Enigma bouw/foto verslag

Omdat de Himodel GX-200A regelaar het nu toch wel erg moeilijk heeft vwb de rem, en ik binnenkort weer een Power-Hungry aanval verwacht :rolleyes: is er een CC125 onderweg.

Heb wel begrepen dat er een mod nodig is in combinatie met de Unilog, is dit voldoende tot max 5S of moet die verbinding om de V regulators door te koppelen ook gebeuren?

CC125/180 with limiter | UK F5B
CC125 heating | UK F5B

Verder zou ik ook graag de regelaar settings willen weten voor mijn setup?

Wat mag ik verwachten als ik van de GM 17X19,5 een 17X21 maak dmv een RFM 38mm 7 graden spinner, hogere invlieg snelheid begrijp ik maar wat doet dit met het vermogen?

De Turnigy 4S 3000mAh 40C lipo's zijn waarschijnlijk ook voor verbetering vatbaar, niet te dure suggesties worden gewaardeerd.

Gr,

Mario
 
Mario, even uit het hoofd:
Timing: Low
Startpower: +-60 a 70
Dynamics/response speed: 5 a 6
Brake delay : 0.1sec
Brake strength: de hardste
Cut off voltage: custom, 4V
Cut off type: Soft

Regelaar op 5s:
Op mijn 5S setup had ik een koelplaatje gelegd op het onderdeel wat het warmste word, klein zwart blokje op de stuurprint. Sluit de regelaar maar eens op een accu aan en laat hem maar even liggen, dan voel je wel welk onderdeel ik bedoel. Krimpkous rond dat deeltje voorzichtig weggesneden en een metalen plaatje erop gelegd, ingetaped met kaptoon tape. Vele vluchten gemaakt, geen probleem.

De Engelsen propageren een grote modificatie, bedenk wel dat dit:
a ) best lastig te solderen is
b) je garantie van Castle volledig vervalt (kun je alleen aanspraak maken op de omruil-methode, iets van 70$).

Voor de rest niet de standaard RPM sensor gebruiken ism de CC125. Of de opto-modificatie toepassen (zie website van Franz-Josef Ney), of de mod met het verleggen van de min zoals de Engelsen doen. De laatste heb ik niet getest, de opto wel. bevalt goed.

Bij deze hogere vermogens zul je toch wat voorzichtig moeten gaan worden. Je begint nu grenzen van het materiaal op te zoeken. Die prop zou ik niet boven de 4kw gebruiken, en 17 stijgvluchten is ook een beetje teveel van het goede. Motor wordt warm en de accu wordt te ver leegetrokken. In F5B gebruik is het aan te raden de accu's max halfleeg te vliegen voor een redelijke levensduur.

Suggestie voor de accu: Iets van minimaal 4000mAh, 450-500gram. De Turnigy 30C's bevallen goed, Hyperion EX ook. Vorig jaar veel op 4S gevlogen met Bionic 4000mAh, was ook goed.

Groet,
Gerben
 
Ja ja ik weet het Gerben ik ben soms wat te entusiast als ik lekker aan het vliegen ben, maar ik zal me voortaan proberen te beheersen en me aan de max 10x motorloop houden, denk dat het ook tijd wordt om de limiter aan te zetten.

Weet jij nog wat ik mag verwachten als ik de GM 17X19,5 op een 7 graden spinner zet inplaats van de 5 graden?

Gr,

Mario
 
Mario,

Het piekvermogen zal nauwelijks stijgen (100 a 200W), maar je pitchspeed en daarmee je invliegsnelheid wordt wel hoger.

Groet,
Gerben
 
Als aanvulling, het vermogen zal wat minder dalen als de kist op snelheid is. Nu zie je het vermogen dalen tot onder de 2kw op moment van invliegen, met meer pitch blijft het vermogen op snelheid wat hoger, de kist "trekt beter door".

