Ethos Simulator

Gezien het uitblijven van je antwoord, denk ik dat het niet mogelijk is om de output een specifieke naam te geven, of hij erft die naam rechtstreeks van de oorspronkelijk toebedeelde source.
Het zij zo. Maar ik zou er toch de voorkeur aan geven om de namen van mixers te onderscheiden van de source, zelfs al is er maar één mixer tussen source en output, zoals bijvoorbeeld bij je roer op channel 4. Noem die bijvoorbeeld Roer MX, dan is die duidelijk te onderscheiden van de source/knuppel.
Zo ook bijvoorbeeld bij SB MOTOR als naam van de mixer en kennelijk ook van de source. Ook hier zou ik liever SB MOTOR MX zien als mixer naam, met dan als tweede mixer voor hetzelfde channel 2 de SB ENG PS STICK met als source BB MOTOR.

Nogmaals, source CH3 (BB MOTOR) lijkt mij niet goed, dat ziet er uit als een mixer met als source een andere mixer....

OK

Ik heb even door de handleiding gespit, en gevonden dat je toch de ouputs een eigen naam kan geven. In dat geval zou ik de outputs SB MOTOR en BB MOTOR noemen, en de sticks een andere naam geven, misschien iets als SB STICK en BB STICK.
Volgens mijn vorig advies zouden dan de bijbehorende mixers SB STICK MX en BB STICK MX.

Het is mij allemaal te doen om het verschil tussen source, mixer en output duidelijk en overzichtelijk te maken, aangezien dat de basis is van systemen als OpenTX en ETHOS.

Laatst bewerkt:
Zit nog een beetje met de benamming source...vertaal het als bron?
Mixer....snap ik......gewoon mixen
Output...uitvoer?

Mvg ronald

Ja. Waarbij een mixer niet altijd echt "mixt", omdat er maar één source is. Maar dat is nu eenmaal de conventie die bij OpenTX geïntroduceerd is, voor zover ik weet.

Word bestand gaat niet.
Kijken als PDF wel werkt.

max z....kan je er naar kijken als het een beetje klopt?
Heb een nieuwe aan gemaakt als test.

mvg ronald

Bijlagen

Hallo Ronald,
Ik ga op een beetje botte manier mijn commentaar op jouw document geven, dus als ik schrijf je “moet” zus of zo of “doe dit” moet je dat als een advies zien. Ook ga ik weer de nadruk leggen op het feit dat je invoer (sticks), verwerking (mixers) en uitvoer (outputs) als zelfstandige componenten moet zien, dus ook namen geven waarmee je die componenten duidelijk kunt onderscheiden.
Daar gaat ‘ie dan:

Pag. 5: de channels (kanalen) zijn uitvoer, dus gebruik geen namen als Bow mix of BB mix. De namen tussen haakjes zijn goed, maar ik kan in het volgende plaatje niet zien of je die daadwerkelijk gebruikt hebt.

Pag.6: kies voor de sticknaam iets dat aangeeft wat ze zijn, niet wat ze doen. Bijvoorbeeld “BB Stick” en “SB Stick”.

Pag. 7: zelfde type commentaar, kies een naam die aangeeft dat het een mixer is, en wat je ermee bereiken wilt. Ik zie nu nog de naam “Elevators” Verander dat bijvoorbeeld “SB Stick - motor mix”. Of iets anders, maar zorg dat er “mix” of “MX” of zoiets in voorkomt.
“We willen dit kanaal toewijzen aan een Lever (?), (schakelaar)” Dat kan wel, maar is heel iets anders. Er wordt hier een schakelaar toegewezen aan een mixer.

Pag. 8: “ ..de sb motor willen koppelen aan de bb motor.” moet zijn “de SB Stick los willen koppelen van de SB Motor, om deze aan de BB stick te kunnen koppelen”. Dat is wat de schakelaar op deze plek doet, en dat koppelen gebeurt pas als je de vrije mixer configureert.

Pag. 11: De Source klopt niet! je hebt deze mixer aan de uitvoer van CH3 gekoppeld, terwijl dat de BB Stick moet zijn.
Edit: Ik denk dat ik je redenering kan volgen als je dit bewust zo gedaan hebt, de SB motor volgt hiermee klakkeloos de BB motor, en dat werkt wel, maar het is beter om die direct aan de verantwoordelijke stick te koppelen. Zeker als je de bediening later nog wilt uitbreiden naar bijvoorbeeld differentiële besturing van de motoren bij het manoeuvreren om de werking van het roer te ondersteunen.

Groeten, Max.

Laatst bewerkt:
@Ronaldp
Als ik voor mezelf een dubbelschroefs model zou programmeren, dan zou ik dat op deze manier doen:
Ik zou beginnen met een logische naam voor je sticks, daar er Trim buttons met nummer bijzitten, kun je daar mooi aan refereren.
Zo is de Stick waarbij T1 staat, bij mij genoemd naar "Stick 1" en zo verder.
screenshot-2022-10-25-49422.jpg

Oohja, bij een nieuw model zou ik kiezen voor "Overig", zo zijn er geen dingen aangemaakt, wat meer met vliegtuigen te maken heeft en is ook de Mix page nog mooi leeg.

Zelf gebruik ik bij mijn schepen, altijd een variabele Motor vermogen, wat je mooi kunt regelen met een (schuif)potmeter.
Om dit voor te bereiden, dien je een Mix te maken naar een kanaal, die je zeker niet gaat gebruiken.
In mijn voorbeeld, heb ik voor kanaal 33 gekozen.
Ik heb gekozen voor die rode schuifpotmeter "Pot3" en kan daarmee nu de Max output van mijn ESC mixen variëren tussen 25% t/m 100%.
screenshot-2022-10-25-50164.jpg

Ik heb het GV1 genoemd, daar dit eigenlijk de oude manier van OpenTX is, om een Global Variable in te zetten.
Voor deze Mix gebruik ik ook een Curve!
Dit is een simpele variant, namelijk met maar twee punten 25% en 100%

Zo voeg je kanaal 33 toe bij "Gewicht Omhoog & Gewicht Omlaag":
screenshot-2022-10-25-52019.jpg

Verder zijn er dan nog mixen nodig voor je twee ESC's en roer:
BB ESC luistert altijd naar Stick 3.
screenshot-2022-10-25-50119.jpg

Voor de SB ESC zijn er twee mixen nodig en worden geschakeld via twee FlightMode Switches (totaal 6 van aanwezig)
Via FSW2 zijn ze losgekoppeld.
screenshot-2022-10-25-50131.jpg

Via FSW1 zullen beide ESC's luisteren naar Stick 3
screenshot-2022-10-25-50141.jpg

In de bijlage vind je ook het model Dubbelschroef, wel moet je .pdf wijzigen naar .bin

Bijlagen

Max.

Ik ga op een beetje botte manier mijn commentaar op jouw document geven.....haha

Ben al heel blij dat je me wil helpen.

Mvg ronald

@Ronaldp
Oohja, bij een nieuw model zou ik kiezen voor "Overig", zo zijn er geen dingen aangemaakt, wat meer met vliegtuigen te maken heeft en is ook de Mix page nog mooi leeg.
Kijk, dat is nu een handige tip waar ik, als niet-gebruiker van Ethos, geen zicht op heb, of ervaring mee heb.

(outputs) als zelfstandige componenten moet zien, dus ook namen geven waarmee je die componenten duidelijk kunt onderscheiden.
Daar gaat ‘ie dan:

Daarom zei ik ook:

Schrijf het eerst uit, met benamingen en al.
Ga dan de benamingen eerst goed maken, en dan pas programmeren.

Groeten,

Arie

Hier een voorbeeld gemaakt met de simulator, hopelijk kun je die wel openen.
De Simulator plaats zijn model files hier:
C:\Users\"gebruikersnaam"\.ethosX20\models

Plak het uitgepakte bestand in bovenstaande folder en je zou het moeten kunnen openen.

Al moet ik zeggen, dat je er weinig van kunt zien, daar niet direct alle input bronnen voor handen zijn.
Wel kun je alle aangemaakte Mixen zien en Curves, ook heb ik het nu gelinkt naar een VluchtModus!
Voordeel van dit, dat is dat je er een naam aan kunt geven en dit zie je in je Home page terug.
In VluchtModus Haven, zijn beide ESC's apart en in VluchtModus Slepen, zijn ze beide via Stick 3.
In beide VluchtModussen, is het Max Motor vermogen te regelen via een schuifpot. (helaas zie je die niet in de simulator)

Bijlagen

Bij de rest geplaatst:
upload_2022-10-25_19-0-31.png

In vluchtmodes zie ik niks?
upload_2022-10-25_18-57-57.png

Dit zie ik bij de mixer
upload_2022-10-25_18-58-31.png

Volgende week verder zoeken.
Heb een weekje geen computer bij de hand.

mvg Ronald

Back