(Electro)-Supra-(XL)

Voor ik aan de bouw van de romp kan beginnen wil ik de motor hebben.
Deze moet dus zo langzamerhand besteld gaan worden.
Mijn ervaring met elektromotoren houdt op bij de speed 600 en 700.
Dus ik heb nogal wat zitten koekelen om m'n kennis een beetje op te krikken.
En de recente draadjes van Arno en Jordy hielpen ook.

Ik heb de volgende combinatie in gedachten:

Motor: peggy pepper 2221/12
Peggy Pepper 2221/12 - 2580KV mit Micro Edition 5:1NL
Op een 3s lipo en een 16x8 prop geeft dit de volgende waarden, aldus Reisenauer:
3s - 11V - 16x8, 4991 rpm, 24 Amp. 263 Watt, Schub 2110g, Pitch Speed 61km/h, Eta 81,2%
Dit moet meer dan voldoende zijn lijkt me. In principe kan ie hiermee recht omhoog.

Reisenauer heeft props van Aeronaut en Freudenthaler. De laatste is 3x zo duur als die van Aeronaut.
Klappluftschrauben - Reisenauer Präzisionsantriebe,Reisenauer Getriebe, Planetengetriebe, Micro Edition,Super Chief, Motor Chief,Spinner,Klemmmittelstück,Brushlessmotor,Lipo Akku,Brushless Regler,CFK Propeller,Holzluftschrauben,Luftschraube,RS E Stre
Wat is wijsheid? Zijn de Freudenthaler props zo veel beter?

In het draadje van Jordy's AVA werd wel duidelijk dat een 3A BEC onvoldoende is.
Ik heb drie religieuze stromingen dit onderwerp kunnen onderscheiden:
De BEC, naast de regelaar een UBEC, òf een aparte ontvangeraccu.
Gezien de verschillende meningen hierover lijkt er niet zo maar een 'beste' oplossing aan te wijzen te zijn.
Ik ben dus geneigd om me te laten bekeren tot de makkelijkste, lichtste oplossing, de BEC.
Al is een combinatie van een wat goedkopere regelaar en een aparte UBEC nauwelijks zwaarder en vergelijkbaar in prijs.
Heeft iemand ervaring met deze regelaar?:
SunriseModel ICE 60Ainkl. ProgCard II
Of toch deze:
Castle Creations Phoenix Ice Lite 50 - CC-010-0069-00

Als accu wil ik een 3s lipo van zo'n 2200-2600 gebruiken.
De SLS accu's schijnen goed te zijn:
SLS APL 2200mAh 3S1P 11,1V 45C/90C - Modellbau Akkus Stefansliposhop

Ik hoor het graag als iemand hierover iets kan zeggen.
Mijn kennis hierover is erg beperkt dus al het advies is welkom.

Groet!
Patrick
 
Motor: peggy pepper 2221/12
Peggy Pepper 2221/12 - 2580KV mit Micro Edition 5:1NL
Op een 3s lipo en een 16x8 prop geeft dit de volgende waarden, aldus Reisenauer:
3s - 11V - 16x8, 4991 rpm, 24 Amp. 263 Watt, Schub 2110g, Pitch Speed 61km/h, Eta 81,2%
Dit moet meer dan voldoende zijn lijkt me. In principe kan ie hiermee recht omhoog.



In het draadje van Jordy's AVA werd wel duidelijk dat een 3A BEC onvoldoende is.
Ik heb drie religieuze stromingen dit onderwerp kunnen onderscheiden:
De BEC, naast de regelaar een UBEC, òf een aparte ontvangeraccu.
Gezien de verschillende meningen hierover lijkt er niet zo maar een 'beste' oplossing aan te wijzen te zijn.
Ik ben dus geneigd om me te laten bekeren tot de makkelijkste, lichtste oplossing, de BEC.
Al is een combinatie van een wat goedkopere regelaar en een aparte UBEC nauwelijks zwaarder en vergelijkbaar in prijs.
Heeft iemand ervaring met deze regelaar?:
SunriseModel ICE 60Ainkl. ProgCard II
Of toch deze:
Castle Creations Phoenix Ice Lite 50 - CC-010-0069-00



Hoi Patrick.

