Electro Quicky 500 ontwerpen en bouwen.

Hé, da's een handige! Nou denk ik dat ik toch een CNC-er ga bouwen, want ik heb de spullen en met Willy's service is de noodzaak voor een frees geluwd, maar voor de eerste vleugel ga ik zo'n mal maar eens maken.

[EDIT]
Vanmiddag toch even aan de CNC begonnen, en hij is al bijna klaar. Ik vond dit ding:
http://www.drayconstruction.com/foamstuffs/

En die is zo gebouwd. Ik zit toch nog te wachten op bestelde onderdelen voor de snijdraadvoeding. Ik heb een extra grote trafo erg goedkoop bij Baco gevonden, en met nog wat andere electronica is de variabele voeding ook vrij simpel gemaakt. Er komt zelfs een aan-uit-aan schakelaar op: Direct aan, uit, of geschakeld door de CNC aan.

En zojuist een leverancier voor schuim gevonden die B-keus platen van 120x250cm heeft voor weinig. Ik denk dat ik binnenkort een kern van 120cm in één keer kan snijden!
[/EDIT]

Hugo

Laatst bewerkt:
Wij hebben op de club een vergelijkbare machine, wel aangepast. Als grootste/belangrijkste hebben we een boog ipv een veer die het draad op spanning houd, zo staat er geen druk op de machine, enkel op de boog. Daar gaat hij nl behoorlijk kapot van, en als je vleugels met grote pijlstelling wilt maken moet hij anders ook een nogal lange veer hebben.

Ik snap wat je bedoeld, maar ik snap niet hoe je dan een boog in de CNC machine verwerkt. Kan je misschien een plaatje hosten? Ik begin wel even met een veer, voor de Quickie vleugel is dat goed genoeg, maar verbetering is altijd welkom.

Hugo

Aan de voorkant van die platen hebben we 2 metalen ballinks geplaatst, daardoor gaat de draad van de boog.

DSCN0265.JPG.jpg

De eerste paar zijn van onze machiene, de andere van een voorbeeld die we even geleend hebben.
Foto Album

Mechanisch is de machine bijna klaar, helaas blijkt de oude CNC set niet geheel citroentjesfris. Net maar even twee nieuwe drivers en motoren besteld, om de boel aan de gang te krijgen. En ik ben al aan het spelen met de software. Die merkt er toch niks van als er per ongeluk nog geen machine aan hangt. Overigens is het boog idee nog niet gemaakt, ik begin even met een veer. Dit wordt toch een rechte vleugel.

Hugo

Hmmm, de deadline van 2 oktober komt met rasse schreden dichterbij... Conrad is nog niet zo snel met z'n levering (gloeidraad en dimmer en zo, wel handig voor het schuimsnijden). Ook de CNC wil nog niet wat ik wil, ik ben maar even met handmatige snijmallen bezig. En even uit 2 stukken piep van de Karwei. Ruimte voor verbetering, maar beter dan niets.

Hopelijk volgend weekend een ruwbouw klaar, ik heb komende week 's avonds weinig gepland.

[EDIT] De snijvoeding doet het! Nog wel met een oude lampendimmer tijdelijk aangesloten, maar het werkt. Meteen ook een snijboog gemaakt, en ik heb nog een restantje draad van een clubgenoot gehad. En ik heb gesneden! Het gaat goed, de voeding is goed regelbaar en de 3A snijstroom werkt goed. [/EDIT]

Hugo

Laatst bewerkt:
Aha, dankje, dat zal ik doen. Ik kom 99% zeker (zwangere vrouw, niets is zeker...), maar of ik iets vliegends meebreng; wie weet. Ik heb vanavond 2 redelijke vleugelkernen gesneden, die nu in elkaars verlengde liggen te wachten tot de UHU por droog genoeg is om tegen elkaar aan gedrukt te worden. Morgen avond hopelijk sheeten. En de romp samenlijmen. Dank nog voor de tips, overigens, worden grotendeels verwerkt in de tekening.

Er zijn ook nog wat plaatjes, maar dat duurt nog even. Bouwen heeft even voorrang boven plaatjes uploaden en zo.

Hugo

De bouw van de vleugel, zonder al te veel commentaar:

IMAG0356.jpg

IMAG0357.jpg

IMAG0358.jpg

IMAG0359.jpg

IMAG0360.jpg

IMAG0361.jpg

IMAG0362.jpg

IMAG0363.jpg

IMAG0364.jpg

IMAG0365.jpg

IMAG0366.jpg

IMAG0367.jpg

IMAG0368.jpg

IMAG0369.jpg

IMAG0372.jpg

Van het insmeren met de epoxy en het samenstellen heb ik geen foto's, want ik had latex handschoenen aan met epoxy erop, dus daar wilde ik mijn camera niet mee bedienen.

En zo ligt het te drogen sinds gisteren avond 21.00u. Ik heb geen idee wat ik er van kan verwachten. Het lijkt me allemaal heel slap, maar volgens de persoon die het 'recept' aan me stuurde zou het een heel stijf geheel moeten worden. Wie weet. Vanavond druk, maar misschien dat ik het toch even uit de mallen haal, vanavond laat...

Hugo

Hmmmm...... Vreemd ding, zo'n schuimvleugel. De stijfheid lijkt me redelijk, hij lijkt me alleen loodzwaar. Ik zal morgen eens wegen. Hij is wel netjes vlak en recht geworden, nog een paar halen met de schuurlat en hij kan gefolied (wel nog even rolroeren in maken, uiteraard). Helaas had de beplanking niet overal langs de neuslijst even goed geplakt, dus heb ik de boel met een beetje witte houtlijm er tussen nog even met tape op z'n plaats gezet, dat droogt vannacht. Ik heb de vleugel even in de romp gepast, dat gaat netjes. Zeker voor de eerste passing, in de definitieve tekening kan er hier en daar nog een half millimetertje beter. Morgen middag heb ik misschien wat tijd, ga ik de boel schuren en de staart samenstellen. Hopelijk ook de rolroeren erin. Dit weekend ga ik klussen aan de babykamer, maar als het ding folie-klaar is voor het weekend, heb ik vast in de avond nog wel een uurtje voor de folie.

Groeten,

Hugo

Hmmmm, aanzetten van de (erg dunne) achterlijst en rolroeren gaat niet van een leien dakje. Ik denk dat ik hier en daar de boel maar eens goed moet verstevigen met 0,5mm vliegtuigtriplex. Ik denk niet dat het ding volgend weekend zal vliegen, ondanks dat ik er wel wat avonden kan hobbyen deze week.

De nieuwe kinderkamer is wel af, en de nieuwe babykamer vordert. Alleen vliegen die beide niet zo goed...

Hugo

Laatst bewerkt:
Vleugel 1 is definitief afgekeurd, helaas. Dat geeft me wel veel meer tijd tot een volgend evenement, maar jammer is het wel.

Hugo

Jammer is dat, ik zou voor de volgende vleugel niet al te perfectionistisch zijn.
Gewoon een nette stevige vleugel, grammetje meer of minder, maakt zeker in het begin niets uit.

Kom je wel zondag naar de Peel?
Kan je in ieder geval de wedstrijd lucht op snuiven.

gr Wubbo

Back