Elf 20 - David Boddington (RCME, 1988)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door bipeflyer, 26 aug 2021.

  1. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Geen probleem hoor!
    Verder niets dan lof voor je perfecte bouw werk, en uitgebreid verslag.
    Begint bij mij toch weer te kriebelen, om de tekening op te diepen.....
     
  2. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dankjewel Nico! Leuk om te horen :)

    Ja ik vind het nog steeds echt een leuk kistje, leuke verschijning. Maar de vele schuine hoeken en de onorthodoxe romp-vleugel-verbinding maakt het niet een heel makkelijk te bouwen kistje vind ik. Heb er langer over gedaan dan ik had verwacht. Maar wel echt een leuk projectje! Dus ik zou zeggen, doen :)
     
  3. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    De lijm is droog en het blokje zit goed vast, maf gezicht zo:

    [​IMG]

    Mondkapje op en schuren maar!

    [​IMG]

    Ik ben nog niet helemaal gelukkig met de vorm, laat hem onder waarschijnlijk nog wat sterker oplopen, maar dat doe ik met de laatste schuurronde mee. Voor nu qua ruwe vorm prima:

    [​IMG]

    De volgende update probeer ik wat mooie foto's te plaatsen van het resultaat van de houtbouw en daarna ga ik beginnen met het bespannen, ben benieuwd hoe dat uitpakt!
     
    ramses, Kjel Postema en ISOLA2 vinden dit leuk.
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Ik moest aan mijn Sophisticated lady ook een neusje maken; ik heb het balsa verzadigd met epoxy, dan is het toch wat harder en deukt je neus niet bij elke tik in...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2022
    ISOLA2 en bipeflyer vinden dit leuk.
  5. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Als je die neus in de folie zet gaat dat ook zonder epoxy wel goed. Hoe je dat netjes doet is vraag 2,
    en die kan je beter niet aan mij stellen ;-)
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  6. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Haha ja dat is een van de lastigere delen van de kist om in de folie te zetten. Ik ga het meemaken..
     
  7. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    De houtbouwfase is achter de rug en de Elf is klaar voor de bespanning, maar niet voordat ik het resultaat tot nu toe uitgebreid op de foto heb gezet. De roeren en het kielvlak zijn overigens nog niet verlijmd, dat doe ik na het bespannen pas.

    Een 'walk around' rond de Elf 20:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vanuit sommige hoeken heeft hij echt de looks van een jager:

    [​IMG]

    En ook de combinatie van delta en de V-stelling oogt elegant vanuit verschillende hoeken, hier ook met het landingsgestel duidelijk in beeld:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hij staat natuurlijk best hoog op zijn poten om genoeg speling te hebben tussen de propellor en de grond, en ook nog voldoende ruimte voor het roteren bij de start, maar toch misstaat het hem niet vind ik:

    [​IMG]

    Op deze foto zie je goed de aanvalshoek / AoA, door de wat langere voorpoot, maar wel met het kleinere wieltje voor. Dat in combinatie met S-slag, V-stelling, en het feit de achterpoten erg kort achter het zwaartepunt zitten, zou hij in theorie goed en makkelijk los moeten komen van de (asfalt)baan en een redelijk stabiele vlieger moeten zijn:

    [​IMG]

    Vanaf de achterkant gezien valt op dat de vleugels toch wel flink zijn vergeleken met de romp. Het grappige is dat het van voor, zoals je bij de eerste foto's hierboven kunt zien, nog redelijk wat weg heeft van een moderne jager, maar van achteren is het meer een vliegende vleugel met romp:

    [​IMG]

    Vanuit dit perspectief komt de elegantie van de lijnen van het ontwerp goed uit. De aanvalshoek, de hogere neus, de geknikte voorlijst, de V-stelling, de S-slag en de reflex in de roeren; ik vind het echt nog steeds een mooi model en ben blij dat ik de V-stelling erin gehouden heb:

    [​IMG]

    De afneembare cockpitkap, straks met beglazing. Misschien toch maar een pilootje erin? Zou qua gewicht niet perse verkeerd uitkomen...

    [​IMG]

    En nog een plaatje van schuin achter. De 'uitlaat' vind ik best mooi gelukt zo, de prop een mooie maat bij deze kist, en de afstand tot de achterlijst is groot genoeg om hopelijk niet te veel (extra) herrie te produceren:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2022
    HansH, strutter, MicropropSport en 6 anderen vinden dit leuk.
  8. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    425
    Locatie:
    Ede
    Ziet er goed Robert. Het is een mooi kistje geworden. Ik ben benieuwt naar eindresultaat en de vliegeigenschappen.

    groeten kjel
     
  9. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Leuk toestel en prachtig verslag met mooie duidelijke foto's :)

    Mvg,

    Bart
     
  10. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dankjewel Kjel en Bart! Ik ben ook erg benieuwd, dat wordt een spannende maiden!

    Ik heb ondertussen een beginnetje gemaakt met het bespannen van de kist. Op wat herstelwerkzaamheden na, en vroeger ooit samen met mijn vader meegebouwd te hebben, heb ik eigenlijk nooit een hele kist zelf bespannen. Soort van eerste keer dus, maar helemaal niet ontevreden met het resultaat. Je ziet natuurlijk wel, al schuur je het hout nog zo strak, de nerf komt iets door de folie heen, maar toch is het resultaat erg strak. En zelfs (niet echt op de foto) de omslag op de dunne achterlijst is qua overgang perfect gelukt. Ik ben er blij mee zo. De onderkant van de elevons is geel:

    [​IMG]

    En de bovenkant wit:

    [​IMG]

    Het schema wordt een combinatie van geel, zwart en wit. Ik had dat toevallig nog liggen, en heb kort geleden een kist gehad in die kleuren en was erg te spreken over de zichtbaarheid van die kleurcombinatie in de lucht.

