Electro ombouw SSM-Technik Huey

Hallo Johannes,
Ik bestel die bij Vario 90% van de onderdelen zijn gelijk, je kan ze ook bij a l k Zwitserland bestellen die heeft alles van Ssm over genomen, staat ook op de site van Ssm.
Groeten George
ps AlK heeft ook de zelfde als die je nu hebt met de bronzen bus en de nieuwe met kogellagers, Ssm bestelnummer 1001304 of 1001305

Hallo Johannes,
Ik bestel die bij Vario 90% van de onderdelen zijn gelijk, je kan ze ook bij a l k Zwitserland bestellen die heeft alles van Ssm over genomen, staat ook op de site van Ssm.
Groeten George
ps AlK heeft ook de zelfde als die je nu hebt met de bronzen bus en de nieuwe met kogellagers, Ssm bestelnummer 1001304 of 1001305
Bedankt George, top nog een SSM eigenaar op het forum. [emoji6]

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Johannes,
Dit is de link naar alk, die hebben het hele pakket aan onderdelen alk.ch, veel gebruik zal je er niet van maken want het mechaniek vraagt niet veel onderhoud of spareparts, af en toe een druppel olie en een lik vet is normaal gezien voldoende, de mijne heeft honderden bedrijfs-- uren er op zitten, en heeft al veel mensen het heli vliegen geleerd, de vorige eigenaar heeft er in Kerpen les mee gegeven op hun club.
Groeten George

Ik heb intussen ook een SSM mech van een Lama omgebouwd naar elektro met een simpel Powerotor Benzin setje aangevuld met een standaard pinion en riempje. De motor wordt nog een Hacker maar verder gelijk helemaal klaar.

Hallo Marco,
Welke overbrenging gebruik jij bij deze set-up ik heb namelijk de ombouw set van SSM gekocht maar weet niet of hier mee te vliegen valt, namelijk bij de benzine uitvoering zat ik op 1085 op de kop en de staart op 6667, als ik ombouw naar electro zal dat dan 1100 om 4972 worden met mijn overbrenging 86/19 standaard van SSM word dit dan 1100/4675 met een overbrenging van 85/20, ik moet nog een tandwiel van 19 tanden bij kopen van 21 euro dus komt deze ombouw set op 130 euro, persoonlijk vind ik het staart rotor toerental erg laag 2000 toeren minder dus zal ik ook moeten overstappen op aandrijving op de tussenas en mijn motorplaat aanpassen. verder heb ik een ander probleem met mijn rotorkop deze is een aan gepaste skyfox kop met onderdelen van Vario en Mikado dat doet SSM namelijk zie foto mijn bladlager as is 106.2mm die past nu niet meer, nadat ik nieuwe blad houders van mikado er op gezet heb, die van Vario is 110mm en is te lang en wel 3mm wat volgens mij komt doordat SSM druklagers gebruikt die 3.5MM en Vario gebruikt druklagers van 5mm, dus zal ik die maar bestellen.Mijn vraag aan jou is welke toerentallen ga jij kruigen met de ombouw.
Groeten George
2903100 (1).jpg

Laatst bewerkt:
Hoi George,
Ik begrijp niet zoveel van je rekenarij omdat dit geheel afhankelijk is van de keuze van motor kV en aantal cellen icm gearing. Bij een juiste keuze kom je qua toerentallen gewoon uit zoals het bij de benzinemotor was.
Mijn ombouw is voor een heli met 3-blad kop en 3-blad staartrotor. Die draait op de door SSM voorgeschreven toerentallen voor deze rotordiameter en totaalgewicht van de heli. Die kunnen zomaar afwijken voor jouw configuratie en vergelijken heeft dus weinig zin.

Ik adviseer je even SSM te bellen om te vragen welke keuzes jij moet maken met hun set.

Hallo Marco,
Mijn berekening gaat uit van de set-up van SSM dus met de hacker a60 met 215kv ik heb de orginele tandwielen van SSM hoofdtandwiel 86 tanden op de tussenas 14 bij SSM ombouw set die uit gaat van 85/15 word dat motorritsel 15 hoofd 85 tussenas 20 bij mij veranderd de 20 voor een 19 anders klemt het, SSM is niet meer te bereiken van 01-01-2015 is dit overgegaan naar ALK en per 01-01-2016 ook het schaal gebeuren, ik heb ondertussen al een mail gestuurd naar ALK en wacht nog op antwoord.
Groeten George

