Esky HB king 3

• Topicstarter Topicstarter Cremerhm
  • Startdatum Startdatum
Harm,

Ik kan het op de filmpjes niet goed zien (misschien bril nodig ;) )
Maar bij het bedienen van de linkerstick mag de tuimelschijf niet kantelen !!! (Alleen dus omhoog omlaag, en bij zijdelings bewegen moet de staartservo reageren.

Groet,
Robbie

heel even een vraagje over bovenstaande: met omhoog omlaag bedoel je daarmee dat de swashplate in zijn geheel (horizotaal) omhoog/omlaag gaat? (dus niet alleen de achterkant omhoog omlaag "kantelen")... Want zo staat het niet in de handleiding beschreven:

5ed66c45-041c-33c4.jpg

Zoals het daar staat is het toch kantelen wat ie doet met de linkerstick?

Overigens staan bij "check elevator" (rechterstick) precies dezelfde plaatjes....

Oh en nog een vraag: als je de lipo aansluit (en de servo's dus aangestuurd worden) hoeveel kun je de rotorbladen dan nog bewegen? Want ik kan ze gewoon naar voren laten kantelen....ze staan dus NIET vast....

Laatst bewerkt door een moderator:
Harm,

Bovenaan staat "check cycle pitch"
De opnames zijn bedoeld voor "mode 1" zender, dus met gas rechts.

Bedoeling is bij mode 2:
Linkerstick: links/rechts = staartservo en voor/achter collective pitch (en motor !) Voor collective pitch moet de tuimelschijf (swashplate) alléén omhoog of omlaag bewegen; niet kantelen.
Met omhoog/omlaag bedoel ik dus recht omhoog of omlaag.

Rechterstick: cyclic pitch (dus vooruit=naar voren kantelen; naar links=naar links kantelen; rechtsvoor=kantelen naar rechtsvoor etc) Als de de stick zou "rondroeren" moet de tuimelschijf "meekantelen"

Het klinkt allemaal heel moeilijk, maar is als je het eenmaal goed gezien en ingesteld hebt heel eenvoudig.

Groet,
Robbie

Ladie's and gentleman.....we've got him!!
Ik heb kanaal 1 en 6 omgewisseld en nu loopt het helemaal volgens de beschrijving van Robbie!

Balen dat het buiten donker en vies is.....want binnen hooveren (met trainingskruis) durf ik niet meer....

Moet zeggen dat er sprake is van een hoera gevoel!!

Zit ik alleen nog met het feit dat de ik de bladen best een stukje kan kantelen (alleen samen in dezelfde richting) ik denk een graad of 45. Normaal?

Oh en nog een vraag: als je de lipo aansluit (en de servo's dus aangestuurd worden) hoeveel kun je de rotorbladen dan nog bewegen? Want ik kan ze gewoon naar voren laten kantelen....ze staan dus NIET vast....

Bij de standaard 'plastic-rotorkop' kunnen de rotorbladen iets op en neer bewegen (als je de rotorbladuiteinden vastpakt), m.a.w. er zit iets speling in. Deze zg "feathering shaft" dit is de verbinding tussen de 2 bladen, kan iets op en neer bewegen. Ik weet niet of dit bij de Xtreme metal upgrade kop ook zo is :(
Het moet niet mogelijk zijn de bladen te "verdraaien"

Groet,
Robbie

Bij de standaard 'plastic-rotorkop' kunnen de rotorbladen iets op en neer bewegen (als je de rotorbladuiteinden vastpakt), m.a.w. er zit iets speling in. Deze zg "feathering shaft" dit is de verbinding tussen de 2 bladen, kan iets op en neer bewegen. Ik weet niet of dit bij de Xtreme metal upgrade kop ook zo is :(
Het moet niet mogelijk zijn de bladen te "verdraaien"

Groet,
Robbie

Omdat een filmpje niet meer zegt dan 1000 verkeerd geformuleerde woorden...., dit is wat ik bedoel:

[media=youtube]1eL8rvNBhA0[/media]

Please vertel me dat dit normaal is dat er niet nóg een zoektocht moet beginnen ;-)

(zender staat op standaard, niet op 3D vliegen)

Harm,

Begin maar met een nieuwe zoektocht :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

En nu even serieus:

Wat je op het filmpje hebt laten zien hoort zo. De paddle-bar (dat stangetje met die 2 kleine 'vleugeltjes') stuurt de hoofdbladen, en dat kan dus alleen zo. Als je de paddle-bar vasthoud mogen de bladen niet meer kunnen bewegen.

Ben wel blij dat het met het tuimelschijf-verhaal gelukt is. Op een zeker moment dacht ik: het zal toch niet zo zijn dat er een storing in de electronica zal zitten :mad: ?

