electro setup voor somethin' extra van SIG

Beste electro vliegers,

Ik ben nu een somethin' extra van SIG in elkaar aan het knutselen. Ik overweeg om deze met een electro motor uit te rusten. Ik ben alleen een :newbie: op electro gebied, dus mijn vraag is:

hebben jullie nog suggesties voor een electro setup voor de somethin' extra van SIG?

Motorretje:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp SK Series 35-48 900Kv $35.20
Regelaar:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 80A w/ UBEC Speed Controller $54.54
Accu:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : Zippy-Ec 3600mAh 3S1P 20C Lipoly Pack $47.11
Prop:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : Beech wood 13x8 propeller $3.16

Zo maar een idee. Accu kan wellicht een maatje kleiner, naar 2500mAh. Bestel ook meteen een 13x6 prop mee, misschien is die wel beter, of een 14x6 om te proberen. Voor de kosten hoef je het niet te laten! Ik heb nog niet veel ervaring met electro, maar mijn Funtana is met veel advies (en leermomenten) net af, en mijn Telemaster conversie ook. Ik denk (dus) dat ik redelijk in de richting zal zitten, maar we zullen zien!

Succes, en een mooi topic van maken, hè?

Hugo

Laatst bewerkt:
hugo dank voor de info, ziet er wel goed uit electro, totaal investering ongeveer 130 euri voor deze kist. Ik heb nog wel een irvine 46 2t liggen (nu onder de modder, zie mijn calmato draadje calmato-hoogdekker-naar-de-eeuwige-vliegvelden) maar dit vind ik zeker een goed alternatief.

Nog een vraagje hoe lang kan je dan vliegen met de setup die je voorstelde?

Laatst bewerkt door een moderator:
Regelaar kan ook 60A maar toekomstgericht denk ik dat je ineens voor de 80A mag gaan. Vliegtijd hangt af hoe snel je natuurlijk vliegt..
ik ben ook nog een grote newbie, en correct me if i'm wrong, maar ik denk dat je met deze batterij ongeveer een 25 minuten kan vliegen en nog langer als je wat trager vliegt.. DENK IK EH:D

btw: Prachtige kist !

Groeten
Jan

je vliegtijd hangt niet af van traag of snel vliegen hoor, accu kan in principe 72amp geven.
leuk model om electro uit te voeren:)

Als je 10 minuten aan een stuk volgas geeft of je geeft 10 minuten aan een stuk half volgas..
Maakt dat geen verschil dan?

Dan vlieg je twee keer zo lang uiteraard want de gemiddelde accu-stroom is lager.

Twee aanvullingen
  • Half-gas betekent niet dat de piek-stroom minder wordt. Die blijft gelijk, de stroom wordt alleen maar in stukjes gehakt. De gemiddelde stroom wordt wel kleiner. Het heeft dus geen nut om bij een krap bemeten regelaar gas terug te nemen om de maximale stroom te verkleinen, de transistoren/FETs krijgen toch telkens de (gepulste) volle stroom voor hun kiezen. And contrary to vacuum tubes, transistors/FETs get killed in milliseconds when current is too high.
  • Een regelaar heeft het het makkelijkst bij vol gas, het is juist het in stukjes hakken ('choppen', PWM) waardoor de regelaar warm wordt. See pictures below. Phase A, B and C are the voltages on the three wires between controller and motor.
full throttle, no switching/chopping
Motor-3-phasen.gif

partial throttle, with switching/chopping
Teillast_Motor.gif

Laatst bewerkt:
Rekent u even mee, al blijft het theorie:
In de link naar de motor lezen we in de customer reviews "APCe 13x8, ...[knip]... Full power was 850W (13.8V, 62A)". Dus, als je constant vol gas geeft (mol je de boel) kan je 3600mAh / 62A = 0,058 uur = 3 minuten en 29 seconden vliegen. Zo, da's mooie theorie.

Stel, je bent een electrozwever en je gebruikt de motor maar 50% voor 10% van de tijd, dan wordt je vliegtijd ineens bijna een uur en 10 minuten.
Stel, je vliegt extreem 3D en je gebruikt je motor 100% van de tijd gemiddeld 80%, dan wordt je vliegtijd 4 minuten en een bokkie.

