Electro Quicky 500 ontwerpen en bouwen.

Zo, daar zijn we weer. Er zijn weer frisse ideeën, en (een klein beetje) tijd en rust. Dus ben ik weer aan het tekenen, en komen de vragen vanzelf! Ik wil de vleugel geheel uit schuim gesneden, inclusief neus- en achterlijst. Het geheel wil ik dan in 1 laag glasvezel- / epoxy vouwen, rond de neuslijst, en de uiteinden voorbij de achterlijst (en dan afzagen). Ik heb dit ooit op een Amerikaans forum gezien, maar ik kan die pagina niet meer vinden. Hoe dik zal ik het glasvezel nemen? Ik lees vaak 25 grams als afwerking, maar ik zit nu aan wat dikkers te denken omdat ik geen hout erbij ga lamineren. Het gaat om zo'n 0,7 vierkante meter, dus als ik van 25 naar 50 grams zou gaan kost dat maar 17,5 gram extra. Vraag is dan wel of dat veel uit zou maken, want je voegt maar weinig toe!

Nou, graag input, dus.

Dank,

Hugo
 
Een vleugel alleen van piepschuim met 1 laag glas en epoxy? Volgens mij wordt dat veel te slap. De stijfheid die alleen een indekking met hout geeft moet je niet onderschatten. Normaal is het piep+glas met epoxy +hout, dan heb je helemaal iets stevigs. Ik zou het niet proberen. Als je dan toch perse op het gewicht wilt besparen, waarom dan niet een ribben vleugel?

Hoe dan ook, stel dat je 100-200 gr. bespaard, dan nog heeft dat niet zo heel veel invloed. Trainen en strakker om de pylons heen vliegen wel, en als je dat niet gelooft: kom eens kijken op een wedstrijd, dan zul je zien dat de nummers 1 een kist hebben die meestal niet sneller is dan de rest, alleen is hun behendigheid beter ;)

En die 25 gr doek is alleen voor afwerking van hout indekking, doet qua sterkte niet zoveel. Als je toch door wilt gaan met dit experiment zou ik eerder denken aan 125 gr. doek, maar misschien is dat ook nog te slap. Wel onder 45 graden aanbrengen voor optimale stijfheid!

Ben benieuwd naar je bevindingen.

Peet
 
Laatst bewerkt:
Hoi Peet,

dank voor je input. Gewichtbesparing is niet meer het doel, anders is inderdaad een ribbenvleugel optimaal. Maar ribbenvleugels hebben twee nadelen: veel werk (ik verwacht er nog wel eens eentje kort te vliegen) en niet vormvast. De foliespanning verpest het profiel tussen de ribben in en dat zorgt voor meer weerstand. Het plan is nu:
1- Schuim kern snijden van 10x50 inch.
2- Schuim kern delen en weer samenlijmen met een opstaande ribbe ertussen over de hele spanwijdte, op het dikste punt van het profiel.
3- Kern in één keer omwikkelen met één laag 160 grams glasvezel met de folie er al op. Geheel samen terug in de mal waar de kern uitkwam, en dan met gewicht erop laten drogen.

Ik denk dat de combinatie van een stijve middenribbe en harde schaal er omheen erg sterk is, en het geheel is supereenvoudig te maken. Achteraf de rolroeren loszagen en zo is nog het meeste werk. En niet vergeten een kanaaltje voor de servodraden in de kern te maken voordat de boel verder in elkaar de mal in gaat. We zullen binnenkort zien hoe het uitpakt.

Uiteraard heb je gelijk dat goed vliegen waarschijnlijk meer invloed heeft dan een goed vliegtuig. Ik weet nog dat Michael Schumacher een keer een race won met iets minder voorsprong dan gewoonlijk; hij miste na z'n pitsstop 4 van de 6 versnellingen. Maar ja, ik ben geen Schumacher, en ik vind het leuk om iets moois / speciaals te maken.

Hugo
 
Haha, leuk, electrisch. Ik heb het freesfile klaar om te versturen, kom ik er achter dat de accu er niet inpast. Of de ESC niet. Eén van de twee. Toch wil ik beide wel mee omhoog! Ik heb 5S4000 packs van 157 x 52 x 36mm, exclusief de niet zo flexibele snoeren. De ESC is 88 x 31 x 14mm. Er gaat al 2x6mm wanddikte van de breedte van het toestel af, dus het pack moet rechtop. Hoe lossen jullie electro quickie vliegers dat op?

