Elf 20 - David Boddington (RCME, 1988)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door bipeflyer, 26 aug 2021.

  1. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Verder met de foliebout! Tijdens het opwarmen zag ik een cockpitkapje liggen... daar had ik nog geen sjablonen voor getekend, dus maar even rechtstreeks op de achterkant van de folie afgetekend, inclusief overlap. Het zijn aardig wat hoekjes, maar was leuk om te doen. De kap is nu chique zwart:

    [​IMG]

    De omslag valt precies tegen de geverfde binnenkant, zoals gepland:

    [​IMG]

    Het ging lekker, dus meteen door met het kielvlak, het eerste onderdeel met een wat moeilijker patroon in 3 kleuren. Eerst het wit aangebracht op beide zijden, overlappen netjes op de achterlijst. Ik houd meteen het te lijmen deel vrij, dan hoef ik later niet in het kielvlak te snijden precies waar je wil dat de verbinding het stevigste is..:

    [​IMG]

    En dan de gele band om de voorlijst van het kielvlak. Ik heb zo min mogelijk overlap aangehouden omdat folie op folie niet fijn werkt. De mate waarin het geel doorschijnt over het balsa, en dus ook de zichtbaarheid van de overlap met het wit, vind ik wat minder, dat valt me tegen, maar van een afstandje in de buitenlucht zie je daar vast niets meer van!

    Hier had ik trouwens veel profijt van mijn patroon, met alle hoeken en omslagjes, paste perfect:

    [​IMG]

    En de finishing touch, een zwart accent:

    [​IMG]

    Ik ben er niet ontevreden mee, en de zichtbaarheid hiervan tegen de (hopelijk) blauwe lucht gaat top zijn. Volgende keer verder met de aansluiting op de bovenkant van de romp.
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2022
    ramses, serge pot, HansH en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Thuis
    Mooi net foliewerk, en dat zwarte accent maakt het echt af..
    Prachtig :thumbsup:
     
  3. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Super netjes :).

    Groeten, Eddy
     
  4. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dankjewel heren! :D

    Voordat ik verder ga aan de romp, heb ik eerst een lange dunne reep in de hoek van de vleugel-romp-overgang gestreken. Dat was een priegelwerk, omdat het zo smal en lang is, en omdat hij richting de voorlijst nogal sterk de bocht omgaat, maar het is gelukt! Zo hoef ik de bespanning op de vleugel en de romp op die plaats geen omslag te geven, en dat is zeer welkom, want het is een lastige hoek om te maken. Hiermee is ook meteen de kleine kier weg die hier en daar zat, en dit is een stuk lichter dan plamuur (wat ik tot nu toe overigens nog helemaal niet gebruikt heb voor deze kist):

    [​IMG]

    Vervolgens ga ik de romp van achter naar voor opbouwen in laagjes (4 verschillende delen), zodat de overlap met de vliegrichting meeloopt. Eerst het witte deel rond de staart, wat meteen ook de overgang is naar de onderkant van de romp aan de achterzijde:

    [​IMG]

    Twee kanten en de bovenzijde af, is het kontje al mooi ingepakt:

    [​IMG]

    Nu het grootste deel van de zijkant in geel, dat was toch ook wel weer een pittige vorm, maar het past gelukkig goed en de enkele kreukel die ik kreeg was er goed uit te strijken. Ik vind deze Oracover echt heel fijn werken:

    [​IMG]

    En dan de bovenkant. De uitsparing voor het kielvlak heb ik vooraf uitgesneden, dat geeft een strakker resultaat dan na het bespanning terug de opening erin snijden:

    [​IMG]

    Even testen of het mooi aansluit.. yes, gelukkig wel. Ik zie zelf hier en daar wel een puntje dat wat beter kan, had voor een eerste folieklus misschien een wat minder uitdagend kleurschema moeten bedenken, maar over de uitstraling ben ik meer dan tevreden:

    [​IMG]

    Tof effect zo, gaat ook weer mooi overlopen in het geel bovenop de vleugel bij de wortelrib:

    [​IMG]

    Volgende keer verder met het neusje. En snel folie bijbestellen, want met het geel ga ik het sowieso niet redden.
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2022
    Frits37, Bart83, Kjel Postema en 6 anderen vinden dit leuk.
  5. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.108
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Heel strak werk weer :thumbsup:
    Mooi fris kleurenschema.
    Succes met de laatste loodjes.

