Even weinig tijd om te bouwen. Intussen wel 5 Futaba S3001 servo's gekocht en gisteravond naar de vliegclub geweest. Ze hadden geen aanmerkingen

. Wel wat tips. Ik kan dus aan het folien.
Het boutje moertje verhaal werd me alsnog afgeraden door quartel vanwege het schuin aflopen van de onderkant van de motorsteun:
Daar zou de motorsteun niet tegen kunnen, dus toch M3 tappen en boutjes erin. Misschien laat ik de boutjes wel uitsteken en draai ik er borgmoertjes aan aan de onderkant, just in case.
Verder vast aan het nadenken over de benodigde geluidsreductie. Op de club leek het de een geen probleem het geluid te reduceren, de ander dacht dat het niet zou lukken en een derde vond de eisen veel te hoog

. We'll see.
Ik heb eens in wat draadjes gesnuffeld en kom tot de volgende mogelijkheden om het geluid te reduceren:
- andere demper van OS monteren: Graupner 1870.72 SUPER SILENCER OS-NO. 23 32 50 30. Ik lees ook eea over Hatori's, Krumscheids en resopijpen, maar volgens mij erg duur, moet ik nader induiken
- geluidsarme 2-blads APC prop monteren of mogelijk later een 3-blads. Uitproberen wat het beste werkt.
- toerental reduceren bv van max 16.000 naar max 12.000
- nademper monteren. Ik zie er verschillende op de club, dus dat kunnen ze me mooi uitleggen hoe die te fabriceren zijn
- stukje rubber- of siliconenslang aan de achterkant vd uitlaat bevestigen
- resonantie reduceren door bv een tochtstrip tussen vleugel en romp en rubbers tussen kwiklinks
- als laatste denk ik over de ophanging te dempen met rubber, mogelijkheden zijn:
- tussen motorschot en motorsteun
- tussen boutjes en motorsteun
- tussen motorsteun en motor
- tussen boutjes en motor
Wat ik zeker niet ga doen:
- stukjes rubber tussen koelribben motor
- hydromount
- uitlaat in romp
Ik heb denk ik de geluidsreductie een beetje onderschat

. Ga hopelijk een eind komen.
Groeten,
Freek