(Electro)-Supra-(XL)

Ik heb het met smeltlijm gedaan. Van beide kanten goed tussen alle pootjes laten lopen en als het wat afgekoeld maar nog niet keihard is kan je het nog een beetje in vorm kneden. (wel goed je handen wassen want alles blijft in de lijm zitten en dan wordt het heel erg smoezelig)
 
Ik ben alles behalve een pietlut hoor hahaha! Maar toen ik het deed had ik mooi wit opgedroogde lijm in gedachte en denk nu elke keer als ik de stekkers aansluit "had ik toen mijn handen maar ff gewassen!"

Maar dat was ruim 5 jaar geleden en het zit nog steeds goed vast dus het werkt wel!
 
Ik ben bezig de accu en regelaar van goudcontacten te voorzien.
De motor had al 3 mannelijke stekkers, dus de regelaar heeft aan die kant 3 vrouwtjes gekregen.
Maar wat is gebruikelijk aan de accu kant?
Vroeger gaf ik de motor 2 mannetjes. Het voordeel hiervan was dat stekkers van de accu, de vrouwtjes dus, goed geïsoleerd kunnen worden

Maar is er eigenlijk een standaard voor?

Groeten!
 
Weet ik eigenlijk ook niet?
Ik gebruik zelf ook dezelfde denkwijze, pielekes op de regelaar, prutsjes op de accu.
Ik steek in de koudere dagen wel eens een LiPo in mijn broekzak (Ja, Ja, ik pas er voor op dat mijn sleutels niet in dezelfde broekzak zitten of zoals een vroegere vliegmaat eens rap een gloeiplugaccu snel in zijn broekzak stak waar ook nog een gulden zat die na weken nog zichtbaar was in zijn been) en om kans op kortsluiting te minimaliseren doe ik ook altijd de vrouwtjes aan de accu.
De 80A stroomsensoren van SM met XT-60 aansluiting komen ook standaard met prutsjes op de ESC zijde (dus vrouwtjes op de accu gelijk onze denkwijze).
XT-60 laadkabels hebben ook een mannetjeskant dus ik denk dat hier wel genoeg overeenkomsten te vinden zijn om een soort van standaard te bewijzen.
 
Maar wat is gebruikelijk aan de accu kant?
.....
Maar is er eigenlijk een standaard voor?

Er zijn twee zaken van belang:

1. De accu mag niet gemakkelijk kortsluiting kunnen maken, dit vraagt dus om op zijn minst één vrouwtje aan de accu.

2. Je moet de plus en min van accu naar regelaar niet kunnen verwisselen.
Als het wel kan zal het zonder twijfel een keer gebeuren. Dan is, als je geluk hebt, alleen de regelaar kapot.

De MPX 6 polige stekkers, T stekkers en sommige andere kun je maar op één manier insteken.
Bij losse banaan stekkers of het nu 2, 3, 3.5, 4, 6 of 8 mm is gebruik ik altijd een vrouwtje aan de accu min en een mannetje aan de accu plus.
Er zijn natuurlijk anderen die het net andersom doen.
Wanneer je, met losse bananen, de draden aan de accu kort genoeg maakt kun je ze niet (per ongeluk) in elkaar steken wat de accu zou kortsluiten.

Rick
 
1. De accu mag niet gemakkelijk kortsluiting kunnen maken, dit vraagt dus om op zijn minst één vrouwtje aan de accu.

Goede opmerking!
Ik gebruik de laatste tijd nog maar relatief weinig goudstekkers.
Bij zulke stekkers hou ik het zelf voor vanzelfsprekend dat er een mannetje en vrouwtje is om verwisseling te voorkomen.
 
Duidelijk.
Ik ga het doen zoals Rick beschrijft, een vrouwtje aan de accu min en een mannetje aan de accu plus.
Inderdaad zal, als de mogelijkheid er is, een verwisseling vroeg of laat een keer voorkomen.

Bedank.
 
Bij de HXT's kun je wel probleemloos twee lipo's vlotjes aan elkaar koppelen. En boem! Gebeurt af en toe als er meerdere packs in serie of parallel geschakeld worden. Even niet opletten en prijs!

ik gebruik HXT en XT-60
 
Ja, elk voordeel....
Die HXT stekkers gebruikte ik vroeger ook voor m'n nicads en ik denk dat ik die weer bestel.

Het is me inderdaad één keer overkomen dat ik de ene nicad aan de ander koppelde..:shock:
Gewoon dom. Ik wilde zo snel mogelijk doorvliegen. De vers geladen nicad lag al klaar naast de lader en de lege wilde ik gelijk weer aan de lader leggen. In m'n enthousiasme de verkeerde kabels aan elkaar gekoppeld.
Was wel helemaal in de begintijd hoor, een jaar of 25 geleden;-)
Het gaf trouwens alleen een flinke vonk en warme kabels. Die nicads leken er geen enkele last van te hebben.
Ik heb daarna die + en - huls wel van elkaar los gesneden, zodat je 2x moet vergeten om na te denken voordat er zoiets doms gebeurd....
 
