Ervaringen Aspen brandstof

aspen voor ketting zagen ?ik heb het hier niet willen schrijven in mijn vorig bericht omdat het over rc vliegtuigmotoren ging ,maar zelfs mijne sthil 026 kettingzaag die altijd op benzine van de pomp met olie zeer goed heeft gedraaid heb ik als test ook eens 2 liter op aspen laten draaien
en ik ben van een koude douche thuis gekomen ,zelfs die kettingzaag starte slechter en draaide ruwer en afstellen bracht geen verbetering in de betere start of rustigere loop ,

Aaalie zei:
Hey Alex (nog een Alex 8O ), ik ben zelf wel benieuwd naar de leeftijd van de motoren die gebruikt worden en de relatie tot goed/slecht draaien? Uit de ervaringen van Ernst blijkt dat oudere motoren "problemen" ondervinden met het gebruik van Aspen.

De Zenoah 45CC was nieuw en heeft van het begin af aan "gelopen"op de Aspen, eerder nooit geen druppel echte benzine gezien.

Verder zeer nuttige discussie. Ik ben vooral benieuwd naar de ervaringen. Laat een ieder zijn eigen conclusies daaraan verbinden. Ik heb nog geen reacties gezien van een BIGGS sleper, ben ook benieuwd naar hun ervaringen.

Misschien als de Aspenman dit bericht leest dat hij ook zijn reactie eens wil geven waarom dat de ervaringen zo wisselend zijn met deze brandstof. het moet toch op een of andere manier te verklaren zijn.

Gr.
Alex

Mijn mvvs 26 draait op Aspen, motor is 2 seizoenen oud en heeft nog nooit problemen gegeven. Sloeg afgelopen week wel af (eerste keer) tijdens de vlucht maar dit licht waarschijnlijk meer aan een koelingsprobleem. Wel merk ik dat de motor slechter start als ie warm is en die reacties hoor ik van meer aspen gebruikers.
Ik denk er sterk over om over te stappen op v-power. De reden dat ik aspen gebruik is dat het bijna niet ruikt en dat moet met v-power ook minder zijn begrijp ik.

Awol zei:
Ik denk er sterk over om over te stappen op v-power. De reden dat ik aspen gebruik is dat het bijna niet ruikt en dat moet met v-power ook minder zijn begrijp ik.
Een bijkomend voordeel van Aspen is het schoner blijven van motor en uitlaatsysteem inwendig. Vol gekoolde reso-pijpen zal je minder last van hebben.
Het grote voordeel van tanken bij de pomp is dat je je nooit zorgen hoeft te maken over je brandstofvoorraad. Ik tank bij de pomp ongeveer wat ik denk die dag weg te vliegen en doe ik bij de rest van de vorige keer. De hoeveelheid olie die er bij hoort doe ik er thuis met zo'n grote injectiespuit van te voren bij. Als ik na de winter denk dat het overgebleven restje misschien te veel uitgedampt is en ook niet lekker zal starten gaan die overgebleven liters de auto in. (2 liter 1:50 smering bij een volle tank in de auto merk je niets van)

Nog een voordeel van Aspen .... wordt niet slecht, tegenover gewone brandstof v/d pomp 8)
Voorraad genoeg, ik rij de winkel voorbij als ik naar ons terrein rij.

Chris

Zal ik de positieve weegschaal even helpen doorslaan :

Ik vlieg met Aspen (zonder bijmengen) met 3 helikopters. waarvan:

1 X-cell met Zenoah G231 puh vanaf nieuw met Aspen 2 takt, probleemloos!.
1 Robbe schaal heli met Zenoah G230 puh Probleemloos op Aspen 2 takt
1 Robbe trainer met Zenoah G230 puh ook probleemloos op Aspen 2 takt.

En met 2 Extra's op Aspen:

1 Extra 260 spanw 2,40m met Zenoah 62cc probleemloos!
1 Extra 330s v KHK span 2,12m met een DA50 loopt ook probleemloos op Aspen.

De laatste kist is mijn jongste aanschaf en bij dit vliegtuig heb ik eerst de toeren metingen verricht op normale benzine.
Om te vergelijken met omschakelen naar de Aspen brandstof.
Starten is excact hetzelfde ritueel en start op beide brandstoffen super goed.
De maximale toerentallen zijn zelfs hetzelfde (bijna dan), het verschil is verwaarloosbaar (Aspen loopt ongeveer 100 toeren meer op volgas)
De prestaties van deze motor blijven hetzelfde met de 2 soorten brandstof en dit geldt ook voor de sproeier afstelling.
Ik heb nog de L naald wat rijker/armer gesteld echter zonder beter resultaat!

Het doorslaggevende argument voor het gebruik van Aspen benzine is dat het vliegende spul afgetankt zeer lang kan blijven staan zonder enig nadeel of gevolg hiervan zoals het verouderen of vervliegen van deze brandstof.
En geen stank in huis wanner je aan je heli of vliegtuig werkt, of in de auto tijdens het vervoer.
In mijn beleving is er maar 1 klein nadeel aan Aspen.... en dat is dat je niet aan de kleur v/d bougie kunt zien hoe goed/slecht de verbranding is, omdat Aspen zo schoon verbrand dat het geen verbrandingsresten achterlaat.

Nog 1 ervaring...
Van de mensen die ik ken op ons vliegveld welke met Benzine vliegen is,
Dat de meest gemaakte fout is het verkeerd (vaak te veel) olie mengen door de pompbenzine waardoor de hele afstelling omzeep wordt geholpen en dus het starten een drama wordt!!.
Nog een voordeel van Aspen want olie mengen is niet nodig, ik gebruik voor alles de 1:50 Aspen.

Grt,

Eric.

Alexzzz zei:
Als ik zo de balans opmaak na de vele topics die al over Aspen zijn verschenen, dan is toch minstens 80% van de mensen negatief......

Grt.

Correctie, 80% van de mensen die in die topics reageert is negatief. De denkfout die je maakt is dat daarmee 80% van alle gebruikers negatief zou zijn. Tevreden mensen laten zich gewoon veel minder horen. Hoe vaak bel jij naar een helpdesk om te vertellen dat je GEEN problemen hebt :D ? Een poll zou daaraan niks veranderen. Dus als je het percentage zeker wilt weten moet je het goed onderzoeken.
Maar dat er ontevreden gebruikers zijn staat vast. En dat is dan toch ook goed om te weten? Gewoon een keer proberen lijkt me.

Alexzzz zei:
PH_AJH zei:
Gewoon een keer proberen lijkt me.

Dat zou ongeveer het domste zijn wat ik kan doen dan :hammer: Maar dat is mijn mening :wink:

Grt.

Waarom is dat dom? Het zou de enige juiste manier zijn om je loze kreten te kunnen onderbouwen. Of ben je bang dat mogelijk jou motoren ook goed draaien op Aspen?

Gr.A.

Ga morgen over van aspen op v-power. Zal morgenavond posten of het lopen maar met name het starten als de motor warm is beter gaat.

Aaalie zei:
Waarom is dat dom? Het zou de enige juiste manier zijn om je loze kreten te kunnen onderbouwen. Of ben je bang dat mogelijk jou motoren ook goed draaien op Aspen?

Ik heb 3 mensen in mijn omgeving gehad die Aspen "wilden proberen", alle 3 gezeik met slecht starten (warm) en zeeeer kritische afstelling, zodoende blijf ik er af, alles draait bij mij super, dat hou ik graag zo :wink: (en het is lekker goedkoop, en ik kan het halen wanneer ik wil bij iedere pomp in de buurt) Overigens heb ik totaal geen last van de benzinelucht in huis, op het veld maak ik de tank in het model leeg, en bij mij in huis ruik je werkelijk helemaal niets....

Grt.

8) Nou, gewone benzine geprobeerd ipv Aspen en start als een zonnetje! Motor pakt ook iets beter op........
Moet alleen naar een andere kist gaan uitkijken...... :? .....Raakte een boom tijdens de landing van de laatste vlucht...einde funtana.
Motor en electronica gelukkig niets geleden. Maar geen Aspen meer voor mij....

En Ik ga over naar Aspen (nog de effe de normale vervliegen)

Heb je nog Aspen over Bas. :?:

Word dan over berichtet.

Mvg Johan

Ik heb een nieuwe kan aspen staan Johan, 1 op 40 gemixed. Mag je zo van me hebben, ik begin er niet meer aan. Dat warm niet goed starten kan je hele vliegdag verpesten. Maar misschien krijg jij 'm wel goed afgesteld.

Ik gebruik ALLEEN maar Aspen! Zie 9 postings terug...
In 4 benzine helikopters en 2 vliegtuigen totaal.
In alle gevallen geen enkel probleem met starten of warm starten.
Aspen is een zuivere brandstof dan benzine dus verbrand alleen maar schoner en tevens zit er een hele goede smeerolie in.
Alles gebruik ik met 1:50 Aspen.
En je kunt je toestel MAANDEN laten staan afgetankt en wel, de carburateur zit dan ook al die tijd gevuld met brandstof zonder nadelig gevolg.

Kortom ALLEEN maar positief over deze brandstof, .. oh ja het kost wat meer dan aan de pomp.

Grt,

Eric.

Eric het is fijn dat jij
goede ervaring ermee hebt. Maar je ziet het de ervaringen zijn wisselend maar ik heb het idee dat de meeste toch slechte ervaringen ermee hebben.

Gisteren een oude 22cc zenoah op normale benzine laten lopen en ook die liep stukken beter dan op Aspen, pakte veel beter op dan met Aspen en liep veel rustiger. Stztionair ook perfect. Warm starten geen probleem, 1 keer zwengelen en lopen ermee.

Back