Voorbeelden van menu's die onderdeel zijn van een Lua programma:
Sinds ongeveer twee jaar beschikken Jeti zenders over LUA. Dit is een programmeertaal waarmee onder meer toegang kan worden verkregen tot alle functies binnen de zender, zoals de posities van sticks en schakelaars, telemetrie waarden, voice bestanden en dergelijke. Het is mogelijk om allerlei programma’s te maken die het modelvliegen ondersteunen. Om technische redenen is het gebruik van LUA op de DC/S 14 en DC/S 16 zenders beperkt. Volgens Jeti mag de ruimte die LUA gebruikt niet groter zijn dan 50 kB. Mocht er meer ruimte worden gebruikt, dan wordt de uitvoering van LUA automatisch gestopt. De besturingsfuncties komen nooit in gevaar!
Op het Internet zijn veel van deze LUA programma’s te vinden. Bij voorbeeld hier:
https://www.rc-thoughts.com/2016/08/rc-thoughts-tools/ zijn veel nuttige LUA programma’s te vinden ( en ook sensor zelfbouwprojecten). Op zich functioneren (voor zover ik ze heb gebruikt) deze programma’s zonder problemen. Maar het is confectie en geen maatwerk. Soms wil je dat het net even anders functioneert. Om die reden heb ik, gebruik makend van ideeën in de RC-Thoughts voorbeelden, twee LUA programma’s gemaakt die doen die precies aan mijn eisen voldoen. De programma’s hebben de naam “Pre-Flight en In-Flight gekregen. In-Flight heeft vooral functies die tijdens het vliegen van belang zijn, Pre-Flight heeft functies die voornamelijk van belang zijn vóór de start. Op een scherm kijken tijdens het vliegen is onmogelijk. Daarom wordt voor mededelingen gebruik gemaakt van voice output, maar ook wordt de mededeling in dien nodig op het scherm van de zender getoond.
In dit bericht bespreek ik de functies van Pre-Flight.
Wat doet Pre-Flight. In eerste instantie wordt bij het inschakelen van de zender de toestelnaam die behoort bij het aktieve modelgeheugen, uitgesproken. Deze mededeling wordt gevolgd door het noemen van het aantal starts dat met het toestel is uitgevoerd. Twintig seconden na het door het omzetten van een schakelaar voor het starten van de vluchttimer en het loggen van de telemetriegegevens wordt het aantal gemaakte starts met 1 verhoogt.
Het programma controleert de spanning van de Li-Po tijdens het aansluiten. Na een instelbare tijd, nodig om de meting te stabiliseren, wordt de spanning van de Li-Po vergeleken met een ingestelde waarde. Is de spanning te laag, dan wordt aangenomen dat per vergissing een (deels) ontladen Li-Po is aangesloten en volgt er een gesproken waarschuwing. Verder wordt de spanning van de Li-Po gedurende de gehele vlucht bewaakt. Komt de spanning onder een ingestelde waarde. dan wordt er een waarschuwing gegeven.
Tot slot wordt de ontvanger spanning bewaakt. Komt deze onder een ingestelde waarde, dan komt er een gesproken waarschuwing.
Om van het programma gebruik te maken zijn de volgende instellingen nodig:
Model Name, de bij het inschakelen van de zender uit te spreken naam.
Voltage Sensor, selecteert de spanning sensor voor de Li-Po.
Low LiPo Delay (s), de tijd die wordt gebruikt om de spanning van de spanning sensor te stabiliseren.
Low LiPo Alarm Value (V), de referentie spanning om te bepalen of een ontladen Li-Po is aangesloten.
Discharged LiPo Alarm Value (V), referentie spanning om te bepalen of een LiPo tijdens het gebruik ontladen is.
Low Rx1 Voltage, referentie spanning om te bepalen dan de ontvanger spanning te laag is.
Flight Counter Switch, schakelaar voor het verhogen van de teller.
Flight Count Delay (s), vertraging voor het verhogen van de teller na het aktiveren van de schakelaar.
Set Flight Count, vanaf welke waarde de teller werkt.
Op het programma In-Flight, met andere interessante optie kom ik later misschien nog terug.
Tot slot wat scherm afbeeldingen.
Bekijk bijlage 307173
Flight Counter op het display
Bekijk bijlage 307174
Instellingen
Bekijk bijlage 307175
Instellingen
Bekijk bijlage 307176
Waarschuwing op het scherm