Electro setup voor Piper Pawnee 33%

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door BertOris, 25 jul 2012.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Grondstroom ook met de Spin bepalen, want vergelijking tussen twee verschillende instrumenten/stroombepalingen kan je op het verkeerde been zetten.
     
  2. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    hoi Ron,

    da's alleszins al een goed begin. Dan heb ik toch al een vergelijk tussen grond en lucht. Maar ik dacht te weten dat de meting van de Jeti Spin controllers niet echt betrouwbaar is. Op termijn moet er dus toch een alternatief komen.

    Bert
     
  3. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Geliciteerd Bert met je mooie Piper Pawnee.

    Het is een heel mooi toestel geworden.
    Toen je de motor uit had gezet leek het wel op een zweeftoestel. ;)
    Ik hoop dat je er nog veel plezier aan hebt.
    Wij rijden vannacht terug naar Zwitserland en dan hoop ik dat mijn Taxi begin volgende week ook de lucht in gaat.

    Groetjes,

    Jordy
     
  4. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Gefeliciteerd, ziet er goed uit.

    Op naar vele mooie vluchten :):)

    Gerben
     
  5. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    vandaag nog aantal mooire vluchten gemaakt. Daarbij iets meer uitslag gegeven op elevator en rudder dan hangar 9 voorschrijft. Nu is hij volgens mij klaar voor zijn eerste sleepje. Als de weergoden wat meewillen zal dat voor volgende week zijn.

    Groet, en nogmaals dank aan iedereen voor de waardevolle input.
    Bert
     
  6. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Ik lees net het goede nieuws !!!!

    Gefeliciteerd met de succesvolle maiden Bert:thumbsup:
    Moet eens komen kijken bij jullie in Tongeren....:yes:
     
  7. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    Wie wil komen kijken in Tongeren is steeds welkom, al is er tegenwoordig wel een kleine "maar". "Maar" breng ook vuile kleren want dan kan je een handje helpen bouwen aan ons nieuwe clubhuis :).

    [​IMG]


    Nu de maiden achter de rug is moet ik stilaan gaan beslissen met welk soort batterijen ik meerdere packs wil gaan maken. Bij accu en laadtechniek vind ik dat iedereen zowat z'n eigen batterijen de beste vind (al ga ik nu wat kort door de bocht), maar sluitende info over goede dan wel slechte batterijen vind ik niet. Daarom heb ik zelf maar wat info bij mekaar gegrabbeld die me relevant leek en in een excelletje gegooid. Aangezien ik nooit de limieten wil opzoeken moeten batterijen in elk geval genoeg stroom kunnen leveren. Voor de Pawnee zou dat ~120A per batterij zijn. Daarom leek het me veilig om enkel batterijen te selecteren die continue 150A of meer aankunnen. Je kan hier mijn excel raadplegen.
    Mij valt op dat de "ZIPPY Flightmax 8000mAh 6S1P 30C" aan € 0,63 per bruikbare Watt veruit het goedkoopst zijn. De "Thunderpower 25C - 6S 7800mAh" hebben met 131 (bruikbare) Watt per kilo batterij dan weer de hoogste energiedichtheid. Maar deze kosten wel € 1,93 per bruikbare Watt, wat drie keer meer is dan de Zippy's. Een pack van vier Thunderpower batterijen (zoals hierboven) weegt ~ 4212 gram, vier zippy's wegen 5260 gram. Ik zou dus een kilo kunnen uitsparen door voor de Thunderpower te gaan. Maar drie keer de prijs vind ik toch nogal veel ...
    De Thunderpowers zouden natuurlijk weer wel goedkoper kunnen worden als je deze vaker kan herladen dan de Zippy's.
    Is er iemand die hier ook nog eens zijn licht over wil laten schijnen ?

    Groetjes, Bert


    PS Bij voorbaat mijn excuses voor de minder samenhangende gedachtengang over dit topic.



     
  8. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    hoi,

    na de eerste vluchten leek het me toch wel een goed plan om een en ander nog eens goed te overlopen. Daarbij heb ik vastgesteld dat de schroeven die de veren van het landingsgestel vasthouden al goed zijn doorgeplooid (~5mm). Dit ligt ongetwijfeld aan een landing die harder was dan ze hoort te zijn, maar omdat ik nog wel ooit een hardere landing voorzie wil ik hier toch meteen een betere oplossing voor vinden. Bij de bouw heb ik er niet meteen bij stilgestaan, maar het huidige landingsgestel met vering weegt ~1800 gram. Mijn Pawnee is met zijn 21kg al wat obees, dus denk ik erover om het landingsgestel in zijn geheel te vervangen door een GFK of CFK exemplaar. Zoals gebruikelijk is alle raad weer erg welkom.