Hugo
 
Hallo Hugo,

Ik heb de regelaar helemaal voorin, boven tegen het kapje.
De accu past er dan nog onder maar hooft voor het gewicht niet helemaal naar voren geschoven te worden. Ik heb daarvoor wel het spant voor bij de vleugel wat moeten bijsnijden aan de onderkant.
Wat ik ook wel eens gezien heb is dat de regelaar buiten de romp komt in verband met betere koeling.
Je kunt ook wat kleiner accu's nemen.bv 3000 of 3300 mAh. Is voldoende voor één heat.

Groet, Cor.
 
Aha, dank je. Dan ga ik voor kleinere accu's kijken. Heb ik goed onthouden dat de stroom zo'n 60 - 70A is tijdens het racen? Dan zal ik bij 3000mAh maar voor 30C of meer gaan, niet? Ik heb een 125A regelaar, dat moet genoeg zijn.

Dank,

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Geen idee of mensen dit verder volgen, maar voor de geïnteresseerden de rommel die tot een ontwerp leidt, met hier een daar een freesfile in wording, en wat geleende onderdelen uit andere ontwerpen:

Kwik-Model.jpg


Zojuist de freesfiles afgemaakt en ter keuring aan de frezende forumgenoot voorgelegd. Wie weet...

Hugo
 
Waarom zit er een stepje in de onderkant van je romp?? Ga je er mee watervliegen:P??

Verder ziet het er leuk uit!! Ik ben benieuwd! Ga zo door en post wat foto's
 
Waarom zit er een stepje in de onderkant van je romp?? Ga je er mee watervliegen:P??

Verder ziet het er leuk uit!! Ik ben benieuwd! Ga zo door en post wat foto's

Hè, nou heb je het toch geraden! Ik dacht: "Met dit weer kan ik van ieder veld wel als watervliegtuig vertrekken, dat scheelt weer een landingsgestel!"

Nee, ik ben nog al gek van het boek en de principes van Kline & Fogelman, dus werk ik graag met hun theorieën. In dit geval: dit zou een lichte onderdruk op moeten leveren direct na de step. Dit heeft òf drag tot gevolg, òf je heft die drag op door de step open te laten, en het motorschot van gaten te voorzien waar lucht door naar binnen kan. Voilà, koeling. Los daarvan is het een grote vereenvoudiging van het rompontwerp.

Verder heb ik de romp al voorbereid voor de plaatsing van de accu, met daarbij een behoorlijke speelruimte om het zwaartepunt goed te kunnen krijgen.

Last but not least komt de koelzijde van de ESC gelijk met het bovenvlak van de neus van het toestel te liggen; optimale koeling met hopelijk maar weinig luchtweerstand.

Tot zo ver de theorie, de freesfiles zijn gecorrigeerd en opnieuw aan Willy Swart (Propa) gestuurd. We zullen zien wat het wordt. Het freeswerk van Willy is tot nu toe goed geweest, nou maar hopen dat mijn tekentalent goed genoeg is!

Ik heb nog gespeeld met het idee de verdubbeling van de zijwanden aan de voorzijde van de romp weg te laten. Immers, er zit geen trillende zware brandstofmotor voorop. Maar toen ik ergens snelheden van 175 km/hr las, dacht ik: "Die paar gram laten we er maar lekker op zitten."

Tot zo ver, later verder. Hopelijk met foto's en zo.

Hugo
 
Ben ook erg benieuwd naat het resultaat, niet zozeer om het gewicht, maar de tekening ziet er goed uit. Kitje wellicht?

Peet
 
Haha, kitje... Eerst maar eens de eerste de lucht in. Ik heb het ding in twee nachten getekend, of dat de kwaliteit ten goede komt valt te betwijfelen. Mocht het allemaal passen dan heb ik er geen bezwaar tegen als Willy ze ook voor anderen freest. Maar niet voordat deze überhaupt een beetje vorm krijgt. En ik neem nergens verantwoordelijkheid voor, ieder bouwt voor zich. Overigens heb ik ook een E2K uitgewerkt, die komt misschien ook nog.

Hugo
 
Het grote vleugelbouw dilemma slaat toe, hoe ga ik dat doen? Ik besprak e.e.a. laatst met een clubgenoot die al 50 (!) jaar vliegt, en die zat vol ideeën.
- Zijn beste methode is de schuimkern beplanken met balsa, geen glasmat, en een soort zeer verdunde gips als lijm. Lijkt me niet heel licht, maar volgens hem is het dat wel.
- Verder vind ik mensen die de balsa beplanking oplijmen met bruislijm, zonder glasmat.
- En mensen die dat doen met een hele dunne glasmat.
- Last but not least oplijmen met epoxy, en een dunne glasmat. Zonder glasmat heb ik dat niet gevonden.