George komt in de problemen omdat hij de ombouwset van SSM heeft. Daar wordt de elektromotor op een andere plaats met het mechaniek verbonden dan bij de benzineversie. Voordeel van Marco en mijn constructie is dat je de overbrengingen die in het mechaniek zit mooi kan laten zitten en aan de hand van je kV waarde van motor, accuspanning en overbrenging van de tandriemschijf zelf je juiste koptoerental kan bepalen.
Ik heb de volgende waarden in mijn Huey:

Motor: Kontronik Pyro700 560kv
10s (2x5) accupakket dus nominaal 35volt
Hoofdtandwiel: 85 tands
Pinion op tussenas (die ingrijpt op het hoofdtandwiel) 15 tands
Tandriemschijf onderaan tussenas: stc 57,3mm
Tandriemschijf motor: stc.23,87mm
Heb gesteld dat ik bij 80% van de regelaar ongeveer 1150 rpm op de kop wil
Met 80% regelaar krijg ik het volgende toerental op de tussenas:
0,8*35Volt*560kv = 15680rpm op motor
57,3mm/23,87mm=2,4 (vertraging door tandriemschijf
RPM tussenas = 15680/2,4=6532rpm. Dit zal ook het staartrotortoerental worden aangezien hier geen vertraging in zit (zo uit mijn hoofd)
Dan heeft het mechaniek zelf nog de 85/15=5,7 vertraging. Hiermee wordt het hoofdrotortoerental dus 6532/5,7=1153rpm
Met de regelaar kan ik het koptoerental nog verhogen en verlagen indien noodzakelijk.

Ik heb intussen ook een SSM mech van een Lama omgebouwd naar elektro met een simpel Powerotor Benzin setje aangevuld met een standaard pinion en riempje. De motor wordt nog een Hacker maar verder gelijk helemaal klaar.

Hallo Marco,

Het linkerdeel van het mechaniek herken ik wel als SSM maar waar komt het bovenste deel vandaan? Heb je een foto van het geheel met rotorkop?

Groet,

Johannes

Hallo Johannes,
Ik heb nu een probleem met de ombouw set van SSM bij de bovenste lagerplaat, je kan de motor maar met 2 schroeven vastzetten lagerplaat uitbouwen de andere 2 vastzetten dan pas alles afmonteren en de tweede trap plaatsen, dat alles is mij teveel werk en stap over op de set van Marco nog steeds geen antwoord van SSM wacht nu al een maand zij reageren niet op de mail en ook niet per telefoon vast en mobiel.
Groeten George
ps zie foto van het probleem.
20160108_154847.jpg

Hoi George,
Je wil de aandrijving op dezelfde manier doen als die van mij, prima dat kan. Maar welke motor heb je nou al aangeschaft of is dat nog open?

Hallo Marco,
Ik ben nog op zoek naar een motor dus alles is open, een kleine vraag hoeveel tanden heeft de pion in de powerotor set, dan kan ik zoeken naar de poeli op de secondaire as om aan het juiste toerental te komen, boven heb ik 86/14 dat is voor een kist van 9.5 kg.
Groet George

Hoi George,
Volgens mij heb ik het nog steeds niet goed aan je uit kunnen leggen. De motorpoelie en secundaire tandriemwiel hangen volledig af van je motorkeuze (kV). En dan is het ook handig dat je een setje poelies kiest waarbij je met de standaard motor-bevestigingsgaten een standaard riempje kan gebruiken zodat dat meteen op de juiste spanning staat. Alles hangt dus samen.

Hallo Marco,
Je hebt het zeker goed uitgelegd, mijn vraag aan de makers van de Powerotor ombouw set dus jij en Han wat voor mij de beste oplossing is, eerder in dit draadje gaf je aan dat ik contact met SSM moest opnemen, dat zal moeilijk gaan daar SSM niks meer doet en ben aan gewezen op ALK.ch die zegt koop een ander hoofd tandwiel 85 tands de Hacker A60 215Kv en het is goed, op de andere problemen met de ombouw set gaan ze niet op in, het zelfde op de vraag of je met 2000 toeren minder op de staart kan vliegen, eerder in dit draadje vroeg ik jouw naar wat voor een set up je gemaakt heb voor de Lama daar die het zelfde is als de mijne qua overbrenging, als ik het goed heb is bij de Lama de overbrenging ook 85/15 boven, een andere vraag is de volgende, is het raadzaam om een druklager op de rotor as te zetten zo als Vario dat doet, mijn rotor is namelijk van de Skyfox maar zonder druklager onder de domeplaat.
Groet Geoerge
ps ik wil met 10s gaan vliegen en de voorkeur gaat uit naar de align motor

Back