EINDELIJK !!! De Pilatus PC-6 afbouw...

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door knife-edge, 29 jan 2011.

  1. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Het vlieggewicht van de Pilatus PC6 : dit wil zeggen met de accu's kompleet klaar om op te stijgen komt aardig in de buurt van 16 kilogram.... Dit voor de electro set-up !
    De electro set-up weegt alleen ongeveer 4400 gram
    Dit houd in :motor 1570 gram, regelaar 200 A plus 4 lipo's 6s4000

    Een vergelijkbare benzine set-up : 80 cc motor, ontsteking ,uitlaat , benzine, tank, ontstekingsacccu, uitlaatbochten , enz. weegt ongeveer hetzelfde
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2012
  2. wesley puma

    wesley puma

    Lid geworden:
    5 apr 2005
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Groesbeek
    Hallo Dirk,

    Ik ben stilletjes jou topic aan het volgen, ben namelijk zelf ook met deze kist bezig..
    Ik heb er een 3w 70i op zitten met ks reso in de romp in een tunnel. De bedoeling is uiteraart ook om te slepen. Wat ik me af vroeg: zou het nodig zijn om struts tussen het kielvlak en stabilo te plaatsen i.v.m het sleepkoort. Ik heb geen carbon buisje in het kielvlag gestoken, ik heb die (jig) compleet ingesmeert met 24 uurs epoxy en toen er in gezet. Als ik aan het uiteinde van het kielvlak jengel lijkt het me wel stevig genoeg aan te voellen. Er komen bij mij ook sowiso van die beugels over de servo's. Ik heb wel een aantal foto's van mijn porter, maar ik krijg dat bij dit forum niet spits om te posten, voorheen kon je rechtstreeks van je pc op dit forum de pics zetten... Dusss ik snap dat niet helemaal met hosten enz....
    Maar ik volg trouw dit draatje

    Grtz. Wesley
     
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Die carbon buisjes dienen niet alleen voor de stevigheid.
    Ze geleiden ook de sleeplijn over het kielvlak.
    Als je een bocht maakt, de sleeplijn aan de binnenkant van het kielvlak ligt en de zwever uit onervarenheid de buitenbocht pakt, kan hij je steeds verder de bocht 'in trekken'.
    Met een schuin buisje tussen stabilo en kielvlak wordt de sleeplijn makkelijker over het kielvlak gewipt, dat is tenminste mijn ervaring...

    Gerben
     
  4. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    @ Wesley,

    Kom gewoon even buurten, dan leg ik het je haarfijn uit met die foto's.;)
     
  5. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    ha, goed materiaal he..;die red devil…;
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Inderdaad ... :smile:
     
  7. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Dirk,

    een beetje laat maar weet je nog waar je onderstaande landingslichten hebt gekocht? Deze zouden perfect passen in de Cessna 150 die ik aan het bouwen ben.

    Alvast bedankt!

    Bob


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Hoi Bob,

    Deze lichten kocht ik in Genk bij Bea electronics...
    Waarschijnlijk zullen ze deze bij Conrad ook verkopen.
    De ledjes passen er mooi in en de houdertjes hebben ook lenzen.
     
  9. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik gebruik powerleds in een alu behuizing.
    Hebben 3W en kunnen direkt op een schakel modul of direkt op een 3Slipo.

    Mvg Johan
     
  10. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Ik heb ze inderdaad inmiddels bij Conrad gevonden. Het gaat mij idd om de behuizing-lens, niet om de leds. Mooi geschikt om onderstaande na te maken:

    [​IMG]

    Bedankt!

    Bob
     
  11. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Heb je soms ook een linkje naar die van Conrad ?
    Interessant voor de mede-lezers ...
     
  12. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    red devil

    hallo heren ,waar te koop Red Devil?
    Gr,John.
     
  13. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
  14. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Yep, hier de link

    Artikelnaam: Fitting met optiek WU-I-5L
    Bestelnummer 8mm led / 3mm led: 185296 - 89 / 185310-89
     
  15. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Dat zijn ze inderdaad ! :yes:
     
  16. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    vervolg

    Na allerhande medische toestanden was het modelvliegen bij mij op een laag pitje gekomen... Dit jaar lukt het mij terug wat beter .