Wat zijn er nog meer voor mogelijkheden, en wat zijn jullie ervaringen ermee?

[EDIT] Aangezien die 25 grams glasmat me meer lijkt om de lijm te verspreiden dan voor veel stevigheid; misschien kan dat ook met glasvezelbehang. Weegt het zelfde, doet (denk ik) het zelfde. Wat denken jullie?[/EDIT]

Dank,

Hugo
 
Laatst bewerkt:
zorg in ieder geval dat hij stevig genoeg is, er komt nogal wat kracht op.
In de viper ligt aan de boven en onderkant onder de indekking een koostof strook en in het midden glasvezel versteviging.

glasvezelbehang:hammer:? is dat niet veel te grof.

suc6 Wubbo
 
zorg in ieder geval dat hij stevig genoeg is, er komt nogal wat kracht op.
In de viper ligt aan de boven en onderkant onder de indekking een koostof strook en in het midden glasvezel versteviging.

glasvezelbehang:hammer:? is dat niet veel te grof.

suc6 Wubbo
 
Ach ja, je hebt ook geweven glasvezelbehang, niet dat amorfe. Maar ik kijk nog verder naar opties, ook al komen die niet direct van dit forum.

Er zijn vorderingen aan de romp! Het freeswerk van Willy kwam vandaag binnen. Kijk en oordeel zelf:

IMAG0324.jpg


IMAG0326.jpg


IMAG0327.jpg


IMAG0328.jpg


IMAG0329.jpg


IMAG0330.jpg


IMAG0331.jpg


IMAG0332.jpg


Het past allemaal goed op de punten waar het ontwerp klopt, dus het freeswerk is goed. Wel zitten er nog een stuk of 50 fouten in. Niks ernstigs, gelukkig. De meest domme is dat het gat voor de staartservo gedeeltelijk onder de vleugelbevestigingsplaat zit, dus je kan er nooit meer bij om de servo vast te schroeven... Ach ja, risico van 2D tekenen. Ik wil ooit nog wel met 3D (SolidWorks?) aan de slag, maar da's nog best complex.

Moedig voorwaards, de bouw is begonnen!

Hugo
 
Ziet er goed uit,

maar 3 dingetjes:

die step in de romp snap ik niet.
de neus lijkt mij erg lang, dan komt mogelijk je zwaartepunt niet goed uit. ze zijn meestal een 1/3 korter schat ik zo (hoe lang is deze nu van de voorlijst van de vleugel gemeten?).
klopt de instelhoek wel, hij lijkt wel negatief (down)

Wubbo
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je input, Wubbo.

Even per punt:
- De step is een experiment voor goede koeling in de romp, zonder (al te veel) weerstand te genereren. Het is een echte electrouitvoering, geen omgebouwd brandstofmodel.
- De neus is een stuk langer, het motorschot zit op 172mm van de neuslijst. Het is een echte electrouitvoering. De accu komt nu in de berekening een centimeter of vier van het motorschot. Hij kan dus 4 centimeter naar voren, en ook nog zoiets naar achteren als de berekening en de praktijk iets af blijken te wijken. Als ik het zwaartepunt eenmaal goed heb wordt de mogelijkheid tot verschuiven afgesloten. Dit is ook meteen een fout in mijn tekening; ik heb een opening laten frezen daar waar de accu (gedeeltelijk) op moet rusten. Niet zo handig, wordt aangepast.
- Alle instelhoeken zijn nul graden. Zowel van de vleugel, de staart, en ook het motorschot staat precies verticaal, en zonder zijwaardsstelling. Zo is het getekend, en ook gefreest.

Ik ga nu eerst de vleugel verder maken, zodat ik de romp kan passen op de vleugel.

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Helaas, de eerste schuimsnijpoging is geen succes. De snijmallen zijn kennelijk niet stevig genoeg, en/of ze zitten niet vast genoeg op het schuim. De trailing edge en de mallen op dat punt zijn niet goed geworden. Ik hink nu op 2 gedachten:
1) CNC schuimsnijder maken, ik heb bijna alles ervoor in huis.
2) Houten vleugel maken, even tekenen en Willy weer aan het werk zetten.
Hmmmm...

Hugo
 
Back
Top