Enigma bouw/foto verslag

Bas,

Altijd leuk die "Sinterklaas-momentjes" als er weer een doosje binnenkomt met nieuwe spulletjes :)

Als je een Unilog hebt, kun je net zo makkelijk de regelaar via de Unilog aansluiten (zoals bij het limiter gebruik), dan heb je de Unilog opto kabel ook nodig. Nu een externe opto aanschaffen en later alsnog de Unilog-opto ertussenzetten is dubbel geld.

Flaps onderlangs aansturen: omdat de flaps van onder gescharnierd worden, zou je relatief lange hevels nodig hebben. Flap is iets van 8mm dik, een 13mm heveltje steekt dan maar 5mm boven het roer uit. Zou je onderlangs aansturen steekt de hevel 13mm onder de flap uit, daarnaast hangt de hele stuurstang buiten, die bij een kruislingse aansturing mooi binnendoor loopt (zie ook de foto van Rob). Structurele delen zul je niet raken op deze manier, je hoofdligger is het structurele deel in de vleugel, die hulpliggers houden alleen de boven en onderhuid netjes op de juiste afstand vanelkaar.

Bij mij zitten inmiddels de vleugelservo's erin, alle aansturingen zijn mooi spelingsvrij en stijf geworden. Welfkleppen met 2mm verenstaal aangestuurd, de stangetjes met een beide kanten een L-bochtje voor in de hevel. Heb nu exact de gewenste 30mm uitslag met 90% + 100% uitslag op de welfkleppen. Resterende 10% is voor de speedstand.
Welfklepservo's en aansturing passen precies onder een vlak afdekkapje.

Gisteravond een eerste start gemaakt met de romp, hoogteroerservo heeft een heveltje met 4.7mm HOH langte, past precies onder het kapje. Hevel op hoogteroer moet op 13mm vanaf scharnierlijn komen voor 8mm uitslag bij 100% servoweg. Vanavond verder knutselen.

Groet,
Gerben

Hallo Gerben,

Dank voor de klip en klaar uitleg. Mocht je nog foto's hebben van jouw vorderingen, de (close-up) details zijn altijd bijzonder informatief!
Ik zal straks ook mijn bouwvorderingen gaan plaatsen.

Het schiet op met de aanschaffen. Ook motorpiepelaar is thans besteld. RC-Technics had de HiModel GX200A BEC bestelling staan. Zaak is goed gesorteerd... jammer in deze.
RBC Kits had voorraad liggen, daar dan ook maar de 6 mm goud-stekkers besteld.

Wachten op GJ voor de logger en de CC BEC.

Hoop ik volgende week op te gaan starten met bouwen. Eerst maar eens de servo-inbouw.

Gr Bas

Nog niet veel opgeschoten door drukte op het werk, maar wel wat kunnen doen.

De rudder-horns van de roll roeren toch maar veranderd omdat dit mij niet lekker zat.

Malletje tbv de maatvoering, oog zit nu exact boven het draaipunt.
P3183690.jpg

Het resultaat.
P3183692.jpg

Bekabeling voor de servo's uitgelegd.
P3193693.jpg

Aansluitingen op de MPX stekker gesoldeerd en geïsoleerd, plussen en minnen bij elkaar en 4x signaal, stekkers in elkaar om te voorkomen dat tijdens het solderen de pennen uit positie gaan.
P3193694.jpg

Het resultaat.
P3193695.jpg

Hier het motorspantje net geplaatst. Eerst een 2e/dubbel spantje gemaakt met origineel als mal en de gaatjes uitgemeten en geboord. Staat nu te drogen bij 40 graden (Endfest 300). Gisteravond in het hoogteroer een extra "liggertje" geplaatst van een 3mm plat carbon, op maat geschuurd en met CA ingelijmd. Ook de aansturing en servo geplaatst, 4.7mm hevel, 14mm achter scharnierlijn. Precies 8mm uitslag bij 100% servoweg.
8mm kom ik diverse bouwverslagen tegen, het lijkt me veel, we zullen zien.

Vanavond verder, eens kijken hoever ik kom.
(als je eenmaal een beetje op dreef bent moet je doorgaan ook natuurlijk ;) )

Groet,
Gerben

Maiden V-Max Evo III

Hallo forumisten,

Vanmiddag was het zover.

Nadat ik mijn vaste testpiloot had ingeseind kon vanmiddag de maiden plaatsvinden.

In een woord: KLASSE!!! :D:D:D

Wat houd dat apparaat snelheid goed vast!!
Gaat als de spreekwoordelijke brandweer ook vertikaal versnellend!
Na ca 5 sec motorloop is de zichtgrens bereikt.
En dat met een Kira 500-30 6,7:1 en een RFM 14,5x14.
Maximale stroom slechts 57A bij 16,6V (uitgelezen op het veld met de Unidisplay dus geen compleet log).
De kist fluit slechts minimaal.
Alleen de downmix bij full butterfly moest iets groter en in de termiekstand een tandje rol naar links.

De testpiloot riep meteen: "Morgen heb je hem weer bij je!! VERPLICHT!!".
Dus morgen moet ik zelf aan de bak (wat een straf):banana::banana::D.

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens

Rob, gefeliciteerd!
Leuk he, zo'n hotliner :):)

Zien we je de 23e in Dalfsen als deelnemer? Klinkt misschien spannend, maar zolang je netjes rechtdoor kunt vliegen kom je een heel eind. Je kunt je al inschrijven op de F5B.nl - Home site ;)

Hoe gaat het trouwens met de andere F5B-migma's? Bas is spulletjes aan het hamsteren, Mario aan het bouwen in dit draadje, zelf schiet ik ook lekker op, en hoe is het met de F5B-migma's van Frank en Henry?
Hoe meer zielen hoe meer vreugd!

