EMHW - Funtana PRO - bouwverslag

Vandaag nog genoten van het model. Gevlogen dus. Sjonge wat vliegt dat gemoedelijk. Moet nog wel ff wennen aan de afmetingen en de massa van het model, waardoor echt gekke dingen nog even achterwege gebleven zijn. Ook natuurlijk om vertrouwen in het model, motor en de electronica te krijgen. En dat gaat goed! De motor loopt prima met die vierblads prop en draait nu tussen de 1500 en 1800 toeren stationair. Volgas kan ie nog wat meer hebben en eigenlijk is een 2blads mejlzik ook wel wenselijk. Verder heb ik geen last van stroring meer gehad. Heb dus nu een andere ontvanger erin zitten en dat gaat puik, zowel met het gebruik van de ontstekingsswitch als zonder. En zoals Didier al zei, is die ontstekingsswitch overbodig, dus dat ga ik eruit slopen.

Het tankje dat bij de kit zit is voor deze motor wel wat klein. Kan max 5 minuten vliegen, wat natuurlijk jammer is, je wil gewoon niet aan de grond, ook al sta je te chaken van de spanning omdat het nieuw is. het vliegt gewoon super. En niet dat het landen niet leuk is, dat gaat helemaal als een appeltje eitje. Ik zeg, gewoon makkelijker dan een charter...sjonge jonge wat kan dat ding langzaam.

Ik zal eens kijken of ik binnenkort wat foto's van het vliegen kan maken. Filmen gaat niet lukken want ik heb geen filmcamera.

Wat betreft die multiplex ontvanger, die ga ik naar de importeur sturen. Kijken wat die er van vindt...

laters

Vanaf nu ben ik ook de gelukkige eigenaar van een Funtana 2 meter versie,van iemand gekregen :banana:

Alleen voor de motor (OS160) en uitlaat (Hatori reso) moest ik betalen(ook bijna voor niks haha)

Een klein probleem is dat ie nauwelijks in m'n auto past,ik moet de propellor eraf halen en dan gaat het nog maar net.

Voordat ik er mee ga vliegen zal wel volgend seizoen zijn.
@Didier,waar heb jij je zwaartepunt liggen?

Groeten,
Marcel

Volgens de tekening ligt het zwaartepunt op de plaats waar de doorvoergaten in de romp zitten voor de elastieken, vlak achter de vleugeldraagbuis. Ik heb hem iets achterlijk liggen en dan vliegt hij bijna zonder down te geven bij rugvlucht.

gefeliciteerd ermee!

Als ik nog een tip voor alle funtana eigenaren mag geven. haal de wielschoenkappen eraf. Mocht het namelijk gebeuren dat je onverhoops het landingsgestel er afvliegt (bv door hollebolleknollen veld) dan heb je meteen gepereforeerde vleugels met die kappen. Dus om schade te minimaliseren, haal ze eraf. Mij is het overkomen en dat vindt je niet echt leuk. Al met al valt het wel weer mee en is het in een half dagje te repareren, maar is toch jammer...

groet,

Christiaan

Hee Marcel.
Gefeliciteerd met de Funtana!!!!
Welke versie heb je? (Weiershausen S of PRO, Seba S140 of Eurolight S160)
We willen wel foto's zien!!!!
Ik heb ook mijn zwaartepunt op de aangegeven plek liggen, net zoals Christiaan vertelde.

Christiaan, hoe krijg je voor elkaar om je gear er onder uit te vliegen???
Ik vindt juist wheelpaints een "must" op dit soort modellen. :D

He Didier,ik heb de "oude" versie,dus zonder geprofileerde staart,van Weiershauser.

Ik zal eens wat foto's maken,alleen moet ik dan nog kijken hoe ik ze hier plaats,want de laatste keer dat ik foto's heb ge-upload was dat nog met modelbouwupload.tk :|

Groeten,
Marcel

Tsja...pech pech pech. Wennen aan model, lang gras en windstil. Kortom, vrij hoge landingssnelheid, wilde ik te langzaam gaan, overtrok hij een kleine meter boven de grond (keurig over de romp trouwens) en plofte hij dus recht op het landingsgestel. En dan merk je dus dat het toch wel een dikke 5 kg is en dat landingsgestel flink blijft hangen in het gras...De snelheid was dermate langzaam dat het model meteen stil lag, met het landingsgestel onder de vleugel waarbij dus 1 wielschoen door de beplanking :cry:

Maar goed, na een tijdje hobbien, de boel weer gefixed en het landingsgestel wat verstevigd (twee alu hoekprofielen over het landingsgestel heen en op het brandschot vastgezet)...En tot nu toe een succes.

