Elf 20 - David Boddington (RCME, 1988)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door bipeflyer, 26 aug 2021.

  1. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    :p:p
     
    bipeflyer vindt dit leuk.
  2. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dankjewel! :D
     
  3. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Afgelopen weekend heb ik het exploitantnummer aangebracht in de romp en het kielvlak in de romp gelijmd met epoxy:

    [​IMG]

    Nu alleen de canopy nog, maar voordat die erop kan moet er eerst nog een pilootje in. En ik zou ook graag nog een paar gram erbij hebben voor een veilige marge aan de goede kant van het zwaartepunt, dus dat komt mooi uit.

    Mijn vrouw is illustrator en striptekenaar en groot fan van Marsupilami (en alles van Franquin eigenlijk..) en heeft al vaak een Marsipulami voorgesteld als ik aan het zoeken was naar een geschikte piloot voor in mijn vliegtuigen. Ik zag dat nooit echt zitten, want wil graag een wat serieuzer uitziende piloot in mijn (semi) schaalkisten, maar in dit model (nu kwam ik er zelf mee) leek mij het eigenlijk wel passen: de kleuren matchen, een realistische schaalbuste is in zo'n fantasiemodel sportkist ook niet echt een goede match, en.. wat goodwill bij je wederhelft kan in deze hobby ook zeker geen kwaad!

    Nu zou ik dat natuurlijk kunnen kopen, of 3D kunnen printen, met vast en zeker een perfecter resultaat, maar aangezien deze hele kist inclusief hardware een scratch build is, vind ik het veel leuker om de piloot ook zelf te maken. Dus, een blokje lindehout uit de rommelhoutjes-en-restanten-doos gevist en langs de figuurzaag gehaald:

    [​IMG]

    Het voor- en zijaanzicht getekend en uitgezaagd, klaar voor een dagje vijlen en schuren:

    [​IMG]

    En zo begint er langzaam aan vorm in te komen:

    [​IMG]

    Heel wat uurtjes verder, bijna klaar (het neusje heb ik los gemaakt en erop gelijmd met houtlijm):

    [​IMG]

    Het uiteindelijke resultaat, schoongemaakt met alcohol:

    [​IMG]

    Voorzien van een laagje acrylverf, waarbij de gele verf met opzet wat dikker aangebracht is voor het effect van de haartjes / vacht. Zo in kleur komt ie mooi tot leven, best goed gelukt vind ik, en heerlijk zo'n dagje freubelen in de vakantie:

    [​IMG]

    De lakmoesproef, zal ik het doen? Ik twijfel nog over de positie, maar vanwege de oortjes past ie niet verder naar achteren of voor het schot.. zo zie je hem wel minder goed, zo dicht achter die stijl (hij moet nog iets dichter bij wil hij echt passen, of er moet nog wat afgeschuurd aan de onderkant):

    [​IMG]

    Maar... zin om te vertrekken heeft hij al wel, en de kist staat hem goed:

    [​IMG]

    De kleurtjes passen ook uitstekend, misschien nog een kleine rugleuning erachter in grijs:

    [​IMG]
     
    strutter, ISOLA2, max z en 10 anderen vinden dit leuk.
  4. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Thuis
    bedankt he'.... nou zit ik gelijk met dat liedje van Danny Christiaan in mn hoofd :oops:



    :D
     
  5. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Haha.. die associatie heb ik er gelukkig niet meer bij, ik zie ze de hele dag overal in huis
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Geweldig... je kan zijn staart er nog achteraan hangen...
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  7. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Thanks! Ja daar zat ik ook aan te denken maar ik weet niet zo goed van welk materiaal.. denk dat ik het maar zo laat
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Is ook wat lastig met die duwprop...
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  9. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Oh zo, ik dacht een slinger in de cockpit, maar erachteraan is niet heel praktisch inderdaad..
     
  10. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
  11. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ja die ken ik, dankjewel voor de tip, ik denk zelfs dat de kinderen die wel hebben liggen in de knutseldoos, maar ik dacht dat dat niet echt erbij zou passen.. zal eens kijken.
     
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
  13. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.739
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Heeft ie inmiddels al gevlogen?
     
  14. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Helaas niet, ik heb dit hele jaar nog geen tijd gehad voor de hobby door andere deels onverwachte zaken, zelfs helemaal niet gevlogen dit jaar.

    Ik hoef alleen de cockpitkap nog te snijden (die ik al had gemaakt van tekening paste niet), de piloot vast te lijmen, cockpitkap erop, uitslag instellen (mix is al gemaakt), en de accu wat beter te borgen. Hij is dus echt op een haar na klaar. Misschien dat ik hem komend bouwseizoen afmaak en dat ie voorjaar 2024 z’n maiden krijgt.
     

Deel Deze Pagina