    Groeten, Ramses
    .
     
  6. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dankjewel Ramses!

    Vandaag verder gewerkt aan de romp en het neusje ingepakt. Eerst een witte strip over het geel, die achter de cockpitkap doorloopt:

    [​IMG]

    En uiteraard onder ook. Eerst het geel eronder opgestreken, dan de witte strook:

    [​IMG]

    En dan het lastigste stuk.. het zwart rondom de neus. De dubbele kromming bleek toch best lastig, vooral ook nog door de afgeronde bovenkant. Ik kon hier en daar een klein kreukeltje niet voorkomen, maar toch niet ontevreden met het resultaat:

    [​IMG]

    De onderkant lukte natuurlijk weer perfect en is super strak. Gelukkig kijk je daar tijdens het vliegen meer tegenaan dan tegen de bovenkant:

    [​IMG]

    En het neusje voor rondom gestreken en de afneembare cockpitkap erop geklikt:

    [​IMG]

    En dan nog even een foto met het kielvlak erbij, zo is de romp compleet en kan ik verder met de vleugels:

    [​IMG]

    De witte strip is wat breder uitgevallen dan ik bedacht had, ik heb hem tijdens het strijken wat te veel naar beneden gedraaid denk ik, dat vind ik wel jammer. Maar het is te goed gelukt om het weer allemaal los te halen.. en het beoogde effect is er.
     
    serge pot, ramses, pompebled en 5 anderen vinden dit leuk.
  7. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Precies vandaag mijn bestelling van Aerobertics binnen met nieuwe folie, dus ik kon mooi meteen verder met de vleugels vanavond. Was nog best lastig vond ik, met al die open stukken, toch zeker wel een klusje waar geduld voor nodig is, maar uiteindelijk goed gelukt. Het patroon dat ik gemaakt had klopte ook aardig:

    [​IMG]

    En dat keer twee. Patroon iets aangepast op basis van de ervaring van de andere kant, dus ook hier weer sneller, vlotter en beter dan de eerste keer. Er komt overigens nog een contrasterende tekening op de onderkant, maar dat doe ik pas na het verlijmen van de elevons:

    [​IMG]

    Mooi strak resultaat:

    [​IMG]

    Eigenlijk wilde ik stoppen voor vanavond, maar kon het toch niet laten ook alvast met de bovenkant van de vleugels aan de slag te gaan. Het wit dekt het open gedeelte af, de andere kleuren vullen de rest straks aan:

    [​IMG]

    Ik had ook de linkervleugel uitgesneden en was begonnen met strijken, maar na 3x opnieuw aanzetten toch steeds kreukels. Dat is een teken dat het mooi is geweest voor vandaag.. terug eraf getrokken, in de prullenbak, en morgen met frisse energie weer verder!
     
    ramses, serge pot, E.hof en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Soms is vier maal scheepsrecht.. gisteren bij het opstrijken van de witte folie op de linkervleugel te veel kreukels in de kromming (in feite dubbel hol vanwege V-stelling en reflex), dus eraf getrokken. Vandaag even met frisse moed opnieuw. Poging twee, patroon in spiegelbeeld uitgesneden.. nog een keer, poging drie netjes uitgesneden, maar bij het verwijderen van de beschermlaag knikt de folie en komt er een vouw in die ik er niet meer uit gestreken krijg.. gaat lekker. Poging 4 gaat vrijwel volgens plan, maar bij het strijken plakt de folie per ongeluk op een dieper gelegen dwarsligger in de vleugel omdat ik wat te hard drukte met de foliebout. Dus een flinke deuk. Geen zin in poging 5, en gelukkig ook niet nodig, want met wat inventiviteit opgelost: een reepje lithoplaat geknipt en door de gleuf voor het scharnier in de achterlijst geschoven en zo de folie voorzichtig losgemaakt van de ligger en daarna strak gestreken. Het kan niet allemaal in 1x goed gaan, maar nu wel helemaal tevreden:

    [​IMG]
     
    ramses, serge pot, Frits37 en 8 anderen vinden dit leuk.
  9. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Je weet dat het bedtijd is als je de 3e linkervleugel gemaakt hebt... :rolleyes:
     
    bipeflyer vindt dit leuk.
  10. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Haha inderdaad!
     