Groet,
Gerben

Gefeliciteerd Rob!!

Mooi om te horen dat hij zo goed bevalt en ben ook erg benieuwd hoe dat bij mij uit gaat pakken, is voor mij namelijk ook allemaal nieuw dit soort vliegtuigen :rolleyes:

Gisteren nog wel met de Voodoo gevlogen, man wat gaat die kleine rakker hard :schrik:

Had je nog problemen om het zwaarte punt goed te krijgen, en wat is de uiteindelijke positie van de lipo geworden?

Jammer dat je zo ver weg woont anders was ik zeker even komen kijken.

Gr,

Mario

Laatst bewerkt:
@Gerben:

Eerst aan de kist wennen en dan zien we wel verder. De 23e kom ik op zijn minst (weer) kijken en op zijn meest meevliegen.

@Mario

Daar ik een iets lichtere motor dan jullie gebruik moet de lipo zelfs een stukje naar voren om op (nu) 67mm te komen. Ik kan "spelen" met zwaartepunt via de aandrijflipo en ook met de ontvangerlipo (800mAh) die nu direct achter de grote lipo ligt. Ik moet er wel bij zeggen dat bij mij er in de staart een DES448 zit op hoogte i.p.v. een DES428 en door die paar gram meer achterin heb je iets meer speling voorin (en tevens een sterkere servo op hoogte).

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens

De neus van de Enigma is vrij lang. Dit in tegenstelling tot een Surprise. Dat betekend dat de motor niet te zwaar moet zijn of je moet wat lood op de staart plakken. Een beetje lood op de staart is niet zo erg immers heeft het daar 3x de arm lengte vergeleken met de motor, je hebt dus niet zoveel nodig.

Ook betekend dit dat een GM 18x21 prima past. :)

Rob, gefeliciteerd!
en hoe is het met de F5B-migma's van Frank en Henry?

Groet,
Gerben

Ik ga eerdaags eens de spullen bestellen, ik heb eerst een ander project wat voorrang heeft. Dus voorlopig geen bouwverslag van mijn kant...sorry ;)

IK heb al wel een mooie set-up in gedachten ( Kontronik Kira 600-38, CC 125 en 16X17 RFM)

Laatst bewerkt:
M'n F5B-migma heeft gevlogen :):)
Gister even stevig doorgebouwd, motor en regelaar gesoldeerd, ontvangerstroom gesoldeerd etc etc. De ontvanger en dergelijke zitten nog niet perfect, maar ik wou eerst testen hoe interne 2.4ghz antennes bevielen, voor de definitieve opbouw. Ontvanger, rx-accu, cc bec allemaal op een langwerpig plaatje getaped, met daarachter de antennes, 1 in de lengterichting van de romp, 1 vertikaal omhoog.
De testvluchten vandaag verliepen positief, de Jeti 2.4ghz heeft geen ontvangst alarmen gegeven. Niet extreem hoog geweest, de lucht gaf een beetje beroerd zicht.
Gewicht zonder accu: 1260gr (met zware Neu )

Testvluchten vandaag met een 6 cellen Neu motor, om en nabij de 5kw. Dat kan hij goed hebben, geen zorgwekkend buiging ofzo gezien. Zwaartepunt lag op 72mm, kan nog wel ietsje naar achter. Dankzij de mooi worpen van Johan was de start probleemloos, bedankt! (en bedankt voor het lenen van de prop :) )
Zal van de week nog wat foto's plaatsen, ben nu gaar na een lang weekeind.

Mario, ik had 30mm en dat was samen met 20mm aileron heel erg effectief. Kan vooral op de ailerons rustig ietsje minder (10a15mm).

Groet,
Gerben

Gefeliciteerd met je maiden Gerben :)

En bedankt, kom nu max (servo hevel plat naar voren) aan de 35mm, dus ruim voldoende.

Gr,

Mario

Ha! Klinkt fantastisch Gerben!
Johans Avionik ook het luchtruim doorspleten!

Zicht: Jij had het ook al met dat kraakheldere weer en schelle zonnetje!?
2x mijn motor kist kwijt... en hervonden... Gretvr...

Extra nog die fijne Odoornse zon waaromheen we moeten chicaneren... die staat zo 'slim' dat het ons luchtruim in tweeën split...
Volle bak natuurlijk op de parking...iedereen hebt tegenwoordig gigahertzen... vol!!!! Maarrrr gezellig...
Nja... Geen Hawk... spinnerkap is immer nog kaduuk... moet echt een nieuwe bestellen of een gietsel soppen.

Whoeha!!! Nog wel even m'n kisten met de geigerteller besnuffelen... en kijken of ze vanavond licht geven...
Groet Bas

Laatst bewerkt:
Ok Gerben de vleugel is dus zo te horen sterk genoeg, maar de hamvraag! hoe vliegt hij verder wat is je eerste indruk?

Rob, gefeliciteerd!
Leuk he, zo'n hotliner :):)

Zien we je de 23e in Dalfsen als deelnemer? Klinkt misschien spannend, maar zolang je netjes rechtdoor kunt vliegen kom je een heel eind. Je kunt je al inschrijven op de F5B.nl - Home site ;)

Hoe gaat het trouwens met de andere F5B-migma's? Bas is spulletjes aan het hamsteren, Mario aan het bouwen in dit draadje, zelf schiet ik ook lekker op, en hoe is het met de F5B-migma's van Frank en Henry?

Groet,
Gerben

De mijne licht nog in Amsterdam met nog een Hawk van Hans.
Ben trouwens bezig met de ION PRO.

Gr Frank

Back