Esky HB king 3

• Topicstarter Topicstarter Cremerhm
  • Startdatum Startdatum
@jelleee ik ken sowieso niemand die me zou kunnen helpen, tevens geen zaken in de buurt...
Ik gang eens googlen, maar ben er bang voor...

Zou zeker zonde zijn,.. maar ik wil zo graag vliegen.......en een als ik een Nine Eagles erbij koop wordt mijn vriendin errugg boos ;-) ....

Harm,

Ik kan de frustraties zó goed voorstellen :):):) ...

En dan heb je nog niet eens gevlogen. Neem van mij aan dat een King een ontzettend zenuwachtig en snel reagerende helikopter is, geen stuurfoutjes vergeeft en bij crashen of minder gelukkig landen zeker schade heeft :( (Dat is bij de Honey Bee FP V2 niet zo, maar die kan slecht tegen wind en ook hier is de kwaliteit zwak)
Wel is de King V3 een mooie heli om te zien :D

Zo'n NE Solo Pro vliegt ontzettend leuk, maar doordat deze een 45° flybar heeft stabiliseert deze zich op het moment dat je de sticks loslaat. Doet een 'normale' helikopter zeker niet.

Ik weet ook nog niet of ik met de helikoptervliegerij doorga, heb ook een gezin en "moet het alleen verdienen" dus kan (en wil) hier geen grote bedragen voor uitgeven en heb wel een beetje de indruk dat je richting de 700 tot 1000 euro gaat voor een behoorlijke 'heli-setup' waarbij je dan ook nog de vrij grote kans hebt dit in luttele seconden voor honderden euri te beschadigen ;) gezien de opmerking(en) van ervaren vliegers: je gaat zeker crashen, alleen wanneer is een onzekere factor

Groet,
Robbie

Laatst bewerkt:
Om je nog even een "hart onder de riem te steken"

Als ik in jouw schoenen zou staan; je hebt een, bijna, vliegklare King v3. Even doorzetten zodat je hem kunt proberen, als je hem nu al weg zou doen blijft denk ik altijd het idee hangen "hoe zou...."

Groet,
Robbie

Zal proberen je nog eens uit te leggen hoe je je rotorkop moet af stellen:

Je begint met je zender op te zetten en sluit de lipo aan op de heli (motor los gekoppelt), daarna zet je de stick op 50%.

Kijk nu of de servoheveltjes 90° staan op de linkjes vd servo naar de swashplate. Als dat niet zo is dan kan je ofwel mechanisch ofwel via de zender instellingen ze 90° zetten. Als je ze niet via de zender goed kan zetten (endpoints), moet je even het vijsje vh heveltje los vijzen en dan er terug 90° opzetten.

Daarna ga je de swashplate recht zetten. Doe het aan de hand van dit filmpje:
Alweer kan je mechanisch of via de zender de swashplate recht zetten. Via de zender gebruik je de subtrim en mechanisch verleng/verkort je de linkjes vd servo naar de swashplate.

Hierna ga je kijken of de 2 lange linkjes vd swash naar de mixing arm even lang zijn, dit doe je ook met de kleine bovenste linkjes vd mixing arms naar de blade holders. Deze zijn overigens 2mm.

Nu kijk je of de mixing arms, etc evenwijdig staan met de flybar.
Als dat niet zo is dan verleng/verkort je de linkjes.

Als je dit allemaal gedaan hebt zou normaal je rotorkop goed afgesteld moeten zijn.. Hoop dat je hier wat aan hebt !

Grt,
Jelle

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank voor het "hart onder de riem"!
Ach, ik zal het zelf maar zeggen.....maar ik wás gewaarschuwd.....beginnen met CP en dan ook nog een Esky,...

MAAR.....ik heb alles nog eens nagelopen, pitch helemaal gezet zoals door Robbie verteld,...lamp achter in de tuin aan en.....hij kwam van de grond! TOTDAT....(en nu komen we denk ik eindelijk bij het echte probleem) ik een soort van " geluid hoorde, waarmee ik meteen wist dat de bladen uit hun normale lijn waren gekomen,....en inderdaad was er eerst sprake van een minimaal tracking verschil .... na het geluid klopte er geen bal meer van.

Als ik (zonder de flybar vast te houden) blad 1 verdraai dan scharniert de rotorkop mooi en kantelt de flybar, doe ik hetzelfde met blad 2 dan scharniert er niets en blijft de flybar staan!

Filmpje!?
[media=youtube]qDKRoINdTFM[/media]

Ik heb het vermoeden dat hier de kern van het probleem ligt.....?!

Is moeilijk te zien op het filmpje.. zeker van bovenaan gezien.. Een filmpje van opzij is mss handiger?

Vind het probleem eigl wel erg raar.. Als je de flybar vasthoud en je draait aan die rotor, is er dan enige weerstand ?

Zal morgen een nieuw filmpje maken en die weerstand eens checken...
Voor vandaag zitten er genoeg uren in, nu ff lekker "dom" naar de tv kijken (fast five...hoef ik vast niet veel bij na te denken) ....

Dank voor de reactiesmwederom.,
Ennuh, het feit dat ie nu wel van de grond kwam geeft wel weer nieuwe energie trouwens,.....

En waar kan een dergelijke speling vandaan komen, beter....hoe los ik hem op??

Toch maar eens de standaard (plastic) rotor monteren dan....?

Is er toevallig geen linkje afgevlogen tijdens het hoveren? 8O
Dat linkje vd bladholder naar de flybar..

