Extra-tje 300L proto voor RBCKITS

Hoi,

Het ziet er goed uit zo met die latjes 8) .

Ga zo door :P

gr. Kelcin

ik vind de neus aan de bovenkant iets minder mooi
maar verder vind ik hem pragtig
en warom ik heen typhoon meer wil?
ik heb er een tijd lang alleen maar probleemen mee gehad en heb ook contakt rob maar ik had me geld trug gevraagt om dat ik het zat was/ben maar ik zal is kijke naar de axi wat er in zou moeten eventueel
voor mij voorlopig niet ik heb nog iets anders in de planing staan cap 232 :)

Jan,
Ja leuk he dat glimmen, later meer daarover :wink: .

Stevo,
Ja zal best af kunnen wijken en heb het ook op gevoel aangepast, moet gewoon lukken en als tie aan de prop hangt wie merkt dan het verschil in profiel.

Peter,
Dank je

Hans,
Heb gisteren ook nog een testje gedaan met de romp alleen, met de 15/10 op 2x 1500 lipo en een 9x6 APC-E. De romp klom met gemak rechstandig omhoog en wilde zich in het plafond boren, zou dus moeten lukken.
Lijkt mij ook voldoende 2x Lipo voor de eerste vlucht de motor is pittig genoeg en wil graag het gewicht zo laag mogelijk houden.
Ben benieuwd naar de amp die je motor trekt.

Tadango,
Leuk en mooi kistje.

raymon,
Prima keuze de Cap 232 en met een Axi moet goed gaan.

Ton

die cap is voor 8.5 cc
naar de extra is 400/500 gram
dan kan een axi 2212/34
ik zal morgen even verder zoeken

Ik zou toch voor de axi 2808/20 gaan :) Heb zelf de 2808/16 maar da's wel erg pittig met een 9x4 camprop. Wel erg leuk om een benzine kist eruit te trekken qua acceleratie en verticale snelheid :)

Nieuws flits,

Gisteren gevlogen met de Extra en we zijn op de goede weg.

afb12375.jpg

Heb alleen de Lipo 1500 liggen in een 2 en 3 cellen pakket en heb daar wat testjes mee gedaan. Gekozen voor het 3 cellen pakket in combinatie met een APC 8x3,8 slowprop, dit gaf bij volgas op de meter 14,9 Amp bij 8200 omw en zou goed moeten zijn voor 750gr statische trekkracht en voldoende voor een model met een vlieggewicht van 515gram.

afb12374.jpg

afb12376.jpg

Eerst nog even wat plaatjes en wat laatste testjes en ja dan moet het maar gebeuren.

Eerst even lopen naar de andere kant van het veld want de start was richting de bomen, niet erg fijn want dat maakt het vliegen met flink wat wind lekker turbulent en zeer spannend.

Met 2 meter rijden was de Extra in de lucht en met 3/4 gas was hij zo boven de bomen een makkie dus. Klimvermogen zat en door de harde wind was het vlieggedrag wat moeilijk in te schatten. Met het zwaartepunt op 1/3 koorde leek het toch of het model met een achterlijk zwaartepunt vloog en gaf het idee wat onstabiel te zijn over de lengteas. Was wat vreemd want het hoogteroer was niet echt overgevoelig hoewel het model de neiging had weg te draaien over een vleugel.
Met wat onwennig vliegen toch maar een landing proberen en dat viel reuze mee en was redelijk gemakkelijk te landen.

Zwaartepunt flink naar voren en dat maakte de Extra meer stabiel maar gaf het idee dat hij neuslastig was en dat was met de landing goed te merken met afvangen.

Lijkt mij dan ook dat de vleugel nog niet optiemaal is en denk dan ook dat het bekende latje als alternatief van een voorindekking een verbetering zal geven, dus terug naar de bouwplank voor de modificatie het was het proberen waard.

Loop ook nog met de gedachte om een nieuwe vleugel te maken met rolroeren die doorlopen tot de romp, denk dat dat betere controle zal geven met prophangen, er is nog een hoop te doen.

Ton

Daar zijn we weer met de Extra :wink: .

Het model heeft een tijdje stil gestaan omdat ook de modificatie aan de vleugel niet het gewenste resultaat gaf.
afb14188.jpg

Kort samengevat het latje maakte geen fluituit.

De oplossing was een nieuw profiel kiezen wat de Naca0016 werd en opnieuw tekenen.

Bij de tip is de koorde iets groter gehouden en de rolroeren lopen door tot aan de romp.

Bouwen gaan lekker snel en dat moet ook 8) wil zaterdag vliegen met de nieuwe vleugel.

Hier zijn de plaatjes van de nieuwe vleugel;

afb14190.jpg

afb14191.jpg

Tijd voor wat lijm
afb14192.jpg

afb14193.jpg

afb14194.jpg

afb14195.jpg

afb14196.jpg

afb14197.jpg

afb14198.jpg

afb14200.jpg

Zo vanavond de vleugel verder afbouwen.

Ton

:oops: Eh ja dat kun je wel zeggen epoxy en piep vind ik verschrikkelijk soms wel praktisch, maar blijft verschrikkelijk :wink: :wink: .

Het is natuurlijk niet alleen het hout dat mooi spul is, een leuke constructie is ook belangrijk en dan is CNC of Laser super.

Ton

snap ik.. ik denk.. goh doe Ton wil misschien ook wel eens een kitje voor mij testen.. maar helaas is bij mij meestal het enige wat van hout is.. het fineer van de vleugel, en het stabilo..
Alhoewel.. niet helemaal waar natuurlijk.. Ik bouw de romp van een prototype ook altijd helemaal in hout.. mocht je je een keer geroepen voelen.. ik kan wel een keer een tester als jouw gebruiken..

