Electro setup voor Piper Pawnee 33%

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door BertOris, 25 jul 2012.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Vanwaar je (inmiddels weggenomen) twijfels over gebruik van een shunt Bert? Shunts zijn zo ongeveer uitgevonden door Archimedes (of was het Euripedes?)
     
  2. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    Ik heb geen van die Grieken persoonlijk gekend, dus hun ook niks kunnen vragen over die Shunt :).
    Aangezien collegae op het forum hier al lange tijd positieve ervaring mee hebben, lijkt het me al een stuk safer.
    Mijn twijfels bestonden er in dat je een meetinstument serieel tussen je bekabeling stopt, waarbij dat ding een single point of failure wordt.
    Mocht jij er een andere mening over hebben, hoor ik die heel graag.
    Groet, Bert
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.884
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bert, zoals je misschien weet vliegen wij in de wedstrijden verplicht met deze logger/limiter en dus ook de shunt.
    Ik heb er in 4 jaar nog geen 1 kapot zien gaan en ook nooit een probleem gezien door die shunt.
    Ik heb het dan over ongeveer 70 piloten in europees verband.
    En tot vorig jaar vlogen we allemaal met vermogens van 300 tot 500A, dus tegen of over de limiet van de shunt

    GJ
     
  4. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    hoi Gert-Jan,

    ik wist niet in welk verband of in welk volume jullie die shunts gebruiken, maar je hebt alleszins erg overtuigende argumenten.

    Mocht Ron toch nog zijn twijfels hebben hoor ik die graag. Je kan nooit "te" goed geinformeerd zijn.

    Groetjes,
    Bert
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.884
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    OK, dan nog een beter argument, ik werk met UPS systemen, dus noodstroomvoorzieningen voor boorplatformen, ziekenhuizen, etc.
    Metingen worden daar ook gedaan via shunts, ook met opnamespoelen maar er zitten shunts in de uitgaande lijnen.
    En die dingen mogen niet stuk gaan.
    Een shunt is eigenlijk gewoon een stuk metaal waar bij een bepaalde stroom een bepaalde spanningval is, en die spanningval meet je.

    Ik heb even een shunt opengesneden voor je.
    Je ziet links en rechts de connectors die tussen de regelaar en accu komen, daartussen zit een koperlegering, dus eigenlijk gewoon een on-onderbroken verbinding.

    [​IMG]

    GJ
     
  6. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    hoi Gert-Jan,

    ik had er gn flauw idee van dat je professionele bezigheid ook in dit vakgebied lag. Neem het me aub niet kwalijk, maar in onze hobbywereld is het vaak moeilijk in te schatten of iemand erg achter een product staat omdat hij er zelf goede ervaringen mee heeft, of omdat hij "weet" dat het een solide product is.
    Nu, je had me al overtuigd met je 70 piloten over een aantal jaar, want het kan toch bijna niet dat die allemaal hun kist zouden riskeren door een onbetrouwbaar product. Maar aangezien ik nog steeds niet doorhad hoe een shunt werkt, wou ik toch nog reacties uitlokken om zo misschien meer wat meer te weten te komen :).
    Maar jouw foto en uitleg is me nu helemaal verhelderend. Ik had er geen vermoeden van dat de meting in feite zo eenvoudig en solide was. Nu vermoed ik wel dat het spanningsverschil op beide meetpunten in de shunt wel erg klein zal zijn, dus dat je een behoorlijk gevoelige spanningsmeting moet kunnen doen om een precies resultaat te krijgen.

    Even helemaal offtopic, maar ik vind het wel leuk om te weten dat je met grote (tier1) UPS systemen werkt. Zelf verhuur ik virtuele servers, en die zitten in het datacentrum uiteraard ook allemaal achter een grote UPS met batterijen en daarna Diesel. Jij werkt dus aan een component waar wij heel erg veel vertrouwen in moeten hebben, en waar we al een aantal keer effectief gebruik van hebben moeten maken.

    Groetjes, Bert
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    (edit: vanwege doorlink beveiliging had ik GertJan's foto van shunt in eerste instantie niet gezien)

    In de RCSoaringDigest van mei 2011 heeft een stuk gestaan over single-point-of-failure analyse, zie
    RCSoaring Digest (niet alleen zweven)

    Bert, ook bij huis-tuin-en-keuken multimeters gebruikt het 10(20)ampère bereik een shunt. Vandaar dat die bereiken ook op een aparte aansluitbus zitten. Een losse shunt in een leiding plaatsen geeft net zo veel kans op problemen als een normale extra verbinding/connector.
    Zelf een shuntje fabrieken voor de 3$ Wattmeter
    of
    zelfbouw shunt-weerstand voor meten van grote stromen


    Rechts op onderstaande foto van een SLS regelaar zie je twee SMD shunts (elk parallel dubbel) in twee van de drie motor-aansluitingen, voor het meten en beveiligen van stroom ('=' koppel).
    www.sinusleistungssteller.de
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    hoi Ron,

    dit is een erg leuk artikel over Single Points of Failure. Heb dankzij jou en Gert-Jan door dat een Shunt niet meer risico inhoudt dan een extra verbinding, want dat de electronica niet serieel loopt.

