EnigmaTrike

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door ShadesInBlack, 22 mei 2017.

  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Wat een ontzettend gaaf apparaat!!! :) Stel dat er iemand geïnteresseerd is ook zoiets fraais (na) te bouwen. Is er dan een kitversie beschikbaar?
     
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Dank je :)
    Wel, de voorbrug, batterijhouder enzo is standaard van een 1/8 buggy, mits schikking op een bodemplaat. Ik zou zeggen dat je elk chassis als basis kunt nemen. Er zit toch geen aandrijving in.
    De achterbrug is enkel gebruik gemaakt van standaard lagers, motor. De rest is eigenlijk aangepast of op maat gemaakt. De shocktowers en vleugeldelen heb ik natuurlijk virtueel staan, eventueel snel te dupliceren. Maar natuurlijk dient er nog heel wat gemaakt geworden dan.
    Ketting, kettingtandwielen enz kunnen gekocht worden bv op conrad heb ik gezien. Maar gewoon kit kopen en assembleren... I think not ;)
    De stappen die ik hier toon, zijn redelijk rechtoe rechtaan, maar in werkelijkheid zit er veel meer proberen en aanpaswerk aan natuurlijk.
    Ik zou zeggen: begin er gewoon aan. Voorlopig is het heel leuk, al heb ik er nog niet echt gek mee gedaan. Nog niet klaar ook.
     
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik hoop wel vurig op een filmpje van dit gave apparaat :worship:. Zelf heb ik ook al zitten experimenteren. Één outrunner ingebouwd in een pindakaaspotdeksel met aan de buitenkant twee postelastieken gelijmd. Dat schiet over de weg. Maar er moet nog veel aan vertimmerd worden. To be continued....

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2017
  4. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Daar begrijp ik niets van :) pindakaaspotdeksel, woord van de dag?
    Ok, mooi projectje ook. Er is misschien nog een beetje werk aan om met de mijne mee te kunnen :)
    Outrunner betekent rechtstreeks op het wiel zeker? Zo kwam ik ook wel voorbeelden tegen. Maakt alles wat makkelijker. Maar ik heb het dus anders gedaan :)

    Filmpje, doe dat eigenlijk niet, maar zal er eens voor kijken eens hij wat beter rijdt. Wel fun om te zien rijden.
    Bedankt voor de motivatie :)
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2017
    eric_laermans vindt dit leuk.
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Een aantal pics van de recentste stapjes.

    [​IMG]
    Een bumper was ik nog vergeten in voorgaand to do lijstje. Het is een aangepaste bumper van een speelgoedauto ( die voor de rest crap was) die me heel taai lijkt. Past wel goed vind ik. Te bekijken of hij het houdt.
    Let erop dat ik ook een alu staafje tussen de achterste 2 shocks (bovenaan) gemonteerd heb. Ik zag wat beweging in de shocktowers bij inveren. Maar een fractie, maar nu is het zeker stijf. OOk 2 alu spacers gemaakt voor tussen de shocktowers en shocks.

    [​IMG]

    Antennehoudertje dat voorlopig was, heb ik een beetje anders voorlopig gemonteerd, die beugel zat in de weg.
    Check de centrale overlangse verstijvingsstang. Vooraan gemonteerd waar ook de originele stang zit, achteraan een gaatje en draad gemaakt in het alu stuk dat de shocktowers recht houdt. Afstandsbusjes in alu gemaakt zodat de stang iets hoger komt en dus nog makkelijk toelaat een batterij te plaatsen/verwijderen. Een 4S krijg ik er niet in. 2S en 3S veronderstel ik wel. Maar 2S is voorlopig genoeg, het is een gok wat de aandrijving aan kan.

    [​IMG]
    De achterste assen van dichtbij: afgeslepen terwijl ik het achterwiel liet draaien. Netjes zo.