De gegevens die Reisenauer vermeld moet je met een korreltje zout nemen hoor.
Ik vlieg zelf met de 2221/10 versie met een 15x13 en een TP 850 Mah 65C 3S. Dat gaat ongeveer met 30 tot 40 graden omhoog. De motor draaid wel erg mooi moet ik zeggen.

Ik had deze set zelf ook met de sunrise 60 Ah regelaar maar gaf problemen met mijn accu. Een test met een 1800 Mah accu was prima. De voltage zakte iets te veel in met de 850Mah accu en daar kon de regelaar niet zo goed mee overweg. Ik heb de sunrise toen maar vervangen door een kontronik koby 55Ah regelaar.
Ik zou persoonlijk minimaal een 1600 of een 1800 Mah accu gebruiken, afhankelijk van het zwaartepunt natuurlijk.

Een hele goede optie zijn ook de YGE regelaars. Die werken ook feilloos. Ik vlieg zelf met BEC. Ik heb tot nu toe nog geen enkel probleem gehad, al zijn er altijd andere meningen daarover.

Succes. Gr: Adrie
 
Laatst bewerkt:
Hoi Adrie,

Bedankt voor je reactie.

Is er een wezenlijk verschil tussen de 2221/10, -11, of 12?
Ze lijken alle drie vergelijkbare resultaten te halen bij een bepaald amperage.

Reisenauer suggereerde nog om een 18x10 graupner prop te gebruiken:
3s - 11V - 18x10 Graupner, Mittelt. 28, 4745 rpm, 32 Amp., 356 Watt, Schub 2919g, Eta 78,8%.
Dit lijkt wel een goed idee. Behoorlijk meer stuwkracht bij een heel acceptabel stroomverbruik.
(Voor wat het waard is dus....;-))

Hoeveel (digitale) servo's gebruik jij op die Kontronik? Dat is ook een 3A bec.
Dat wil ik toch niet doen met die 6 MKS DS6100 servo's die ik wil gebruiken.
Daarom zie ik die YGE ook niet zitten. Dat is immers ook maar 3A. Al wordt die wel bij het setje van Schambeck geleverd...
(Zie ook het draadje van Jordy:bouwverslag-super-ava-pro-4-flaps-f5j-33)

Ik wil 2200mAh accu's gaan gebruiken, dus mogelijk is die Sunrise wel een optie.

Groet, Patrick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gebruik in 2 wedstrijdkisten de koby regelaar met BEC. In de pike perfect heb ik 6 digitale servo's en in de perfection 5 digitale en op richting analoog.

Het cijfer 8, 10 of 12 heeft te maken met het aantal windingen. Hoe lager des te meer power maar meer verbruik. Ik denk dat de 12 voor jou kist meer dan genoeg is, maar verwacht niet direct dat je vertikaal kan stijgen. Ook niet nodig met zo'n kist lijkt mij.

Mijn maat vliegt met de supra en de Schambeck motor en YGE regelaar. Tot nu toe is er geen enkel probleem met de BEC.
Het voordeel van de kontronik en de YGE regelaar is dat je rechtstreeks op een lege plaats of met een V-kabel een losse ontvangeraccu kunt aansluiten als bufferaccu.
Heb je een probleem met de BEC heb je je ontvangeraccu nog. Gaat er een cel kappot van je ontvangeraccu heb je je BEC nog.
Omdat ik het gewicht zo laag mogelijk wil houden vlieg ik alleen met BEC

Het is maar net welke keuze je wilt maken en waar je op jouw gevoel het meeste op vertrouwd.
 
Adrie, bedankt maar weer!
Ik ben trouwens wel van plan om met deze kist aan F5J wedstrijden te gaan meedoen.
Ik ben eigenlijk niet zo'n wedstijdtype, maar dat lijkt me wel heel leuk en leerzaam.

Ik kom er net achter dat die Peggypepper een Scorpion motor is.
Staat er gewoon bij maar om een of andere reden heb ik dat niet gezien :oops:
En dan blijkt ie dus gewoon in eCalc te staan.

