Zo langzamerhand begint het project ten einde te komen.
Gelukkig maar ik moet eerlijk zeggen.
Niet dat ik geen lol meer heb in het bouwen, maar ik wil heel graag komend seizoen meer vliegen met een goede kist.
Bovendien broeden er allemaal nieuwe ideeen in mijn hoofd waar ik graag aan wil beginnen.
Maar ik doe geen 2 projecten door elkaar, dan komt er nooit meer iets af....
Dit 3-jaar-durende project was dus wel een beproeving. :shock:
Wel heb ik besloten om de XL-tips even te laten liggen om een ander project voorrang te geven.
Al voor de bouw van deze supra had ik het idee om een DLG tot 2,5 meter uit te rekken om zo een heel lichte electrozwever te maken.
Een zwevertje die nu dus precies aan de criteria van F5J-400 voldoet.
Ik ben daar inmiddels toch al aan begonnen;-). Deze moet, in tegenstelling tot het monsterproject supra, binnen een paar maanden klaar.
Ik wil daar in het voorjaar mee vliegen.
Een bouwdraadje wordt nog gestart in de F5J gedeelte, ook omdat ik nog wat vraagjes heb over het juiste ontwerp.
Dat betekent dat ik in 2015 5 maidens hoop te doen

:
- de supra zwever, de supra electrozwever, de supra XL-zwever, de supra XL electrozwever en de F5J-400!
De afgelopen maanden heb ik o.a. de RDS ingebouwd.
Ik blijf dat toch ingewikkeld vinden. Als ik de componenten los zie liggen kan ik me bijna niet voorstellen dat het soepel gaat lopen.
Zeker de flaps met die enorme uitslag.
Je kunt het ook bijna niet testen want het gaat pas goed lopen als alles mooi vast op z’n plaats zit.
Dus tot 3 tellen en het mes in de vleugel.
De stekker heb ik gesoldeerd mbv de tip van Dirk ik post 148. Dat werkt echt heel makkelijk.
De trekontlasting heb ik opgelost met een klein epoxyplaatje welke aan de vleugel vastgelijmd zit.
De ingelijmde pockets voor de ailerons.
De ingebouwde servo.
Deze kan een beetje bewegen in z’n huisje. Hij heeft iets ruimte om te draaien, te kantelen en naar voor en achter te schuiven. De enige kant die geen speling heeft is de draairichting.
Eenmaal ingebouwd loopt het heel soepel!
De flapservo maakt ook inderdaad gebruik van de ruimte die hij heeft.
Bij de aileron blijkt het niet nodig. Die uitslag is ook stukken minder.