Ervaringen Jeti DS-12

Ik heb zelf ook eens last gehad van vage werkingen en rare trekjes op de servo's. Dat was volledig te wijten aan te dunne bekabeling. Daardoor kunnen servo's (de stroom "slurpers") nogal wat storingen op de voedingsspanning veroorzaken.
Voldoende dikke draden van de BEC naar je FBL helpt al goed, het plaatsen van een Low ESR elco zo dicht mogelijk bij de servostekkers help zelfs nog beter. Maar ik kan vanaf hier niet zien of dat is waar je last van hebt.

Steven

Dit probleem is opgelost. Maar eigenlijk niets veranderd. Maar oké, heb wel nog een andere vraag.
Heb een unisense sensor en kan ik bij de ds12 de zender mijn telemetrie laten uitspreken? Zoals actuele hoogte of zoveel mah stroom verbruikt als ik daar om vraag? Een collega vlieger heeft dat wel op zijn ds16 maar ik heb dat hele menu niet.

Tegen kosten kan je div opties inschakelen via de Jeti site , in je menu kan je zien wat er is geïnstalleerd

Een DS 12 kan evenveel als een DS 16. Al moeten bij de DS 12 sommige functies apart geactiveerd worden.
Het kan ook zijn dat je mede piloot gebruik maakt van Lua programma's. De menu's zijn dan onderdeel van het Lua programma.

Op deze site zijn werkende programma's en veel informatie te vinden: https://www.rc-thoughts.com/alt-announcer/

Laatst bewerkt:
Voorbeelden van menu's die onderdeel zijn van een Lua programma:

Sinds ongeveer twee jaar beschikken Jeti zenders over LUA. Dit is een programmeertaal waarmee onder meer toegang kan worden verkregen tot alle functies binnen de zender, zoals de posities van sticks en schakelaars, telemetrie waarden, voice bestanden en dergelijke. Het is mogelijk om allerlei programma’s te maken die het modelvliegen ondersteunen. Om technische redenen is het gebruik van LUA op de DC/S 14 en DC/S 16 zenders beperkt. Volgens Jeti mag de ruimte die LUA gebruikt niet groter zijn dan 50 kB. Mocht er meer ruimte worden gebruikt, dan wordt de uitvoering van LUA automatisch gestopt. De besturingsfuncties komen nooit in gevaar!

Op het Internet zijn veel van deze LUA programma’s te vinden. Bij voorbeeld hier: https://www.rc-thoughts.com/2016/08/rc-thoughts-tools/ zijn veel nuttige LUA programma’s te vinden ( en ook sensor zelfbouwprojecten). Op zich functioneren (voor zover ik ze heb gebruikt) deze programma’s zonder problemen. Maar het is confectie en geen maatwerk. Soms wil je dat het net even anders functioneert. Om die reden heb ik, gebruik makend van ideeën in de RC-Thoughts voorbeelden, twee LUA programma’s gemaakt die doen die precies aan mijn eisen voldoen. De programma’s hebben de naam “Pre-Flight en In-Flight gekregen. In-Flight heeft vooral functies die tijdens het vliegen van belang zijn, Pre-Flight heeft functies die voornamelijk van belang zijn vóór de start. Op een scherm kijken tijdens het vliegen is onmogelijk. Daarom wordt voor mededelingen gebruik gemaakt van voice output, maar ook wordt de mededeling in dien nodig op het scherm van de zender getoond.

In dit bericht bespreek ik de functies van Pre-Flight.

Wat doet Pre-Flight. In eerste instantie wordt bij het inschakelen van de zender de toestelnaam die behoort bij het aktieve modelgeheugen, uitgesproken. Deze mededeling wordt gevolgd door het noemen van het aantal starts dat met het toestel is uitgevoerd. Twintig seconden na het door het omzetten van een schakelaar voor het starten van de vluchttimer en het loggen van de telemetriegegevens wordt het aantal gemaakte starts met 1 verhoogt.

Het programma controleert de spanning van de Li-Po tijdens het aansluiten. Na een instelbare tijd, nodig om de meting te stabiliseren, wordt de spanning van de Li-Po vergeleken met een ingestelde waarde. Is de spanning te laag, dan wordt aangenomen dat per vergissing een (deels) ontladen Li-Po is aangesloten en volgt er een gesproken waarschuwing. Verder wordt de spanning van de Li-Po gedurende de gehele vlucht bewaakt. Komt de spanning onder een ingestelde waarde. dan wordt er een waarschuwing gegeven.

Tot slot wordt de ontvanger spanning bewaakt. Komt deze onder een ingestelde waarde, dan komt er een gesproken waarschuwing.

Om van het programma gebruik te maken zijn de volgende instellingen nodig:

Model Name, de bij het inschakelen van de zender uit te spreken naam.
Voltage Sensor, selecteert de spanning sensor voor de Li-Po.
Low LiPo Delay (s), de tijd die wordt gebruikt om de spanning van de spanning sensor te stabiliseren.
Low LiPo Alarm Value (V), de referentie spanning om te bepalen of een ontladen Li-Po is aangesloten.
Discharged LiPo Alarm Value (V), referentie spanning om te bepalen of een LiPo tijdens het gebruik ontladen is.
Low Rx1 Voltage, referentie spanning om te bepalen dan de ontvanger spanning te laag is.
Flight Counter Switch, schakelaar voor het verhogen van de teller.
Flight Count Delay (s), vertraging voor het verhogen van de teller na het aktiveren van de schakelaar.
Set Flight Count, vanaf welke waarde de teller werkt.

Op het programma In-Flight, met andere interessante optie kom ik later misschien nog terug.

Tot slot wat scherm afbeeldingen.

Bekijk bijlage 307173
Flight Counter op het display

Bekijk bijlage 307174
Instellingen

Bekijk bijlage 307175
Instellingen

Bekijk bijlage 307176
Waarschuwing op het scherm

Laatst bewerkt:
Het boekje voor de Slope Infusion adviseert drie 'Fluglagen': thermiek, speed en butterfly.

Op de DS12 zit een drie-standenschakelaar.

Maar je hebt natuurlijk ook een stand 'normaal' nodig, bv. bij de start.

Drie-standenschakelaar met een aparte switch activeren?

(Heb nog niet gekeken of Harry daar een video over heeft).

(Ja, zender bevalt nog steeds uitstekend.)

jan.

Daar zit het 'gas' al . . . :)

jan.

Die kan je beter op een 3 standen schakelaar zetten.
Maar is maar net wat je prettig vindt. Het doseren van je flaps gaat veel makkelijker op je gasstick dan een schakelaar.
En anders doe je thermiek en speed op een 3 standen en je flaps op 2.
of je koopt nog een 3 standen schakelaar en sluit die aan. Gaat heel makkelijk met de Jeti.

Ik heb zelf ook wat Lyckele voorstelt: gas op een 3 standen schakelaar (ergens rechts, ik vlieg mode 1).
Flaps / spoilers / butterfly wil ik het liefst op de gas stick. Je hebt dat nodig om te doseren bij de landing.
Een schakelaar helpt je daar niet echt.

Motor bij een electrozwever is meestal aan of uit. 3 standen is al luxe. Als je je regelaar een klein beetje
een soft start doet (en dat is meestal zo) gaat er niks kapot en heb je niet meer nodig.

Een mogelijk alternatief is nog een (draai)schuif aan de zijkant van de zender. Op mijn sleepkist gebruik ik
die voor flaps (want gas is al bezet). maar zoals gezegd: dan ga je niet meer makkelijk aanpassen tijdens de landing.
Zo'n schuif kan je voor een electrozwever eventueel ook als gasstick kunnen gebruiken.

Omdat mijn DS12 goed bevalt in pult/bak , maar ik toch liever wat meer schakelaars onder bereik wil hebben heb ik mezelf verwend met een
nieuwe DC24II zender , deze staat in bestelling en ik verheug me er erg op . niet omdat het moet , maar omdat het kan :D
De DS 12 is na 30 jaar Futaba een openbaring in gebruik en programmeren is enorm overzichtelijk , ik verwacht van de DC niet anders View media item 259351View media item 265363View media item 265364Als hij gearriveerd is zal im mijn ervaring hier delen ( of in nieuw topic)

wow.... en in de mooiste kleur nog wel :thumbsup:
ben benieuwd in hoeverre je moet wennen aan het verder uit elkaar staan van de sticks ... de DC is een stuk breder dan de DS12

Ik vlieg nu al jaren met (op een pultzender) een 3 standen schakelaar op iedere knuppel.
Op de hoogte knuppel: drie vliegfasen.
Op de gasknuppel: drie gas standen voor hotliners.
De gasknuppel bedient flaps voor zwevers en gas voor motormodellen.

Toe maar!

Ik merk nu dat de DS12 maar 3 vliegmodes heeft . . . :(

Nou ja, we redden ons er wel mee; zo'n wedstrijdpiloot ben ik nu ook weer niet. :)
Ik moest Harry er wel even bijhalen, maar dan is het proammeren wel weer een feestje! :banana:

jan.

Je moet eerst eens kijken wat de servo's voor standen aan moeten nemen voor die vliegfases.
In F5B hadden we ook 3 vliegfases maar je gebruikte er maar 2.
Start en rakken waren namelijk gelijk.

GJ

Je moet eerst eens kijken wat de servo's voor standen aan moeten nemen voor die vliegfases.

Het boekje onderscheidt zoals gezegd thermiek, speed en butterfly.

Die zijn alle drie echt verschillend.

upload_2023-7-12_9-36-3.png

jan.

Back