Enigma bouw/foto verslag

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door holco, 5 mrt 2011.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, dat heb ik..
    Als ik weer thuis ben zal ik wat foto's maken maar het komt op het volgende neer.
    Op de plek waar de pin komt (in mijn geval een imbussleuteltje) lamineer je wat laagjes aramide, strookjes van 1,5 cm breed bij 10cm lang.
    Dat verdeeld de druk.
    Dan lamineer ik over de imbussleutel nog een laagje aramide van 3cm breed en 10cm lang.
    Overtollige hars afdeppen met wat keukenpapier.
    Plastic er overheen (stukje vuilniszak voldoet) en dat aandrukken met een ballon of een plastic zakje gevuld met zand.
    Zo druk je het mooi plat en heb je geen scherpe hoeken in de romp.

    Ik verwacht na het weekend weer thuis te zijn, dan kan ik foto's uploaden en anders heeft iemand anders misschien wel wat foto's.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2012
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hallo Jan,
    Het was zeker een mooi vliegweertje...
    Ja, velen hebben zo een pen. Gerben heeft er ervaring mee. Moet er bij mij ook nog in.
    Hard binnen? Meer flaps?
    De pen help de kist goed af te remmen nabij de landingsstip. Blijft edoch goed mikken.

    Die van mij komt ook aardig vlot binnen. +1700 gram. Daar moeten de flaps ook verder uit gemixt worden...
    Gr Bas
     
  3. jan1966

    jan1966

    Lid geworden:
    3 aug 2005
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Kop van Noord-Holland
    Het was vandaag inderdaad prachtig vliegweer. Totaal geen wind en dat is een zeldzaamheid hier in de kop van Noord-Holland.
    Door de tijd van het jaar was het gras wel erg vochtig, waardoor mijn kist flink ver doorschoot.
    Vandaar mijn verzoek om advies.

    Ik wil echter niet dat de romp uitscheurt of dat een landing resulteert in een pirouette doordat de pin te veel hapt.

    Door een aanpassing aan de hevels op de roeren heb ik de uitslag wel kunnen vergroten, maar ik vind het effect van de flaps niet erg groot.
    Ik heb vandaag geoefend op een langer landings aanvliegtraject waardoor ik de snelheid er wat meer kan uitmelken.
    Dit heeft eigenlijk nog het meeste effect op de landingssnelheid, maar is wel wat riskanter door het op lage hoogte vliegen.

    De kist vloog overigens perfect met de budgetaandrijving (2700 KV, Robbe Planeta, RF 12,8 x 13 prop en 4 s 3300 Turnigy lipo)
    Werkelijk loodrecht de lucht met een motorloop van slechts een paar seconden omdat de kist anders een stipje is.
    Echt een aanrader voor een goedkope, recreatieve setup.

    Gr. Jan
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooie driveset, zeker..
    Je moet het idd ook zoeken in het landingscircuitje... laag vliegen komt me bekend voor.
    Dat is wennen. Staat tegenover dat de kisten behoorlijk strak vliegen. Met ruig weer heb ik eigenlijk nooit gevlogen.
    Dat was dan alles met de Hawk/Wilco... Ik moet weer eens oefenen... en moet alles heel blijven...

    Op welk gewicht zit je kist?
     
  5. jan1966

    jan1966

    Lid geworden:
    3 aug 2005
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Kop van Noord-Holland
    Ik moet je het antwoord voorlopig even schuldig blijven.
    De hele handel ligt op zolder achter het knieschot.
    De kids slapen al en ik wil daar nu geen lawaai gaan maken.
    Ik zal binnenkort eens gaan wegen.

    Gr. Jan
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Belangrijkste bij een 2-klpeppenmodel is om je model op tijd te vertragen.
    Veel piloten proberen in op 'rakkenvliegsnelheid'hun circuit te doen en dan maar hopen dat de kist iets vertraagd met kleppen. Beter is op 'thermieksnelheid (en dat is langzamer dan je zou denken) rustig een ruim circuit te vliegen, en op final de kleppen iets uit, met een beetje oefening ligt het model dan voor je voeten stil.
    Of je nou een pin hebt of niet, te snel landen kan altijd tot schade leiden.

    Probeer voor je gaat landen eens hoe langzaam je je model nou echt kunt trimmen, een hotliner kan veel langzamer vliegen dan de meeste mensen denken...


    In de Enigma had ik gewoon een boutje, binnenin een grote ring, buiten een iets kleinere ring en klaar. Sterk zat. Mooier is zoals GJ een inbusbout in te lamineren, als je wat meer tijd hebt...

    Gerben
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ach... las ik er bovendien overheen dat je alleen spoilerons hebt...
     

Deel Deze Pagina