Groet,
Robbie

(Ps normaal gesproken had ik ook wel een filmpje gemaakt, maar heb geen videocamera meer en mijn fototoestel kan niet filmen :()

Ha ha, daar liet je me stiekem toch even schrikken Robbie!
Als ik de paddle-bar vasthoudt dan kan ik de bladen inderdaad nauwelijks (circa 0,5 cm) bewegen, dus dat zou goed moeten zijn.

M.b.t. het filmen....ik refereerde naar het gebruiken van verkeerde benamingen/woorden door mijzelf en dat het verhaal daardoor onduidelijk zou worden....

Jij heel erg bedankt voor je hulp en geduld!
Hoewel het "frustie" was, begrijp ik nu wel een stuk meer van de heli!

Ik hoop dat ik morgen even de motor kan laten optoeren en kan proberen te hooveren....daar verheug ik me stiekem wel een beetje op (terwijl ik me terdege besef dat dit super moeilijk gaat worden).

(en in gevallen als dit is het prettig een gadgetfreak te zijn......filmen met de iPhone en meteen uploaden naar YouTube werkt goed.....en IT dingetjes snap ik dan wel weer heel snel.....)

Heb de handleiding nog eens bekeken en het staat er fout in.
Zowieso is de vertaling Cycle pitch fout, dit had Collective Pitch moeten zijn. En in plaats van het kantelen van de swash had hij horizontaal omhoog en omlaag moeten gaan.

Kun je voor de zekerheid nog eens een filmpje maken van hoe je swash nu beweegt?

@Danny,

Zeker! Ik zal vanavond een nieuw filmpje maken. Maar, hij gaat nu horizontaal omhoog en omlaag, hij kantelt alleen maar bij het bedienen van de rechterstick!

(dat is goed, toch?)

Nog gen tijd gehad voor een filmpje (hoop dat dit vanavond nog lukt) maar.... Hij komt van de grond!! Natuurlijk alle kanten uit, behalve de goede, maar dat ligt vast aan de harde wind ;-)

Wat me wel opvalt, heb een rode en zwarte sticker op de bladen geplakt.

Tot 25% lopen ze gelijk, tot 60% zit zwart hoger dan rood en boven de 60% zit rood ineens hoger dan zwart...

Moet ik nu uitgaan van boven de 60% of ....?

Geweldig dat hij nu van de grond komt. Gefeliciteerd ! :D

Heb je ook meteen kennis kunnen maken met het feit dat een helikopter absoluut niet stabiel vliegt (dus dat je continu kleine beetjes moet corrigeren)

Maar goed dat ligt aan de harde wind :rolleyes:

Wat de blade-tracking betreft zoals jij dit beschrijft: zou eigenlijk niet moeten kunnen. Zou je eigenlijk eens moeten controleren m.b.v. een bladhoekmeter:

images

En het is ook erg belangrijk dat de tuimelschijf exact horizontaal staat; kun je controleren m.b.v. het volgende gereedschapje:

Wat je zó gebruikt:
EA-040_2.jpg

Komt wel iets bij kijken hè ;) en dan komt zometeen nog de staartrotor met gyro...

Vandaar dat ik in het begin aangaf om te beginnen met een FP, hoef je zowat niets aan af te stellen, en komt ook allemaal niet zo nauwkeurig.
Ok ok ok: een FP is nagenoeg niet bruikbaar in wat forsere wind.
Elk voordeel hep z'n nadeel :-)

Ben wel benieuwd naar het filmpje :D

Groet,
Robbie

Klopt, ik heb meteen voor de moeilijke optie gekozen.... Wellicht dom...maar zeker een uitdaging! Nu alleen hopen dat ik het geduld heb om voorzichtig, stap voor stap, al afstellend..het onder de knie te krijgen..

Bij deze het filmpje:

[media=youtube]IZ0NqPTgaVg[/media]

Bewegingen kloppen nu in iedergeval. Alleen het valt me op dat als de voorste en rechter servo horizontaal staan dat dan de linker al een stukje naar boven staat.
Eigenlijk moet je daar proberen het servo heveltje 1 of 2 tandjes te verzetten. (neem aan dat subtrim niet kan met de esky zender)
Overigens ging ik er wel vanuit dat je de trims in het midden had.
Normaal gesproken wil je met 0-trim, en lineare pitch curve dat bij mid stick de servohevels horizontaal staan en je swashplate vlak.

Weet niet of je dit overzicht al was tegengekomen
http://www.modelbouwforum.nl/threads/kijk-hier-eerst-waardevolle-posts.146490

Dank je voor de reactie weer!

Dat het servo armpje niet haaks stond had ik ook gezien en al aangepast voordat ik je post las ( dus er is sprake van vooruitgang bij me ;-) ).

Alles staat, en loopt, nu goed volgens mij.
Heb nog geen pitch gauge en swash plate leveller, dus dat ben ik nu "op het oog" aan het doen.
Iemand goede tips waar ik welke kan kopen (eBay of HK site?) kan er namelijk best even op wachten.
Laat maar weten via PB, winkelbesprekingen mogen niet hè...

