EMCR Rozenburg, verzameltopic.

Ziet er dik uit die FW!

..en ik trapte weer mis bij m'n yak!

Heb de rudder ook pas ondekt.. Stel jij je gascurve nog extra af Bas?
Ja - in der onderste helft gas gebeurde erg weinig gisteren. Als iets opgeschroefd maar kan nog een paar tandjes meer.
 
Laatst bewerkt:
FF vraagje over mijn motor aanslaan;

Typisch is dat hij meestal een vrij normaal start proces doorgaat, dus vanaf helemaal koud en een paar dagen niet gelopen;
-choke-halfgas-slaat aan na 7 a 8 slingers-choke eraf-gas dicht-slaat aan na 1 of twee slingers...

Maar regelmatig gebeurt dit;
-choke-halfgas- na 20 slingers nog niet aangeslagen- choke dicht-10 slingers-choke weer aan 10 slingers- en dan geeft hij altijd een stevige klap terug!- slaat normaal aan na een slinger 2...

Ik vraag me af of hem misschien wel verzuip met de eerste choke serie als de motor niet goed aanslaat. Klinkt dat logisch? Als je bedenkt dat de motor altijd een klap terug geeft voordat hij aanslaat nadat ik een tijdje ermee bezig ben geweest...

Is dit te volgen? :)
 
Wat bij iedere motor moet werken is;

Choke erop zetten - beetje gas tot halfgas - ontsteking aan - en klappen maar. Totdat de pruttel komt moet je gewoon blijven doorslaan, na de pruttel heeft hij pas brandstof, eerder dus niet.

Het terugslaan wat jij beschrijft is 100% zeker een teken van verzuipen. Héél onwaarschijnlijk zou het nog mogelijk zijn dat de ontsteking niet in orde is, ik heb die motor echter al heel wat vluchtjes zien maken (en ik heb er zelf ook nog het nodige mee gevlogen) en die ontsteking is prima in orde:)

Kijk er trouwens mee uit, ik heb ooit een 62cc verzopen, die tikte ook terug (21*12 cfk drieblad) en ik heb wekenlang met 4 blauwe vingers gelopen, achteraf nog geluk gehad.....
 
Wat bij iedere motor moet werken is;

Choke erop zetten - beetje gas tot halfgas - ontsteking aan - en klappen maar. Totdat de pruttel komt moet je gewoon blijven doorslaan, na de pruttel heeft hij pas brandstof, eerder dus niet.

Het terugslaan wat jij beschrijft is 100% zeker een teken van verzuipen. Héél onwaarschijnlijk zou het nog mogelijk zijn dat de ontsteking niet in orde is, ik heb die motor echter al heel wat vluchtjes zien maken (en ik heb er zelf ook nog het nodige mee gevlogen) en die ontsteking is prima in orde:)

Kijk er trouwens mee uit, ik heb ooit een 62cc verzopen, die tikte ook terug (21*12 cfk drieblad) en ik heb wekenlang met 4 blauwe vingers gelopen, achteraf nog geluk gehad.....

Tja is helder verhaal en niets nieuws, maar dan lijkt het toch dat ik in de eerste serie choke voorbij het punt slaat waarop de motor hoort aan te slaan, en daarna blijf door choken totdat de motor compleet verzopen is. Die klappen terug zijn vrij flink, vorige keer had Ger een paar blauwe vingers! Vandaar dat ik er ook iets tegen wil doen...
Dus zal volgende keer minder dan halfgas gaan choken, misschien dat de benzine dan in mindere mate de motor inkomt en ik niet voorbij het punt ga waarop de motor moet aanslaan...
 
Is half gas niet te veel? Ik zet m 1 tikje open. Rook gister geen overdreven benzinelucht bij de eerste poging tot starten. Neem aan dat je bij verzuipen van de motor wel duidelijk benzine ruikt.
 
Het terugslaan wat jij beschrijft is 100% zeker een teken van verzuipen.

Als een Zenoah terug slaat heeft hij nog te weinig sprit .
Bij de oude versie zonder E-ontsteking draaide je ook zolange aan de prop met choke dicht tot er benzin uit liep .

Met de E- ontsteking is dat allemaal iets makkelijker geworden.
Met choke dicht aanwerpen tot er leven uitkomt .:mrgreen:

Mvg Johan
 
Is half gas niet te veel? Ik zet m 1 tikje open.

Ik heb zelf bij verschillende motoren een aantal keer gehad dat met stationair of iets daarboven, de motor niet genoeg lucht binnen kreeg tijdens het choken. Hierdoor kreeg je dus ook die pruttel niet en kun je dus door blijven choken totdat hij verzopen is. Het gaat "meestal" wel goed met de gasstand op stationair, maar ik heb mezelf aangeleerd om het dus met wat meer gas te doen, tegenwoordig zelfs volgas, de motor slaat toch uit zichzelf uit (behalve de ZG20 van Erik, die stond ineens halgas te draaien met de choke erop)
 
Als een Zenoah terug slaat heeft hij nog te weinig sprit .
Bij de oude versie zonder E-ontsteking draaide je ook zolange aan de prop met choke dicht tot er benzin uit liep .

Met de E- ontsteking is dat allemaal iets makkelijker geworden.
Met choke dicht aanwerpen tot er leven uitkomt .:mrgreen:

Mvg Johan

Het gaat om een DLE55, de ZG-20 loopt als een tierelier.
 
Back
Top