    [​IMG]
    Een bovenaanzichtje waar je alles goed ziet. De bedrading heb ik heel naar mijn zin kunnen wegstoppen. De servokabeltjes zo je nauwelijks. Met de gyro erbij zul je er wat meer zien, maar dat zie ik dan wel.

    [​IMG]
    De onderplaat even tonen. Bijna alle gaten die er oorspronkelijk in zaten heb ik gebruikt, en er wat bijgeboord waar nodig. De meeste ongebruikte zijn afgedekt met iets wat vanboven gemonteerd staat. Ik vind het wel leuk dat je zo kunt zien dat het een nitro ombouw is.
    Alles is verzonken.
    Op de bumper hangen nog wat restjes van lelijke stickers :)

    Naar stijfheid toe doet die stang nagenoeg alles nu denk ik. Maar volgende is toch een rolkooi denk ik. De achterkant nog verstijven en alles wat beschermen bij omrollen. Daar is wel wat werk aan, weet nog niet wanneer het lukt.
    Misschien ook of eerst een body... Time will tell.
     
    Tamaniac vindt dit leuk.
  6. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Misschien dat de originele body (zonder achterkant) in eerste instantie al kan dienen om wat vuil buiten te houden.
    Strak gebouwd, alles in alu en zwarte kunststof, je zou haast denken dat het zo uit de doos gekomen is.

    Heeft zo'n ketting eigenlijk onderhoud nodig? (smeren, bijstellen, spannen, ... )
    Bij een fiets is een ketting tamelijk stil, hoor je hier meer lawaai dan bijvoorbeeld de originele 4x4 aandrijving?
     
    Laatst bewerkt: 3 jul 2017
    Rovao vindt dit leuk.
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    ja, mijn buggybody afgesneden is de eerste optie. Te proberen. Eerst verder goed rijdend krijgen nog.
    Is altijd de bedoeling hé, dat je niet erg ziet dat het zelfbouw is, all in the details :)
    Kettingetje: ik denk het niet. Ik spuit er af en toe wat WD40 op tegen roest. Ik kan de ketting niet opspannen. Heb een paar versies van de achterbrug moeten maken waarbij de centergaten van de assen telkens een beetje verder van mekaar stonden. Liever dat dan een mechanisme zoeken om te spannen, of een 3de wieletje. Al deze waren opties, maar liefst zo eenvoudig mogelijk (minder onderdelen, beetje lichter) gehouden. Al wat regelbaar gemaakt is, kan ook lostrillen enz. Bijstellen niet nodig, ik heb de tandwielen heel goed uitgericht bij het maken van alles.
    De ketting hangt een beetje slap, maar echt spannen mag dat toch niet. Nu toch al een aantal testritjes gedaan en blijft prima.
    Er komt wss redelijk wat kracht op bij accelereren en vooral bij remmen bv. Maar zo'n ketting lijkt me niet de zwakke schakel in de aandrijving.
    Je hoort wel een beetje een ratel hoor. Bij een moto is dat ook zo. Klein beetje.
    Een fiets maakt geen zo'n toeren.
    Maar echt meer lawaai: eigenlijk niet speciaal.
     
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Mmm, ik ben ook erg benieuwd naar het geluid, tijdens het rijden. Tijd voor een geluidsopname dan? :)
     
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Vorige week eerste keer gereden op een offroad baantje, waar we met onze 4x4 buggies op rijden.
    Losse aarde met helaas wel wat stenen in, jumps...
    Voorlopige conclusie: heel spectaculair om de trike te zien rijden, maar er valt heel moeilijk mee te rijden. 1wiel aangedreven tegenover 4...
    Staat de achterkant iets van de grond door een bubbel of steen, dan heb je al geen grip meer. Constant driften. Eigenlijk is volgas bijna niet mogelijk.
    Dit was nog zonder gyro.
    Foto's volgen nog wel.
    Wel belangrijk: niets heeft het begeven, al heb ik er nog niet erg zot mee gedaan ook.
     
  10. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Erg fraai gebouwd, vooral die met laser uitgesneden onderdelen ogen erg professioneel. Ik neem aan dat je zo'n laser apparaat toch niet in je schuurtje hebt staan :).

    Groet,

    Arjan
     
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Had gekund, maar nee, is mijn job. Maar hadden ook gefreesd of in alu kunnen zijn... Hopelijk kan ik hier wat bouwers triggeren, zoals Eric hierboven :)
    Maak er ook ene, maar die beter te rijden valt! Oplossing is wellicht minder power, maar dat is ook niet fun...
    We spelen verder..
     
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Blijkt maar weer hoe moeilijk het kan zijn om actiefoto's te nemen. Deze zijn de best gelukte uit toch wel een heel reeksje.
    En voorlopige body. Ik weet nog niet exact wat ermee te doen. Met body ziet hij er sporty uit, zonder, wat bruter. Erg veel vuil houdt het voorlopig niet tegen, de achterkant is open en dat achterwiel slingert alle vuil naar binnen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Hoe dan ook, ziet er wel cool uit :)
    Zoals gezegd is ermee rijden niet zo makkelijk. Ik speel nog wel eens met veringen enz. We zijn nog maar begonnen...
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Ieder nadeel heeft z'n voordeel. Er is misschien lastig mee te rijden, maar het moet toch ook voordelen hebben? Mijn Depron reverse-trike gaat overigens als de brandweer (single purpose: glad asfalt en jagen maar).
     
  14. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Prachtig stuk techniek! Knap gemaakt, maar die kap.....:confused:
    Kun je er niet iets in de stijl van een off-road Can-am spyder van maken? Die dingen zijn "vet cool" :worship:
     
  15. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    De kap is gewoon een afgesneden buggy kap waarvan ik de mal maakte voor mijn buggies. Het kleus is gewoon omdat ik rood/roze polycarbonaat had liggen. Ik weet nog niet goedwat het uiteindelijk wordt. De kap nu was om toch iets van bescherming te hebben bij een eerste echte rit. Is bij jullie alles meteen zoals het moet?

    En ja op glad asfalt is dat ook wel ok hoor. Maar denk dat je verder onze trikes weinig kunt vergelijken? Als show beest is het cool. Maar een mooi rondje rijden is met de mijne in losse aarde voorlopig moeilijk. Ik speel verder hoor.
    Als de toeren lager zet is alles ook doenbaarder hoor. Het de kracht op de grond proberen krijgen op 3 wielen met maar 1 aangedreven!
     
  16. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Can am spyder: kende die niet. Even gekeken. Mooie tip... Maar nee. Wat een lelijke dingen.... En los daarvan wilde ik eerder een buggy look met motor achterste. Geen moto met 2 wielen vooraan. Mss post ik nog wel eens inspiratie was voor mij.
    Maar denk bv aan waarmee batman zou rijden mocht hij een trike hebben. Think thumbler3wheeler.
    Ik doe er toch mijn zin mee hoor ☺
    Maak gerust zelf ene ter vergelijk.
     
  17. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Trouwens: alle kritiek, tips enz welkom hoor. Ik kraak niets af
     
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik vind 'm erg mooi, welke kap er ook op zit.
     
  19. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Over de kap was niet als vervelende kritiek bedoeld. :friends: Reuze benieuwd wat het wordt.
    Als je een keer een filmpje hebt: top! Lijkt me mooi om dat driften te zien met een fontijn van zand erachter! :thumbsup:
     
  20. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Zal niets beloven. Maak zelf niet echt filmpjes.
    Geen vervelende kritiek hoor ☺.
    Elk z'n ding.
    Nu vakantie enz. Andere dingen te doen. Maar hij staat niet ver weg en af en toe rij ik zeker. Om het wat gewoon te worden. Want ligt aan de skills van de chauffeur ook!
     

Deel Deze Pagina