Enigma bouw/foto verslag

Mail me nog even je adres, ik heb wel wat moois voor je.
Heb net met Gerben overlegd en we vinden dat je dat wel kan hebben.
Ik gooi het dan in de loop van de dag in je brievenbus.

GJ

GJ, je hebt een PB.

Maar wat is dat moois??????

Maar gaan jullie hier in de buurt nog vliegen dan, of rechtstreeks naar België?

Mario

Gerben is nu aan het slepen op een sleepmeeting in Dongen.
Ik ben nog administratie aan het doen voor mijn werk, daarna wat dingen nalopen voor morgen en na een uur of 1 rij ik ook even naar Dongen, de Surprise nog even testen (heb wat veranderingen aan de regelaar en ramping gedaan).
Ik rij dan wel met een boog naar Dongen, dus via Capelle...

Je kan wel meerijden naar Dongen als je wilt maar voor 1 of 2 vluchtjes weet ik niet of dat de moeite waard is.

GJ

De Enigma van mario ging als een speer met de kawasaki groene romp en een 17x19 prop.
Uit m'n hoofd 2.7kw bij een accuspanning die iets aan de lage kant was. Zit nog een beetje speelruimte in, maar ziet er nu al erg goed uit! En Mario vloog er mooi mee, zelfs nog een heeele tijd in de thermiek gevlogen, dat kan dus ook :):)

Groet,
Gerben

De Enigma van mario ging als een speer met de kawasaki groene romp en een 17x19 prop.
Uit m'n hoofd 2.7kw bij een accuspanning die iets aan de lage kant was. Zit nog een beetje speelruimte in, maar ziet er nu al erg goed uit! En Mario vloog er mooi mee, zelfs nog een heeele tijd in de thermiek gevlogen, dat kan dus ook :):)

Groet,
Gerben

Met een voor verwarmde accu wordt dat in eens 3.4 :P

Ja ja, hij ging lekker vandaag, zweven ging inderdaad ook niet onaardig, 21 min zonder motorloop en toen maar uit verveling naar beneden geracht, nog een beetje oefenen op de rakken en wie weet eens een keer een wedstrijdje mee vliegen :rolleyes:

Moet me maar eens gaan verdiepen in een lipo kacheltje :yes:

GJ, zaten er nog leuke foto's tussen?

Een ieder die morgen in België gaat vliegen veel succes en hou het heel.

Gr,

Mario

Log van gisteren,

Enigma-22-5-2011.gif

Moet kunnen Mario.
1 60mm fan is trouwens ruim voldoende om de lucht te laten circuleren.

Aardige koffertjes kun je bijv vinden onder het merk Vanguard.

Groet,
Gerben

Statische test met de lipo op 23,5º en 41º, geloof dat dat oventje er snel moet komen :yes:

23,5º geeft een spannings ondergrens van 12,92V (3,23V pc)
41º geeft een spannings ondergrens van 14V (3,5V pc)

UniLog-Diagramm-1%29--I----U-vom-24-5-2011.gif

UniLog-Diagramm-1%29--P----rpm-vom-24-5-2011.gif

UniLog-Diagramm-2%29--I----U-vom-24-5-2011.gif

Vreemd dat hier het toerental lager licht, prop was hier wel aardig aan het overtrekken dus misschien een verkeerde reading :confused:
UniLog-Diagramm-2%29--P----rpm-vom-24-5-2011.gif

Laatst bewerkt:
Kijk, 3.4kw, zoals we je beloofd hadden :):)

Toerenal ligt volgens de curves een stukje hoger bij de warme accu. Kan het zijn dat die peik van 7.5krpm uit een andere dataset komt, tijdens het vliegen? In deze grafiekjes zie je dat het rpm een 200-300 hoger ligt, maar nog belangrijker, deze blijft veel constanter bij de warme accu omdat de spanning minder instort. Je invliegsnelheid in de rakken wordt dus hoger.

Groeten,
Gerben

Gerben,

Unilog was leeg voor de test dus dat denk ik niet, klopt het dat als de prop niet meer overtrekt de waardes nog hoger worden?

Zit ook te kijken naar koelboxen met een warmte stand, is dat ook bruikbaar om de lipo's warm te houden? scheelt een hoop werk en voor de daagjes uit ook bruikbaar.

Gr,

Mario

Mario,

Even kijken in je unilog waar die waarde precies vandaan komt, in de curves is duidelijk te zien dat het een uitschieter geweest moet zijn. In de vlucht krijg je een hoger toerental, omdat de kist op snelheid komt en de prop dus lichter draait.

Voor het verwarmen kun je ook de koelbox in warmte stand gebruiken. Wel even opletten, er zit geen warmte thermostaat op, sommige worden erg warm. Ik heb nog wel een schematje voor een thermostaatje wat je in de box kunt klaatsen, ook worden de thermostaatjes van de bandenwarmers wel gebruikt.

Groet,
Gerben

Zie je Mario...
Ik had je 3500 watt voorgerekend, en tataaa. het klopt.
Dus de prop hou je nu wel ;-)

Mijn koelboxje heeft die verwarmingsstand.
Eten kan ik opwarmen tot 65 graden, ik heb een dubbele bodem gemaakt en als ik in de opgewarmde box een lipo leg is hij binnen 35-45 minuten 40-45 graden.
Als ik hem een uur laat liggen zit hij op 47 graden en veel warmer wordt ie niet.
Een thermostaatje is makkelijk te maken maar ik verwacht hem niet nodig te hebben.
Het koelkastje werkt trouwens met een Peltier element, als je die goedkoop op de kop kan tikken dan zou je daar ook een kastje omheen kunnen bouwen.
Mijn elementje is ongeveer 50 Watt.

GJ

Volgens mij kom ik nog 0,14KW te kort, dus ik twijfel nog of............:rolleyes:

Zie je Mario...
Ik had je 3500 watt voorgerekend, en tataaa. het klopt.
Dus de prop hou je nu wel ;-)

Mijn koelboxje heeft die verwarmingsstand.
Eten kan ik opwarmen tot 65 graden, ik heb een dubbele bodem gemaakt en als ik in de opgewarmde box een lipo leg is hij binnen 35-45 minuten 40-45 graden.
Als ik hem een uur laat liggen zit hij op 47 graden en veel warmer wordt ie niet.
Een thermostaatje is makkelijk te maken maar ik verwacht hem niet nodig te hebben.
Het koelkastje werkt trouwens met een Peltier element, als je die goedkoop op de kop kan tikken dan zou je daar ook een kastje omheen kunnen bouwen.
Mijn elementje is ongeveer 50 Watt.

GJ

Gevonden!! :confused:

fout.gif

Mario,

Even kijken in je unilog waar die waarde precies vandaan komt, in de curves is duidelijk te zien dat het een uitschieter geweest moet zijn. In de vlucht krijg je een hoger toerental, omdat de kist op snelheid komt en de prop dus lichter draait.

Voor het verwarmen kun je ook de koelbox in warmte stand gebruiken. Wel even opletten, er zit geen warmte thermostaat op, sommige worden erg warm. Ik heb nog wel een schematje voor een thermostaatje wat je in de box kunt klaatsen, ook worden de thermostaatjes van de bandenwarmers wel gebruikt.

Groet,
Gerben

Laatst bewerkt:
Ik heb een bijna nieuwe WAECO CoolFun CR-18 koel/warmte boxje gescoort voor 10 euro, eens kijken of dat werkt.

edit: het werkt dus prima zoals GJ al zij, zo'n 47 graden max.
Wel nog even een houten tussenbodem met gaatjes maken, de bak bestaat namelijk inwendig uit een onderste metalen helft die te warm wordt om de lipo's rechtstreeks op te leggen en een kunststof bovenbak met daar tussen een soort felsrand waar het houten plaatje op gaat rusten.

Waeco-CoolFun-CR-18.jpg

P5253873.jpg

P5253872.jpg

Laatst bewerkt:
Vanavond 2 vluchten gemaakt met voorverwarmde lipo's en 2 laagjes tape onder de achterkant van het stabilo omdat er normaal bij speed wat up trim nodig was, up trim is nu nog maar minimaal en voor mijn gevoel gaat de Enigma toch nog wat sneller hierdoor, volgende keer nog wat tape erbij totdat het hoogte roer geen trim meer nodig heeft.

De logs,

500W meer dan de laatste vlucht zonder de voorverwarmde lipo's :D

(GJ nog steeds 235W te kort :rolleyes:)

Motor is max 70 graden geweest.

UniLog-Diagramm-2%29--I----U-vom-25-5-2011.gif

UniLog-Diagramm-2%29--P----rpm-vom-25-5-2011.gif

Laatst bewerkt:
Back