Ik denk (althans, dat denk ik...) dat je met een Somethin' Extra 100% van de tijd de motor aan hebt, maar gemiddeld op 40%. Je start met meer, klimt met meer, maar daalt met veel minder. Echt 3D-en doe je niet met deze kist. Je vliegtijd wordt dan bijna 9 minuten. Maar, alleen de praktijk zal de echte tijd bewijzen.

Even verder redenerend; je laadt een pack in een uur (1C), dus non-stop zou dan 7 accu's nodig hebben. Maar, als je tot 10 minuten vliegtijd kan komen en 10 minuten rust tussen de vluchten, heb je aan 3 accu's genoeg. Allemaal keuzes!

Succes,

Hugo

The pictures above are from
LRK Site

More about workings of controller on that site, select these links:
-> Why does the Torquemax rotate so slowly and so forcefully
and
-> SPEEDY-BL self made brushless controller

Even nog een kanttekening bij mijn eigen post: half amperage betekend niet half stick. Mijn Telemaster (statische test) trekt bij volgas 20A, bij half gas 6,5A.

En voor de rest, vertrouw de door Ron gelinkte info! Ik ben ook één van zijn (anonieme) volgelingen, wat dat betreft.

Hugo

Voor het benodigde vermogen voor een ongeveer 2 - 2,5 kg wegende SE lijkt mij een 3s setup niet echt een geschikte keuze. Je moet veel eerder in de richting van 4, of liever 5s gaan denken.

na e.e.a. te hebben gelezen (veel dank voor de info) wordt het me steeds duidelijker (denk ik). De Somethin' Extra wordt ongeveer 2,2 kg schat ik in.

Als ik het goed begrepen heb dan is voor 3d en voor kunstvlucht ongeveer 300watt per kg gewicht nodig. Dit betekent dus dat voor de SE ik zo'n 700 watt motor moet nemen. Dus de eerste suggestie van Hugo was wat meer maar kwam met 840 watt volgens mij goed in de buurt. Met een 3s lipo zou de max strom ca 76 amp (watt/voltage=amp toch?) een 4s zou bij deze motor een lagere max stroom krigen van ca 57amp, maar dan zou het (onbelast??) toerental uitkomen op ruim 13.000, dat lijkt mij dan weer wat veel.

De 2e sugestie van Hugo zou volgens mijn berekening pas bij een 5S Lipo (18,5V) lager uitkomen, maar dan met een toerental van ca 12.000.

Er vanuit gaande dat ik ongeveer een motor van 800-850 watt nodig heb, dan zou deze de volgende specs moeten hebben bij een max toerental van rond de 10000:

3S: 900 kv, max amp 76
4S: 675 kv, max amp 57
5S: 540 kv, max amp 46

Nog wat vragen, wellicht open deuren maar toch:

Wat is nu de invloed van de prop maat?
Meer cellen geeft hoger voltage en dus lopen er lagere stromen, maar welke grens moet ik hier aanhouden?
Wat vergeet ik hierbij :confused:?

Ik hoop dat ik een beetje op de juiste weg begin te raken!:p

De Amerikanen gaan inmiddels uit van 450W/kg voor 3D, maar da's ruim. Ik weet dat er een forumgenoot met Funtana vliegt van 2,4kg met 1500 watt, mijne wordt ook zoiets. Een 720Watt motor voor 2 kg zou ik krap vinden. Als je het qua gewicht kwijt kan, neem een iets krachtige motor. In het ergste geval zet je er een kleinere prop op, en beperk je zo de pk's. Oh nee, de kW's.

Hugo

Hugo, lees de revieuws eens, die motor kan meer aan dan die 700 watt....... en dat is dan bij volgas, prophangen doe je bij een heel stuk minder.........en 3d vliegen ook hoor, dat extra vermogen is nodig om uit een laag mislukt figuur je model te redden en weer in normale positie te krijgen en om iets extras te hebben om ver door te trekken in vertikale vlucht..

... Meer cellen geeft hoger voltage en dus lopen er lagere stromen, maar welke grens moet ik hier aanhouden? ...
De maximale spanning van de regelaar, de motor kan qua isolatie veel hogere spanningen aan. Voor de rest hoef je nergens rekening mee te houden als je spanning verhoogt en middels andere Kv het toerental gelijk houdt.

Back