Groet,
Gerben
 
Als het goed is komt er een 7 graden spinner retour vanuit Gommersheim, heb ook 2 Hyperion VX 4200mAh 6S pacs omgebouwd naar 4S (476g), past net!!

Nu maar hopen dat we voor Leiden nog wat mooie dagen krijgen om te oefenen.

Gr,

Mario
 
Mario,

Het piekvermogen zal nauwelijks stijgen (100 a 200W), maar je pitchspeed en daarmee je invliegsnelheid wordt wel hoger.

Groet,
Gerben

Als aanvulling, het vermogen zal wat minder dalen als de kist op snelheid is. Nu zie je het vermogen dalen tot onder de 2kw op moment van invliegen, met meer pitch blijft het vermogen op snelheid wat hoger, de kist "trekt beter door".

Groet,
Gerben

Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb die prop niet maar over het algeheel neemt met meer pitch het vermogen gelijk toe bij elke snelheid.

Dus als je bij 150Kph 4KW trekt en het wordt nu 4.5KW dan kan je bij 250Kph en 2.5KW nu dus 3KW verwachten. Echter is de kans dat je prop overtrokken raakt aan het begin van de klim behoorlijk toegenomen.

Wat betreft de behaalde invlieg snelheid. Als je setup 500W meer trekt dan zal hij ook met 500W (verminderd met de aandrijving efficiency) meer versnellen en dus een hogere snelheid halen in dezelfde tijd ten kosten van meer Energy. Tenzij de prop nu overtrokken raakt en daarmee de lagere prop efficiency het extra vermogen doet verdijnen als sneeuw voor de zon. Je stopt er dus wel meer in maar er komt niks meer uit bij lage snelheid.

Veel F5B mensen denken dat hun model niet sneller wil vanwege een te lage spoed op de prop. Uit mijn tests blijkt dit niet waar te zijn. Het lijkt misschien zo maar de werkelijkheid is toch anders. Een grotere diameter prop en daarmee meer vermogen trekken werkt vaak beter dan meer spoed en daarmee meer vermogen trekken.

Mijn advies, gooi er een GM 17.5x17.5 op. Die is ook een stukje sterker.
 
Jos,

E-flight 17.5X17.5 zal ook waarschijnlijk de volgende stap worden maar we doen het eerst even met de spullen die ik heb, spinner kost een paar tientje maar een nieuwe prop-spinner is een ander verhaal.

De oude Hyperion lipo's blijken ook niet zo best meer te zijn dus die vlieger gaat ook niet op, hou het maar even zo en dan later een keer over naar 5S en de 17.5x17.5.

Meeste winst zit nu nog in ervaring op doen.

Gr,

Mario
 
Gerben,

Ik heb hem binnen maar er zijn iets meer mogelijkheden als dat jij aangeeft, heb hem zoals hier onder ingesteld.

Firmware V3.27 (laatste non beta) (Available V2.16 beta > V3.27)

Throttle,

Airplane
Fixed-Endpoints
Response:Custom 6

Brake,

Strength: 100% (hard)
Delay: .1s
Ramp: Immediate

Cutoffs,

Voltage: 4.0V
Limiting: Disabled
Type: Soft Cutoff

Motor,

Start Power: Custom 65
Timing: Low (0)
PWM Rate: 12Khz

Gr,

Mario


Mario, even uit het hoofd:
Timing: Low
Startpower: +-60 a 70
Dynamics/response speed: 5 a 6
Brake delay : 0.1sec
Brake strength: de hardste
Cut off voltage: custom, 4V
Cut off type: Soft


Groet,
Gerben
 
Laatst bewerkt:
Mario,

Je begeefd je met die software (V3.27) wel op nieuw terrein. Gezien V2.16 mogelijk is kun je overwegen die te gebruiken. Dat is tevens de software versie die nu op mijn aandrijvingen zit, voorheen V1.56.

Voor de rem zou ik trouwens geen delay nemen maar wel 2 stapjes onder de maximum ramp.
 
