(Electro)-Supra-(XL)

De rechtertip is bijna klaar om de zak in te gaan.
Zojuist heb ik de mylars gespoten. Die moeten nog even drogen.
Morgen gaat het gebeuren.
full

Op de foto zie je van links naar rechts:
- de gespoten boven- en onder mylar
- de kern, met los gesneden rolroer.
De roerspleet (dus de achterkant vleugel en voorkant rolroer) zijn bekleed met 50 grams glas. Dit heb ik aangebracht met behulp van spuitlijm en bakpapier. Hierdoor wordt het rolroer veel sterker, enerzijds omdat het dat een dan aan drie kanten bekleed is, anderzijds hangt het scharnier dan niet enkel aan het schuim.
De neuslijst is al aangebracht én geimpregneerd met epoxy. Ik durf het niet aan om dat tegelijk te doen want om een of andere reden schuift dat tijdens het baggen eraf.
Toen ik het stabilo deed heb ik ook even de neuslijst ingerold. Op deze manier is het nauwelijks meer werk en weet ik bijna zeker dat het goed gaat.
- Een wigvormig balsalatje wat straks in de roerspleet word gedrukt om de juiste afstand te houden tijdens het baggen
- de voorgelamineerde doublers voor het rolroer
- de voorgelamineerde boven en onderhuid.
- verder komen er nog 2 laagjes glas bij de wortel en worden straks roelroer en vleugel verbonden met kleine stukje glas en transfertape om alles bij elkaar te houden.

De voorgelamineerde stukken zijn wat opgeschuurd voor een betere hechting.

Als het goed is moet het heel snel gaan.
Alles even inrollen en op z'n plek leggen, dichtvouwen en de zak in.
Hoopt ie.....

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja!
Mn eerste vleugeldeel is uit de zak en goed gelukt.
Geen afgeschoven neus deze keer en alles mooi op z'n plek.
Voor de zekerheid eerst nog even de 'berrie under bagging-stress' videos gekeken en toen het hele zaakje aan elkaar geplakt. Maar alles ging goed!

full

full

Ik ben erg blij met de afwerking van het oppervlak. Echt spiegelglad en een heel mooi effect met dit weefsel:

full

Dat mooie oppervlak heeft wel een keerzijde: het gewicht.
165 gram, onafgewerkt. Er gaan nog een paar grammetjes af.
Maar ik ben er heel tevreden mee! :)
Het is nog steeds lichter dan de commercieel verkrijgbare supra vleugels.
Het stabilo heb ik zo mager mogelijk gedaan, en daar werd ie niet mooier op. Daarom heb ik bij deze vleugel iets ruimer gesopt.
Het CAL 66 weefsel is erg mooi, vind ik, maar doordat het zo grof geweven niet geschikt om superdroog te lamineren.

Nog 4 vleugeldelen te gaan

Heerlijk is dat als het lukt!! Prima gewicht!

Onwijs leuk dat je gebruik gemaakt hebt van die video. Dan heeft Dennis niet al dat werk voor niets gedaan.

Het tempo zit er lekker in. Ieder weekend is er een vleugeldeel in de zak gegaan, behalve rond de kerstvakantie.

full

De kleinere tips wegen 165 en 169 gram, de grotere 240 en 242.
Bij alle vleugeldelen heb ik de neuslijst apart ingesopt en laten harden. Daarna de randjes geschuurd om een vloeiende overgang te krijgen. Dit, in combinatie met de voorgelamineerde huid, maakt het echt heel makkelijk en laat erg weinig kans op fouten.
Voor een onervaren vacuumbagger zoals ik een heerlijk relaxte methode...:-D

Aan het begin van dit draadje suggereerde Berrie om van de XL versie een 6 kleppenvleugel te maken. Dit is een gaaf idee, dus dat spookt sindsdien door m'n hoofd. Het oorspronkelijk ontwerp van de supra heeft alle servo's in het midden. De ailerons worden via RDS aangestuurd vanuit het middendeel. De ailerons zijn echt ongeloofelijk torsiestijf, dus ik begrijp nu wel dat dat kan zonder flutter-gevaar. Maar voor de 127,5 cm lange grotere tips durf ik dit niet aan. Ik heb ze nog niet losgesneden, maar dat is wel erg lang om helemaal uit de hoek aan te sturen.
Maar stel dat ik de 4 servo's in het middendeel plaats, zoals volgens het orginele ontwerp, dan zou ik in de XL-tips nog wel extra servo's kunnen plaatsen en heb ik een 6 kleppen vleugel.
Alleen heb ik echt géén idee of ik dat in mijn Futaba T10CG kan programmeren. Dat wil zeggen, ik heb geen mogelijkheid daartoe tot nu toe gevonden.
Als er iemand is die een mogelijkheid weet om dit mogelijk te maken hoor ik het heel graag!

En verder zou ik graag wat advies krijgen over welke servo's te gebruiken.
De futaba S3150 worden geloof ik veel gebruikt, maar de MKS DS 6100, MKS DS6100 Servo - 10mm 9.5g 3.2Kg.cm - Servos - MKS Servos ,lijkt ook een hele mooie lichte oplossing. In ieder geval voor rudder, hoogte en ailerons.
Iemand ervaring met deze servo's?
Voor de flaps wil ik wel een iets zwaardere servo, zoals de futaba, of deze:
KST DS135MG Mini Wing Servo - 10mm 23g 5.2Kg.cm - Servos - KST Servos ?