  11. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Gelukkig is de oracover niet zo duur.....:eek:
    Wordt wel mooi:thumbsup:
     
  12. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dankjewel Nico!

    Tja, foutjes maken kost geld en Oracover is inderdaad duur, maar ik heb duurdere foutjes gemaakt :rofl:... en een kreukel of lelijke plek op m'n kist doet langer zeer :D.
     
  13. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Na een drukke week vol afspraken vandaag in alle rust weer lekker kunnen strijken. Ik heb de gele voorlijst en middenstrook uitgesneden en aan beide kanten vastgezet. Gepoogd uit 1 stuk te doen, en dat is op zich ook wel gelukt, maar moest hem wel insnijden bij de knik richting het buitenste deel van de vleugel. Verder best lang over gedaan en rustig de tijd voor genomen, want zo'n vreemde vorm over meerdere krommingen heeft snel de neiging om te kreukelen. Maar voorzichtig beetje bij beetje van achter naar voor en van binnen naar buiten, en dan gaat het prima! Wat dat betreft is een rechte vleugel toch echt wel eenvoudiger dan een delta merk ik. Maar helemaal blij met het resultaat, en zeker ook met hoe de verbinding nu oogt tussen romp en vleugel:

    [​IMG]

    Om vervolgens ook hier in zwart een accentlijn op te strijken:

    [​IMG]

    Echt tof om je ontwerp zo tot leven te zien komen. Dus meteen ook maar de cockpitkap en het kielvlak erop om het resultaat te kunnen bewonderen. Ik vind hem geslaagd:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Door die gele vorm oogt hij ook wat slanker van boven, en het geeft een mooi contrast met de onderkant die volledig geel is (accent daarop komt nog).

    Nu de vleugeltips nog, die heb ik los uitgesneden over de mal van de laatste rib en vervolgens in 2 kleuren opgestreken, doorlopend vanaf de bovenkant (zonder omslag, want die zit er al onder):

    [​IMG]

    Het enige foliewerk wat nog rest, zijn de accenten op de onderkant van de vleugel. Die lopen echter door over de elevons, dus dat betekent dat ik die eerst moet vastlijmen voor ik verder kan met de bespanning. Dat wordt een volgende klusdag, want daar moet ik echt even voor gaan zitten, toch altijd weer een spannend klusje met weinig marge voor fouten (vast is vast).
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2022
    bastiaandj, ramses, serge pot en 10 anderen vinden dit leuk.
  14. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Heel gaaf en fris kleurschema, accentueert de vorm van de vleugel mooi :worship:
     
    bipeflyer vindt dit leuk.
  15. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    418
    Locatie:
    Ede
    Erg mooi geworden. Dit kleurenschema staat hem zeer goed!
     
    bipeflyer vindt dit leuk.
  16. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Super mooi folie werk :) TOP !

    Bart
     
    bipeflyer vindt dit leuk.
  17. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    respect hoor! Als de tekening aan de wand haarscherp weerspiegeld wordt door de folie zoals de derde foto in post #167 dan heb je het goed gedaan :wave
     
    ramses, bipeflyer en bdoets vinden dit leuk.
  18. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dankjewel allemaal! Heel erg leuk om jullie reacties te lezen, dank voor de complimenten! Ik ben ook erg blij met hoe het foliewerk is gelukt en hoe het kleurenschema uitpakt!

    En die weerspiegeling viel me inderdaad ook op :).. dat was een leuke bevestiging inderdaad.
     
