EnigmaTrike

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door ShadesInBlack, 22 mei 2017.

  1. Mark-013

    Mark-013

    Lid geworden:
    10 jul 2007
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Tilburg

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Mark-013

    Mark-013

    Lid geworden:
    10 jul 2007
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Tilburg
    Even afbeeldingen Googlen op:
    1:8 2wd dune racer
    en
    1:8 2wd dune buggy

    Inspiratie genoeg. :D
     
  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Coole buggies zijn dat wel hé. Zo'n buggy als donor van de voorkant had nog beter bij mijn trike gepast. Maar ah, tis ook wel wat zoals het is. En altijd leuk om beschikbare onderdelen te gebruiken...
    Ik zal zo'n wielen niet zomaar kunnen overzetten zie ik al.
    Nu, ja, mss iets voor later.
    Eerst nog de rolkooi en verder optimaliseren wat kapot gaat.
     
  4. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    De Kyosho is 1:7, ik kan de diameter van de banden zo niet direct vinden.
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Wss 1:7 vooral doordat wat lange is dan een doorsnee 1:8 buggy veronderstel ik. Je ziet ook niet veel zulke denk ik? Ben verre van clubenthousiast of zo, maar toch. Soit. Weer bij geleerd.
    Deze week ben ik mijn buggies eens terug aan het goed zetten. Hopelijk wat droger weer en ze kondigen iets warmer aan ook.
    Tussendoor nog wel proberen verder te werken aan de trike ook dan. En beetje rijden hé met wat geluk....
     
  6. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    De 1:7 achterbanden van de XXL zijn 70mm breed en 140mm in diameter.
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    tgaat over de voorbanden even :) Maar toch bedankt.
     
  8. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    [pakt schuifmaat] 42mm breed en 130mm rond
     
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Amai, joekels...
     
  10. LuukTrucker

    LuukTrucker

    Lid geworden:
    13 jan 2018
    Berichten:
    72
    Locatie:
    Utrecht
    Leuk project!
     
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Dank je.
    Vorige week wat verder gedaan met de rolkooi. Bijna af voorlopig. Ik probeer asap wat foto's te posten.
     
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Een paar fotootjes dus.

    [​IMG]
    De achterband heeft al redelijk gesleten. En vreemd: slijt niet helemaal symmetrisch, hoewel het rijvlak dat wel min of meer is. Ik denk niet dat ik meer of rechts drift. De ketting zit wel rechts. Mogelijk trekt het wiel wat scheef of zo naar beneden aan de rechterkant.
    Je ziet een klein beetje dat er veel vuil aan de binnenkant van het spatbordje hangt. Het werkt super goed.

    [​IMG]
    De rolkooi is dus wat vollediger. Ter hoogte van de batterij denk ik wel nog een dwarsstang toe te voegen. Hier zie je ook een beetje dat ik het spatbordje wat boller gemaakt heb, met een warmteblazer.
    Het is leuk rijden met de gyro. Maar veel wielspin. In gras en op eerder gladde ondergrond kun je moeilijk snelheid maken. Leuk zicht wel en blijft wat uitdagend.
     
    Mark-013 vindt dit leuk.
  13. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    En filmpje:


    Filmpje is van voor de rolkooi. Wellicht door het wat lustig springen (en vooral neerkomen) is de oorspronkelijke ketting gebroken. Ik let er nu hard op dat ik zoveel mogelijk het gas los bij het springen.
     
    Rovao, Jackske en Mark-013 vinden dit leuk.
  14. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Ziet er leuk uit :thumbsup:
     
  15. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Het is ook wel leuk :)
    Gisteren eens met 3S gereden, maar de achterband is losgekomen van de velg. Ben opnieuw aan het maken nu. Ik post nog wel wat fotootjes van hoe het eruit zag en de stapjes enz.
    Geen racemonster, daarvoor de weinig grip. Maar leuk om prut in de lucht te laten vliegen bij een donut of driftgewijs vertrekken.
    En de vering werkt mooi. Heb laatst alles wat hoger op zijn pootjes gezet om iets meer bodemvrijheid te hebben.
    Later meer.
     
  16. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Fotootje van de losgekomen band. Je ziet ook hoe deze ondertussen gesleten was. Vandaar ook weinig grip meer...