    Daarom heb ik gisteren besloten om nieuwe accu's en lader te bestellen voor mijn Pilatus PC6...
    Ik had eerst 12 packs besteld van 6S4000 Flightmax maar door de ervaringen met de Megastar heb ik een beetje meer inzicht gekregen in wat kan of niet kan.
    Nu goed ! Theoretisch klopte alles wel voor deze accu-samenstelling, maar ik dacht dat omwille van eenvoud het beter kon.
    met deze 12 packs kon ik drie volledige vliegpacks samenstellen van 12S2P 4000 20C, dus totaal 12s8000 mAh.
    Ik had bij Hobbyking nu accu's gezien die mij meer aanspraken nml de Flightmax 6S8000 30/40 C
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...Flightmax_8000mAh_6S1P_30C_EU_warehouse_.html
    aangezien de vorige accu's nog nooit gebruikt waren en op stockeerspanning staan heb ik ze in de verkoop gezet en ze zijn inmiddels allemaal gereserveerd.
    Ik had ook vier laders van 200 watt , die inmiddels ook verkocht zijn.
    Ik bestelde mij nu de : http://shop.lindinger.at/product_info.php?products_id=88225
    Nu ga ik EINDELIJK de Pilatus PC6 eens vliegklaar maken , want anders zit er straks de houtworm in.:smile:
    Nadeel van veel te veel projecten hé .

    Volgens Gerben zijn berekeningen zou mijn motor 105 ampére verbruiken met een 27 x 10 prop. De nieuwe accu's zullen het er allicht niet warm van krijgen aangezien ze continu 30 C kunnen leveren ( 240 ampére )
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2013
  17. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    even :offtopic:

    In de Megastar zitten er twee packs Turnigy 5S5000 20 C in serie, dus 10S5000 20 C . deze krijgen het behoorlijk warm als ik bijvoorbeeld een 4 meter Fox of Swift naar 500 meter hoogte moet slepen.
    De 6374 HXT 200KV motor met een APC-E prop van 20 x 11 verbruikt dan wel een 75 ampére en dit terwijl de accu's " slechts " 20 C ( 100 ampére ) kunnen leveren
    Heb voor de Megastar nog wel een Xoar electroprop liggen van 18 x 10 , maar die heb ik nog niet gebruikt

    Vandaar mijn beslissing om het in de Pilatus , wat accu's betreft , beter te doen...

    Terug :eek:ntopic:
     
  18. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Alle laders zijn inmiddels de deur uit ...en een paar lipo's
    Ik heb mij daarnet deze lader besteld :EOS 1420I NET 3 1-14S -20A -550W 12-28V*HYPERION

    Staat in aanbieding !!

    Bij electro-slepen (voornamelijk) is het toch héél belangrijk dat alle cellen netjes geladen en in balans zijn. Dit kan de levensduur van de lipo's aanzienlijk verlengen volgens mij .
     
  19. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    De lader is reeds binnen ondertusen...
    Ben op het moment nog druk met de verhuizing van mijn moeder...
    Eens dat dit achter de rug is kan ik er weer tegenaan.
    De Zippy 6S8000 30 C lipo's worden volgende week besteld.
    Ik heb inmiddels voor mijn Eagle tree 150 ampére logger ook de temp meetsonde

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__4636__MicroPower_Micro_Temperature_Sensor.html

    en het toerental meting printje binnen ( kan op twee draden van de motor aangesloten worden )

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__4635__MicroPower_Brushless_Motor_RPM_Sensor.html
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2013
  20. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Lipo's zijn besteld... Nu nog een gepaste E-prop bestellen. Het zal waarschijnlijk een houten Fiala worden van 27 x 10 .
    Hepf in Oostenrijk heeft deze op voorraad .
    http://shop.hepf.com/Propeller-und-...-Blatt-Holzpropeller-Elektro-27x10::4727.html

    De houten Menz 27 x 10 prop die ik had liggen gaat dienen op een ander projectje met een benzine motor...
    Deze prop was zo in onbalans ,dat ik epoxyhars op de achterkant moest smeren om hem in balans te krijgen. Gewoonlijk doe ik dit met een spuitbusje vernis, maar dit was hier niet voldoende !
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2013

Deel Deze Pagina