Gerben
Forum veteraan
Bas,
Altijd leuk die "Sinterklaas-momentjes" als er weer een doosje binnenkomt met nieuwe spulletjes
Als je een Unilog hebt, kun je net zo makkelijk de regelaar via de Unilog aansluiten (zoals bij het limiter gebruik), dan heb je de Unilog opto kabel ook nodig. Nu een externe opto aanschaffen en later alsnog de Unilog-opto ertussenzetten is dubbel geld.
Flaps onderlangs aansturen: omdat de flaps van onder gescharnierd worden, zou je relatief lange hevels nodig hebben. Flap is iets van 8mm dik, een 13mm heveltje steekt dan maar 5mm boven het roer uit. Zou je onderlangs aansturen steekt de hevel 13mm onder de flap uit, daarnaast hangt de hele stuurstang buiten, die bij een kruislingse aansturing mooi binnendoor loopt (zie ook de foto van Rob). Structurele delen zul je niet raken op deze manier, je hoofdligger is het structurele deel in de vleugel, die hulpliggers houden alleen de boven en onderhuid netjes op de juiste afstand vanelkaar.
Bij mij zitten inmiddels de vleugelservo's erin, alle aansturingen zijn mooi spelingsvrij en stijf geworden. Welfkleppen met 2mm verenstaal aangestuurd, de stangetjes met een beide kanten een L-bochtje voor in de hevel. Heb nu exact de gewenste 30mm uitslag met 90% + 100% uitslag op de welfkleppen. Resterende 10% is voor de speedstand.
Welfklepservo's en aansturing passen precies onder een vlak afdekkapje.
Gisteravond een eerste start gemaakt met de romp, hoogteroerservo heeft een heveltje met 4.7mm HOH langte, past precies onder het kapje. Hevel op hoogteroer moet op 13mm vanaf scharnierlijn komen voor 8mm uitslag bij 100% servoweg. Vanavond verder knutselen.
Groet,
Gerben
Altijd leuk die "Sinterklaas-momentjes" als er weer een doosje binnenkomt met nieuwe spulletjes

Als je een Unilog hebt, kun je net zo makkelijk de regelaar via de Unilog aansluiten (zoals bij het limiter gebruik), dan heb je de Unilog opto kabel ook nodig. Nu een externe opto aanschaffen en later alsnog de Unilog-opto ertussenzetten is dubbel geld.
Flaps onderlangs aansturen: omdat de flaps van onder gescharnierd worden, zou je relatief lange hevels nodig hebben. Flap is iets van 8mm dik, een 13mm heveltje steekt dan maar 5mm boven het roer uit. Zou je onderlangs aansturen steekt de hevel 13mm onder de flap uit, daarnaast hangt de hele stuurstang buiten, die bij een kruislingse aansturing mooi binnendoor loopt (zie ook de foto van Rob). Structurele delen zul je niet raken op deze manier, je hoofdligger is het structurele deel in de vleugel, die hulpliggers houden alleen de boven en onderhuid netjes op de juiste afstand vanelkaar.
Bij mij zitten inmiddels de vleugelservo's erin, alle aansturingen zijn mooi spelingsvrij en stijf geworden. Welfkleppen met 2mm verenstaal aangestuurd, de stangetjes met een beide kanten een L-bochtje voor in de hevel. Heb nu exact de gewenste 30mm uitslag met 90% + 100% uitslag op de welfkleppen. Resterende 10% is voor de speedstand.
Welfklepservo's en aansturing passen precies onder een vlak afdekkapje.
Gisteravond een eerste start gemaakt met de romp, hoogteroerservo heeft een heveltje met 4.7mm HOH langte, past precies onder het kapje. Hevel op hoogteroer moet op 13mm vanaf scharnierlijn komen voor 8mm uitslag bij 100% servoweg. Vanavond verder knutselen.
Groet,
Gerben