ron van sommeren
Forum veteraan
Heeeeel veel over werken/bouwen met hout, door Ariel, gewoon in Nederlands
Zwei Antik Segler - MBF
Zwei Antik Segler - MBF
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Hey, ik volg je vorderingen met interesse.Ook ik ga een dezer dagen verder met die van mij,heb door de mooie nazomer niks meer gedaan. Wat betreft de te kleine bekleding dat is mij ook overkomen,wellicht is de template niet goed,ik heb dan maar nieuwe gemaakt met overmaat en dan later geschuurd,suc6 verder.Bel10Uiteindelijk stukje bij beetje met veel controle of de boel recht werd, de stringers aan de achterzijde bevestigd. Ik vind dat het redelijk goed is gelukt.
![]()
Daarna met de beplanking begonnen. Precies de template gevolgd.
![]()
En nu blijkt de bekleding aan de voorzijde te klein/laag te zijn. Kom zeker 3 mm tekort aan de bovenzijde.
![]()
De romp is niet krom en zowel de linker als de rechterzijde is over gehele lengte gelijk qua hoogte. Eens kijken hoe ik dat ga oplossen. Wellicht moet ik de stringers nog wat schuren om de bovenzijde van de romp beter te kunnen volgen. Of dit echter het verschil van 3mm gaat oplossen weet ik niet.
Hey, ik volg je vorderingen met interesse.Ook ik ga een dezer dagen verder met die van mij,heb door de mooie nazomer niks meer gedaan. Wat betreft de te kleine bekleding dat is mij ook overkomen,wellicht is de template niet goed,ik heb dan maar nieuwe gemaakt met overmaat en dan later geschuurd,suc6 verder.Bel10
Hey Ramses,bedankt voor de uitleg,ik dacht eerst te zien dat de zijkanten veel meer naar binnen liepen en dat lukte niet zo goed.Ik ga ermee an de slag,gtz Bel10..
Hoi Mark en Egbert,
Bij de kit zit inderdaad geen template voor de achterste cowling.
Ik heb die zelf gescratched, zie onderstaande foto`s:
![]()
Ik heb de cowling aan de hand van wat foto`s en wat fantasie gemaakt...
Het stelt ook niet veel voor hoor, twee wangen en een onderplaatje.
Deze worden bij elkaar gehouden door driehoekslatjes waardoor je er later mooi de vorm in kan schuren:
![]()
![]()
De bovenkant heb ik als laatste dicht gemaakt en die ook wat ronder geschuurd:
![]()
![]()
Succes!
Groeten, Ramses
.
Nog een opmerking over de spelden ... ik zie dat je ze rechtop door de beplanking prikt. Je kan beter het balsa met je vingers aandrukken en de spelden er schuin doorheen prikken en de volgende speld tegengesteld schuin. Zo houden de spelden het balsa echt tegen en kan het niet omhoog komen.