En nog een Charter

mmm, deja vue. zeker net zoiets als bij de sheer web discussie ;). er komen geen verstevigingen.

Gr,
Freek

P.S. de verstevigingen zouden niet worden aangebracht om hem crashbestendiger te maken. zoals eerder gemeld is een flexibeler vliegtuig hoogstwaarschijnlijk crashbestendiger. Eerder omdat de verbinding iel aanvoelde. Een stoot ertegenaan per ongeluk en hij ligt eraf, zal hier wel meevallen.

Even weinig tijd om te bouwen. Intussen wel 5 Futaba S3001 servo's gekocht en gisteravond naar de vliegclub geweest. Ze hadden geen aanmerkingen :D. Wel wat tips. Ik kan dus aan het folien.

Het boutje moertje verhaal werd me alsnog afgeraden door quartel vanwege het schuin aflopen van de onderkant van de motorsteun:

full

Daar zou de motorsteun niet tegen kunnen, dus toch M3 tappen en boutjes erin. Misschien laat ik de boutjes wel uitsteken en draai ik er borgmoertjes aan aan de onderkant, just in case.

Verder vast aan het nadenken over de benodigde geluidsreductie. Op de club leek het de een geen probleem het geluid te reduceren, de ander dacht dat het niet zou lukken en een derde vond de eisen veel te hoog :rolleyes:. We'll see.

Ik heb eens in wat draadjes gesnuffeld en kom tot de volgende mogelijkheden om het geluid te reduceren:

- andere demper van OS monteren: Graupner 1870.72 SUPER SILENCER OS-NO. 23 32 50 30. Ik lees ook eea over Hatori's, Krumscheids en resopijpen, maar volgens mij erg duur, moet ik nader induiken
- geluidsarme 2-blads APC prop monteren of mogelijk later een 3-blads. Uitproberen wat het beste werkt.
- toerental reduceren bv van max 16.000 naar max 12.000
- nademper monteren. Ik zie er verschillende op de club, dus dat kunnen ze me mooi uitleggen hoe die te fabriceren zijn
- stukje rubber- of siliconenslang aan de achterkant vd uitlaat bevestigen
- resonantie reduceren door bv een tochtstrip tussen vleugel en romp en rubbers tussen kwiklinks
- als laatste denk ik over de ophanging te dempen met rubber, mogelijkheden zijn:

• tussen motorschot en motorsteun
  • tussen boutjes en motorsteun
  • tussen motorsteun en motor
  • tussen boutjes en motor
Wat ik zeker niet ga doen:
- stukjes rubber tussen koelribben motor
- hydromount
- uitlaat in romp

Ik heb denk ik de geluidsreductie een beetje onderschat :confused:. Ga hopelijk een eind komen.

Groeten,
Freek

Laatst bewerkt door een moderator:
Stukjes rubber tussen de koelribben heeft bij een motor als deze niet of nauwelijks zin, dit werkt alleen bij motoren met grote koelribben. Wat wel zeer goed werkt, eigenlijk het eerste om mee te beginnen, is een grote en goed gebalanceerde prop gebruiken. En ja die van APC voldoen dan erg goed.

Zou je deze motorsteun in deze vorm gebruiken, moet ik Quartel daarin gelijk geven.

Wat betreft geluid, een uitlaat of extra nademper kan hier wonderen in doen. In het geval van een nademper kan het je wat vermogen kosten, maar dat is in jouw geval totaal niet erg, vermogen in overschot.

Hatori heeft de #530 als optie, in principe voor rond de 60 euro:
HATORI list

Krumscheid heeft ongetwijfeld een soorgelijk iets.

Als je ze kunt krijgen, Bolly heeft voor dit formaat motoren ook mooie resopijpjes gemaakt die erg stil zijn. (Bolly zelf bestaat niet meer, maar mogelijk nog ergens in stock)

Een nademper uit bv. een deobus zou ook nog een hoop goeds kunnen doen.

