakt, kan hij je steeds verder de bocht 'in trekken'.
Met een schuin buisje tussen stabilo en kielvlak wordt de sleeplijn makkelijker over het kielvlak gewipt, dat is tenminste mijn ervaring...

Gerben

ha, goed materiaal he..;die red devil…;
De winglets opvulblokken zijn nu ook in model geschuurd...

full

full

Nu nog bespannen....

Laatst bewerkt door een moderator:
Dirk,

een beetje laat maar weet je nog waar je onderstaande landingslichten hebt gekocht? Deze zouden perfect passen in de Cessna 150 die ik aan het bouwen ben.

Alvast bedankt!

Bob

....landingslichten ... Na een tijdje gezocht te hebben , deze gevonden....
full

...

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Bob,

Deze lichten kocht ik in Genk bij Bea electronics...
Waarschijnlijk zullen ze deze bij Conrad ook verkopen.
De ledjes passen er mooi in en de houdertjes hebben ook lenzen.

Ik heb ze inderdaad inmiddels bij Conrad gevonden. Het gaat mij idd om de behuizing-lens, niet om de leds. Mooi geschikt om onderstaande na te maken:

IMG0116-L.jpg

Bedankt!

Bob

vervolg

Na allerhande medische toestanden was het modelvliegen bij mij op een laag pitje gekomen... Dit jaar lukt het mij terug wat beter .

Daarom heb ik gisteren besloten om nieuwe accu's en lader te bestellen voor mijn Pilatus PC6...
Ik had eerst 12 packs besteld van 6S4000 Flightmax maar door de ervaringen met de Megastar heb ik een beetje meer inzicht gekregen in wat kan of niet kan.
Nu goed ! Theoretisch klopte alles wel voor deze accu-samenstelling, maar ik dacht dat omwille van eenvoud het beter kon.
met deze 12 packs kon ik drie volledige vliegpacks samenstellen van 12S2P 4000 20C, dus totaal 12s8000 mAh.
Ik had bij Hobbyking nu accu's gezien die mij meer aanspraken nml de Flightmax 6S8000 30/40 C
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...Flightmax_8000mAh_6S1P_30C_EU_warehouse_.html
aangezien de vorige accu's nog nooit gebruikt waren en op stockeerspanning staan heb ik ze in de verkoop gezet en ze zijn inmiddels allemaal gereserveerd.
Ik had ook vier laders van 200 watt , die inmiddels ook verkocht zijn.
Ik bestelde mij nu de : http://shop.lindinger.at/product_info.php?products_id=88225
Nu ga ik EINDELIJK de Pilatus PC6 eens vliegklaar maken , want anders zit er straks de houtworm in.:smile:
Nadeel van veel te veel projecten hé .

Volgens Gerben zijn berekeningen zou mijn motor 105 ampére verbruiken met een 27 x 10 prop. De nieuwe accu's zullen het er allicht niet warm van krijgen aangezien ze continu 30 C kunnen leveren ( 240 ampére )

Laatst bewerkt:
even :offtopic:

In de Megastar zitten er twee packs Turnigy 5S5000 20 C in serie, dus 10S5000 20 C . deze krijgen het behoorlijk warm als ik bijvoorbeeld een 4 meter Fox of Swift naar 500 meter hoogte moet slepen.
De 6374 HXT 200KV motor met een APC-E prop van 20 x 11 verbruikt dan wel een 75 ampére en dit terwijl de accu's " slechts " 20 C ( 100 ampére ) kunnen leveren
Heb voor de Megastar nog wel een Xoar electroprop liggen van 18 x 10 , maar die heb ik nog niet gebruikt

Vandaar mijn beslissing om het in de Pilatus , wat accu's betreft , beter te doen...

Terug :ontopic:

De lader is reeds binnen ondertusen...
Ben op het moment nog druk met de verhuizing van mijn moeder...
Eens dat dit achter de rug is kan ik er weer tegenaan.
De Zippy 6S8000 30 C lipo's worden volgende week besteld.
Ik heb inmiddels voor mijn Eagle tree 150 ampére logger ook de temp meetsonde

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__4636__MicroPower_Micro_Temperature_Sensor.html

en het toerental meting printje binnen ( kan op twee draden van de motor aangesloten worden )

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__4635__MicroPower_Brushless_Motor_RPM_Sensor.html

Laatst bewerkt:
Lipo's zijn besteld... Nu nog een gepaste E-prop bestellen. Het zal waarschijnlijk een houten Fiala worden van 27 x 10 .
Hepf in Oostenrijk heeft deze op voorraad .
http://shop.hepf.com/Propeller-und-...-Blatt-Holzpropeller-Elektro-27x10::4727.html

De houten Menz 27 x 10 prop die ik had liggen gaat dienen op een ander projectje met een benzine motor...
Deze prop was zo in onbalans ,dat ik epoxyhars op de achterkant moest smeren om hem in balans te krijgen. Gewoonlijk doe ik dit met een spuitbusje vernis, maar dit was hier niet voldoende !

Laatst bewerkt:
Back