Bij grote toestellen mag je niet zomaar vlug inbochten en het aan de grond zetten. Ik heb dit met m'n Raven (spw. 2m45) ook eens willen doen, en het heeft me een prop gekost (50€) doordat ik veel te snel landen, en op de koop toe nog een molshoop raakte. Je moet je circuit erg ruim vliegen, en perfect in de lijn van het veld aanvliegen! Een correctie op de laatste moment brengt vaak extra snelheid mee. Deze Funtana vliegt wel 3D, maar t'is niet zoals je 3d'tje met een 7.5cc erop. Zoals je al zei, het weegt 5kg en dat voel je...

Precies zoals Paul het zegt; "even snel" landen, dat werkt gewoon niet bij grote modellen. Het is echt zaak om je landing goed voor te bereiden, dus gewoon netjes je landingscircuitje vliegen en zorgen dat het model netjes recht op het veld af komt.

Grt.

:) klopt helemaal...maar even langzaam landen is er ook niet bij :) haha, ik was wel 3 keer aangevlogen en kwam dus keurig recht uit. Ik molk haar alleen teveel uit, waardoor de snelheid te laag werd...en hij op zn pootjes viel...en das dus idd 5kg op den edele voetjes, krak...

les dus, niet te snel! maar ook niet te langzaam :)

Euhhhh, ik ben het daar mee niet helemaal eens. :roll:
Mijn Funtana Pro van 4.8 kilo vliegt vele malen lichter dan welk .40 3D modelletje van 2 kilo dan ook!!! :lol:
Christiaan, je stationair moet extreem laag zijn, anders blijft die Pro idd in de landing doorzeilen.
Overigens vlieg geen landings circuits meer met de Funtana Pro en Extra 2.60.
Op 100 meter hoogte, iets voor de rand van het veld gooi ik hem stationair in knife edge, laat hem knife edge zakken tot +/- 20 meter en ga dan over op een slip landing.
Je kan op deze manier echt mooi de snelheid er uit halen.
Ik zag het Dick van der Vecht altijd doen en dat moest ik natuurlijk ook kunnen.
Erg gaaf om te doen en zien!!! :lol:

Kan me voorstellen dat dat gaaf is, maar ook link ivm overtrekken. Ik ben best wel wat stevig 3D/aerobatics gewend, maar stationair knife edge laten zakken lijkt mij een beetje tricky. Hooveren met mijn Lasers (2.5m spw) op een meter hoogte durf ik ook best wel, maar wel met wat gas er op. Heb je er niet toevallig een filmpje van zodat we een idee krijgen hoe het precies in zijn werk gaat?

Grt.

Door hem eerst in knife edge te laten zakken, bouw je je energie op, overtrekken valt dan wel mee.
Overigens eerst op hoogte oefenen natuurlijk.
De eerste keer was mijn hartslag ook 200 maar als je het een paar keer hebt gedaan, valt het wel mee.
Dick heeft toevallig mijn landing met de Extra 260 opgenomen, ik zal eens vragen of hij deze op het internetnet kan zetten. :D

sjonge, dat klinkt impressive idd. Op het moment ben ik nog lekker bezig aan het wennen aan de eigenschappen... knife edge laat ik nog even heel sporadisch en alleen met vermogen uit de kast.

@Alexzzz hahaha, nou ik weet niet maar idd een ding wel, en een hij kun je niet melken...:)

Helaas heeft Dick het filmpje van de Extra niet meer kunnen vinden. :(
Ik heb nog wel een filmpje van mijn Funtana Pro met zo'n landing.
Misschien nog wel beter ook, ten slotte een "Funtana Pro" draadje nietwaar. :D
Ik zal een nieuw draadje openen voor het videootje, misschien vinden andere mensen het ook wel leuk om te zien die dit draadje niet volgen.

Back