De propellor is bij geluid ook belangrijk en iets wat de moeite waard is om mee te experimenteren (verschillende merken, materialen). In mijn ervaring maakt bv. een G-Sonic prop aanmerkelijk meer tiplawaai dan een APC van gelijke maat maakt.

Carburateur is een notoire herrieschopper, lucht aanzuigen uit de romp. Ruime slang, ruime bocht.
En gewoon vier vlakke stukjes in onderkant van motorsteun aanbrengen. Kunsttof steun is stiller dan een harde steun.

Wat betreft geluid, een uitlaat of extra nademper kan hier wonderen in doen. In het geval van een nademper kan het je wat vermogen kosten, maar dat is in jouw geval totaal niet erg, vermogen in overschot.

Hatori heeft de #530 als optie, in principe voor rond de 60 euro:
HATORI list

Bedoel je niet de #460 ?

Een nademper uit bv. een deobus zou ook nog een hoop goeds kunnen doen.

Daar zat ik ook al aan te denken, ben al deobussen aan het sparen / veel deo aan het spuiten ;). Leuk voor mijn collega's.

Carburateur is een notoire herrieschopper, lucht aanzuigen uit de romp. Ruime slang, ruime bocht.

Goeie tip. thx! Ga ik proberen

En gewoon vier vlakke stukjes in onderkant van motorsteun aanbrengen. Kunsttof steun is stiller dan een harde steun.

Je bedoelt tussen de motorsteun en motorschot? Dat is voldoende naar jouw mening? En is er nog een specifiek rubber dat goed dempt of maakt dat niet zoveel uit/ uitproberen maar?

Groeten,
Freek

@freekt: qua resopijp: idd, die kun je pakken. Ik was nog in de veronderstelling dat je er een viertakt op ging zetten.

@freekt: qua resopijp: idd, die kun je pakken. Ik was nog in de veronderstelling dat je er een viertakt op ging zetten.

Dat was idd de bedoeling. Uit o.a. kosten- en gewichtsoverwegingen toch maar voor een ander gekozen. Die kostenbesparing kunnen we intussen schrappen ;).

Kan ik opmaken dat je de Hatori verkiest boven de supersilencer van OS ?

Thx en groeten,
Freek

Dus demper en nademper geen lange silicone-slang gebruiken, dat is een geluidslek. Pijpje in siliconeslang schuiven zodat er voor en achter paar mm siliconeslang onbedekt is, dat geeft speling genoeg.

Heren, super bedankt! Die draadjes had ik nog niet gezien. Die handleiding van de nademper ga ik zeker gebruiken! Ik vind zo'n brise one touch wel een lekker compacte nademper.

Ja, de Hatori is stiller.. maar voor een 46LA op een Charter ook wel overkill

Ok, dan wordt het de OS (3 kamer) superdemper. Zie ik trouwens ook op de foto.

Beleid is voorlopig als volgt:
Eerst kijken hoe ver ik om met:
- Goed uitgebalanceerde APC prop
- OS superdemper
- Nademper

Daarna mogelijk een voor een aanpassingen uitproberen als:
- 11 * 7 prop (grotere spoed voor reductie toerental) of 3 blads prop
- toeren via instelling reduceren
- luchtaanzuiging carburateur via romp laten lopen

Ophanging met rubbers van motor laat ik even zitten. Ik kom toch snel uit bij zoiets als een Du-bro 655 ophanging. En dat geeft te veel modificaties voor nu in de motorruimte vind ik. Als het met de andere middelen echt niet lukt ga ik hier pas aan denken.

Groeten,
Freek

Een kleine update. Heb intussen de motorsteun voorzien van M3 schroefdraad. Dat ging best goed, redelijk precies klusje om de gaten met draad exact op de goede plek te krijgen. Doordat de taps niet helemaal door de motorsteun kwamen zit er aan de onderkant wat minder draad dan aan de bovenkant. Dit merk je bij het erin schroeven van de boutjes, in het begin gaat het vrij soepel, op het einde komt er meer tegenstand. Ze zitten dan in ieder geval wel muurvast.

