Het naar links drijven van een rechtsdraaiende heli is normaal, en waarschijnlijk de reden dat de constructeur je heli lichtjes naar rechts gekanteld op zijn pootjes gezet heeft (er zijn meer constructeurs die dat deden, dus het zou me niet verbazen). Over dat scheef staan zou ik me dus geen zorgen maken. Naar rechts maakt het het loskomen alleen maar makkelijker....
Dat je bladspoor wisselt afhankelijk van de pitch setting, is zorgelijker:
Dat word veroorzaakt doordat de collective pitch van beide bladen niet gelijk oploopt. Dit kan mechanische oorzaak hebben (blad-armen niet even lang, mixer armen niet symmetrisch gemonteerd, stuurstangen niet even lang) of dit kan zijn oorzaak vinden in slechte kwaliteit van de bladen (bladen hebben bijvoorbeeld niet allebei het zelfde profiel door onnauwkeurige fabricage) of een defect aan de bladen (het ene blad vertoont een ander torsie gedrag dan het andere)
Check als eerste, of de rotorkop (vanaf de binnenring van de tuimelschijf tot aan de bladhouders, en inclusief de aansturing van de paddelstang) symmetrisch is opgebouwd, dus alle heveltjes in precies dezelfde positie, alle linkjes op hetzelfde gaatje van het armpje ingelinkt zijn, en of alle stuurstangetjes precies even lang zijn. Is dat in orde, dan kun je een betere kwaliteit bladen proberen.
Het is maar de vraag overigens of je er echt wat aan moet doen. Als de bladspoor verschillen beperkt blijven (zeg, kleiner dan 5 mm) en het niet leid tot heftig trillen van de heli, kun je het ook negeren, want echt kwaad kan het op dit niveau nog niet. Ik heb 450 heli's goed zien sturen en zonder mechanische problemen zien vliegen met een bladspoor van meer dan een cm. Echter, het is ALTIJD beter als het bladspoorverschil nul is.
Pas als je wat beter vliegt, ga je merken dat de heli beter stuurt met nul bladspoor, en naarmate je "harder" gaat vliegen word een goed bladspoor belangrijker.
Groet, Bert