Zo langzamerhand begint het project ten einde te komen.
Gelukkig maar ik moet eerlijk zeggen.
Niet dat ik geen lol meer heb in het bouwen, maar ik wil heel graag komend seizoen meer vliegen met een goede kist.
Bovendien broeden er allemaal nieuwe ideeen in mijn hoofd waar ik graag aan wil beginnen.
Maar ik doe geen 2 projecten door elkaar, dan komt er nooit meer iets af....
Dit 3-jaar-durende project was dus wel een beproeving. :shock:
Wel heb ik besloten om de XL-tips even te laten liggen om een ander project voorrang te geven.

Al voor de bouw van deze supra had ik het idee om een DLG tot 2,5 meter uit te rekken om zo een heel lichte electrozwever te maken.
Een zwevertje die nu dus precies aan de criteria van F5J-400 voldoet.
Ik ben daar inmiddels toch al aan begonnen;-). Deze moet, in tegenstelling tot het monsterproject supra, binnen een paar maanden klaar.
Ik wil daar in het voorjaar mee vliegen.
Een bouwdraadje wordt nog gestart in de F5J gedeelte, ook omdat ik nog wat vraagjes heb over het juiste ontwerp.

Dat betekent dat ik in 2015 5 maidens hoop te doen:):
- de supra zwever, de supra electrozwever, de supra XL-zwever, de supra XL electrozwever en de F5J-400!

De afgelopen maanden heb ik o.a. de RDS ingebouwd.
Ik blijf dat toch ingewikkeld vinden. Als ik de componenten los zie liggen kan ik me bijna niet voorstellen dat het soepel gaat lopen.
Zeker de flaps met die enorme uitslag.
full

full

full


Je kunt het ook bijna niet testen want het gaat pas goed lopen als alles mooi vast op z’n plaats zit.
Dus tot 3 tellen en het mes in de vleugel.
full


De stekker heb ik gesoldeerd mbv de tip van Dirk ik post 148. Dat werkt echt heel makkelijk.
full


De trekontlasting heb ik opgelost met een klein epoxyplaatje welke aan de vleugel vastgelijmd zit.
full


De ingelijmde pockets voor de ailerons.
full


De ingebouwde servo.
full

full


Deze kan een beetje bewegen in z’n huisje. Hij heeft iets ruimte om te draaien, te kantelen en naar voor en achter te schuiven. De enige kant die geen speling heeft is de draairichting.
Eenmaal ingebouwd loopt het heel soepel!
De flapservo maakt ook inderdaad gebruik van de ruimte die hij heeft.
Bij de aileron blijkt het niet nodig. Die uitslag is ook stukken minder.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De V-mount van de achtervleugel heb ik met 24-uurs epoxy vastgelijmd. Zo had ik alle tijd om het stabilo te richten op de hoofdvleugel.
De staart heb ik vervolgens met 5 minuten epoxy gelijmd.
Hiervoor heb ik wel eerst een 'mal' getekend op een stuk multiplex.
Zo staat ie mooi haaks. Ik ga nog een klein matje rondom de staartboom aanbrengen om de staart nog beter te fixeren.
full


full


Begint er nu toch echt op te lijken!
full


De enige plek om de servo's en ontvanger kwijt te kunnen bleek direct onder de vleugel.
Dat was even lastig om in te bouwen.
Het geheel wordt door 2 M3 boutjes vanaf de onderkant van de romp gefixeerd:
full


De stuurstangen lopen aan de buitenkant van de staartboom naar achteren toe. Net als bij de supra van Drela.
Als ik de kwiklinks van de staart en stabilo losmaak kan de servotray naar voren getrokken worden om zo de stuurstangen via het acculuik aan de servo's te bevestigen. Daarna schuift het geheel naar achteren en fixeer ik het met de boutjes.

Omdat de romp veel carbon bevat moeten de antennes door de romp naar buiten.
Ze komen nu links en rechts, een paar cm voor de staartboom onder 45 graden naar buiten.
Om ze door die gaatjes te frummelen heeft me nog wel wat hoofdbrekens gekost.
De oplossing bleek gewoon om m'n werkbank te liggen. Een rolletje metselkoord.
Dit is eigenlijk een heel dun kousje. Het was dus mogelijk de antennes in dat kousje ts schuiven. Door de trekkracht fixeert het koord en kun je de antennes simpel door de gaatjes trekken:
full


Het enige wat nu nog moet gebeuren is ontvanger accu in de zweefneus bevestigen en de beide versies uitbalanceren!
Ik begin m al te knijpen voor de eerste start... :shock:;-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Alleen een heel klein tipje, doe even wat smeltlijm bij je soldeer/krimpkous stukje aan je mpx stekker. Dan trek je de boel niet zo snel los.

Verder zeg ik.... Wauw!
 
Loodjes

Erg mooi, nu nog even de laatste loodjes! Je hebt heel veel bereikt! Zo'n bouwverslag blijft leuk en inspirerend :rolleyes:

Succes met de laatste loodjes....

:proost:
 
Back
Top