    Groetjes, Bert
     
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Bert,

    Zoals je al aangeeft heeft ieder zijn ervaring met lipo's.
    Persoonlijk vind ik de Turnigy's net wat beter dan de Flightmaxxxen, qua houdbaarheid en qua afgegeven spanning. (als er geen 8000turnigy is, hoe kom je dan uit met 3P5000 in je excel?)

    Thunderpower ging ook prima, hoewel mijn Thunder Power pack toch al vrij snel een rotte cel had. Kijk ook eens naar de nieuwe 'hype' Gens Ace. Heb ik ook een pack van en dat lijkt zich voorlopig goed te houden.

    Groet,
    Gerben
     
  10. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    hoi Gerben,

    ik heb de Gens Ace en de gewone Turnigy's ook aan de excel toegevoegd.
    Die hobbyking batterijen zijn uiteraard veruit het goedkoopst, al heb ik er geen flauw idee van hoeveel cycles deze aankunnen ivm de merkbatterijen. Dus de prijs per cycle is nog steeds een onbekende.

    Enerzijds wil ik voor minstens 15A per pack gaan omdat ik dan 4 sleeps zou moeten kunnen doen met zwevers van +10kg. Anderzijds is de Pawnee wat obees en zou ik liefst spaarzaam zijn met het batterij-gewicht.
    Maar als ik (zoals je hierboven kan lezen) een kilogram kan sparen op het landingsgestel, ben ik alweer wat beter op weg. Die Gens Ace lijken me een goede middenweg. Ze zijn niet al te duur en hebben een behoorlijke dichtheid. Bij de 8000 mAh staat wel dat ze niet voorradig zijn.

    groetjes,
    bert
     
  11. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Ik heb me laten vertellen dat de SLS Lipo's zeer goed zijn.
    Ik heb dus voor mijn Taxi 2 x 5s 5000mAh SLS APL 30+ Lipo's gekocht.
    Bij ons op de club vliegen er ook een paar mensen alleen maar SLS lipo's en berichten heel positief erover.
    Ze zijn wel prijzig.
    SLS Lipo's hebben ze ook in 8000 en 10000 mAh.

    Groetjes,

    Jordy
     
  12. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    hoi Jordy,

    hier de aangepaste excel.
    die batterijen zien er idd ook goed uit. Qua prijs en dichtheid komen ze (bijna) in de buurt van de Gens Ace die Gerben me aanraadt. Die 10000 mAh (20A pack bij 2P) zien er verleidelijk uit, maar gaan te zwaar worden. Ik denk dat ik best toch bij 8000 mAh blijf.

    Zo kan ik, samen met een lichter onderstel, wellicht net onder de 20kg blijven. En dat klinkt toch al veel lichter dan 21,5 kg.
     
  13. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Hoi Bert

    Bedankt voor de excel lijst.
    Heel interessant.
    De TP Lipo's zijn met afstand de lichtste, maar ook de duurste Lipo's
    Ik gebruik TP (G6 ProLite) Lipo's in m'n zwevers omdat ik daar gewicht wil sparen.

    Jouw 20 Kilo Piper is voor mij echt een hele andere wereld.
    Ik vindt het al spannend mijn 7,5 Kilo Taxi te landen, laat staan 20 Kilo.
    Ik vlieg af en toe wel eens een Salto met 19 Kilo, maar dan als "leerling" en ook alleen maar het vliegen zelf.
    Starten en landen doet de bezitter van de Salto (nog) zelf.
    Ik ben nog niet helemaal zo ver, maar ik denk dat ik dit jaar wel een landing zelf ga maken met dat "monster"
    Het is wel eventjes een ander gevoel zo'n "zware" kist te besturen.

    Groetjes,

    Jordy
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De loggers in de regelaars zijn nooit precies, is eigenlijk alleen maar een leuke gadget.
    Een goed systeem om dingen te loggen (stroom, toerental, temperatuur, capaciteit en nog veel meer) eventueel real time via telemetrie, is de Unilog van SM Modellbau.