De waarden die ik daar krijg met een 16x8 aeronaut zijn toch redelijk vergelijkbaar met de waarden van Reisenauer:
26.3A, 2033 gram thrust, 4696 rpm, 239watt en 81,7% efficiency.
Bij de 18x10 prop is het stroomverbruik in eCalc echter veel hoger dan Reisenauer opgeeft:
42A ipv 32. Dit ligt boven de specificaties van deze motor..

Maar 2kg thrust moet toch genoeg zijn om deze kist een beetje knap omhoog te krijgen. Ik hoef ook echt niet verticaal.
Met m'n huidige electrozwever moet ik een compleet rondje om het veld vliegen om een beetje boven te komen. Maar die is ook wel echt uit een ander tijdperk...:-)
 
Hoi Patrick.

Persoonlijk zou ik de 2221/10 pakken
Ik heb er nu 2 wedstrijden mee gevlogen. Met een 15x10 prop van aeronout ben ik in +/- 20 sec op 200 meter.
Voltage is 10 volt en de motor verbruikt dan 30Amp in een stand test.
De voltage zal nog iets oplopen en het verbruik iets afnemen tijdens een stijgvlucht.
Wat belangrijk is is de Pitchspeed. Dit is bepalend voor een eventuele horizontale verplaatsing voor als je een bel ziet en er naar toe wilt vliegen. Hoe hoger de pitchspeed des te hoger je horizontale snelheid.
Mijn perfection weegt 1670 gram. Hoeveel gaat jou supra wegen???


Gr: Adrie
 
Ha Adrie,

Ik hoop onder de 1900 gram te blijven.
Maar dat is inclusief een 2200 mAh accu van 200 gram.

Vlieg je met een 15x10 of een 15x13(post102)?
Als je de specificaties van die combinatie moet geloven vlgs Reisenauer en eCalc heb je daarmee 800-1000 gram meer thrust van het gewicht van jouw kist :shock:

De 2221/10 lijkt inderdaad beter geschikt om snel te vliegen?
Ik heb hier eigenlijk nooit rekening meer gehouden, maar dat is wel iets om over na te denken!

Groet, Patrick
 
Met een 15x10. Accu zakt te veel in met een 15x13. Gaat dan naar 9,2 volt en met de 15x10 naar 10 volt. Prestatie/ stijging is hetzelfde met beide props.

Hier een filmpje van vorig jaar in Swalmen. Ik vloog toen met ballast. Stond een aardig briesje.Vlieggewicht was 2000 gram.
De stijgvlucht is maar even te zien maar dan heb je een idee. Mijn kist is de zwarte. (linker)

[URL="
Perfection F5J Swalmen 3 - YouTube[/URL]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met dank aan de adviezen hier op het forum heb ik voor de volgende combinatie gekozen:
- Peggy Pepper 2221/10
- Aeronaut 15x10 klapprop
- Castle Creations Ice 50 Lite regelaar
- 2x SLS APL 3s 2200 mAh 45C accu's

Ik moet nog wel even de levertijd van die Castle bevestigd krijgen.
Die lijkt overal in backorder te zijn maar is waarschijnlijk gewoon te bestellen bij RcTechnics.

Ik heb ook een nieuwe lader nodig want met mijn huidige PowerPeak Infinity 1 gaat het 'm niet meer worden.
Ik heb m'n oog nu op de Hyperion EOS 0720i NET3: Hyperion shop

Inmiddels heb ik de DS 6100 servo's binnen.
M'n eerste reactie was dat het veel meer iets is voor een DLG dan voor deze kist...:shock:
Voor deze servo's bestaat een RDS verloopstukje die ik er bij heb besteld.
Dit is het aluminium buisje. Het messing buisje is een probeersel van mij:
full


Ik vraag me nu af hoe dit verder op te bouwen.
De binnendiameter van dit stukje is 4,5mm.
Mijn idee is nu om een 5mm messingbuis iets af te draaien zodat deze erin past.
Hiervoor wil ik bij Conrad messingbuis van 5-3mm en 3-2,4 bestellen
Vervolgens gaat hierin de metalen as van 2,5 mm.