Het is gewoon erg moeilijk om via het forum te kunnen zien wat er verkeerd is.. Als ik de heli gewoon voor me zou zien en bekijken zal ik waarschijnlijk direct zien wat er mis is.. Maar via een forum/filmpje gaat dat echt moeilijk..

Er lijkt echt belachelijk veel speling op die kop te zitten.

Inderdaad, ik heb (had :() de standaard plastic rotorkop, en daar zat niet zoveel speling in of op.
Voor wat ik zo zien kan (heb geen ervaring met deze ge-upgrade kop van Xtreme Products ??) is de verbinding tussen de flybar en het rotorblad er niet. Normaal gesproken moet, als je het hoofdrotorblad draait de flybar "meebewegen". Bij het ene blad 'doet' hij dit dus niet

Dus controleren of alles wel goed vastzit én of er niets gebroken is, of misschien zelfs wel ontbreekt.

Ben er (opnieuw) benieuwd naar hoe e.e.a. "uitpakt" :p

Groet,
Robbie

Ik ga er morgen of zondag weer eens voor zitten. Denk dat ik dan de standaard rotor ga proberen te monteren...

Jullie iig allemaal erg bedankt voor de punten waar ik weer naar kan gaan kijken!!

I'll keep you posted!

Geweldig Harm ! Ben benieuwd !

Bij mij is zowat de hele rotorkop kapot. Het bovenste plastic deel brak eraf (waar de flybar scharniert), en door de rotorkopsnelheid (denk ik) zijn bijna alle onderdelen t/m de tuimelschijf weg, krom of afgescheurd. Gek genoeg heeft het frame of de staart, waar hij op terecht kwam niets. Wat een hobby...zucht.

Groet,
Robbie

;-) , we hadden iets makkelijkers kunnen kiezen ja !

Mijn dochtertje van 2 vind het 3 kanaals coaxje dat ik heb geweldig, "kom pappa, vliegen met de helikopter"... Vanmiddag zag ze dat ik bezig was met de King en zei "grote helikopter vind ik niet leuk pappa..." ...ze is best slim, die dochter van me ;-)

Maar Robbie, gelukkig zijn de onderdelen niet super duur, dus ook jij zult snel weer aan het sleutelen zijn!!

Nou, ik heb weer even alles goed nagelopen en er waren 2 mis.
1 schroefjes miste, en 1 schroefje was dolgedraaid .....beiden in de verbindingsarmen die aan de flybar zitten, dit zorgde dus voor het probleem!

Alles (weer) goed gezet en testen!
En we hadden lift off......!!!

Alleen draait de heli nogal naar rechts, krijg ik met trimmen niet opgelost en zweeft hij naar links (grappige combo wel...)
Op het gras resulteerde dit in lift maar door corrigeren gingen de rotorbladen achterover richting de grond (zat maar liefst 10cm van de grond) dus snel gaf eraf, komt scheef op het trainingskruis terecht en het plastic gedeelte dat dit kruis verbind brak dan ook meteen af :-( ....gelukkig heb ik nog zo'n plastiekje!

Nou,....er is sprake van progressie!
Wel viel me op dat bij het aansluiten van de accu de motor ineens 3 dubbele poepjes geeft ipv enkele.....?

@jelleee

Ok ga er morgen weer mee verder!
Probleem met de piepjes (iPad maakte er eerder poepjes van...) is opgelost.

Motor / ESC stond ineens in brake mode, maar Google heeft me geholpen.

Ik heb de hele set toch maar in de "Te Koop" sectie gezet, weet niet of ik hem ga verkopen, maar dit is toch wel moeilijk en kost veel tijd. Zit ik ook nog eens met het probleem dat hier in mijn regio geen hulp te vinden is.

Dus misschien is verkopen en kiezen voor een kleine (indoor) FP een betere keuze...

Robbie; onderdelen nodig? ;-)

@Harm:

@jelleee

Motor / ESC stond ineens in brake mode, maar Google heeft me geholpen.

Nou heb ik aan jou een paar vragen:
1. Wat is 'brake mode' ?
2. Hoe heb je dit voor elkaar gekregen ?
3. Hoe heb je dit opgelost ?

Groet,
Robbie

(P.s. het afstellen van de staart is ook :rolleyes: een enorm gepruts, ben hier in het begin ook weer lang mee bezig geweest, maar ik heb bij de vele crashes de eenmaal goed afgestelde staart niet weer hoeven bijstellen, dus moet ik even goed graven in mijn geheugen om je hier mee te kunnen helpen, maar als je er wél mee verder gaat komt dit ook goed)

Ha Robbie,

1: wat het is weet ik niet precies ;-) , maar Google zegt dat we het niet willen !

2: hoe hij "ineens" in brake mode is gekomen weet ik eigenlijk niet, maar gezien de oplossing (punt 3) moet ik hetzelfde in omgekeerde volgorde hebben gedaan.

3: de oplossing is (klinkt gevaarlijk) de lipo (met aangesloten motorkabels) aansluiten terwijl je full throttle geeft! Bij mij begon hij toen te piepen en toen heb ik meteen de lipo er weer afgehaald... "probleem" opgelost!

Dat met die staart gaan we vast oplossen (denk niet dat alleen de staart is maar ook de zijdelingse instelling)! Al moet ik eerlijk zeggen dat ik hem gewoon om interesse te peilen in de "te koop" sectie heb geplaatst. Ik begin te twijfelen of ik niet te zenuwachtig en perfectionistisch ben voor dit soort dingen....

Maar: staak je hulp vooral niet!!! Dat ik hem vandaag voor het eerst van de grond kreeg voelde echt als een overwinning!

Back