Hoi,
naar aanleiding van dit topic ben ik toch maar aan het tekenen geslagen, ik wil eigenlijk volgend seizoen wel eens wat rondjes proberen. Wie weet! Dus hierbij het topic. Mocht je het je afvragen; de Piper is bijna klaar en de Heli ook, maar die topics moet ik nog bij- / afwerken...
Over de Q500, eigenlijk moet je er gewoon één kopen, da's waarschijnlijk beter, maar ik vind het bouwen nou eenmaal leuk. Genoeg tekeningen te vinden op de F3d site, daar staat ook het reglement en zo. Dus wat gedownload, leuk profieltje van Martin Hepperle gevonden, en aan de slag. Hierbij de eerste aanzichten:
Het ding krijgt een V-staart, en ik speel zoals je ziet met het idee om de romp ook een (verkracht) vleugelprofiel als silhouet te geven. De romp wordt verder òf van 3mm hobbytriplex (Gamma); òf de voorzijde wordt van dat materiaal en de rest wordt stick-build met depron vulling. Ik kwam op een bouwerssite en heb daar met wat mensen gemailed die ook met stick-built Quickies vliegen (zelfs met zo'n Nelson erop) en die vliegtuigen zijn aanzienlijk lichter dan de ARF-jes.
Dan de vleugel. Die moet je uit schuim snijden en beplanken, leuke how-to gevonden:
x3W1Vi7uQjg[/media] - Sheeting a Quickie Wing - Part 1
F4zQsd9rm2w[/media] - Sheeting a Quickie Wing - Part 2
FE4dUTO_gQ4[/media] - Sheeting a Quickie Wing - Part 3
Maar ja, die vleugels zijn wel relatief zwaar, en zonder V-stelling. Met het laagdekker ontwerp dat ik leuk vind is een beetje V-stelling wel gewenst. Dus zit ik te denken een conventionele spantenvleugel te maken, volledig gesheet. Sheeting uit 2 dunne lagen balsa met glasmat ertusssen, en dan in een schuimen mal persen en laten drogen. Dus zoals de schuimvleugel, maar dan met een houten ribben kern. En ik denk aan carbon liggers voor stijfheid en toch lichte constructie.
Al met al veel ideeën, maar input en betere ideeën zijn uiteraard altijd welkom.
Hugo
naar aanleiding van dit topic ben ik toch maar aan het tekenen geslagen, ik wil eigenlijk volgend seizoen wel eens wat rondjes proberen. Wie weet! Dus hierbij het topic. Mocht je het je afvragen; de Piper is bijna klaar en de Heli ook, maar die topics moet ik nog bij- / afwerken...
Over de Q500, eigenlijk moet je er gewoon één kopen, da's waarschijnlijk beter, maar ik vind het bouwen nou eenmaal leuk. Genoeg tekeningen te vinden op de F3d site, daar staat ook het reglement en zo. Dus wat gedownload, leuk profieltje van Martin Hepperle gevonden, en aan de slag. Hierbij de eerste aanzichten:

Het ding krijgt een V-staart, en ik speel zoals je ziet met het idee om de romp ook een (verkracht) vleugelprofiel als silhouet te geven. De romp wordt verder òf van 3mm hobbytriplex (Gamma); òf de voorzijde wordt van dat materiaal en de rest wordt stick-build met depron vulling. Ik kwam op een bouwerssite en heb daar met wat mensen gemailed die ook met stick-built Quickies vliegen (zelfs met zo'n Nelson erop) en die vliegtuigen zijn aanzienlijk lichter dan de ARF-jes.
Dan de vleugel. Die moet je uit schuim snijden en beplanken, leuke how-to gevonden:
x3W1Vi7uQjg[/media] - Sheeting a Quickie Wing - Part 1
F4zQsd9rm2w[/media] - Sheeting a Quickie Wing - Part 2
FE4dUTO_gQ4[/media] - Sheeting a Quickie Wing - Part 3
Maar ja, die vleugels zijn wel relatief zwaar, en zonder V-stelling. Met het laagdekker ontwerp dat ik leuk vind is een beetje V-stelling wel gewenst. Dus zit ik te denken een conventionele spantenvleugel te maken, volledig gesheet. Sheeting uit 2 dunne lagen balsa met glasmat ertusssen, en dan in een schuimen mal persen en laten drogen. Dus zoals de schuimvleugel, maar dan met een houten ribben kern. En ik denk aan carbon liggers voor stijfheid en toch lichte constructie.
Al met al veel ideeën, maar input en betere ideeën zijn uiteraard altijd welkom.
Hugo
Laatst bewerkt door een moderator: