Eon 600 zwever

Ik ben gestart met de bouw van de Eon 600. Dit model stond in de FMT een jaar of twee geleden. Deze zwever blijkt zo'n succes te zijn dat ik besloten heb mijn oude Spectra aan m'n zoon te geven en zelf de Eon maar eens te bouwen.
Na 1 week is de vleugel en stabilo zo goed als af en wordt er gestart met de romp. Nu komt natuurlijk ook de vraag wat voor motor we gaan gebruiken. Ik heb nog een 500 7,2V op de plank en een 7 cells accu-pack. Ik was van plan een 3,8 : 1 vetraging aan te schaffen. Welke prop kan ik het beste erbij bestellen????
Het model hoeft niet onder een hoek van 45 graden omhoog!!!

Wellicht dat dit draadje meer vragen en of tips oplevert van andere Eon vliegers. :wink:

Ik denk dat je deze vraag beter bij electro kan stellen

@ Bertus,

Dat is een snelle reaktie, maar nee. Ik twijfelde even om hem inderdaad daar neer te zetten. Ik ben echter van mening dat er aardig wat van die Eons rondvliegen en we elkaar over eventuele verbeteringen en ttips onder de rubriek zweefvliegen makkelijker vinden.
Mijn vraag gaat alleen over de benodigde prop inderdaad. Ik denk dat na enkele reakties de discussie al over hele andere dingen zal gaan.
We zullen zien.

Zo....nu snel weer ff plakke.

De vertraging lijkt mij goed zo kan de motor een hoog toerental blijven draaien dat is gunstig.
De prop is voor mij gokken misschien een 14 x 7
Ik denk dat je rond die koers uit komt.
Ga niet te veel ampere trekken het model wil toch niet sneller omhoog.
Als je het rustig omhoog vliegt heb je de langste vliegtijd.

Mijn EON vliegt met een standaard speed 600 (6 euro), 8 cellen SCR 1700 (22 euro) en een alu planetische vertraging (30 euro) - allen van Staufenbiel. Hierop een 14 * 10 Grauper camfolding prop.

Hij vliegt prima, handsoff. Starten is motor aan en 'steil' wegklimmen zonder enige overtrekneiging. Met je handen in de broekzak, als het koud is. Langzame vlieger, geen nare eigenschappen, zweeft goed, goed uit mergelen - maar weinig penetratievermogen bij wind. Mijn vriendin leert er mee vliegen.

Arthur

Arthur met welke vertraging, en hoeveel volt is je motor?
Dat is dan wel belangrijk om er bij te vermelden.

Ik heb inmiddels een 14X9,5 in de bestelling. Het zal nog enige weken duren voordat de eerste vlucht gemaakt zal worden maar ik hou je op de hoogte.

Dag Theo,

Heb je de beschikking over een stroommeter die minimaal 20A kan meten? Het is verstandig om voor de eerste vlucht de stroom te meten die loopt met deze motor/vertraging/prop combinatie.
Bij een speed500 zou ik een maximum aanhouden van zo'n 17A, anders wordt deze te heet.

Gerben

Eric,

Vleugel en stabilo zijn klaar. Redelijk netjes gebouwd en de boel weer verziekt met het folieen. Ik krijg dat van m'n leven niet goed onder de knie. :cry:
De afgelopen week niets kunnen doen. Start dit weekend met de romp.
De vleugel tekening is dus vrij :wink:

8) De buizerds draaien alweer hun rondjes op de eerste zwakke thermiek 8)

Theo zei:
Eric,

Vleugel en stabilo zijn klaar. Redelijk netjes gebouwd en de boel weer verziekt met het folieen. Ik krijg dat van m'n leven niet goed onder de knie. :cry:

Dat is rot om te zien he? Als je voor je baas bezig bent........... :(

Theo zei:
Eric,

De kans is erg groot dat ik de vleugel ga "snijden", maar dat mag de pret niet drukken.

En ja, 'k heb ze ook gezien, het bloed begint weer te tintelen.

Ha!
Vanochtend scheen de zon en was er weinig wind. Op naar het veld dus met de EON 600 met vertraagde aandrijving. Op verzoek van mijn vriendin nog wel - 'Is het geen weer om te vlíegen'?

Veld welliswaar nat maar ook bevroren, dus niet echt een modderboel. Een geladen pakketje 8 SC1700 mee. Het veld voor onszelf, niemand te bekennen.

Mijn vriendin leert vliegen met de EON, dus nadat ik hem de lucht in heb gebracht krijgt zij de zender. Ze vliegt alleen nog maar met richting, maar ze draait mooie ruime bochtjes en dat lukt ook zonder hoogteroer. Zelfs op de motor zijn hoogteroer correcties nauwelijks nodig.

Ik heb zelden een zo goedmoedig vliegtuig gezien. Ik land omdat ze ook graag een start wil oefenen. Het enige wat je mist zijn spoilers. De start gaat prima, en ze vliegt hem een paar keer op hoogte, pakt zelfs wat thermiek, vliegt zelfstandig en doet een keurige landing - met circuit!

Omdat ze ondertussen koude vingers heeft, maak ik nog even een vluchtje. De accu zal wel bijna leeg zijn denk ik (na 5 of 6 stijgvluchten tot finke hoogte), dus veel verwacht ik niet meer. Toch krijg ik hem weer moeiteloos omhoog.

Ondertussen hangt boven ons een flinke wolk en die 'zuigt' goed. Iets te goed zelfs - het stijgt nu overal waar ik vlieg. Recht boven me zie ik het silhouet nog goed, maar van opzij wordt het toch wat lastig te zien. Ik probeer scherpe bochtjes te vliegen, trim down, etc. Niets helpt - het gaat nog steeds omhoog.

Uiteindelijk besluit ik de EON in vrille te trekken. Vol up en vol rechts. Na talloze rondjes begint ie eindelijk te zakken en toont hierbij mooi de winddrift. Mij staat het zweet op de rug, mijn vriendin vindt het prachtig. Echt in vrille komt ie niet, het lijkt eerder een 'vliegende spiraal', maar de snelheid blijft wel binnen de perken. Beeeindigen doet ie vanzelf als je de knuppels los laat. Even opbomen en afvangen, da's alles.

Als ik geland ben geeft mijn zender battery alarm: 8.0 volt. Genoeg gevlogen voor vandaag.

Oftewel - dik 1.5 uur vliegen met 1 pack. De Eon 600 is een blijvertje.

Groeten Arthur

:D Geweldig :D Gefeliciteerd :D De Eon is inderdaad een mooie kist en dan 1,5 uur zweven in Februari zonder Vario? Het begint wel weer te kriebelen. Trouwens de spiraal die jij beschrijft is de enige goede manier om uit stevige thermiek te dalen zonder het model te overbelasten. Perfecte ochtend gehad dus, ik ben jalours hoor.......... :D :wink:

geweldig dat is vliegen!! ik denk er sterk over om ook eens een eon te bouwen. heeft iemand toevalig nog een tekening?? alvast bedankt!!

Vanmiddag in een straf windje de eerste vlucht met de Eon. Eerst de gebruikelijke handstarts en het nodige trimwerk. Je merkt direkt dat de Eon een lichte kist is voor zijn spanw. Erg gevoelig voor de windvlagen zo dicht bij de grond. Uiteindelijk met 2mm uptrimmen een vlakke glijvlucht en hop het gas er op. Voldoende vermogen voor een mooie stijghoek van zo'n 30 graden. De Eon komt amper vooruit maar stijgt lekker door.
Boven gas dicht en eens kijken wat hij doet. Mooi recht tegen de wind en snel 1 hand in de broekzak want die vriest er door de snijdende wind bijna af. Hij vliegt echt met twee handen op de rug en daalt amper.
Het is zo koud en het waait zo hard dat ik besluit een ruim circuit te vliegen en te landen.
Ik had te weinig rekening gehouden met de grondsnelheid van de Eon bij deze wind en kwam op final dus aardig wat te kort. Landing ver weg maar heel en dat is het voornaamste.

Deze kist heeft voldoende in zich om bij de geringste thermiek al richting wolk te gaan, echter houd hij niet van veel wind. Mijn Spectra presteerd onder deze omstandigheden beter. Bij minder wind zal de Eon het winnen denk ik. Veel maken ze elkaar niet.

Hopen op beter weer komend weekend.

afb1992.jpg

Back