Jos,

Ik heb het even aangepast en ga hem inbouwen, V2.16 is wel een beta neem aan dat dat niet uitmaakt.

Gr,

Mario

Mario,

Je begeefd je met die software (V3.27) wel op nieuw terrein. Gezien V2.16 mogelijk is kun je overwegen die te gebruiken. Dat is tevens de software versie die nu op mijn aandrijvingen zit, voorheen V1.56.

Voor de rem zou ik trouwens geen delay nemen maar wel 2 stapjes onder de maximum ramp.
 
Ja, die kleine ingreep voer ik altijd uit en doe je dat niet dan heb je kans op problemen. Als je het niet doet moet je eigenlijk een OPTO tussen de regelaar en Unilog zetten en NOOIT de RPM sensor gebruiken!! Je moet dan ook de losse negatieve draad van de 400A sensor aan de dikke negatieve kabel van je regelaar schakelen, anders werkt de Unilog niet.

Het is 2 minuten werk, even draadje los solderen, met een mesje wat van de isolatie weg krabben, met wat hars kern vertinnen (gebruikt nooit soldeer flux wat op zuur is gebaseerd, dat geeft later corrosie) en dan de draad op de nieuw plek solderen.

En voor je het vraagt, de grote modificatie doe ik tegen betalen uitvoeren. Die is nodig als je met meer dan 4S wilt vliegen met een P125/P180. Ja, ook met 5S ook al doen andere mensen dat niet. Onderhand heb ik wel 60 regelaars gemodificeerd en heb net weer een paar uit Frankrijk met de post gekregen.

Gr, Jos
 
Let wel op, met de grote mod wordt het riskant de regelaar op 4S te gebruiken. 1x een spanningsdip onder de 12V en de regelaar brandt af.
De flux waar Jos aan refereert is vooral bekend als S39, die moet je zowieso in de vuilnisbak (of gemeentedepot als chemisch afval) gooien.
Je kunt de regelaar standaard gebruiken, dan moet je de RPM sensor modificeren naar OPTO, volgens het schema'tje van Franz Josef Ney: Optokoppler Drehzahlsensor
Zo heb ik vorig jaar gevlogen op 5S met de CC180 (met klein koelplaatje op de stuurprint om de warmte beter af te voeren, verder geen modificaties). Dezelfde methode ga ik nu gebruiken op de Kira F5B met CC180 (is net binnen :):) ).

Overigens zou ik voorzichtig zijn met de CC125 op 5s met de Kira600-38. Om de motor niet te laten overtoeren (vooral riskant ivm de koelfan), kun je alleen met een grote prop en dus hoog vermogen vliegen. Je gaat dan richting 300A en met een beetje mazzel erover. De CC125 gaat in F5B gebruik tot 300A goed , daarboven wordt het kritischer.

Groet,
Gerben
 
Gerben,

Heb op rc-groups gelezen dat veel vliegers deze mod gebruiken met goed resultaat, en omdat ik geen spullen heb om de RPM sensor naar opto om te bouwen was dit voor mij het meest simpel.

Komen jij en GJ nog naar Zoetermeer as zaterdag?

Gr,

Mario



P6023888.jpg


P6023889.jpg
 
Ik zie spaghetti! :)

Zaterdag: nog even met thuisfront overleggen. Met alle wedstrijden ben ik al erg veel van huis, het moet wel gezellig blijven natuurlijk...

Bij de hogere vermogen waar je nu naar toe gaat wordt het belangrijk de accudraden zo kort mogelijk te houden, anders krijgen de condensatoren en regelaar het onnodig zwaar. Vooral de min-draad lijkt me erg lang. Ook de draden aan de accu zo kort mogelijk, dan maar een beetje pielen met aansluiten van de accu. Goede stelregel is die van Schulze: maximaal 20cm draadlengte tussen regelaar en accu, dat is dus de min en plus bij elkaar opgeteld.

Groeten,
Gerben
 
Back
Top