(Vergelijkbaar met wat ik bij m'n DLG heb gemaakt: [123109] bouw-van-een-dlg-rompje-3 Dit functioneert nog steeds probleemloos.)

De stalen as kan in de messingbuis verlijmt worden met epoxy, of loctite. Evt. kan het zelfs gesoldeerd worden.
De vraag is hoe ik dan het messing aan het aluminium bevestig.
Ook lijmen, met als gevolg dat ik er nooit meer bij kan zonder de as kapot te maken?
De praktijk is wel dat ik nog nooit een servo in een vleugel heb hoeven vervangen, dus dat risico kan ik best nemen.
Maar er zitten gaatjes voorgeboord in het aluminium verloopstukje. Ik zou dus ook een een pennetje hier doorheen kunnen steken en de as hierdoor fixeren.

Wat is wijsheid?
Heeft iemand dit systeem al eens toegepast, en zo ja, hoe?

Alvast bedankt maar weer voor een advies!

Veel groeten,
Patrick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De stalen as kan in de messingbuis verlijmt worden met epoxy, of loctite. Evt. kan het zelfs gesoldeerd worden.
De vraag is hoe ik dan het messing aan het aluminium bevestig.
Ook lijmen, met als gevolg dat ik er nooit meer bij kan zonder de as kapot te maken?
....
Wat is wijsheid?
Heeft iemand dit systeem al eens toegepast, en zo ja, hoe?

Alvast bedankt maar weer voor een advies!

Veel groeten,
Patrick

Ik zou de stalen as met een borgboutje demontabel in de messing buis monteren.
Wanneer je het M2.5 boutje in de alu adapter plaatst en dan de messing buis daarin lijmt voldoende diep om vast te zitten maar niet te diep waardoor het boutje nog aangedraaid kan worden met een dunne kruiskop schoevendraaier door de messing buis heen. Alles blijft dan demontabel.

Zoals je stelt zal dit in de praktijk meestal niet nodig zijn, en je zou ook alles vast kunnen lijmen.
Als de servo dan vervangen moet worden, ook de RDS delen maar mee vervangen.

Succes, Rick
 
Hoi Rick,

Als ik jou goed begrijp is jouw idee om de messingbuis te verlijmen aan de alu-adapter en de stalen as in de messingbuis te borgen met een boutje.
Het lijkt me lastig om door de verenstalen as van 2,5mm een gaatje te boren zodat deze geborgd kan worden.

Maar waarom zou je niet de as met het messing verlijmen en de messing bus met een boutje borgen in de alu-adapter?
Dit idee:
full


Hoe heb jij dit in jouw Pace gedaan?

Groeten
Patrick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit idee:
full
.

Hoe heb jij dit in jouw Pace gedaan?

Groeten
Patrick

Jouw systeem heeft inderdaad wel wat voordeel boven de deling tussen messing en staal.

Voor de RDS in de rolroeren van mijn Pace L heb ik van Oberflugmodellbau het System E in gebruik.
System E
Dit werkt prima en je schroeft de torsiestaaf vast op een speciaal M2.5 boutje met lange kop die in de servo gaat.
De rest heeft gewone stootstangen. Een volgend model zal weer gewone (maar wel met korte stijve) heveltjes op de flaps en RDS op de rol krijgen.

Rick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, bedankt Rick.
Ik ga dit op deze manier maken.
Mocht ik de borging niet naar mijn tevredenheid krijgen, dan kan ik de boel altijd alsnog vastlijmen.
 
Ik zou de stalen pen voor de RDS direct in die alu huls lijmen.
Die alu huls mag niet vastgeschroefd worden aan de servo, want er moet eneige axiale speling blijven bestaan. Omdat de as niet door de scharnierlijn van het roer loopt (hij blijft immers in de vleugel) moet er een paar tiende mm's geschoven kunnen worden.