    Bart83 en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  19. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Vandaag de elevons vastgelijmd. De foto ziet er niet zo spannend uit, maar dat was het wel. Alles ging volgens plan, maar met de wetenschap dat vast vast is met zowel tweecomponentenlijm als secondelijm, en dat knoeien lastig schoon te maken is, maakt dat ik er de hele middag de tijd voor heb genomen. Alles passen, uitlijnen, testen, lijmen, controleren, poetsen etc.

    Ik heb eerst de stuurstangen met epoxy vastgelijmd. De CA-hinges zaten toen al op hun plek, maar nog niet vast. Toen de epoxy uitgehard was nogmaals de aansluiting, speling, en uitslag getest, en daarna pas de CA-hinges vastgezet met secondelijm. Het is goed gelukt, en de speling aan beide kant is super, gelijkmatig maar niet te groot. En de roertjes sluiten mooi strak aan op de vleugel aan de scharnierkant!

    Hier staan ze vlak met het middenstuk en zie je een gat met de S-slag van het buitenste deel van de vleugels. Ik heb ze nu met de servo gecentreerd daarop uitgelijnd, maar ik denk dat ik start met de elevons ongeveer in het midden tussen S-slag buiten en recht center-stukje. Staat niets over op tekening, maar een getrapte S-slag naar binnen toe lijkt me logisch en volle S-slag op de elevons lijkt me te veel up voor de eerste start:

    [​IMG]

    Nu de elevons vastzitten, kan ik de trim op de onderkant erop strijken. Daar moest ik op wachten omdat het patroon doorloopt over de elevons en dat wilde ik wel strak hebben - dus eroverheen vastzetten en bij de scharnierlijn doorsnijden i.p.v. uit twee losse stukken.

    Oracover over Oracover is lastig, en zeker over open structuur. En ik moest voor mijn patroon zelfs twee keer over elkaar heen. Even de Glassex-methode overwogen (dan spuit je het oppervlakte in met Glassex en werk je zoals bij natte bevestiging van stickers de luchtbellen eruit met een plastic kaartje, om de volgende dag als alles droog is de trim vast te strijken). Maar het geduld ontbrak me hiervoor een beetje, en het feit dat ik dit nog nooit gedaan had hield me ook tegen. Ik test dat liever niet op m'n Elf.. dus de 'droge' methode uitgeprobeerd en dat ging zo goed dat ik in een keer doorgepakt heb en alles er vanavond opgestreken heb!

    Belangrijk is dat je je foliebout op een lagere temperatuur instelt dan bij het bespannen zelf. Je wilt namelijk niet te veel krimpen, alleen kleven. En door een lagere temperatuur trek je de onderliggende bespanning ook niet strakker dan ie al zit, waardoor je geen luchtbellen en bobbels veroorzaakt door laag over laag over een open deel. Het bespannen deed ik op ongeveer 150 F (65 Celsius) en dit op zo'n 110 ~ 120 (45 graden Celsius).

    Je begint met het vastzetten aan de rand, houdt continu de trim zo strak mogelijk en iets omhoog, zodat de lucht weg kan, en strijkt dan met kleine ronddraaiende bewegingen rustig aan de trim vast. Op een of twee miniscule luchtbelletjes na eigenlijk helemaal strak gelukt! Oh ja, en weersta ook de verleiding om terug te gaan over een stuk dat je al gehad hebt, vast is vast (en Oracover op Oracover plakt veel sterker dan op onbewerkt hout!) - doe je dat toch, heb je alleen maar kans op meer bobbels en luchtbellen.

    Het bespannen is nu helemaal klaar. Vind het bijna jammer.. erg leuk om te doen!

    Een fotootje recht van boven, van de onderkant:

    [​IMG]

    En eentje met wat meer perspectief, waar je goed kunt zien hoe mooi de trim aansluit. Dit patroon geeft lekker veel contrast tussen onder en bovenkant, het is meteen duidelijk welke kant je op moet vliegen, en hij gaat er nog net wat sneller van ook:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2022
    ramses, serge pot, Hein.z en 5 anderen vinden dit leuk.
  20. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik had het nog niet eerder gezien, maar een prachtig project. Jaloersmakend qua precisie!
     
    bipeflyer vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina