Ethos Simulator

Hallo,

Heb op me laptop de Ethos Simulator geïnstalleerd.
Het is de Ethos X20 1.3.3 software.

Dit om het programma een beetje te leren kennen.

Ik wil normaal varen/slepen met beide schroeven op de linker knuppel.
En roer op de rechter knuppel met de beweging naar links en recht...rechts en links.
Dit snap ik om te programmeren.

Maar nu wil ik naar bv haven bedrijf?
Dan wil ik bb schroef op de linker knuppel. En sb schroef op de rechter knuppel.
Die wil ik schakelen met een schakelaar op de zender. Bv de schakelaar SA op de zender.

Heb het nu zo gedaan:
upload_2022-10-20_15-32-51.png

Klopt dit?
Kan het niet in het echt testen.
Omdat ik nog geen zender heb gekocht met Ethos erop.

mvg ronald

mvg Ronald

Laatst bewerkt:
Waarom zou je het linker en rechter roer apart willen bedienen Ronald. De schroeven begrijp ik, maar de roeren blijft me duister. Bij mijn Smit Finland kan ik beide motoren regelen met linker en rechter knuppel. Roeren hebben samen één servo en worden gestuurd met rechter knuppel. Om te slepen zet ik beide motoren op de linker knuppel. Gebeurt via een schakelaar om de mixer in en uit te schakelen. Met dezelfde schakelaar gaat ook de roeruitslag naar 50%. Anders reageert de boot trekkend veel te nerveus op de Becker-roeren. Om de roeren apart te bedienen heeft volgens mij weinig zin. Met azipods wordt het een ander verhaal. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Ronald, Ken het simulatie programma niet, maar probeer eens het volgende. Programmeer de mixer zo dat de linker stick verticaal de master is en de rechter stick verticaal de slave. In en uit te schakelen met een switch. Bij mixer uit kun je beide motoren apart bedienen. Bij mixer aan volgt de SB motor de uitsturing naar de BB motor. In principe zou je dat in je simulator moeten kunnen zien. Ik werk met een MPX zender uit de vorige eeuw, waarin je een heleboel functies o.a. mixers aan elkaar kunt koppelen. Zal uiteindelijk afhangen van de mogelijkheden in de zender die je gaat kopen. Verdiep je even in het mixergebeuren van diverse zenders. De meeste zijn gebaseerd op vliegtuigen, maar dat is wel om te zetten naar schepen. Gr. Klaas.

Klopt dit?
Kan het niet in het echt testen.
Omdat ik nog geen zender heb gekocht met Ethos erop.

Ha Ronald,

Ik zou zeggen, natuurlijk kan dat ;)
Maar je moet alleen precies weten wat je wilt.
Ik denk dat Klaas al een eind op weg is!
Mij hebben ze altijd geleerd dat programmeren 3/4 uitdenken/tekenen is, en dan oh ja, je moet ook nog wat in kloppen.

Dus: zet eens op een rijtje wat je precies wil, b.v.

Bij vaarbedrijf (SW1 on) ingang linker knuppel (links gas) koppelen aan kanaal 1(linker motor) en kanaal 2 (rechter motor)
Bij havenbedrijf (SW1 off) ingang linker knuppel (links gas) koppelen aan kanaal 1 (linker motor)

En zo voorts, desnoods in excel.
Dan zie je op een gegeven moment wel de lijn komen.

Het leuke van Ethos (en openTX denk ik ook) is dat je de ingangen en uitgangen een naam kan geven.

Groeten,

Arie

Vooropgesteld, ik ken Ethos niet, maar ik weet een beetje de weg in OpenTX, waarop Ethos gebaseerd is.
Met alle respect Klaas, maar het Master/Slave denken kun je beter vergeten bij dit soort systemen. Het is eerder een “democratisch” systeem, waarbij iedereen (elke knuppel) op alle zaken (servokanalen) invloed uit kan oefenen. Nu wordt dat een onoverzichtelijke veelheid van mogelijkheden, dus daar moet je een selectie uit maken.

Dat is ook de bedoeling denk ik van het schermbeeld dat Ronald laat zien. Onder “Source” zie je de bedieningsorganen, in dit geval de standaard functies van de knuppel-indeling van een Mode 4 zender: rechter knuppel Elevator en Rudder, linker knuppel Throttle en Aileron.

Nu moet je gaan bepalen welke functie welke servokanalen bedient. Ik weetniet precies welk kanaal wat doet, maar ik ga even uit van de volgende indeling: Kanaal 1 = roer, kanaal 2 = linker motor, kanaal 3 = rechter motor.
Met de rechter stick wil je het roer bedienen, dus je vult in source = Rudder, channels = 1
Met de linker stick wil je normaal beide motoren aansturen, dus source = Throttle, channels = 2,3
Bij gelegenheid wil je ook met de rechter stick kanaal 3 (rechter motor), dus source = Elevator, channels is 3

De schakelaar komt pas in het volgende deel, de mixers, aan de orde, waarbij waarschijnlijk voor elk kanaal een input te zien is volgens bovengenoemd schema. Hierbij kun je de aandelen die elke source heeft schakelbaar maken met schakelaar SA. Je moet dan het aandeel Throttle van kanaal 3 met schakelaar SA uitschakelen, en tegelijkertijd met dezelfde schakelaar SA het aandeel Elevator van kanaal 3 inschakelen.

Laatst bewerkt:
Mijn apparatuur is nog uit de vorige eeuw en daarbij is het nog ouderwets denken. Het nieuwe denken laat ik maar aan de jeugd over dan. Succes ermee! Gr. Klaas.

Ik heb hier een tijd geleden dezelfde vraag neergelegd, maar kreeg daar ook geen respons op
Ik had voor hetzelfde doel (2 motorige boot) ook nog het plan om naar gelang de uitslag 1 van de motoren om te polen
Maar daarmee verlies je de vrijheid qua maneuvreren
Het is te doen want ik heb eens iemand gesproken die het op een frsky x9 werkend heeft

Met jeti deed ik het door:
Linker motor op linker stick
Rechter motor op rechter stick
Schakelaar toewijzen om rechter motor te mixen op linker motor en toewijzing rechter stick uit te schakelen

OK, je hebt voor Mode 4 gekozen. Waarom ontgaat me, maar ik heb het aangepast, zie boven.

Ik zie dat je een andere volgorde van de kanalen hebt ingesteld dan ik voorstelde. Dat maakt het wel moeilijk om je te helpen. Waar is overigens dat overzicht gebleven wat je in je eerste post liet zien? Ik heb aangenomen dat je daarin de koppeling tussen Source (de knuppels) en channels (de servo-kanalen) vastlegt. En vervolgens leg je daarmee de mixer voor kanaal 2 ook vast, doordat je die aan zowel Throttle als Elevator toewijst.

Probeer dat eerst eens, misschien heb je die mixer library dan helemaal niet nodig.

Laatst bewerkt:
Ga het morgen opnieuw proberen.
Met mode 2.
En jou in stelllingen.

Vaart er niemand met een Ethos frsky X20?

Mvg ronald

Loop 2 jaar op je voor Max, maar geen kei in het programmeren. Ben al lang blij als ik dat oude spul werkend krijg en houd. Gr. Klaas.

Ga het morgen opnieuw proberen.
Met mode 2.
En jou in stelllingen.

Vaart er niemand met een Ethos frsky X20?

Mvg ronald
Laat Mode 4 nou maar staan, ik heb mijn post #6 er nu op aangepast. Anders moet ik dat weer terugdraaien, waardoor de kans op fouten steeds groter wordt

Laatst bewerkt:
Ik heb een uitgebreide handleiding gevonden, HIER.
Het lijkt toch anders te gaan als ik dacht, misschien is het beter om aan de hand van die handleiding verder te communiceren.

Om te beginnen zou ik een model aanmaken zoals op pagina 28, maar dan met 1 channel voor Ailerons. Wat er dan uitkomt is waarschijnlijk Aileron kanaal 1, Elevator kanaal 2, Throttle kanaal 3 en Rudder kanaal 4.
Ik houd vanaf nu even die volgorde aan. Kanaal 2 wordt dan de rechter motor (jouw "Throttle SB"), kanaal 3 de linker (jouw "Throttle PS", wat betekend PS eigenlijk? ik zou "Throttle BB" gekozen hebben)

Wordt vervolgd....

Vervolg, de mixer.

Op pagina 39 staat de uitleg voor het toevoegen/configureren van een mixer. Volg de instructies, maar zet de nieuwe mixer-regel direct na "Elevators".
Klik op de nieuwe regel, kies en Edit .
Bij "Active condition" verander je "always on" naar schakelaar SA in de positie die je wilt hebben om met de linker stick beide motoren te bedienen.
Bij "Source" kies je Throttle (of Throttle PS, als de naam gebruikt wordt als referentie)
Bij "Function type" kies je "Addition".
Nu worden de uitslagen van linker en rechter knuppels bij elkaar opgeteld voor de rechter motor. Dat is niet de bedoeling, dus moet de mixer-regel met source "Elevators" met dezelfde schakelaar uitgeschakeld worden.

Ik kan daar niet direct een voorbeeld van vinden, maar waarschijnlijk kun je (nog steeds in het mixer menu) op de regel "Elevators" klikken, en op dezelfde manier "always on" naar SA veranderen, maar dan in de tegenovergestelde positie.

Back