We komen steeds verder!

Een makkelijke manier om de swashplate recht te zetten zonder swashplate leveler :

Kan het zijn dat een heli scheef op het frame staat?
En zo ja; wat kan ik hier aan doen ....?? IK weet het niet zeker, maar het lijkt alsof alles wat op het frame staat een beetje naar rechts (van achteren bekeken) helt.

Tevens:
Ik heb gisteren nog eens geprobeerd te hooveren (beter gezegd, geprobeerd van de grond te komen) sowieso "drijft" de heli naar links (tegenstrijdig t.o.v. vraag 1), maar wat ik ook zie is dat bij een 50% throttle de rode rotor toch echt hoger is dan de zwarte, en dat bij full throttle (en dan gaat ie nog niet altijd omhoog) dit ineens omwisseld; dus zwart hoger dan rood ..... how ken det nouw?

Volgens mij is mijn feathering shaft een heel klein beetje verbogen .Op het oog niet waarneembaar, maar als ik aan de feathering shaft draai zonder roterbladen dan zie ik de bladhouder "wiebelen". Zou het daaraan kunnen liggen?

Helaas heb ik wel een "spare" feathering shaft, maar dat is een standaard Esky, en deze past blijkbaar niet in de rotor opbouw zoals hij nu op mijn heli zit ..... bummer ...

Het naar links drijven van een rechtsdraaiende heli is normaal, en waarschijnlijk de reden dat de constructeur je heli lichtjes naar rechts gekanteld op zijn pootjes gezet heeft (er zijn meer constructeurs die dat deden, dus het zou me niet verbazen). Over dat scheef staan zou ik me dus geen zorgen maken. Naar rechts maakt het het loskomen alleen maar makkelijker....

Dat je bladspoor wisselt afhankelijk van de pitch setting, is zorgelijker:
Dat word veroorzaakt doordat de collective pitch van beide bladen niet gelijk oploopt. Dit kan mechanische oorzaak hebben (blad-armen niet even lang, mixer armen niet symmetrisch gemonteerd, stuurstangen niet even lang) of dit kan zijn oorzaak vinden in slechte kwaliteit van de bladen (bladen hebben bijvoorbeeld niet allebei het zelfde profiel door onnauwkeurige fabricage) of een defect aan de bladen (het ene blad vertoont een ander torsie gedrag dan het andere)

Check als eerste, of de rotorkop (vanaf de binnenring van de tuimelschijf tot aan de bladhouders, en inclusief de aansturing van de paddelstang) symmetrisch is opgebouwd, dus alle heveltjes in precies dezelfde positie, alle linkjes op hetzelfde gaatje van het armpje ingelinkt zijn, en of alle stuurstangetjes precies even lang zijn. Is dat in orde, dan kun je een betere kwaliteit bladen proberen.

Het is maar de vraag overigens of je er echt wat aan moet doen. Als de bladspoor verschillen beperkt blijven (zeg, kleiner dan 5 mm) en het niet leid tot heftig trillen van de heli, kun je het ook negeren, want echt kwaad kan het op dit niveau nog niet. Ik heb 450 heli's goed zien sturen en zonder mechanische problemen zien vliegen met een bladspoor van meer dan een cm. Echter, het is ALTIJD beter als het bladspoorverschil nul is.

Pas als je wat beter vliegt, ga je merken dat de heli beter stuurt met nul bladspoor, en naarmate je "harder" gaat vliegen word een goed bladspoor belangrijker.

Groet, Bert

Dank voor bovenstaande, gaan we mee aan de slag ;-)

Ik heb, weer, een wellicht domme vraag....maarbiknzie het even niet.

Zoals aangegeven is mijn (voor zover ik weet heet het tenminste zo) feathering shaft (het staafje tussen de "main blade holders" een ietsje krom. Dus nu ben ik op zoek naar nieuwe.
Aangezien er op mijn King een alu upgrade set zit met aangepaste onderdelen werk de standaard niet....helaas want die heb ik ;-)

Maar wat heb ik nu nodig, ik kom 2 onderdelen tegen:

"special shaft for EK5-0208" en
"special shaft for EK5-0201"

De eerste optie komt precies overeen met wat ik heb, maar de tweede lijkt er ook op en daar zitten latertjes bij welke lijken op de lager die in de blade holders zitten....

Help!?

Hoooowwwww....

Als je feathering shaft krom is, kan dat ook de oorzaak zijn van het verlopende bladspoor, dus eerst die maar eens vervangen....

Welke van de twee je hebben moet weet ik echt nit, ik ben geen wandelende E-sky onderdelencatalogus....:p

Maar aangezien E-sky geen drol schijnt te kosten, bestel je ze toch alletwee? Desnoods combineer je de beide setjes tot wat je nodig hebt....

Groet, Bert

Back