Voor de komende weken moet het middendeel klaargemaakt worden om gebagd te worden.
Dat wordt nog wel spannend aangezien het een erg groot deel is en bovendien met een V-stelling van 5 graden.
Ik denk nu dat ik dat in 2x doe. Eerst de onderkant, en dan de bovenkant.
We moeten er geen stress van krijgen hè, daar heb ik m'n werk voor....;-)

Patrick

Patrick,

Kijk ook eens naar de Graupner DES Serie's
Voor je flaps zou de DES 448 bb mg ook een goede
optie zijn
Graupner Servo DES 448 BB, MG

Kosten rond de €32,-
Verder kan ik je de S3150 van Futaba aan raden.

Jou bovende genoemde servos zullen ook goed geschikt zijn alleen
heb ik er zelf geen ervaring mee.

Verder heb je een knap staaltje werk laten zien en zul je met
veel voldoening gaan genieten in de vele Thermiek bellen die nog gaan
komen :mrgreen:

Lyckele

Het middendeel zit in de zak.
Dat was toch wel even een klus!:shock:

Uiteindelijk heb ik besloten het geheel toch in één keer te baggen.
Ik was wat huiverig voor de tijdsdruk, maar het hoeft natuurlijk niet allemaal uit dezelfde beker epoxy.
Ik heb 3x epoxy aangemaakt en ben 3 uur bezig geweest.

Het vleugeldeel heeft een V stelling van 5 graden.
Dat betekent dat met name de mylar aan de bovenkant vervormd bij het baggen. Ik had hier wel rekening mee gehouden, maar toch niet voldoende.
De mylar voorrand loop naar buiten toe zo'n 5 mm terug ten opzichte van het midden.
Godzijdank heb ik voor het middenstuk een wat bredere neuslijst gemaakt dus ik denk dat het allemaal wel goedkomt.

Zondag ochtend gaat ie eruit. (als ik me morgen kan beheersen... :mrgreen: )
Spannend!

Wat is het uitpakken van een vleugeldeel toch spannend! Zeker zo'n groot deel.
Het heeft een soort 'alles of niets'. Alle onderdelen, maanden werk, komen bij elkaar in die vacuumzak. Al het mislukt is al je werk geruïneerd. Nou ja, je kan de ligger nog uitgraven.
Ik heb m'n koelkastpomp wel 3x getest voordat ik begon.

Vrijdagochtend is ie de zak in gegaan. Ik had het voornemen om het 48 uur te laten zitten, maar dat ging natuurlijk niet.
Gisteren middag vond ik 30 uur echt lang zat!:)

Ik ben er blij mee!.
Het vleugeldeel is recht en afwerking is mooi gelukt.
De huid bij de vleugelneus loopt idd terug naar buiten toe, maar er nog zo'n 5mm overlap.
Gewicht is 648 gram. Niet superlicht voor een supra middendeel, maar wel acceptabel.
Daarmee komt het totaal gewicht van de supra-vleugel op 1025 gram, inclusief verbinders en voor de Supra XL op en 1165 gram.
Staartboom en staart delen wegen nu 135 gram. Ik schat dat de neus op max 200 komt.
Daarmee gaat de totale constructie op 1360 en 1500 uitkomen. We zullen zien..

Ik ben blij dat de vleugebouwfase grotendeels achter de rug is.
Ik was er wel klaar mee zo langzamerhand.

Deze foto zat al heel lang in m'n hoofd, maar gisteren kon ie gemaakt worden!
full

full

Groeten,
Patrick

Dat moet wel een bijzonder gevoel geven, zo'n langlopend projekt(geduld) en er dan mee in je handen staan.

Ik heb bewondering voor je doorzettingsvermogen:)

groet en succes met het afbouwen

Terence

Ja dit was echt een mijlpaal.
Zoals ik al schreef, ik heb me die foto met 4.15 meter vleugel al heel lang voorgesteld.

Het enige nadeel van zo'n lang lopend project vind ik dat allerlei andere ideeën moeten wachten.
Ik ga geen bouwprojecten door elkaar doen, dan komt er nooit meer iets af!
Voor de rest heb ik vooral lol in het bouwen, misschien wel meer dan in het vliegen, maar mogelijk gaat deze supra daar verandering in brengen....:-)

Ik heb een goed plan. Als de supra af is, ga ik ermee vliegen, dan kan jij weer met een nieuw project beginnen.
Sla je 2 vliegen in 1 klap! ;)

Ff zonder dollen: ziet er erg mooi uit Patrick! Knap werk!

@Spedter:
Haha, tis goed met je....Ik hoop met deze veel vaker op het veld te zijn!
Het moet trouwens niet al te snel mooi weer worden want dan komt van bouwen weinig meer terecht

@AB:
Wat bedoel je met 'de R.E.S'?
Het is toch echt een Supra, volgens de tekening van M. Drela. Het enige wat ik heb veranderd is een extra set buitenvleugels om de span van 3.40 naar 4.15 te kunnen verlengen.
Het is zeker geen Rudder Elevator Spoiler kist, als je dat bedoeld.

Groet
Patrick

Ah, nu komt ie binnen...;-)
Ook dat ie van Andre komt!
Ik ben bang dat de eerste RESsen al lang vliegen voor ik m'n maiden met deze kist maakt dus dat project sla ik even over...:mrgreen:

Dat klopt Raymond ik bedoel de R.E.Solution
Sorry Patrick, ik was vergeten mijn naam er onder te zetten.

eeeh o ja Groeten André

Back