Cheers

Peter

Hoi Peter,

:D Oke verschrikkelijk :oops: is misschien verkeerd gekozen heb gewoon meer voldoening van een balsa model.

Natuurlijk wil ik je helpen :D en een model testen altijd leuk 8) , laat maar weten wat, waar en wanneer.

Als ik het goed heb, heb jij de modellen van Jet en Speed overgenomen klopt dat :?: :?: ga jij die lijn van modellen ook doorzetten, of wil je eigenlijk een andere richting op bijv. schaal.

Ton

Hoi Ton,

Klopt.. Ik heb de modellen van jet en speedmodels overgenomen.
Of liever gezecht, de mallen gekregen voor bewezen diensten voor het helpen van Look toen ie zelf niets meer kon doen.
Ik hou de huidige lijn in stand (met wat verbeteringetjes), vervang 2 modellen voor nieuwe versies (stinger 21 en kasumi 21).
Die 2 modellen heb ik namelijk niet, die zijn verkocht aan Frits van HET en die zullen geloof ik op den duur als arfjes op de markt komen net als de Sniper.
Maar ga vervolgens inderdaad meer richting schaal en andere dingen.
Mijn hart ligt bij schaal.. ik ben ook al hard bezig met een aantal modellen.
In het kort.. ben nu bezig met een schaal 1/12 P51D, voor zowel .21 en hoger of electro (100cm span). Ben al een heel eind..
Ik wil graag een hele serie van die 1/12 schaal dingetjes. Allemaal gfk romp en styro vleugels (wel schaal.. dus geprofileerd stabilo etc..
Ben al een behoorlijke tijd bezig met een 1:4.5 P51B.. (250cm) maar die word voll gfk.. duurt nog wel even voordat die klaar is (schat 1 jaar) word helemaal schaal.
En ben met 2 stuntkisten (alias ragbakken) bezig voor 15cc 2-takt.
Misschien dat er binnekort nog iets moet komen ter vervanging voor de Sniper.. die mallen heb ik namelijk niet.. die zijn verkocht aan HET.. zoals je weet.
Maar als je het goed vind hou ik je in mijn achterhoofd.. je bouwt en test erg netjes.. en kom tijd te kort.. (is het alweer zo laat?) :)

Cheers

Peter

Hoi Peter,

Zoooo 8) grote plannen en zoveel te gelijk. Kan me goed voorstellen dat je tijd te kort hebt, hoor het wel als ik kan helpen.

Ton

ben nu bezig met een schaal 1/12 P51D, voor zowel .21 en hoger of electro (100cm span).
NOW WERE TALKING peter, dat zijn de enigste kistjes die deze fervent helivlieger nog de moeite voor wil nemen om te maken in E uitvoering.

de P51 en een mooie FW 190A (HINT !)

Hoi Gerard..

Goed te horen.. het leek me wel wat om een aantal 1/12 modellen.. helemaal schaal te maken en voor zowel nitro als electro gechikt te maken.
Ik weet.. er zijn er meer, maar ik ga ook de outline helemaal schaal doen (heb ik eigenlijk al gedaan, want de ruwbouw en vleugel zijn al klaar).
FW 190 staat ook op de lijst.. mooie kist.. ook fijn zo'n ronde neus.. evenals de me109e.. de komende tijd heb ik nog wel wat te doen .. en als er liefhebbers zijn om er eentje als electro versie te testen, dan weet ik jullie tegen die tijd wel te vinden.
We gaan de P51D eerst testen met een .21 en kijken of ik nog wat wil veranderen aan de tipwashout, vleugelprofiel en instelhoeken etc.. vervolgens wil ik er wel eentje als electro versie zien vliegen..

Cheers

Peter

hey mensen,

ik sluit me aan bij jullie menig over schaal vliegen , ik hou ervan om met eens chaalkistje te vliegen , je zal mij ook nooit zien vliegen met een kistje dat nooit in het echt heeft bestaan ookal vliegen die mss wel goed,
ik sluit me ook aan bij het bouwen volledig in hout , sorry hoor peter :-)
ik zou zeer graag de me109 maken op de grote van de spit van ton , en als de tempest die voor rbc werd gemaakt , ik heb niet veel tijd en kan ook niet zo goed tekenen , heb wel autocad 2004 en kan deze tekeningen ook zeer gemakelijk omzetten in onze cnc taal , kan er mij iemand mee helpen ?

alvast bedankt voor de moeite en hopelijk op een snelle reactie

groetjes en veel bo
uwplezier

Peter,
Plaatjes graag ben zeer nieuwsgierig.

Wimpy,
YES heerlijk he dat houtbouw en 1500mm span is een prima afmeting om leuke dingen mee te kunnen doen.

Zo nu weer verder met de Extra :wink: is nu wat te laat om plaatjes te plaatsen en wil eerst even de servo's in de vleugel plakken.
Morgen volgen weer wat plaatjes.

Ton

Hoi Ton,

Hier een plaatje van de p51d 1/12
zoals je ziet.. moet er nog veel gebeuren.. :)

afb14310.jpg

En eentje met p51 spinnertje van tru-turn

afb14311.jpg

Ga nu eerst een cockpitkapje maken, en dan verder met de fairings.
Daarna word alles gedetailleerd met alu-tape, en rivets etc erin gezet..
dan kan de mal eindelijk gemaakt worden.

Maar ik zal binnenkort wat draadjes starten op het forum.. dan hoef ik niet elke kee iedereen zijn draadje te kapen..

terug naar de extra 300l!

Cheers

Peter

Back