    [​IMG]

    Gezien ik toch nog 4 nieuwe reservebanden had, heb ik er een nieuwe op gezet. Het is namelijk een heel werk om wiel te vervangen. En gezien custom velg, is het niet zo simpel om bv een 2de set te hebben en snel te wisselen afhankelijk van ondergrond. Mss als ik nog eens 2 gelijke velgen over heb die passend gemaakt kunnen worden..
    Heel de opbouw van de achterbrug moet aan 1 kant losgemaakt worden, en de as vrij gemaakt.
    Hier meteen eens een zicht op tandwielen en kettingoverbrenging:
    [​IMG]
    Ik heb de nieuwe band heel nauwkeuring helemaal gelijmd. Band en velg schoongemaakt, beetje bij beetje secondelijm overal tussen. Band en velg moeten een beetje op hun plek gemasseerd worden, ze zijn niet voor mekaar bedoeld. Maar lukt.

    Achterwiel er weer in, nu zie je goed hoe aan beide kanten een zeskant zit. Beide zeskanten in de velg (aan elke kant 1) zijn al een beetje uitgesleten. Er moet gigantisch veel kracht op komen.
    [​IMG]

    Deze spoorverbreder wordt dus vastgezet door een M3 boutje erdoor en een moertje. Houdt meteen het wiel op zijn plek.
     
    Mark-013 vindt dit leuk.
  17. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Op deze foto van eerder in de opbouw nog, zie je het onderdeel in kunststof wat de bovenste assen van de swing arms vooraan, vast houdt. Deze trike is afgeleid van de Enigma, ik heb een originele nitro versie en een brushless ombouw (check bouwverslag elders hier). Voor deze 2 had ik het option part in alu hiervan. Wat nodig is, hoewel het bij de trike nog niet begeven is.
    Bij kyosho's dacht ik, zit dat onderdeel onder de alu plaat. Bij mij dus bovenop gemonteerd.
    Bij mijn buggies kan het ook niet onderaan, want daar heb ik de servohevel naar binnen gezet (is eleganter), maar bij deze trike ging dat niet omdat ik de esc in het midden kwijt wilde. Nog mee?
    Dus, om eens wat anders te doen, wil ik een alu versie dat onderaan monteert.

    Ik ben begonnen met een alu blokje, zijaanzichten wat op gekrast en eerst de nodige gaten geboord. Dan beginnen zagen en vijlen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Je ziet de vorm al komen. Verder afwerking is voor komende dagen of wanneer er tijd is. Benieuwd of het zal werken.
    Alu is toch leuk om in te werken...
     
  18. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Bovenstaande is nog niet afgewerkt bij gebrek aan tijd. Komt nog wel.
    Maar bij één van mijn laatste ritjes is een gehardsoldeerde (hardgesoldeerde?) verbinding van een voorarm losgekomen:
    [​IMG]

    Ik zal deze dan wel eens proberen lijmen in het alu busje met metaalepoxy. Maar voor nu heb ik de originele stuuronderdelen van de enigma er weer ingezet. Het was een leuk experiment en eens wat anders, maar als het niet werkt, ga ik terug liever naar het origineel...
     
  19. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Bij een ritje een week of 2 geleden, is het de ketting achteraan van het tandwiel gegaan en wat schade veroorzaakt. Ik moet het nog uit elkaar nemen en checken.
    Nochtans niet erg zot gedaan. Gebrek aan slipper is beetje pijnlijk dan, maar momenteel ben er ik niet mee bezig om dat proberen op te lossen..
     
  20. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Aanvullend: foto waarop je een beetje van de schade zit doordat de ketting eraf ging. Ik heb geprobeerd hem er zo terug op te krijgen zoals een fietsketting, maar had ik beter niet gedaan: schroefjes losgetrokken.
    [​IMG]

    Nu, de binnendraad is dus kapot in de draagarmen. Kon ik oplossen met een langer boutje van binnen naar buiten en moertje, maar vond ik minder elegant. En ook de opstaande shocksteunen waren voorheen al wat beschadigd voor de rolkooi er op stond. Dus heb ik deze onderdelen eens opnieuw gemaakt. De andere hou ik als reserve dan.
    [​IMG]

    Alles terug gemonteerd zoals voorheen. En meteen een zicht op de volledige rolkooi. In vergelijking met laatste foto's hiervan, is er nog een dwarsligger toegevoegd boven de batterij ongeveer. Maakt alles nog wat stabieler en steviger.[​IMG]
     

Deel Deze Pagina