    Beide roeren / elevons zijn nu gefolied. Volgende keer verder met wat klepjes, de romp en als laatste de vleugels denk ik.
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2022
    MicropropSport, ramses, Bart83 en 5 anderen vinden dit leuk.
  11. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Prachtige kist geworden Rob :thumbsup:
    En mooie overzichtsfoto`s, de Elf heeft inderdaad erg fraaie lijnen!
    Succes met de laatste loodjes, ook het foliewerk ziet er als vertrouwd weer strak uit.

    Groeten, Ramses
    .
     
  12. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dankjewel Ramses!
     
  13. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Nauwelijks tijd gehad om te bouwen afgelopen week, maar tussendoor toch af en toe wat kleine stukjes van de Elf in kunnen pakken.

    Eerst de klepjes onder:

    [​IMG]

    En daarna de tussenstukjes, ook om de hoek het 'duct' in:

    [​IMG]

    De achterzijde:

    [​IMG]

    En het meest ongelukkige stuk van mijn eigen ontwerp om te bespannen... best redelijk gelukt nog maar na 1 helft had ik even geen zin meer. Ik denk dat ik het binnenste gedeelte maar van een laagje verf voorzie:

    [​IMG]
     
    Kjel Postema, E.hof, Hein.z en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Sta je open voor een cursus folieën? Ik zou dit graag van je willen leren!! :wave
     
  15. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Folien is mooiste van het hele bouwen je moet er alleen wel de tijd voor nemen.
     
  16. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Zeker! Tijd en rust is bij het bespannen een geweldig hulpmiddel voor een goed resultaat, maar ik geniet zelf ook enorm van houtbouw, weet niet of ik dit het mooiste vind, maar wel gaaf om alles bij elkaar te zien komen en het eindresultaat te zien verschijnen inderdaad!

    Jahoor, ik wil dat best een keer delen of laten zien. Als disclaimer, ik doe ook maar wat :D:rolleyes:... benieuwd hoe het straks over de grote open stukken gaat. Als het lukt maak ik binnenkort een video met wat tips van hoe ik het aanpak.
     
    Hein.z en nico v kooten vinden dit leuk.
  17. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Vanavond weer fijn een paar uurtjes kunnen folieën. Om te beginnen de andere helft van de aansluiting voor de hoofdpoten aangepakt en dat ging nu een stuk vlotter en beter dan de eerste keer:

    [​IMG]

    De volgende stap is de zijkanten van de romp onder de vleugel. Waar er een vaste onderkant aan zit wil ik een aansluiting daarop, bij de luikjes mag ie de hoek om onder de luikjes door, bij de vleugel wil ik graag een hoekje onder de vleugelbespanning om te voorkomen dat daar een kier ontstaat, aan de voorzijde moet de folie helemaal de hoek om de inlaat 'duct' in, en aan de achterkant wil ik hem netjes aansluitend op de kopse kant van de uitlaatbeplanking. Ohja, en achter de vleugel moet de bespanning iets doorlopen op de romp zodat het deel boven de vleugel straks mooi overlapt. Dit alles gaat echter precies uit een rechthoekige vorm als basis. Dus eerst precies alles opgemeten en uitgerekend, de juiste maat uitgesneden, gelijk gelegd met de onderzijde en gaandeweg alles vaststrijken, inkepen met het mesje, de hoek om etc. Eerlijk gezegd viel het me alles mee, het zit nu precies zoals ik wilde en ook weer mooi strak:

    [​IMG]

    De andere kant van de romp ging, ook hier weer doordat je eenmaal weet wat je moet doen, lekker vlot en makkelijk. Het verdiepte stukje bij de hoofdpoten heb ik vervolgens van een laagje acrylverf voorzien, daar gebeurt toch niets mee en daar kun je echt niet komen met de strijkbout. Luikjes er weer op et voila, de buik is volledig ingepakt, alleen de onderzijde van het neusje nog:

    [​IMG]

    Binnenkort moet ik wat patronen uit gaan tekenen voor de onderdelen die in een specifieke vorm bespannen moeten worden, en ik moet nog beslissen hoe de onderzijde van de neus er precies uit komt te zien. Ondertussen kan ik verder met de bovenzijde van de romp. De vleugels doe ik als laatste.
     
    Bart83, E.hof, pompebled en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    425
    Locatie:
    Ede
    Dat ziet er weer strak uit :thumbsup:. Maar we zijn ook niets anders van je gewend :D.
     
  19. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dankjewel Kjel! :D

    Afgelopen dagen aan het puzzelen geweest met het kleurschema, ik had vleugels en romp op zich af, maar in de details van de aansluiting op de romp zaten nog wat onuitgewerkte details.. inmiddels ben ik er uit, nu de sjablonen aan het tekenen, en dan hopelijk snel alweer verder met strijken!
     
    serge pot vindt dit leuk.
  20. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Het meeste tekenwerk doe ik met de computer, en ook de schetsen voor het kleurenschema heb ik met Photoshop gemaakt, maar de uiteindelijk uitwerking van de patronen toch maar ouderwets met potlood op patroonpapier over de originele tekening:

    [​IMG]

    Het kleurenschema is nu definitief, de details uitgewerkt en alle sjablonen liggen klaar. Ik hoop dat het lukt zoals ik in gedachten heb!
     
    pompebled, serge pot en Kjel Postema vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina