Electro ombouw SSM-Technik Huey

Ziet er goed uit! De belthoogte is 10mm bij mij.

Ik heb er nu een 16mm belt in getekend. Maar denk ook dat ik naar een 10mm ga. Komt het allemaal net wat handiger uit. Heb contact gehad met KTN (Ketting Techniek Nederland) over de breuksterkte. De 10mm versie kan 2600N aan. Maar als ik voor de standaard afmeting ga heb ik een gewikkelde riem die veel meer kan hebben. Dus ook met 10mm moet het goed komen ;)

Ik heb 'm in ieder geval nog niet kapot gekregen!:mrgreen:

Lijkt me ook stug als dat wel zo zou zijn...

De benzineversie heeft ook slechts een 10 mm breed riempje, en in tegenstelling tot een electromotor die gelijkmatig trekt, ramt en beukt een benzinemotor nogal: hij trekt maar ongeveer 1/3 van de tijd, en dat betekent dat hij in die tijd 3 keer zo hard trekt als de electromotor voor hetzelfde vermogen (en dat vermogen richt zich weer naar vlieggewicht, als je even van statische hoover of horizontale vlucht uitgaat).

Het is natuurlijk nogal theoretisch, maar je kunt door dezelfde tandriem dus meer vermogen kwijt bij electro aandrijving, vergeleken met brandstof, en dat is geen fabeltje....

Groet, Bert

en in tegenstelling tot een electromotor die gelijkmatig trekt, ramt en beukt een benzinemotor nogal: hij trekt maar ongeveer 1/3 van de tijd, en dat betekent dat hij in die tijd 3 keer zo hard trekt als de electromotor voor hetzelfde vermogen

Ik geloof dat die redenatie nogal rammelt. Van bijvoorbeeld een Hirobo Shuttle weet ik dat bij een brandstofmotor het standaard zwarte plastic tandwiel eeuwig meegaat, terwijl je bij de E-versie het optionele delrin tandwiel moet nemen omdat je de tanden van het standaard wiel kunt strippen. Komt volgens mij omdat een brandstofmotor ten eerste een vliegwiel heeft, en een koppeltoename op moet bouwen, terwijl een koppelopbouw bij een E-motor abrupt gaat, het veld wordt namelijk à la milli-seconde aangepast aan de vraag.

Groet, Jan.

Nee hoor, die brandstof aandrijving rammelt, de redenatie niet.

Een electromotor kan inderdaad heel erg veel koppel opbrengen, en als je verkeerd met dat koppel omgaat, strip je inderdaad vrij makkelijk tandwielen. Maar ik had het niet over het optoeren of aanverwante.

Qua koppel opbouw: een brandstofmotor die 18000 toeren draait, heeft ook een koppelpiek die ongeveer 1 ms duurt. (1 omw duurt 3,3 ms, de arbeidsslag is ongeveer 1/3 van de omwenteling, dus iets meer dan 1 ms).
Maar een Shuttle is nogal een krom voorbeeld, want zeker met de originele .32 motor mocht je blij zijn als je 500 W aandrijfvermogen hebt, wat pas vrijkomt bij hogere toerentallen, en dehoogte van de koppel-puls is wel iets afhankelijk van het toerental, maar heel globaal kun je stellen dat de piekwaarde niet heel erg veel veranderd over het toerenbereik.
Dat is de reden waarom brandstofmotoren meer vermogen leveren bij hogere toerentallen. Want P=n x T, en als T min of meer gelijk blijft, volgt P het toerental.
De "pest" met electromotoren, is dat ze het vermogen wat ze kunnen leveren, ook proberen te leveren als de boel nog op toeren komt, en als het toerental laag is, is het koppel achterlijk hoog, want P=n x T. Dus als P min of meer konstant blijft, is T omgekeerd evenredig met n.
Maar dat is de situatie met optoeren, en daar had ik het niet over.

Een electromotor die continue toerental (en nominaal systeemtoerental) draait vertoont een nagenoeg vlak koppel, en bij een verandering van de vraag (pitch geven) duurt het opbouwen van de extra weerstand meerdere tientallen, zo niet honderden milliseconden (je servo loopt nu eenmaal niet sneller), dus zal die electromotor ook exact even snel reageren. Moet wel, want er toert niks op als je pitch geeft.

Je zou voor de aardigheid eens mijn viertakt heli vast moeten houden als hij stationair tegen de koppeling staat te bokken, dan snap je wat ik bedoel met de koppel-pulsen.

Daar wordt weinig van verbloemd of uitgepoetst door koppeling of vliegwiel....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Ergo: Een goede softstart is héél erg belangrijk om je naar elektro omgebouwde mechaniek heel te houden.

De 6,6kW (fabriek opgegeven peak) van mijn Align 700MX motor kan de riem tot nu toe niet stukmaken dus heb ik er alle vertrouwen in.

Heb je al wat meer foto's van de heli zelf? :p

Ergo: Een goede softstart is héél erg belangrijk om je naar elektro omgebouwde mechaniek heel te houden.

De 6,6kW (fabriek opgegeven peak) van mijn Align 700MX motor kan de riem tot nu toe niet stukmaken dus heb ik er alle vertrouwen in.

Yup... Hééééél erg belangrijk....

Groet, Bert

Zal deze week nog wel wat foto's plaatsen. Wil de ombouw qua tekenwerk afronden. Ook nog even de servo bevestiging goed bekijken. Er zit nu een houten houder bij en weet nog niet zeker of die aan het frame van het mechaniek vast zit. Anders ga ik dat ook aanpassen.

Hierbij weer even een update. Was pas vanavond weer in de gelegenheid wat te doen. Heb de motordrager compleet aangepast. In het eerste ontwerp moest er van de oude motordrager (voor de Zenoah) een stuk worden afgeslepen. Nu hoeft dit niet meer. De oude motordrager wordt vervangen door een nieuwe motordrager. Qua framedelen komt er dus 1 onderdeel bij. Het mechaniek wordt verder ook niet aangepast zodat het altijd weer teruggebouwd zou kunnen worden.
Volgende stap is het maken van de accudrager en servohouder.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe ga je met deze motordrager de riem spannen?

Mvg, Richard

Hallo Richard,

De hart op hart afstand is exact goed. Omdat het een kleine staalversterkte riem is heb je maar heel weinig rek. Spannen is dus niet nodig. Doordat het een tandriem is zal hij ook niet doorslippen bij iets rek. De constructie wordt hierdoor veel simpeler.

Hallo Richard,

De hart op hart afstand is exact goed. Omdat het een kleine staalversterkte riem is heb je maar heel weinig rek. Spannen is dus niet nodig. Doordat het een tandriem is zal hij ook niet doorslippen bij iets rek. De constructie wordt hierdoor veel simpeler.

Ik help het je hopen... Vaak zijn de productie toleranties van de riem voldoende om hier toch roet in het eten te gooien....

Als de spanning niet exact goed is, zal hij niet direct slippen, maar met wat pech vreten de poelies de vertanding van de riem versneld op...

Het zal we iets meevallen, maar toch....

Groet, Bert

Ik help het je hopen... Vaak zijn de productie toleranties van de riem voldoende om hier toch roet in het eten te gooien....

Als de spanning niet exact goed is, zal hij niet direct slippen, maar met wat pech vreten de poelies de vertanding van de riem versneld op...

Het zal we iets meevallen, maar toch....

Groet, Bert

Hallo Bert,

Heb het overlegd met KTN waar ik de tandriemschijven ga bestellen. Zij gaven ook aan dat spannen met deze korte riemlengte niet nodig is. Ook een riem die gespannen moet worden kan niet goed staan. Daarnaast begreep ik van Bruteforce dat ook de PoweRotoR ombouwset werkt met een vaste riemafstand. Dit schijnt heel goed te werken. Ik ga het eerst proberen, mocht het in de praktijk toch problemen geven dan kan ik altijd een nieuwe motordrager frezen

Zit er staal in de riem?
Of iets van kevlar?

Ik had vroeger een Robbe futura met riem en ik moest er na een tijdje een optionele riemspanner op zetten.
Want volgens de manual was het induwen van de riem te veel.

Ten tweede: als je in de eerste trap een wijziging wilt maken qua verhouding heb je alsnog een nieuwe motordrager nodig.

Maar! de tijd zal het leren(eh...positief bedoeld hoor)

KTN zit in Enter(ik wil naar hun site om te kijken en druk steeds op de enter-toets)dat werkt niet..lache man!

Mvg. Richard

Zit er staal in de riem?
Of iets van kevlar?