Verder nog wat inslagmoeren onder het luik gelijmd zodat deze nu ook dicht kan. En weer een neusfoto:

full

Zoals ook op de foto te zien is heb ik een snelvulunit oid in de neus ingebouwd. De plek is slangtechnisch gezien prima, alleen was het inbouwen wat lastig. In de achterliggende ply zitten grote gaten en het balsa biedt niet voldoende stevigheid voor montage. Het zit naar mijn smaak eigenlijk te hoog, waardoor het balsa aan de bovenkant van de neus een gat vertoond. Toch laat ik het zo, geen zin om het nog mooier te maken. (nooit gedacht dat ik dat zou zeggen ;))

Groeten,
Freek

Zoals ook op de foto te zien is heb ik een snelvulunit oid in de neus ingebouwd
Van die dingen ben ik nooit zo weg geweest, korreltje zand ertussen en hij zuigt lucht aan en de motor gaat beroerd lopen, en jij maar zoeken.

Nee gewoon even de slnag van de carb. of een extra vulslangetje was makkelijker geweest.

Maar het ziet er allemaal TOP uit :thumbsup:

Dank je! Ik heb idd ook de optie overwogen de slang van de carb los te maken of iets als een messing buisje in te lijmen en met een vulfles de tank bij te vullen. Bij beide gevallen had ik het idee dat er vrij makkelijk wat brandstof gemorst zou kunnen worden. Ik hoop hiermee een beetje een schone oplossing te hebben. We'll see. Als er idd gebeurt wat je zegt kan ik de slang altijd nog van de carb lostrekken.

Groeten,
Freek

Misschien heb je meer geluk dan mij, mijn ervaring was dat naast vuil ook het rubbertje steeds slechter ging afsluitne met als resultaat nog morsen etc.

Maar wie weet werkt deze beter.

Dezelfde ervaring heb ik ook met die dingen, en er 4 van gehad in totaal, alle vier verstopten ze.

Dat ondanks een viltclunk in de tank waar ik de brandstof uit tankte.

Het rubber wat er inzit vergaat en gaat de handel verstoppen.

Als je toch zo'n ding wilt monteren, zet 'm dan in elk geval NIET tussen tank en motor, maar maak er een aparte aansluiting voor ofzo..

Verder ziet het er idd allemaal tiptop uit.. ga je veel lol van hebben!

Als je toch zo'n ding wilt monteren, zet 'm dan in elk geval NIET tussen tank en motor, maar maak er een aparte aansluiting voor ofzo..

Dat was nou precies wel de bedoeling :rolleyes:. Maar goed, ga niet eigenwijs zijn en haal em tussen de tank en motor uit. Gebruik hem dan alleen voor het vullen van de tank. En bedankt weer.

Groeten,
Freek

Langzaam maar zeker wordt het wat. Ik heb de servo stang geleider buisjes voor het gas en het neuswiel ingelijmd met 30. min epoxy. Verder heb ik de vleugel en romp nog als finishing touch geschuurd.

Vandaag na stofzuigen van de romp begonnen met het folien. Het begin viel toch niet mee, na een uurtje klungelen begin ik hen een beetje onder de knie te krijgen. Wat ik nog lastig blijf vinden in het netjes wegsnijden van restjes in bijvoorbeeld de ramen. Ook met een erg scherp mes valt dat niet mee het netjes te doen. Verder vind ik het nog lastig ronde vormen zoals de neus netjes in de folie zetten. In een handleiding staat dat je moet verwarmen en oprekken enzo, dat wordt nog even uitvogelen.

Wat me ook een beetje tegen valt is dat oracover niet helemaal dekt. Toch ben ik wel tevreden over het resultaat tot dusver:

full

Groeten,
Freek

Back