En weer een Smit Rotterdam

Hallo alle maal

Ik zal me eerst even voor stellen ik ben Nelis en ben 42 jaar.
Ik heb nog niet echt heel veel bouw ervaring maar ik ben wel een piet lut.
Ik heb de Smit Rotterdam van me schoonvader overgenomen geheel compleet.
Mijn schoonvader heeft een tijd in coma gelegen en kan deze boot/schip niet meer af maken.
Hij heeft alleen de spanten vast gezet en de rest ga ik dus doen.
Alleen ik heb een vraag waar ik geen antwoord op kan vinden hier op het forum (of ik zoek verkeerd).
Ik heb namelijk al de motoren uitgelijnd en de boegmotor er in gezet en het roer uitgelijnd. Nu ik er nog goed bij kan leek het me handig om dat al vast te doen. Hier onder een paar foto's tot nu toe.
De kleur geel die al te zien is heb ik laten mengen naar het geel van de logo die op de schoorsteen komt.
Het ziet er nu nog niet uit omdat het de eerste laagje is.
Alleen weet ik niet hoe ik de foto's wat groter kan maken.
full
full
full
full
full
full

full

En nu mijn vraag ik heb dek 1 erop zitten en de gele muur waar tegen aan kijk op de vierde foto. Waar de lier ook zit zeg maar dit word geel gemaakt maar welke kleur moet het dak worden van dek 2.
Ik zit zelf aan geel te denken maar moet dat wel of moet het gewoon wit zijn??
Ik kan dit niet terug vinden namelijk.
Laat me maar weten wat jullie ervan vinden tips en trucks heb ik al zeer veel gevonden op de forum.
Maar ze zijn ook meer dan welkom ;)

Met vriendelijke groet.
Nelis​

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo nelis

je kan je foto's via photobucket op het de forum zetten met de juiste code zo zijn je foto de de juist maat
je kan dat instellen op maat die jij wil

gr luc

Alleen weet ik niet hoe ik de foto's wat groter kan maken.

Ik weet het ook niet Nelis, maar je plaatst nu de zogenaamde "thumbnails", dat zijn kleine versies van je foto's. Ik zie in je album dat het wel degelijk 800 pixels foto's zijn.
Je kan die nu herstellen, dan verder even kijken wat je verkeerd hebt gedaan.

Klik op de "Edit" knop rechts onder je bericht. Je krijgt nu een tekstverwerkingsscherm waarin je de tekst van je bericht kunt wijzigen.

Klik op het
switchmode.gif
icoontje rechts bovenin het scherm. Je ziet nu het bericht in "ruwe" onopgemaakte vorm, waarin foto's worden weergegeven als een link tussen [IMG] en [/IMG]. De eerste foto ziet er bijvoorbeeld uit als:

[IMG]http://www.modelbouwforum.nl/forums/picture.php?albumid=17892&pictureid=176059&thumb=1[/IMG]

Bij die links (dus bij al je foto's) haal je de rood gemaakte tekst "&thumb=1" weg, dan krijg je dus:

[IMG]www.modelbouwforum.nl/media/176059/full[/img]

en dat geeft in je bericht:

full

Dat herhaal je voor al de 7 foto's, waarna je "Opslaan" onder het bericht aanklikt.

Om dat een volgende keer te voorkomen, eerst en vraag. Zie je als je een nieuw bericht typt onder dat
switchmode.gif
icoontje "Smileys" staan en daaronder "Mijn foto's"?

Ik hoor het wel.

Groet,

Ad Bakker

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is goed en duidelijk uit gelegd Ad top!!
Ik zal er naar kijken als ik wat meer tijd heb ik moet namelijk zo weg.

Nelis

Revell, Humbrol en RAL hebben allemaal verschillende nummers Brecht.
Ik vermoed dat jij Humbrol 38 bedoelt, dat klopt wel zo'n beetje met dat groen:

humbrol_38_lime-gloss_79b042.png

Dat komt ongeveer overeen met Revell 60 maar die is geloof ik (hier) moeilijk te krijgen. RAL nummer zou 6018 zijn.
Maar altijd voorzichtig zijn met dit soort conversies, want het zijn benaderingen.

Groet,

Ad Bakker

Oké bedankt voor de info heren.

Maar ik bedoel het dek waar de reddingsboten liggen/staan.
Maar dan daar weer de onderkant van. Dus met andere woorden "het plafond".
Ik hoop dat dit wat duidelijker is uitgelegd :-)

Nelis

Is dan niemand die mijn kan vertellen welke kleur het (dak) moet hebben??

Nelis

hallo Nelis, normaal zijn alle dekken groen en dan iets donkerder dan op de foto van B. B.
De ,,WAND,,waar je tegenaan kijkt is een beige zandkleur ,maar zeker geen geel.
deze kleur gebruik je ook voor de binnenkant verschansingen.

gr jan

De groen die BB gebruikt voor hun dekken raakt kant nog wal. Is meer een "machinekamer" groen.
Kijk maar of de foto van de bouwdoos, zo'n lichte kleur hebben de dekken nooit gehad.
Ralkleuren die in de buurt komen zijn Ral 6010 en Ral 6002. Een beetje smaak afhankelijk.
Ik weet niet of je gaat airbrushen, maar voor Schmincke kleuren is er een "mengtabel" naar RAL kleuren. (de reden dat ik zelf met Schmincke ben gaan werken ;) )

Onderkant van het sloependek is dezelfde "zandkleur" als de binnenzijde van de verschansing.

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal

Ik heb momenteel bijna de romp dicht en ik ben elke dag wel aan het zoeken geweest hoe nu verder??
Aangezien ik er mee wil varen moet de romp sterk en natuurlijk water dicht zijn.
Oké ik weet dat ik dat kan doen met epoxy maar ik moet de romp ook her en der iets plamuren.
Nu komt mijn vraag moet ik eerst plamuren en dan in de epoxy of eerst epoxy en dan plamuren en dan keperdoek met epoxy.
Wat is de beste manier van werken omdat ik na alle berichten die ik heb gelezen de weg een beetje kwijt ben geraakt.

Ik snap dat er veel over verteld is maar volgens mij zijn er vele manieren van werken.
Maar wat is de beste manier.

Nelis

Nu komt mijn vraag moet ik eerst plamuren en dan in de epoxy of eerst epoxy en dan plamuren en dan keperdoek met epoxy.
Wat is de beste manier van werken omdat ik na alle berichten die ik heb gelezen de weg een beetje kwijt ben geraakt.

Ik snap dat er veel over verteld is maar volgens mij zijn er vele manieren van werken.
Maar wat is de beste manier.

Nelis

degene die jij het prettigst vind...

Lijkt me niet de beste methode. Plamuur is om oneffenheden in het oppervlak weg te werken. Als je eerst gaat plamuren, en dan met keperdoek gaat werken, heeft dat plamuren natuurlijk weinig zin gehad, na deze behandeling zul je toch wel weer een ruw oppervlak hebben, met misschien wat luchtbellen onder het doek, etc, en kun je weer gaan plamuren.

Het keperdoek en epoxy zorgen voor extra sterkte, en sluiten het hout van buiten waterdicht af. Daarna begin je met de afwerking. Dat lijkt mij toch echt beter dan zomaar een willekeurige volgorde, zoals Brecht aan lijkt te raden.

het is maar hoe je het ziet Henk,
als je eerst plamuurt totdat het glad is, en dan goed de doek er netjes overheen zet. is de romp evengoed glad maar wel steviger dan plamuur. in plamuur komt makkelijker een kras of deuk dan in polyester.

Back