Eerste paar foto's dan.
Begonnen met het programmeren van de zender, met als uitgangpunt alle roeren neutraal. Hierbij de servo's voor rol alvast 40% uitslag naar "beneden". Je hebt meer rolroer omhoog nodig dan omlaag, de roeren gaan relatief ver omhoog voor de remklep-functie en maar beperkt omlaag. Doel ongeveer 15a20mm aileron up voor de remkleppen en 10mm down voor 5mm thermiekstand en 5mm rolroer omlaag.
Remkleppen beginnen met +-90% vooruitslag. Er is maar een klein beetje uitslag omhoog nodig, 1 a 2mm omhoog , en veel down uitslag, +-30mm voor de remklep uitslag.
Hierna bedrading vleugel gesoldeerd, de plus en min worden gedeeld door welfklep en rolroer servo op een vleugelhelft. Spreekt voor zich denk ik, geen foto gemaakt.
Na meten en rekenen de hevels getekend en uit een stukje epoxyplaat gedremeld. Servo ingelijmd met als resultaat:
In de foto zie je naast hevel en servo een stuk tape wat over de hele vleugel loopt, dit geeft me een haakse referentielijn om de stuurstangen exact in de vliegrichting in te kunnen lijmen, je ziet voor de servo (en als je goed kijkt onder de stuurstang) het lijntje wat haaks op de lange tape getekend is. Tape is deels weggescheurd om te voorkomen dat het rolroer vastgeplakt zit.
Alsje goed kijkt zie je ook dat de servo niet alleen aan de bovenhuid maar ook aan de onderhuid verlijmd is. Een beetje balsastof tussen servo en onderhuid, drupje dunne CA en presto. Geen flex meer doordat de bovenhuid flext.
Deze servo is er inmiddels weer uitgerukt, wegens eerder beschreven defect.
Om te kunnen controleren of de juiste uitslag op het rolroer behaald wordt zonder steeds te hoeven meten een stukje tape met markering op de welfklep geplakt:
Vanavond vast even gekeken naar de welfkleppen. Doel is de hevel onder een plat kapje te houden.
De servo is 9.6mm dik. Tussen servo en onderhuid is nog 2.6mm ruimte. Trek daar 0.2mm dikte voor een afdekkapje en 0.2mm speling vanaf en er blijft 2.2mm over. Vanaf hart servoasje tot uiterste punt servohevel is er dus over: 9.6/2=4.8 + 2.2 = 7mm over.
Stangetje is 2mm dik, daarnaast 1mm om het gaatje van de stang, dus 7mm - 1 -1=5mm.
Afstand servoas - stuurstang mag dus 5mm HOH zijn.
Even nagemeten en gerekend, bij +-90gr seervouitslag komt dat neer op 7mm beweging van de stuurstang.
Nu een proeftapeje op de welfklep, een punt aftekenen en meten of die 7mm de gewenste uitslag oplevert. Daarnaast controleren of de stang in dezelfde "lijn" blijft, zodat een zo klein mogelijk gaatje nodig is in de bovenhuid v/d vleugel:
(meeste linksonderste kruisje zit ongeveer op de goede plaats nu).
Voor zover, nog niet echt veel gedaan, beetje druk op werk en dan is de energie in de avond niet zo groot meer.
Groet,
Gerben