Ik had vroeger een Robbe futura met riem en ik moest er na een tijdje een optionele riemspanner op zetten.
Want volgens de manual was het induwen van de riem te veel.

Ten tweede: als je in de eerste trap een wijziging wilt maken qua verhouding heb je alsnog een nieuwe motordrager nodig.

Maar! de tijd zal het leren(eh...positief bedoeld hoor)

KTN zit in Enter(ik wil naar hun site om te kijken en druk steeds op de enter-toets)dat werkt niet..lache man!

Mvg. Richard

Is inderdaad staalversterkt volgens KTN. Mocht je inderdaad de overbrenging willen aanpassen dan is er een probleem :D
Maar met de gekozen overbrenging kan ik een mooie range m.b.t. het toerental halen rondom het nominale toerental. En anders een nieuwe motordrager ;)

De website van KTN is inderdaad niet heel erg uitgebreid. Alleen de informatie over afmetingen is daar te vinden. Voor de overige informatie heb ik ze maar gebeld.

Heb vanavond de werktekeningen gemaakt. Morgen ga ik ze versturen voor het aanvragen van een prijs en levertijd. Heb ondertussen een vraag over de regelaar.

De Kontronik Pyro700-56 heeft een maximaal continu vermogen van 3,5 kW. Bij 10S (35 volt) zal er dan dus een stroom lopen van 100A. Mijn regelaar zou dus ook 100A moeten aankunnen. Hoe zit het bij lagere PWM waarden. De spanning is dan lager, wordt de stroom dan hoger indien de motor het zwaarder krijgt? Immers P = U*I. Met andere woorden, waar ga ik mijn regelaar keuze op baseren?
Persoonlijk denk ik dat een CC Edge 80 HV al voldoende zal zijn. Die kan constant 80A aan. Kortstondig natuurlijk veel meer. Die 3,5 kW zal lijkt me nooit nodig zijn bij schaalvliegen. Hoe doen jullie dit?

Wat je motor maximaal continu kan leveren staat helemaal los van je regelaar. Dit hangt van je helikopter af, hoeveel stroom je vraagt. In jouw voorbeeld betekent dat dus dat je regelaar helemaal niet diezelfde stroom continu zou moeten kunnen leveren, een beetje kwaliteitsregelaar heeft een heel ruime veiligheidsmarge ingebouwd.

Met een schaalheli vlieg je een redelijk laag toerental, en doe je over het algemeen geen gekke dingen. Doe je wel gekke dingen (een stallturn bij een schaalheli), dan krijg je wel wat stroompieken. Hier zou ik me geen zorgen over maken.

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat een 80A regelaar zeker moet voldoen.

Hallo Laurens,

Heb zelf ook het idee dat een 80A regelaar het makkelijk aan kan. Wat ik me afvroeg is het vermogen bij lagere PWM waarden. Stel je draait op 80% PWM (0,8*3,5V*10S=28 Volt) en de motor heeft dan ineens veel vermogen nodig, dan zou de stroom dus 125A kunnen zijn. Maar dit zal waarschijnlijk puur een theoretische stroom zijn die in de praktijk nooit voor zal komen?

De waardes gaan niet linear op, dus daar kan je niet echt van uit gaan. Ik neem aan/raad aan een governor te gebruiken. Deze regelt het vermogen wat nodig is om dat toerental te blijven draaien. Deze piekstroom kan inderdaad een stuk hoger zijn dan wat je motor maximaal continu aan kan, of je regelaar, of zelfs je accu. Piekstromen zijn maar heel kort, en zelfs als het echt nodig is kan de regelaar een redelijke tijd een hogere stroom verwerken dan het max continu waarvoor hij gewaardeerd is.

De waardes gaan niet linear op, dus daar kan je niet echt van uit gaan. Ik neem aan/raad aan een governor te gebruiken. Deze regelt het vermogen wat nodig is om dat toerental te blijven draaien. Deze piekstroom kan inderdaad een stuk hoger zijn dan wat je motor maximaal continu aan kan, of je regelaar, of zelfs je accu. Piekstromen zijn maar heel kort, en zelfs als het echt nodig is kan de regelaar een redelijke tijd een hogere stroom verwerken dan het max continu waarvoor hij gewaardeerd is.

Ik ga hem inderdaad met een governor vliegen. Heb ik met de Trex600 ook en bevalt prima. Denk dat ik rustig voor een 80A regelaar kan gaan.

Back