    Gert-Jan
     
  15. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    hoi Jordy,

    ik moet eerlijk bekennen dat ik ook wat klamme handjes had toen ik hem voor het eerst solo vloog. Die 20 kg schrikt wat af, maar ik moet zeggen dat dit eigenlijk beter (makkelijker) vloog dan de Pilatus van 9 kg waar we tot nu toe mee hebben gesleept. Bij de landing is het wel even opnieuw leren afstanden inschatten omdat er toch wel een grote kist op je af komt. Ik heb met alle grotere toestellen waar ik mee vlieg (de Pilatus van 2,7m, de ASH-26 van 6m en de Pawnee van 3,3m) de neiging om steeds te ver van me af te landen. De "rotten" bij ons in de club blijven er op hameren dat ik hier echt werk van moet maken om te leren korter voor me door te vliegen/landen.

    Gert-jan,
    Ik ben eens bij SM-modellbau gaan neuzen, en dat lijkt me idd wel interessant. Ze hebben een stroommeter van 60V/400A wat ruim voldoende moet zijn. Wel vind ik niet meteen of de stroom door de meter gaat of dat er wordt gemeten met een kern rond de stroombaan. Het eerste is wellicht precieser, maar ik ben er wel wat bezorgd over. Als dat ding dan sneuvelt, ben je meteen ook je aandrijving kwijt. Verder vind ik nog niet meteen welke componenten ik zou nodig hebben om de stroom van de batterijen en de temp van de regelaar in realtime tot bij de piloot te krijgen.

    Groetjes,
    Bert
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bert, de meting gaat via een shunt.
    Wij gebruiken dit systeem inmiddels een jaar of 3-4 en ook bij stromen van boven de 400A en we hebben nog nooit uitval gehad.
    Gerben heeft een systeem in zijn electrosleper zitten, met hoogte alarm (300 meter) en volgens mij ook een alarm dat wanneer een bepaalde hoeveelheid capaciteit verbruikt is.
    Alles is via telemetrie uit te lezen.
    Wat je nodig hebt is in ieder geval een Unilog, een stroomsensor en een temperatuursensor.
    Hoogte wordt in de unilog zelf barometrisch gemeten.
    Ik weet niet welk merk zender je hebt maar al zou je een oudere (of 35 mHz) zender hebben is het altijd met een extern boxje uit te lezen.
    Als je het een keer wilt zien dan kunnen we wel ergens wat afspreken.

    GJ
     
  17. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    hoi Gert-Jan,

    dit klinkt allemaal mooi, en ik had er geen idee van of een shunt betrouwbaar zou zijn. Aangezien jullie er al een hele tijd goede ervaring mee hebben, durf ik daar wel op te vertrouwen.
    Ik gebruik een Futaba T8FG zender, wat moet ik dan nog extra kopen om ook de telemetrie aan de grond in realtime afleesbaar te maken ?

    Eens afspreken klinkt leuk, maar ik woon in Belgie (vlakbij Maastricht), wat niet meteen vlak naast Amsterdam ligt :-(.

    Groetjes, Bert
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    ik heb geen idee wat de mogelijkheden zijn met een Futaba zender maar dat kan ik navragen.
    Wij mogen in de wedstrijden geen telemetrie gebruiken dus we lezen alles achteraf uit, bij trainingen kunnen we wel dingen naar de grond zenden maar zelf doe ik dat eigenlijk niet.
    Zoals ik al zei, Gerben gebruikt het actief bij het electroslepen maar hij zit nu bij de wereldkampioenschappen in Roemenie.
    Het is een kleine moeite om de unilog in jouw model te zetten, het is alleen even kijken wat jij voor stekkers op je regelaar en accu hebt (en welke aan de plus en min).
    Belgie is niet zo heel ver, ik rij nogal veel.
    Na de eerste week van oktober heb ik alle tijd,, misschien dat Gerben dan ook wel even mee wil rijden.
    Stuur maar een keer een PBtje.

    GJ
     
  19. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    ik vrees dat ik met Futaba uit de boot val. "Unterstützt wird das Jeti Duplex System, Multiplex M-Link und Graupner HoTT."

    Misschien moet ik nog even afwachten wat er bij Futaba aan telemetrie gaat uitkomen. Ze zijn nu pas hun telemetrie aan het uitrollen, en misschien komt daar heel binnenkort ook wel een stroommeting bij.

    Groet, Bert
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Stefan Merz is continu bezig met verbeteringen aan de Unilog.
    Ik zal hem binnenkort even bellen om te vragen wat er met de Futaba Fasst mogelijk is.

    GJ
     

Deel Deze Pagina