Evt. demontage is geen probleem. Als ervoor zorgt dat de servo iets naar de vleugelneus kan schuiven als je hem losgeschroefd hebt, kun je hem zo van de RDS-as aftrekken, en dan eruit halen.

Zorg er ook voor dat de RDS-stang niet zover het roer in kan dat hij van de servo af kan komen.

Dirk.
 
Hoi Dirk,

Er zal iets van een verloop tussen die alubus, met een binnendiameter van 4,5mm, en de as met een diameter van 2,5 mm moeten zitten. Daar wil ik het messing voor gebruiken.

Maar wat jij zegt is dus om alles te verlijmen maar de bevestiging aan de servo, met het bekende schroefje, te laten zitten om zo enige speling te houden.
Dit is inderdaad welk een interessante optie om de nodige speling in het RDS systeem te houden.
De as zal dan wel goed in de lengterichting gefixeerd moeten worden zodat hij niet van de servo kan afschieten...

Even voor mijn duidelijkheid als technobeet: axiale beweging, dat is beweging parallel aan de as?
Ik denk trouwens dat enige radiale speling ook wenselijk is.
En die zit er dan ook in (net getest)

Dit zou de oplossing weer iets makkelijker maken, want ergens voelt dat kleine borgboutje niet goed.

Patrick
 
Ik zou de stalen pen voor de RDS direct in die alu huls lijmen.
Die alu huls mag niet vastgeschroefd worden aan de servo, want er moet eneige axiale speling blijven bestaan. Omdat de as niet door de scharnierlijn van het roer loopt (hij blijft immers in de vleugel) moet er een paar tiende mm's geschoven kunnen worden.

Evt. demontage is geen probleem. Als ervoor zorgt dat de servo iets naar de vleugelneus kan schuiven als je hem losgeschroefd hebt, kun je hem zo van de RDS-as aftrekken, en dan eruit halen.

Zorg er ook voor dat de RDS-stang niet zover het roer in kan dat hij van de servo af kan komen.

Dirk.

Ik doe dit niet. Bij mij is de as wel vast aan de servo om ook speling en slijtage op de splines te voorkomen.
De speling zit bij mij, net zoals Drela dit doet door de as in de vleugel vlak bij het scharnierpunt alleen horizontaal te geleiden en verticaal speling te houden.
Dit levert een goede speling- en spanningsvrije aansturing op.

Rick

PS Ober heeft een variant voor de DS2125 serie met een glijdende servo, kijk maar eens op hun site. Als je glijden wil lijkt me dit beter dan glijden op de spline.
 
Laatst bewerkt:
Even voor mijn duidelijkheid als technobeet: axiale beweging, dat is beweging parallel aan de as?
Axiaal is in de lengterichting van de as, verschuiven over de rotatie-as dus.
Ik doe dit niet. Bij mij is de as wel vast aan de servo om ook speling en slijtage op de splines te voorkomen.
De speling zit bij mij, net zoals Drela dit doet door de as in de vleugel vlak bij het scharnierpunt alleen horizontaal te geleiden en verticaal speling te houden.
Als ik je goed begrijp kan de as (thv. het roerscharnier-as) dus een beetje richting tip of wortel schuiven. Op zich een mooie oplossing.
Alleen vraag ik mij af of er wel voldoende speling is om die as wat heen en weer te buigen, en of die speling op den duur niet de boel molt. Want het staat toch te wringen ...

Dirk.
 
Als ik je goed begrijp kan de as (thv. het roerscharnier-as) dus een beetje richting tip of wortel schuiven. Op zich een mooie oplossing.
Alleen vraag ik mij af of er wel voldoende speling is om die as wat heen en weer te buigen, en of die speling op den duur niet de boel molt. Want het staat toch te wringen ...

Dirk.

Nee in die richting wordt hij juist geleid, in de verticale richting kan hij wat schuiven. Er treed alleen wat wringing op omdat de servo as (bij mij) een milimeter op en neer kan, maar die vering zit er wel in.

Rick
 
Zeker!
De servo moet gewoon met enige speling, behalve in de rotatierichting, gemonteerd worden.
Mijn dank aan deze denktank is weer groot! :-)
 
Back
Top