    Bedankt, Bert
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het meet-deel van de elektronica is inderdaad niet serieel, meet spanning over de shunt.. Maar als een shunt kapot gaat zal de rest van de elektronica, het vermogensdeel, geen stroom meer krijgen. Gelukkig zal dat niet gebeuren zoals GertJan al schreef :)
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.884
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nog even terugkomen op de Unilog telemetrie..
    Onderstaand het antwoord van SM Modellbau

    Hallo Gert-Jan,

    nein, Futaba FASSTest wird (noch) nicht unterstützt. Wir sind aber
    dran und wollen das spätestens für die nächste Saison machen.



    Dus.. het zit er zoals ik al zei aan te komen.

    GJ
     
  11. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    aha, dat is het wachten waard.

    Bedankt,
    Bert
     
  12. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Nog gevlogen ?
     
  13. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    helemaal niet meer. Ik ben wachtende op ander landingsgestel om de kist wat lichter te maken, maar dat wil maar niet aankomen.

    Bert
     
  14. HarmS

    HarmS

    Lid geworden:
    25 aug 2008
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Apeldoorn
    Bert,

    Ik heb dezelfde Hangar9 Pawnee, aangedreven door een 110 cc boxermotor.
    Alhoewel mijn Pawnee wat lichter is (16 à 17 kg schat ik) heb ik ook problemen gehad met de veerpotten van het landingsgestel, dat de veren binnenin speling kregen.

    Het lijkt me weinig zinvol een ander landingsgestel te nemen.

    Ik heb de veerpotten opengemaakt en er een vulstuk van circa 12 mm ingezet. Hierdoor is de speling weg en hebben de veren weer een flinke voorspanning. Verder een flinke klodder kogellagervet in de veerpotten gesmeerd zodat het piepen en kreunen tijdens taxiën weg is. Sindsdien vooralsnog geen problemen meer. Ik heb overigens ook precies het juiste type veer, maar dan van optimale kwaliteit, bij een groothandel op internet gevonden.


    Wanneer je met de zoekwoorden Machinchy en Pawnee op YouTube zoekt zie je in meerdere filmpjes wat er met een elektro aangedreven Pawnee allemaal mogelijk is, lijkt echter bepaald niet op slepen.

    [URL=" 9 Piper Pawnee 33% - YouTube[/URL]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    dag Harm,

    leuk dat je ook een Pawnee hebt. Heb jij er al mee gesleept ?
    Wat zijn verder je algemene ervaringen met dit toestel ?

    Ik wil graag een ander landingsgestel omdat ik denk daarmee een kg te kunnen besparen op mijn obees electro toestel. Vooral om te slepen lijkt me dat wel de moeite, al moet ik dan inboeten qua looks.

    Groetjes, Bert
     
  16. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Van een mooie tafel kun je niet altijd goed eten , zegt het spreekwoord...
     
  17. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    na een (veel te) lange stilte door ondermeer de bouw van ons clubhuis en het 'geweldige' weer van de lente zijn we de afgelopen weken eindelijk toch vrij veel aan het vliegen en slepen geraakt met de Pawnee. Beide beginnen stilaan wat te lukken, alleen hebben we soms last bij het afwerpen van de koord. De sleepkoppelingen zitten aan de zijkanten en het U-stuk van het touw blijft af en toe achter de staart hangen bij het afwerpen. Heeft iemand een idee hoe we dit kunnen vermijden ?
    In afwachting van reacties blijven we ondertussen verder experimenteren om een oplossing te vinden.

    Groetjes, Bert
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.884
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Op de plaats van dat stukje touw kan je glasfiber stok nemen.
    Of pijpisolatie om het touw heen doen, dat werkt ook prima.

    GJ
     
  19. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik gebruik tegenwoordig 'stagbeschermer' uit de watersport. Dat is een flexibel stuk kunststofbuis, wat je zo over de lijn kunt klikken. Flexibel genoeg om niet te breken bij het afwerpen en geen gevaar te zijn bij het afgooien, sterk genoeg om niet om je kielvlak te slaan. Bevalt mij erg goed. Te vinden bij de watersportzaak.

    Gerben
     
  20. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    met glasvezelstaafjes hebben we al ge-experimenteerd (rode lijn), maar pakweg één keer op vijf bleven de staafjes hangen tussen de struts in de staart. Morgen of in het weekend hoop ik met de groene versie te kunnen testen. Die stagbeschermer ken ik niet, maar als ik nog eens langs een watersportwinkel passeer ga ik er zeker eens naar kijken. Ik hou jullie in elk geval op de hoogte van het testwerk.

    [​IMG]


    Groetjes, Bert
     

Deel Deze Pagina